![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
|
![]()
Tenkte dette hadde interesse:
Avinor-ekspertene vil ikke flytte 23 eksperter sitter på Avinors gullgruve. Sier de opp jobbene, taper selskapet mange hundre millioner kroner. - Her er det ingen som kommer til å flytte til Stavanger. I motsetning til flygelederne trenger vi heller ikke gjøre det. Jobbmuligheter har vi i området rundt Røyken, sier tillitsvalgt Lars Erik Moen i Tekna, fagorganisasjonen for akademikere med teknisk-naturvitenskapelig utdanning. Til forskjell fra flygelederne, som er utdannet til å være flygeledere og bare det, er informatikkspesialistene ettertraktede på jobbmarkedet. Det kan brått bli et kjempeproblem for Avinor. En av teknikerne Drammens Tidende snakket med i går, sier det slik: - Avinor-ledelsen forstår ikke konsekvensene av sine beslutninger. Lytter gjør de heller ikke. Direktør Randi Flesland lever i sin egen eventyrverden. HAR KODEN. De 23 ekspertene på systemavdelingen sitter på en aldri så liten gullgruve for Avinor. Avdelingen i Røyken utvikler flynavigasjonssystemene som benyttes ved norske kontrollstasjoner. Da kontrollsystemet i sin tid ble kjøpt inn, fikk Avinor også kjøpt systemkoden. Koden gir Avinor rett til selv å videreutvikle systemet. Den løpende tilpasning til stadig mer moderne versjoner, er det systemavdelingen som utfører. Når jobbmotivasjonen nå er dårlig, er flere allerede ute på markedet etter nye jobber. - Den første møter på jobbintervju i dag, mens flere andre er i gang med å skrive sine CV-er, sier en ansatt. Blant de ansatte er det spesialister innen ulike områder innenfor denne koden. - Det har tatt lang tid å bygge opp dette fagmiljøet. Om det nå smuldrer opp, kan det få store konsekvenser. Da kan Avinor bli nødt til å kjøpe tjenester fra leverandøren i USA. Da snakker vi ikke om småpenger. Uten kompetansen kan Avinor risikere å gå til innkjøp av nytt system fra en leverandør. Da snakker vi om utgifter i mange hundre millioners-klassen, sier Moen. FLYTTER IKKE. Systemavdelingen er i ferd med å oppgradere anlegget i Bodø til dagens standard. Det stammer fra 1970-tallet. Deretter skal de gå løs på et nytt system for ny samlet flykontroll sør. Den jobben er beregnet til å ta fire år. Målet er å være ferdig innen anlegget i Røyken legges ned i 2008. - Avinorhar ikke tenkt på hvorvidt de ansatte i Røyken er motiverte til å gå løs på den jobben nå, eller om de heller finner seg andre arbeidsgivere, sier en ansatt. - En avskalling hos oss vil være katastrofal for langsiktig vedlikehold av navigasjonssystemet. Avinor spiller et høyt spill, sier han. De fleste av de 23 ansatte ved systemavdelingen er bosatt i Røyken-området. Der har de tenkt å bli: - For mange er selv flytting til Oslo helt uaktuelt. Vi er folk i 30-40 årsalderen som har bygd hus her, har ungene i skolen her og har jobbmuligheter i nærområdet. Sjansen for å flytte er lik null, sier en ansatt. Avinors styre skal 6. oktober gjøre endelig vedtak om plassering av kontrollstasjonen for sør-Norge. ESPEN SANDLI espen.sandli@dt.no |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS vil flytte økonomifunksjoner til India | FlightDeck | Småprat | 32 | 18-07-2012 22:05 |
SAS vil flytte produksjonen fra Köbenhavn til Arlanda | MartinL | Flyforum | 119 | 29-07-2009 18:37 |
Klarer ikke flytte flymuseum | LN-RKF | Flyforum | 3 | 05-12-2006 19:20 |
Flyselskapene vil straffe Avinor | sail4fun | Flyforum | 16 | 05-12-2005 17:50 |
Avinor vil si opp millionkontrakt | DY | Flyforum | 1 | 19-11-2004 09:54 |