![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
|
![]()
Mellom 2008 og 2013 tapte holdingselskapet Air France - KLM nesten € 4 milliarder:
http://centreforaviation.com/analysi...tom-line-98885¨ I følge mine kilder hadde KLM i den tiden et overskudd på €900 millioner. Samlet tap mellom 2008 og 2014 ventes å være ca. € 5 milliarder. Pilotstreiken i AF koster ca. € 500 millioner. På onsdag blir "sparepakken" publisert. Den nederlandske avisen De Telegraaf sine kilder sier at flere tusen kommer til å miste jobben både i KLM og i AF. Enhetsprisen må ned med 20% for å unngå teknisk konkurs: http://www.telegraaf.nl/dft/bedrijve...draadje__.html Last edited by Beechdriver; 27-10-2014 at 10:00. Reason: textual |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,843
|
![]()
Selv om KLM har gått i pluss, så er det vel heller ikke dumt og gjøre endel grep for og possisjonere seg for fremtiden. KLM har jo mange av de samme ulempene som de andre klassiske nettverksselskapene
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
|
![]()
Det er helt riktig det. De grep burde KLM (og særlig AF) ha gjort for lenge siden. Siste informasjon tyder på at 7.500 (25% av medarbeiderne) får sparken:
http://news.airwise.com/story/view/1414496014.html I morgen blir detaljene klare. Fagorgansisjonene i Nederland går ut ifra at tallet 7.500 stemmer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,843
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
|
![]()
Først får de sparken og deretter får de lov til å søke jobb i et eksternt selskap. Vil ikke si at 7.500 blir ansatt på nytt. Folk med 30 år i bedriften som har fylt 50 og er for gammel for den nye arbeidsgiveren? Eller om de er så pass heldige å få jobb, så får de et lønnskutt på 25-35%.
Det er i grunn helt ok at man reorganiserer og optimaliserer. Det er man nødt til for å overleve. Man kan derimot stille spørsmålstegn om det er riktig å la det komme så pass langt, primært fordi et annet selskap i holdingselskapet fortsetter å tape penger som de har gjort i de siste 10 år. Hvordan skulle man reagere i Norge når "SAS-Norge" skulle gå strukturelt i pluss men at "SAS-Norge" måtte si opp hver 4. ansatt hovedsakelig fordi "SAS-Danmark" strukturelt taper 2 ganger så mye som SAS-Norge soper inn? I morgen da vet man mer og ja, bransjen er tøff og det finnes folk som har det verre. Men jeg tror ikke at "luftfarts-Norge" er klar over hvor stor de økonomiske problemene for det "største utenlandske selskapet i Norge" virkelig er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,191
|
![]()
Kan det hende at KL kutter i Norge som følge av omorganiseringene?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,480
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
|
![]()
@Gustavf:
Retten i Amsterdam har nylig bestemt at KLM's oppkjøp av Martinair ikke vurderes som virksomhetsoverdragelse (en del av personalet, særlig flygere og kabin) hadde krevd dette. Men den saken har blitt anket og dom ventes i løpet av 2015. Hvordan konstruksjonen for de 7.500 (dersom tallet stemmer) kommer til å bli er jeg uskikker på. Jeg tror at KLM sparker dem for deretter å legge tjeneste ut på flere anbudsrunder. Og da blir det juridisk vanskelig å bevise at det er virksomhetsoverdragelse (etter den nederlandske lovgivningen). |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
|
![]()
@OttoL.
Tror ikke at KLM kommer til å kutte i Norge med det samme (kanskje til og med øke produksjon til/fra Norge). Norge er KLM's "gullgruve". Men: Det er helt avhengig av spørsmålet om KLM er i stand til å opprettholde et utvidet langdistansenettverk fra AMS. Og det er "Paris" som tar den avgjørelsen. Vet heller ikke hvor mange i Frankrike som kommer til å bli sagt opp og hvordan personalet kommer til å reagere (f.eks. streik). |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
|
![]()
Da har resultatene kommet. Uten å ha sett på alle detaljene er mitt første inntrykk at situasjonen ser mye mindre dårlig ut enn fryktet:
http://nieuws.klm.com/afkl-financial...arter-results/ I pressemeldingen ingen dramatiske nyheter om at flere tusen skal bli sagt opp. Er nykjerrig på hvilken konkrete tiltak selskapet kommer med på et senere tidspunkt for å forbedre situasjonen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,843
|
![]()
Air France-KLM utsetter nå leveransene av 10 777-300ER som var planlagt i 2015/2016 for og spare penger. Mener ca halvparten av disse skulle til KLM
http://leehamnews.com/2014/12/18/air...w-fuel-prices/ Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Air France-KLM | jb1 | Flyforum | 5 | 07-10-2023 00:39 |
Air France/KLM tilbud | Entusiasten | Reiseforum | 36 | 01-09-2021 10:12 |
Air France-KLM kjøper 31% av Virgin, og Delta og China Eastern 10% av AF-KLM | Someone | Flyforum | 6 | 13-01-2020 10:27 |
Air France-KLM tappar | sail4fun | Flyforum | 0 | 07-07-2009 09:05 |
KLM + Air France | jb1 | Flyforum | 2 | 02-11-2004 10:06 |