Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 05-06-2014, 10:58   #1
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

BA NERDE ALLERT - BA Mixed fleet har overtatt LHR-OSL

Fløy hjem med BA768 på tirsdag og merket meg at jentene i crewet hadde sånne søte små hatter.

Det viser seg at BA Mixed Fleet har overtatt LHR-OSL-LHR (i hvert fall BA768). Etter sigende fra 14/5, men jeg kan ikke huske at de hadde hatter for en uke siden.

Uansett så hadde jeg det beste short haul crewet noensinne i Europa. Tiltalt med navn hele tiden, topping av glasset når det begynte og tømmes, smil og entusiasme. Men samtidig stålproffe og stødige på announcements etc.

Golden Ticket er avsendt til crewet.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2014, 11:08   #2
KristianSk
Joker

KristianSk's Avatar

Default Re: NERDE ALLERT - BA Mixed fleet har overtatt LHR-OSL

Hva er egentlig Mixed Fleet? I "A very british airline" ble det sagt at de hadde lavere lønn, men ikke stort mer enn det.
KristianSk is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2014, 11:20   #3
hifiman
ScanFlyer Gold

hifiman's Avatar

Quote:
Originally Posted by KristianSk View Post
Hva er egentlig Mixed Fleet? I "A very british airline" ble det sagt at de hadde lavere lønn, men ikke stort mer enn det.
"Mixed Fleet is our Cabin Crew team who fly a combination of long and short-haul destinations and the fleet marks the continued success of the British Airways story"

http://www.britishairways.com/career...ed_fleet.shtml

Last edited by hifiman; 05-06-2014 at 11:24.
hifiman is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2014, 11:49   #4
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by KristianSk View Post
Som et ledd i å kutte kostnader uten å lykkes helt med å presse eksisterende crew ned i lønn, etablerte BA i 2010 et nytt crew som hadde helt andre kontrakter og avtaler enn de gamle crewene. BA sine ruter er fordelt imellom disse crewene.

Etableringen resulterte i voldsomme protester og stuntstreiker i 2010 og 2011, men BA satte hardt mot hardt og opererte de fleste flightene under streiken, men med administrasjon og ground-staff som crew.

Det er blandede følelser rundt Mixed fleet, av denne årsaken. Og det er nok også grunnen til at BA ikke er den som har ropt høyest om DU sin bruk av crew fra ymse baser.

Anyway - Det er politikken. For oss som reiser betyr det en litt annerledes serviceopplevelse. Ikke helt old-School Britisk service, men ung og entusiastisk. Potato/Tomato. Og så betyr det, på godt og vondt, at BA tjener ok med penger og har råd til å utvikle og forbedre servicetilbudet sitt mens andre skjærer til beinet.

Old 05-06-2014, 11:50   #5
natureofnorway
Newcomer

Samme opplevelse fredag 30 mai på BA769. Alene i CE. Utsøkt service.
Også sendt feedback.
(Crewet skulle til LAX på søndagen)

NoN

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Fløy hjem med BA768 på tirsdag og merket meg at jentene i crewet hadde sånne søte små hatter.

Det viser seg at BA Mixed Fleet har overtatt LHR-OSL-LHR (i hvert fall BA768). Etter sigende fra 14/5, men jeg kan ikke huske at de hadde hatter for en uke siden.

Uansett så hadde jeg det beste short haul crewet noensinne i Europa. Tiltalt med navn hele tiden, topping av glasset når det begynte og tømmes, smil og entusiasme. Men samtidig stålproffe og stødige på announcements etc.

Golden Ticket er avsendt til crewet.
natureofnorway is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2014, 12:10   #6
JonV
Newcomer

Mixed Fleet har lavere lønn og dårligere betingelser, noe som gjerne fører til yngre crew. Hvis man er heldig kan det bety energisk og entusiastisk (som Fnate opplevde), hvis man er uheldig kan det bety problemer pga mangel på erfaring.

En del av bildet er at MF er organisert slik at andre BA-ansatte roteres inn og jobber sammen med crew ofte nok til at de får kompetanse til å holde ting gående i tilfelle crew-streik.
JonV is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2014, 12:30   #7
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by JonV View Post
Mixed Fleet har lavere lønn og dårligere betingelser, noe som gjerne fører til yngre crew. Hvis man er heldig kan det bety energisk og entusiastisk (som Fnate opplevde), hvis man er uheldig kan det bety problemer pga mangel på erfaring.
Nå ruinerer jeg jo min egen tråd her, men det er jo omtrent som med andre crew. Er man heldig så får man et crew som synes det er ok å jobbe med passasjerer. Hvis man er uheldig så får man et crew som ser på passasjerer som fiender.

Regner egentlig med at crew ser på oss passasjerer på samme måte

Old 05-06-2014, 13:53   #8
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Uansett så hadde jeg det beste short haul crewet noensinne i Europa. Tiltalt med navn hele tiden, topping av glasset når det begynte og tømmes, smil og entusiasme.
Høres ikke helt ut som økonomi.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2014, 22:21   #9
Glean EBG
ScanFlyer Gold

Hvor stor andel av produktionen utgjør denne mixed fleet besetninger?
Og er det stort sett briter eller utlendinger?
Kun cabin eller også piloter?
Glean EBG is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2014, 23:31   #10
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Høres ikke helt ut som økonomi.
Økonomi? Er det de greiene bak gardina?

Quote:
Originally Posted by Glean EBG View Post
Hvor stor andel av produktionen utgjør denne mixed fleet besetninger?
Og er det stort sett briter eller utlendinger?
Kun cabin eller også piloter?
Litt usikker på hvor stor andel, men skulle jeg gjettet så ville jeg sagt 1/3. Det er både utlendinger og Briter, men jeg har inntrykk at det er en betydelig andel Briter og nesten alltid unge.

Old 13-06-2014, 19:43   #11
Øivind
ScanFlyer Silver

Kom tilbake fra IAH i går og hadde Mixed Crew på alle flyvingene , både OSL-LHR-OSL og LHR-IAH-LHR.
På short haul var MF stort sett glimrende, men på langflyvningene var servicen betydelig tregere enn jeg er vant til. Lang ventetid mellom rettene, manglende top up av glassene og litt vel høylytt chatting i galley.
Entusiasme og ungdommelighet er vel og bra, men det kan ikke helt veie opp for den rutinen de som har mange år i gamet innehar.
Jeg synes vel BA burde ha både MF og WW crew på long haul flighter, slik at man får både ungdommelig entusiasme og moden og sikker service. Det ville kanskje kommet kundene bedre til gode.

Last edited by Øivind; 13-06-2014 at 19:45.
Øivind is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2014, 13:19   #12
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by Øivind View Post
Kom tilbake fra IAH i går og hadde Mixed Crew på alle flyvingene , både OSL-LHR-OSL og LHR-IAH-LHR.
På short haul var MF stort sett glimrende, men på langflyvningene var servicen betydelig tregere enn jeg er vant til. Lang ventetid mellom rettene, manglende top up av glassene og litt vel høylytt chatting i galley.
Entusiasme og ungdommelighet er vel og bra, men det kan ikke helt veie opp for den rutinen de som har mange år i gamet innehar.
Jeg synes vel BA burde ha både MF og WW crew på long haul flighter, slik at man får både ungdommelig entusiasme og moden og sikker service. Det ville kanskje kommet kundene bedre til gode.
Helt enig i erfaringene dine der. Long haul med A380+Mixed Fleet kan faktisk være en sann prøvelse.

Men de kan nok ikke blande crewene ettersom motsetningene delvis er betydelige. Jeg har sittet med world wide fleet crew (de har blitt fraktet til flighter) som har skoldet mixed fleet i ordelag som ikke egner seg på trykk her.

De ønsker det sikkert ikke heller. Det er jo en Kjos-kynisk greie fra IAG om å sette crewene opp mot hverandre for å kvele konflikter.

Last edited by Fnate; 14-06-2014 at 13:21.
Old 16-07-2014, 20:23   #13
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

De hadde også BA764 i dag, first-treatment i ClubEurope. Helt suverent!

Posting Rules