![]() |
|
![]() |
#1 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/...e-kostnadskutt
Quote:
Quote:
Last edited by Someone; 18-06-2014 at 08:22. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Worse than expected altså.
Men spennende å se at det nå skal ekspandere og satse på flere intercont-linjer. Ser de skriver til USA og Asia, men Asia kan vel kanskje bli tøft? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Eneste jeg ser konkret av nye spareplaner er ytterligere 300 i administrative stillinger.
I følge oppdatert forecast for hele året skriver de at de ser muligheten til å gå i pluss før ekstraordinære/restrukturerings kostnader |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Fra NRK: Investere 500 millioner svenske kroner i en ny digital plattform. Denne skal øke servicenivået og forenkle
Halleluja! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
"For å oppnå en forbedringen på rundt én milliard i regnskapet skal flyselskapet nå ta følgende grep:
- Kutter rundt 300 stillinger heltidsstillinger på support, administrasjon, ledelse og kommersielle funksjoner hovedsaklig i Skandinavia - Effektiviteten i bakkeoperasjonene skal økes - Basestrukturen for flight crew i Norge skal optimaliseres - Investere 500 millioner svenske kroner i en ny digital plattform. Denne skal øke servicenivået og forenkle" http://e24.no/boers-og-finans/kvarta...iltak/23233780 |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Hva kan dette bety i praksis? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Flyjunkie
![]() Join Date: Sep 2009
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Svært svake takk, men det er altså ingen umiddelbar krise for mer dramatiske vendinger?
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
De har ikke vurdert og kutte ut det PLUS og GO tullet som vel er grunnen til at yelden stupte da? Og innføre biz og eco extra igjen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg undrer mig lidt over disse årlige sparerunder. SAS bør/har vel erkendt, at det er et kapløb mod bunden, så bør de ikke engang for alle skærer ALT væk, der overhovedet kan undværes i deres administration. Nu skal de spare 300 stillinger i administrationen, hvorfor blev de ikke skåret væk i 2012 eller 2013? Og hvor mange stillinger vil man nedlægge næste år? Hvorfor ikke tage dem med det samme?
Som jeg har forstået udmeldinger, så er omkostningerne til løn, brændstof osv. ved at sende et fly på vingerne faldet meget pga. forhandlingerne i 2012 og nye fly. Må videre formode, at det enkelte fly tjener penge nok til at dække marginalomkostningerne. Så er det kun administrationen der kan holde for? Såvidt jeg kan se for kvartalet, så er lønningerne faldet med 4,4%, øvrige driftsudgifter er faldet med 6,9% og indtægterne er faldet med 14,7%. Var indtægterne "kun" faldet med 8%, så havde der været overskud. Last edited by Fysikeren; 18-06-2014 at 09:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
|
![]()
SAS sift store problem er at inntektene faller mer enn man klarer å ta ut på kostnadssiden. er det noen som har tall på om spareprogrammene har levert som forventet på Kost?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Yeld er inntekt per pax og den har vel gått ned med 15-20% siden innføringen av GO/PLUS slik jeg har forstått det.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
|
![]()
Det er en påstand du bør underbygge med fakta. Har du noe informasjon som tilsier at yielden ikke hadde stupt hvis biz og eco extra fortsatt hadde vært gjeldende? Jeg er forøvrig enig i deg med at de bør gå tilbake med biz og eco extra men tror ikke at det er der problemet ligger inntektsmessig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Dette er bare min mening ut i fra sånn jeg har forstått det og kjenner flere som reiser mye biz. Og bevist velger bort SK om mulig etter GO/PLUS ble innført. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Hvor mye har yielden gått ned hos konkurrenter med biz/eco i tilsvarende periode, og hvor mye gikk yielden ned siste 15 mnd med eco/extra/biz i Europa?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Hva som er tilfellet for andre selskaper i samme periode vet jeg ikke, men yield'en til SAS falt med 0.4 % fra November 2012 - Sept 2013 (noe overlapp med innføringen av GO/PLUS) og falt med 1 % fra Januar 2012 - oktober 2012.
Tilsvarende tall for RASK er: -3.2% for Nov 2012 - Sep 2013 og + 1.1% for Jan 2012 - Okt 2012. (dette er vel year-on-year endringer; dvs. i forhold til samme periode året før) Edit: For perioden Nov 2013 - April 2014 finner jeg følgende: PASK (omtrent = RASK) -8.5% lavere enn tilsvarende periode året før. For yield'en var endringen -8.4%. Så noe verre utvikling enn før innføringen av GO/PLUS ser vi vel, men hva som er årsaken er det vel ikke nødvendigvis helt rett frem å si noe om. Kilder: Siste årsrapport + interim report for SAS. Last edited by TOS; 18-06-2014 at 11:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||||
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]() Quote:
Fra DN: - Basestrukturen i Norge skal optimaliseres. Hva mener dere konkret med dette? - I dag har vi tre norske baser, i Oslo, Stavanger og Trondheim. Vi kan velge å slå disse sammen til én base eller vi kan styrke alle tre, det er ennå ikke avgjort, sier Roald. Quote:
Quote:
Last edited by Dash; 18-06-2014 at 12:01. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
SAS -1000MSEK
Norwegian -800MNOK Med hensyn til kronekursen gjøre begge selskaper det omtrent like dårlig! Hvem taper mest pr/passasjer? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS med lange ruter fra Oslo og andre steder i 2015 (var: -1 mrd SEK fro SAS i Q2) | Utflyttet | Flyforum | 501 | 26-09-2016 16:20 |
SAS trenger 3 mrd. til jul. | Hickok | Flyforum | 24 | 28-10-2009 09:48 |
SAS t/r Peking for 3800 SEK! | Tommy777 | Flyforum | 6 | 19-04-2008 09:09 |
SAS sparer MRD på nye fly | Concorde | Flyforum | 22 | 06-01-2008 21:55 |
Casher' SAS i 5.mrd (SEK) ? | sail4fun | Flyforum | 7 | 09-11-2005 09:36 |