![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
|
![]()
Følgende er at læse i dagens takeoff.nu:
Interessant!!!!! ra 30. oktober i år til 26. marts næste år skal fly og besætninger fra amerikanske United Airlines betjene SAS’ daglige rute mellem Københavns Lufthavn og Dulles-lufthavnen udenfor Washington DC. SAS har endnu ikke afgjort, om SAS vil have skandinavisktalende personale ombord. Ruten flyves med Boeing 767-300 der ikke har de samme tre klasser, SAS bruger. Oplysningen kom onsdag, da vicedirektør for SAS Danmark, Jens Wittrup Willumsen, var gæstetaler på den amerikanske ambassade i København ved søsætningen af den danske See America-komite - hjemmeside: AmCham.dk/seeAmerica. En meget ligefrem Wittrup Willumsen sagde også, at SAS aldrig har haft overskud på sine ruter til Nordamerika; SAS betjener fra København foruden Washington DC også New York, Chicago og Seattle – samt fra Stockholm New York og Chicago. De to USA-ruter fra Stockholm skal alligevel have daglig betjening under vinterprogrammet, derfor har SAS ikke materiel til at flyve på Washington DC. Men er der ikke overskud på USA-ruterne, er der til gengæld masser af passagerer – 29% flere end samme tid i fjor, sagde Jens Wittrup Willumsen. Han sagde også, at modellen med at lade United-fly og -besætning flyve for sig kan bruges på kommende SAS-destinationer i USA. SAS har bl.a. set på Atlanta, Dallas og Miami samt canadiske Toronto – men SAS’ næste nordamerikanske destination bliver San Francisco, måske allerede til foråret. SAS ville have åbnet på SFO i maj 2002 – men så brast IT-boblen, San Francisco er tæt på Silicon Valley, ligesom 11. september 2001 reducerede efterspørgslen på USA. Da SAS i maj 2001 åbnede mellem Københavns Lufthavn og Washington DC skete det over stok og sten, for at komme før netop United som havde meddelt, at de ville åbne ruten, hvis SAS ikke gjorde det. SAS måtte midlertidigt indleje et Airbus-fly fra British Midland for at komme i gang med ruten.
__________________
Kommende flyvninger: -------------------- |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,343
|
![]()
Ingen ruter har gått med overskudd??? Hvorfor ble da kun Oslo-Newark stoppet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Jan Y |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]()
Nå begynner sannhetene å komme fram.....og kanskje ikke så rart heller ikke CPH-rutene går med overskudd når nordmenn fikk billigere billetter med SAS om de fløy via CPH enn heller å bruke nonstop Oslo - EWR.
Synes det er kjempebra at nye ruter stares. Virker som SAS henger litt etter nå. Continental på Oslo og nå dette. Tror nok andre flyselskaper som har en bedre kontroll på utgiftssiden kan klare å gjøre slike ruter lønnsomme raskere enn hva SAS klarer. Skulle gjerne sett at SAS åpnet rute Oslo-New York, men slik det er nå hadde det kanskje vært bedre og forsøke en anne destiansjon i USA siden CO allerede flyr til New York.Er i alle fall ikke plass til to operatører på den ruten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]()
Det er vel "fordelingsnøkkelen" av inntektene på biletter på Intercont. som også har fortsettelse på Europa og/eller Domestic.Tidligere gikk mesteparten av inntektene til Eur/Dom. med den følge at det ble lite igjen til Intercont. som dermed gikk underskudd.Denne "nøkkelen" har vi en følelse av å kunne forandres etter eget forgodtbefinnende: I forhandlinger med foreningene går Intercont. ALLTID med underskudd og skal nedlegges,i andre fora hevder SAS at Intercont går med overskudd og frekvenser og destinasjoner skal økes."Økonom-mat" m.a.o.
Vi har nettopp fått opplyst at ytterligere 10 kapteiner skal omskoleres til A330/340 i løpet av vinteren.Disse kommer i tillegg til de som allerede er tatt ut og har begynt eller skal begynne på kurs i sep/okt for å dekke behovet for piloter etter pensjoneringer/førtidsavgang.Det lukter unektelig litt ekspansjon av dette!
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 377
|
![]() Quote:
Det med omskoling af endnu flere piloter til A330/A340 kunne godt lygte lidt af udvidelser til sommer som FBU 4EVER også skriver. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,343
|
![]()
M.a.o. så er det god gammeldags internfakturering som gir det resultatet som passer seg best i en gitt situasjon.
Spennende med nye ekspansjonstakter... Med Kerry i det hvite hus - så blir USA bare enda mere spennende!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
|
![]()
Heisann,
da var man tilbake fra Seattle, Denver og Maui, og jammen har ikke Scanair.no fått seg nytt forum slik LN-MOW snakket om da vi møttes på Museum of Flight i Seattle. Kan nevne at jeg ikke fikk Business class oppgradering på returen fra SEA til CPH, fordi C-class var aldeles smekkfull. Tror helt klart SAS tjener penger på den ruten. Fikk sitte i Economy Extra der var det kun 2 ledige seter, men tror en del av paxen der var upgrades. Synes SAS gjør en god jobb, og har ett godt tilbud på longhaul, merket meg at en god del av passasjerene ombord var fra Polen, Baltikum og Tyskland. ![]()
__________________
Upcoming Flights: |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,343
|
![]()
Ja det er absolutt et bra produkt... I løpet av en måned skal jeg sammenligne SAS og BA foran gardinen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Jan Y |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
|
![]()
Etter min mening ønsker ikke SAS at nordmenn skal fly med de til USA,ettersom de flyr dit kun fra hovedhuben(CPH) og fra byen med hovedkontoret(ARL),dermed er valget enkelt når jeg skal til USA:continental selvsagt!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
|
![]()
Sier ikke imot deg, men ARL det er Arly i Burkina Faso...
Tenker du mente ARN... |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Deleted user
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
|
![]()
Ouch The-Ticketor! Hva sa du om at ingen ville fly hit men at alle ville til østen?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,343
|
![]()
Dette vil jo gjøre København enda bedre...for ikke bare dansker - men også mange andre europeere...(....ike at jeg regner nordmenn som det!!!)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
Det er jo nettopp det som ligger i å være et nettverksselskap! Da vil enkeltruter alene kunne gå i underskudd, mens bidraget til nettverket er positivt. Om du legger ned én rute i et nettverk, vil det kunne ha negative effekter på hele nettet, og omvendt. Hvordan man regner inntektsfordeling i et nettverk er en utfordring i eg selv.
Problemet med OSL-EWR (som vel er debattert til det uendelige) var at denne ruten alene la beslag på én maksin, mens det i CPH (og i mindre grad på ARN) er en hub, som muliggjør en bedre utnyttelse av flåten samt mindre kostnader til teknisk vedlikehold (deler er dyrt både å ha på lager og ikke ha på lager) og crew. CPH har dessuten bedre feed fra f.eks. Baltikum og Polen som er satsningsområder. Jeg skulle gjerne hatt en direkterute OSL-EWR, men næringslivet har mere å tjene på TO direkteruetr fra CPH til New York, eller mulighet for flere direkteruter fra CPH-hub'en. Med dagens regime ved innreise til USA er det aller beste å bytte fly i Europa, og fly direkte til ankomstbyen. Transfer i USA nå er et sjansespill... |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]() Quote:
Og da må SAS ta inn over seg at nordmenn da faktisk i mange tilfeller velger å reise med andre selskaper når de skal ut å reise...og siden du skriver at transfer i USA nå er et sjansespill etter 0911 så kommer jo CPH ikke akkurat best ut når det gjelder nonstopavganger fra CPH. KLM/AF applauderer nok for det norske markedet som har vist seg å være et av de største og beste markedene for dem....mon tro hvorfor? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,343
|
![]()
SAS har jo lyttet til de norske passasjerene... Når de ikke flyr SAS - så behøver ikke selskapet lenger opprettholde ruter fra landet... Enkelt...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer ettellerannet..
Join Date: Sep 2004
Location: Hvam
Posts: 2,184
|
![]()
Jeg syntes nå for min del ikke det er Såå mye hassel å bytte fly engang på en så lang reise. får litt mer "liv" på noe ellers veldig kjedelig.
Jeg har bare vært i statene en gang (foreløpig) å fløy da med British Airways hele veien. flybytte på LHR var greit det. litt lang ventetid,men hva gjør vel det på en sånn plass ![]() At SAS vil fly til SFO passer meg egentlig helt ypperlig, skal jeg til statene igjen så blir det enten california eller florida alikavel , så da er det helt OK (får veldig ok ZED med Star i noe fall, jaja egoisten meg igjen) SAS gjør vel som alle andre flyselskap, de flyr folk inn til hub og ut fra hub. At de ikke vil satse på OSL som hub er jo beklagelig, men jaja, sånn er det nå engang at CPH er huben til SK , så da får en bare leve med det. Det er jo ikke stort værre å fly til CPH en å fly til AMS/CDG/FRA/LHR også videre..
__________________
Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly and for the same reason |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Oppgradere fra Z til F på UA PVG-SFO? | BårdK | Reiseforum | 12 | 21-03-2011 18:55 |
*RYKTE* SAS med rute til SFO | Glenn | Flyforum | 48 | 13-09-2010 11:46 |
Fem SAS-flygninger fra 2005 | FlightDeck | Register- og ATC-Forum | 2 | 11-04-2008 15:21 |
Nordic fra Oslo til Tallinn fra Mars 2005 | stakan | Flyforum | 8 | 29-12-2004 15:03 |
United åpner til Vietnam fra SFO | OMW | Flyforum | 0 | 10-12-2004 09:54 |