![]() |
|
![]() |
#1 |
Joker
|
![]()
Tjohei.
Ser ut til at jeg skal en tur til min favorittby, Tokyo en av de nærmeste ukene. Tenkte jeg skulle benytte meg av fly for å komme meg dit, og gikk trofast som jeg er til BA.com og fyllte inn aktuelle datoer fra LHR-HND. For premium økonomi LHR-HND-LHR på mine aktuelle datoer skal BA ha 29 000,- Så gjorde jeg et søk OSL-LHR-HND-LHR-OSL (samme fly LHR-HND), dette koster 14 000,-. En høyst ukvalifisert kilde mener også at LHR-OSL i snitt er dyrere enn OSL-LHR. Jeg er ikke overbevist om at betalingsvilligheten er over dobbelt så høy i UK som i Norge, men får de fyllt flyene så er det jo fint. Blir nok LHR-OSL-LHR-HND-LHR-OSL-LHR på meg denne gangen... Last edited by KristianSk; 08-06-2014 at 21:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det gjelder stort sett alle europeiske land, er mange diskusjoner om dette på Flyertalk. Mange posisjonerer seg til en "ex-EU fare" og hopper av i London på returen.
Se f.eks http://www.flyertalk.com/forum/briti...x-eu-good.html og http://www.flyertalk.com/forum/briti...bag-check.html
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Ikke uvanlig at direkteflighter prises høyere enn via-flighter, og særlig i dyrere klasser. BA har (så lenge jeg kan huske, dvs. fra Fornebutiden) hatt det slik at et kan være billigere å reise fra London til "EU" og starte business eller First-turen der. Dvs. når finanskrisen stod på som mest så var det ikke tilfelle, så det ser ut som man nå er mer tilbake til "normalen". Man skal også huske på at passasjeravgiften fra UK er så høy som GBP 194 i de dyreste klassene for de lengste turene. (Gjelder kun avreise fra UK, ikke transit, kilde Wikipedia)
Skattene fra London er også høyere enn fra Oslo på shorthaul så med like billettpris vil London-Oslo komme dyrere ut enn Oslo-London.
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) Last edited by Discus; 08-06-2014 at 22:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Joker
|
![]()
Gjør jeg samme søk i november koster OSL-HND fremdeles 14 000, men LHR-HND kun 12 000,-.
Så fritidsreisene som kan bestille et halvt år i forveien får rimelige priser, og forettningsreisene bryr seg vel mindre om hva det koster. Jeg derimot havner i en skvis midt mellom de to gruppene... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Vet du at dette faktisk har skjedd? Har sett diskusjoner om det på FT, men har aldri hørt om at noen faktisk har fått problemer, utenom at de nå ofte nekter short-check av bagasjen.
![]() |
#7 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Man gjør det vel for å makse inntjening og for å konkurrere med KLM (først og fremst). Derfor er ofte AMS og BRU et svært billig utgangspunkt. Har gjort det selv et par ganger, men har aldri short-checket bags. Har heller tatt hassle'et med posisjonering begge veier.
Om du ser på F, derimot er oftest UK bedre når de har salg. I hvert fall historisk sett. Men nå er det jo nesten standard med 30K t/r i F fra Oslo med BA. F er jo egentlig den nye virkelige C. C har fortsatt setekomforten, mens maten er det man fikk i Economy for 20 år siden. Sånn litt satt på spissen.
![]() |
#8 | |
Joker
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
OSL-LHR-LAS er også billigere enn LHR-LAS. I WT bare litt rimeligere, men i CW er det 20' vs 30'.
Om jeg bestiller OSL-LHR-LAS // LAS-LGW / LHR-OSL. Antar jeg da må hente bagasjen min på LGW, komme meg til LHR på egenhånd, og sjekke inn på nytt der. Men om jeg heller vil ta en annen flight hjem, eks LGW-TOS med DY, så er det ingen som kan nekte meg dette?!? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
At det er en forskjell er vel ikke så merkelig i det hele tatt, siden konkurransen på nonstop LHR-TYO er ganske liten, mens konkurransen på 1-stop OSL-XXX-TYO er mye større.
Mange er villige til å betale en del ekstra for nonstop, og det er mange selskap smarte nok til å hente ut. Men ja, 14k til 29k var en unormal stor forskjell. BA hadde også en annen sak litt tidligere i sommer når jeg søkte på OSL-IAH, da kom F ut som billigere enn C. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
Quote:
![]() |
![]() |
#13 |
Newcomer
|
![]()
Stemmer det, og akkurat det er en vanlig strategi for briter som booker ex-EU og vil slippe den ekstra turen innom kontinentet på hjemveien.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#15 |
Joker
|
![]()
Med dobbel pris for direkte ender det vel med at mange velger alternative selskap evt. booker ex-eu? Men de tjener nok helt sikkert på det, ellers ville de ikke gjort det.
Jeg betaler gjerne en premium for direkteflight, men det får være noen grenser ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Spørsmål om WF prising | jalig | Småprat | 3 | 13-04-2013 18:59 |
Merkelig prising på LHR-SVG med BA | krølle | Reiseforum | 4 | 01-12-2012 22:31 |
Merkelig prising hos LH? | krølle | Reiseforum | 1 | 25-03-2011 15:00 |
Merkelig prising AF/KL? | Edricson | Reiseforum | 0 | 26-08-2010 09:40 |
Merkelig avbestillingssystem hos SAS Braathens | anders320 | Flyforum | 3 | 24-03-2007 15:36 |