Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 08-08-2014, 01:06   #1
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Delta Delta slutter med taxfree-salg

Quote:
Delta Air Lines will cease duty free sales on international flights on 8 August, citing disagreement with its duty free vendor, DFASS.

“A replacement duty free vendor is not being explored at this time and all duty free items, catalogs and inflight advertisements will be removed from the aircraft in the coming weeks. Customers and employees interested in purchasing duty free items are reminded that most international airports offer a wide selection of products at duty free retail outlets.”
http://www.runwaygirlnetwork.com/201...ales-tomorrow/
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2014, 07:09   #2
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Default Re: Delta slutter med taxfree-salg

Kan ikke skjønne at ikke flere slutter, ser aldri noen kjløpe fra taxfree-tralla de på samtlige rutefly er nødt til å trille gjennom kabinen i løpet av turen.

På chater går derimot salget unna.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2014, 07:12   #3
darkcho
ScanFlyer Gold

Helt enig, hvor mange er det som kjøper på rutefly egentlig? Kan ikke være mange, ihvertfall i Norge.
Old 08-08-2014, 10:37   #4
FlyCarl
ScanFlyer Blue

På charter forhåndsbestiller du jo og får ferdige poser i setet, Thomas Cook eks har jo en fantastisk bra løsning, ikke rart de selger som hakka møkk!

Lo fælt første gang jeg fløy med Dash 8-100 med Widerøe og flyvertinnen tok et halv skritt gjennom kabinen med den lille tralla med ymse skrot til "de hjemme". Tenkte da de både kunne spart seg vekta og bryderiet, men har jo senere sett at folk kjøper som hakka møkk fra den tralla...

Last edited by FlyCarl; 08-08-2014 at 10:40. Reason: Tilleggsinfo
FlyCarl is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2014, 11:30   #5
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Kan ikke skjønne at ikke flere slutter, ser aldri noen kjløpe fra taxfree-tralla de på samtlige rutefly er nødt til å trille gjennom kabinen i løpet av turen.

Da må du nok følge bedre med
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2014, 12:26   #6
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Flyr jo LH relativt ofte og ser de selger en del. Mye forretningsfolk med dårlig samvittighet ..
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2014, 12:29   #7
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Flyr jo LH relativt ofte og ser de selger en del. Mye forretningsfolk med dårlig samvittighet ..
Nettopp
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2014, 14:17   #8
Herlov
ScanFlyer Molded

Jeg har kjøpt tax-free fra tralla ombord flere ganger. Flere produkter er faktisk vesentlig billigere enn å kjøpe hos Heinemann på CPH eller OSL.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2014, 15:38   #9
krage
Newcomer

Jeg har også handlet fra den flere ganger, når de har produktene jeg skal ha er det greiere å handle mens man sitter på flyet, istedenfor å måtte leite etter produktene inne i butikken på flyplassen... spesielt om man reiser lett (typ. bare håndbagasje). Kommer seg raskt videre da
krage is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2014, 21:34   #10
Basse-HAU
ScanFlyer Gold

Skjønner ikke helt at nettverksselskapene gidder, men det må jo være penger i det om de fortsetter. Men de burde jo hatt forhåndsbestilling, slik de fleste charter selskap gjør. Må jo spare både tid, penger, og vekt.

Edit: Heineman tar jo ofte blodpriser på enkelte produkter på OSL.
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2014, 21:40   #11
Bergern
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally Posted by Basse-HAU View Post
Skjønner ikke helt at nettverksselskapene gidder, men det må jo være penger i det om de fortsetter. Men de burde jo hatt forhåndsbestilling, slik de fleste charter selskap gjør. Må jo spare både tid, penger, og vekt.

Edit: Heineman tar jo ofte blodpriser på enkelte produkter på OSL.
Nja. Ser det er endel som svir av endel hundrelapper på ny lommebok, parfyme og smykketing. Går ikke mye av "forbruksvarer", men det får folket i hver ende av turen.
Old 08-08-2014, 22:16   #12
peterfox
Peter Fox

peterfox's Avatar

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post

En charter jeg tok for 3 år siden OSL-Aqaba fortalte Novair crewet at de hadde 7% provisjon av salget, og at en t/r til "Sandkasse" destinasjonen lett kunne gi TNOK 200 i omsetning

Med en gross margin på ca 55-62% må jo dette være interessant for flyselskapet? Nå er det vel i stor grad MMX-baserte Inflight services som pakker og tar unna logistikken. Dette har får de typisk 12-20% av omsetningen, allikevel er det en hyggelig bi-inntekt for Novair
Old 09-08-2014, 01:36   #13
AN0510
ScanFlyer Blue

Jeg handler relativt ofte tax free. Mange ganger kan de ha veldig gode tilbud ombord. Spesielt hos BA har jeg kjøpt mye,altfra klokker, smykker, parfymer, alkohol og leker.
I fjor på vei til Roma, for å feire mutterns bursdag oppdaget jeg plutselig at jeg hadde glemt presangen hjemme. Da var tax free-vogna god å ty til, og muttern ble veldig glad for øredobber, halskjede og armbånd
Jeg har inntrykk av at mange handler faktisk. Hvis ikke hadde flyselskapene neppe hatt ordningen.
AN0510 is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2014, 04:46   #14
Kabinsjef@DY
ScanFlyer Blue

Norwegian Re: Delta slutter med taxfree-salg

Quote:
Originally Posted by darkcho View Post
Helt enig, hvor mange er det som kjøper på rutefly egentlig? Kan ikke være mange, ihvertfall i Norge.
Nja, kommer veldig ann på rute og tidspunkt. På lengre Europa-flyvninger, spes til Kanariøyene selger iallfall vi veldig mye taxfree, men på kortere turer (der vi også får lastet et noe begrenset utvalg) selges det mindre, det samme gjelder drikke/snacks/mat. Det er nok noen kloke hoder som har regnet ut vekt/kostnad/fuelburn vs. inntjening på salget og sett at det lønner seg

Ellers er jo faktisk også nordmenn blandt de som kjøper mest ombord.

Last edited by Kabinsjef@DY; 09-08-2014 at 04:57.
Kabinsjef@DY is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules