Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-06-2014, 08:16   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,370
SAS -1 mrd SEK fro SAS i Q2

http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/...e-kostnadskutt

Quote:
SAS fikk et resultat før skatt på minus 1.078 millioner svenske kroner i sitt regnskapsmessige andre kvartal.
Skuffende tall og nye kostnadskutt varsles

Quote:
- Vi trapper nå opp tiltakene både på inntekts- og kostnadssiden, sier han.

De ytterligere kostnadstiltakene kommer til å effektivisere SAS´ virksomhet og allerede i regnskapsåret 2014/15 forventes en resultatforbedring på ytterligere en milliard svenske kroner.

- Med de tiltakene som gjennomføres ser vi en mulighet til å ytterligere forsterke tilbudet til de i Skandinavia som reiser mye, blant annet gjennom å utvide SAS´ interkontinentale tilbud, sier SAS-sjefen.

Nå planlegger SAS nye direktelinjer fra Oslo og Skandinavia til Nord-Amerika og Asia, med start fra høsten 2015.
Det siste punktet her er jo litt interessant....og de skriver i rapporten at planen er å øke IC-flåten med tre fly til da
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 18-06-2014 at 08:22.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2014, 08:26   #2
RIBRO
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,528
Default Re: -1 mrd SEK fro SAS i Q2

Worse than expected altså.
Men spennende å se at det nå skal ekspandere og satse på flere intercont-linjer. Ser de skriver til USA og Asia, men Asia kan vel kanskje bli tøft?
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2014, 08:28   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,370
Default Re: -1 mrd SEK fro SAS i Q2

Eneste jeg ser konkret av nye spareplaner er ytterligere 300 i administrative stillinger.

I følge oppdatert forecast for hele året skriver de at de ser muligheten til å gå i pluss før ekstraordinære/restrukturerings kostnader
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2014, 08:48   #4
mcduck
ScanFlyer Gold
 
mcduck's Avatar
 
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
Default Re: -1 mrd SEK fro SAS i Q2

Fra NRK: Investere 500 millioner svenske kroner i en ny digital plattform. Denne skal øke servicenivået og forenkle

Halleluja!
__________________

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2014, 08:49   #5
RIBRO
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,528
Default Re: -1 mrd SEK fro SAS i Q2

"For å oppnå en forbedringen på rundt én milliard i regnskapet skal flyselskapet nå ta følgende grep:

- Kutter rundt 300 stillinger heltidsstillinger på support, administrasjon, ledelse og kommersielle funksjoner hovedsaklig i Skandinavia
- Effektiviteten i bakkeoperasjonene skal økes
- Basestrukturen for flight crew i Norge skal optimaliseres
- Investere 500 millioner svenske kroner i en ny digital plattform. Denne skal øke servicenivået og forenkle"

http://e24.no/boers-og-finans/kvarta...iltak/23233780
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2014, 08:53   #6
haavig
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 819
Default Re: -1 mrd SEK fro SAS i Q2

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Eneste jeg ser konkret av nye spareplaner er ytterligere 300 i administrative stillinger.

I følge oppdatert forecast for hele året skriver de at de ser muligheten til å gå i pluss før ekstraordinære/restrukturerings kostnader
"Basestrukturen for flight crew i Norge skal optimaliseres"

Hva kan dette bety i praksis?
haavig is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2014, 08:57   #7
hlorange
Flyjunkie
 
Join Date: Sep 2009
Location: Bergen/Oslo, Norway
Posts: 249
Default Re: -1 mrd SEK fro SAS i Q2

Quote:
Originally Posted by mcduck View Post
Fra NRK: Investere 500 millioner svenske kroner i en ny digital plattform. Denne skal øke servicenivået og forenkle

Halleluja!
Second that! På høy overtid at de antikvariske systemene som er fulle av bugs får seg en overhaling. Kraftig overhaling. Kanskje man til og med slipper å logge inn hos andre flyselskaper (eks LOT) for å korrigere feilene som SAS klarer å gjøre på sine egne billetter.
hlorange is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2014, 09:01   #8
LNv22
ScanFlyer Gold
 
LNv22's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
Default Re: -1 mrd SEK fro SAS i Q2

Svært svake takk, men det er altså ingen umiddelbar krise for mer dramatiske vendinger?
__________________
Next up:
Mye moro!
-
Star Alliance Gold / One World Sapphire
LNv22 is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2014, 09:02   #9
Glean EBG
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2011
Location: Norge/ litt omkring
Posts: 1,295
Default Re: -1 mrd SEK fro SAS i Q2

De har ikke vurdert og kutte ut det PLUS og GO tullet som vel er grunnen til at yelden stupte da? Og innføre biz og eco extra igjen.
Glean EBG is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2014, 09:03   #10
Dreamy
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2013
Location: Osl
Posts: 150
SAS Re: -1 mrd SEK fro SAS i Q2

Quote:
Originally Posted by haavig View Post
"Basestrukturen for flight crew i Norge skal optimaliseres"

Hva kan dette bety i praksis?
Mest sannsynlig betyr dette at det spøker for basene i TRD og SVG.
Dreamy is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2014, 09:22   #11
Fysikeren
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
Default Re: -1 mrd SEK fro SAS i Q2

Jeg undrer mig lidt over disse årlige sparerunder. SAS bør/har vel erkendt, at det er et kapløb mod bunden, så bør de ikke engang for alle skærer ALT væk, der overhovedet kan undværes i deres administration. Nu skal de spare 300 stillinger i administrationen, hvorfor blev de ikke skåret væk i 2012 eller 2013? Og hvor mange stillinger vil man nedlægge næste år? Hvorfor ikke tage dem med det samme?

Som jeg har forstået udmeldinger, så er omkostningerne til løn, brændstof osv. ved at sende et fly på vingerne faldet meget pga. forhandlingerne i 2012 og nye fly. Må videre formode, at det enkelte fly tjener penge nok til at dække marginalomkostningerne. Så er det kun administrationen der kan holde for?

Såvidt jeg kan se for kvartalet, så er lønningerne faldet med 4,4%, øvrige driftsudgifter er faldet med 6,9% og indtægterne er faldet med 14,7%. Var indtægterne "kun" faldet med 8%, så havde der været overskud.

Last edited by Fysikeren; 18-06-2014 at 09:41.
Fysikeren is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2014, 09:34   #12
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
Default Re: -1 mrd SEK fro SAS i Q2

SAS sift store problem er at inntektene faller mer enn man klarer å ta ut på kostnadssiden. er det noen som har tall på om spareprogrammene har levert som forventet på Kost?
storg is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2014, 09:37   #13
bardf
ScanFlyer Blue
 
bardf's Avatar
 
Join Date: Jan 2011
Location: OSL
Posts: 261
Default Re: -1 mrd SEK fro SAS i Q2

Quote:
Originally Posted by Glean EBG View Post
De har ikke vurdert og kutte ut det PLUS og GO tullet som vel er grunnen til at yelden stupte da? Og innføre biz og eco extra igjen.
Kan du underbygge dette med noe for oss som ikke er nerder på yield og ying og yang?
bardf is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2014, 09:52   #14
Glean EBG
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2011
Location: Norge/ litt omkring
Posts: 1,295
Default Re: -1 mrd SEK fro SAS i Q2

Yeld er inntekt per pax og den har vel gått ned med 15-20% siden innføringen av GO/PLUS slik jeg har forstått det.
Glean EBG is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2014, 09:53   #15
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,211
Default Re: -1 mrd SEK fro SAS i Q2

Quote:
Originally Posted by Glean EBG View Post
De har ikke vurdert og kutte ut det PLUS og GO tullet som vel er grunnen til at yelden stupte da? Og innføre biz og eco extra igjen.
Det er en påstand du bør underbygge med fakta. Har du noe informasjon som tilsier at yielden ikke hadde stupt hvis biz og eco extra fortsatt hadde vært gjeldende? Jeg er forøvrig enig i deg med at de bør gå tilbake med biz og eco extra men tror ikke at det er der problemet ligger inntektsmessig.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2014, 10:00   #16
Glean EBG
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2011
Location: Norge/ litt omkring
Posts: 1,295
SAS Re: -1 mrd SEK fro SAS i Q2

Quote:
Originally Posted by OO-VLM View Post
Det er en påstand du bør underbygge med fakta. Har du noe informasjon som tilsier at yielden ikke hadde stupt hvis biz og eco extra fortsatt hadde vært gjeldende? Jeg er forøvrig enig i deg med at de bør gå tilbake med biz og eco extra men tror ikke at det er der problemet ligger inntektsmessig.
Det virker som et fall på inntekt som er langt over naturlig og andre selskaper og tilfeldigvis akkuratt da de innfører det tullet som få eller ingen andre har kopiert.
Dette er bare min mening ut i fra sånn jeg har forstått det og kjenner flere som reiser mye biz. Og bevist velger bort SK om mulig etter GO/PLUS ble innført.
Glean EBG is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2014, 10:50   #17
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: -1 mrd SEK fro SAS i Q2

Quote:
Originally Posted by Glean EBG View Post
Yeld er inntekt per pax og den har vel gått ned med 15-20% siden innføringen av GO/PLUS slik jeg har forstått det.
Hvor mye har yielden gått ned hos konkurrenter med biz/eco i tilsvarende periode, og hvor mye gikk yielden ned siste 15 mnd med eco/extra/biz i Europa?
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2014, 11:31   #18
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: -1 mrd SEK fro SAS i Q2

Hva som er tilfellet for andre selskaper i samme periode vet jeg ikke, men yield'en til SAS falt med 0.4 % fra November 2012 - Sept 2013 (noe overlapp med innføringen av GO/PLUS) og falt med 1 % fra Januar 2012 - oktober 2012.

Tilsvarende tall for RASK er: -3.2% for Nov 2012 - Sep 2013 og + 1.1% for Jan 2012 - Okt 2012.

(dette er vel year-on-year endringer; dvs. i forhold til samme periode året før)

Edit:
For perioden Nov 2013 - April 2014 finner jeg følgende: PASK (omtrent = RASK) -8.5% lavere enn tilsvarende periode året før.
For yield'en var endringen -8.4%.

Så noe verre utvikling enn før innføringen av GO/PLUS ser vi vel, men hva som er årsaken er det vel ikke nødvendigvis helt rett frem å si noe om.

Kilder: Siste årsrapport + interim report for SAS.

Last edited by TOS; 18-06-2014 at 11:55.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2014, 11:56   #19
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: -1 mrd SEK fro SAS i Q2

Quote:
Originally Posted by mcduck View Post
Fra NRK: Investere 500 millioner svenske kroner i en ny digital plattform. Denne skal øke servicenivået og forenkle

Halleluja!
De skal investere 500 millioner ja, men "in the next few years". Så kommer til å ta tid

Quote:
Originally Posted by haavig View Post
"Basestrukturen for flight crew i Norge skal optimaliseres"

Hva kan dette bety i praksis?
Utnyttelsen av crew i Norge skal opp.(ref her)

Fra DN:
- Basestrukturen i Norge skal optimaliseres. Hva mener dere konkret med dette?

- I dag har vi tre norske baser, i Oslo, Stavanger og Trondheim. Vi kan velge å slå disse sammen til én base eller vi kan styrke alle tre, det er ennå ikke avgjort, sier Roald.

Quote:
Originally Posted by LNv22 View Post
Svært svake takk, men det er altså ingen umiddelbar krise for mer dramatiske vendinger?
Vist du tenker på om der er fare for konkurs, så er ikke faren overhengende som i 2012. Kontantbeholdninga har økt ganske betydelig year on year. Dessuten er der ingen lån eller lignende som forfaller med det første, så finansiering skal være i boks for de neste årene.

Quote:
Originally Posted by Glean EBG View Post
De har ikke vurdert og kutte ut det PLUS og GO tullet som vel er grunnen til at yelden stupte da? Og innføre biz og eco extra igjen.
Iflg Gustavson ved fremleggelsen av Q1 resultatene så er det kun på ruter til og fra London SAS Go og SAS Plus har ført til en signifikant nedgang i yield.

Last edited by Dash; 18-06-2014 at 12:01.
Dash is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2014, 12:59   #20
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,931
Default Re: -1 mrd SEK fro SAS i Q2

SAS -1000MSEK
Norwegian -800MNOK

Med hensyn til kronekursen gjøre begge selskaper det omtrent like dårlig!

Hvem taper mest pr/passasjer?
MountainDew is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS med lange ruter fra Oslo og andre steder i 2015 (var: -1 mrd SEK fro SAS i Q2) Utflyttet Flyforum 501 26-09-2016 16:20
SAS trenger 3 mrd. til jul. Hickok Flyforum 24 28-10-2009 09:48
SAS t/r Peking for 3800 SEK! Tommy777 Flyforum 6 19-04-2008 09:09
SAS sparer MRD på nye fly Concorde Flyforum 22 06-01-2008 21:55
Casher' SAS i 5.mrd (SEK) ? sail4fun Flyforum 7 09-11-2005 09:36


All times are GMT +2. The time now is 20:10.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.