Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 13-05-2006, 17:24   #1
morr
ScanFlyer Blue

morr's Avatar

Default Ang. kortbanenettet

Drev å surfet på nettet og kom over dette forslaget på Høyres landsmøte. Er det seriøst nok kunder til å ha flere selskapet på de samme strekningene på kortbanenettet? I tillegg ønsker de større fly...

--------------
En forskningsrapport fra Transportøkonomisk institutt om regionale flyruter viste at prisene på de regionale rutene er økt med 10 prosent de siste fire årene. Samtidig er fullpristaksten hos SAS
Braathens mellom Tromsø/Bodø og Oslo redusert med 23 prosent. Kortbanenettet består stort sett av rullebaner rundt 800 meter, og det er kun Widerøe som har fly som kan operere disse. Tilrettelegging for konkurranse fordrer både passasjergrunnlag og tilstrekkelig lange flystriper. Høyre ønsker at passasjerer i alle deler av landet skal få et bedre flytilbud, med rimeligere flybilletter og flere avganger. For å oppnå dette må vi ha mer konkurranse om rutene. I dag er for mange flyplasser uten konkurranse. Mye av årsaken til dette er at Widerøe i realiteten er alene om å kunne operere på kortbanenettet. Dette gjør kortbanenettet unødvendig dyre for forbrukerne. Høyre mener at løsningen ligger i utbygging av eksisterende rullebaner, og etablering
av stamflyplasser der utbedring av eksisterende flystriper ikke er mulig eller er uhensiktsmessig i forhold til det regionale behovet. Avinor må komme med et faglig begrunnet forslag til hvilke flyplasser som bør få en utbygging av rullebanen. Fremtidens flyplasstruktur må sees i sammenheng med utviklingen av det øvrige samferdselstilbudet. Konkurranse om rutene er viktig for å sikre brukerne et best mulig tilbud og rimelige priser. Like viktig som pris er forbedring i frekvens. Større fly er også viktig fordi det bedrer godskapasiteten og bidrar til bedre rammevilkår for næringslivet. For Høyre er dette derfor et viktig tiltak både for å bedre forbrukernes situasjon og for å sikre eksisterende næringer og legge til rette for ny næringsutvikling og vekst i distriktene.
For å få et bedre og billigere flytilbud i alle deler av landet vil Høyre:
Be Avinor komme med et faglig begrunnet forslag til hvilke flyplasser som bør få en utbygging av
rullebane. Vurdere etablering av nye regionale stamflyplasser i regioner der utbedring av eksisterende rullebaner ikke er mulig eller er uhensiktsmessig i forhold til trafikkbildet.

Ivar Kristiansen og Elisabeth Aspaker

morr is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2006, 19:53   #2
LN-BRK
ScanFlyer Gold

Default Replying to Topic 'Ang. kortbanenettet'

I et innslag på Dagsrevyen for et par måneder siden, ble det sagt at det skal brukes 2 milliarder på kortbanenettet til oppgradering og forlenging av rullebaner de neste årene. Blant annet skal Avinor oppgradere kortbaneplassene med ny type belysning (go-around-lys) og lys i rullebanedekket, samt navigasjonshjelpemidler for sikrere/enklere innflyging (SCAT1). 3-4 flyplasser står på planen i løpet av året, og de neste par årene skal vel de fleste være oppgradering for bruk med SCAT1. Både lys og SCAT1 er allerede under utprøving på et par flyplasser.

Når det gjelder konkurranse på kortbanenettet, så føler nok WF presset fra Coastair som har begynt å spise seg inn på WF sitt monopol nordpå. Det er vel nå i sommer det skal leveres inn tilbud for ruteflyging i Finnmark (mulig også noe i Troms?), og jeg blir overrasket dersom Coastair ikke tar en del av kaka og WF dermed mister noen ruter. Coastair har jo drevet testflyging med ATR på Stokmarknes. Coast får også en ekstra ATR levert nå i sommer skal brukes i Nord-Norge, og dermed har de to maskiner nordpå.

Når det gjelder de ekte kortbaneplassene med 800 meters rullebane, så blir nok WF fortsatt kongen på haugen. Etter hva jeg vet kan ikke Coast sine ATR-maskiner operere på 800-meters baner. Hvilke andre konkurrenter som eventuelt kan ta en del av den kaka, er jeg usikker på. Kan Coast bruke Jetstrem, eller blir maskinen for liten? Dornier-maskinene til Katoair er selvfølgelig en mulighet, men jeg har mine tvil på at det kommer til å skje.

Blir spennende å se hva WF kommer til å finne på de neste årene, for konkurransen øker på alle fronter. De kan ikke regne med å være enehersker i nord lenger.

CL
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2006, 19:58   #3
Jens W
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally posted by LN-BRK
Kan Coast bruke Jetstrem, eller blir maskinen for liten? Dornier-maskinene til Katoair er selvfølgelig en mulighet, men jeg har mine tvil på at det kommer til å skje.
Mange av anbudsrutene (bl.a. TRD-OSY/RVK og OSL-VDB som i dag flys med J31) er for fly med minst 15 seter.
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2006, 22:16   #4
SK384
ScanFlyer Crusty

SK384's Avatar

På de aller fleste flyplassene der det er anbudsruter i Finnmark er det korte rullebaner på rundt om 800 meter. Vardø noe lenger. Mener den er rundt 1200 meter, samt Båtsfjord som også er noe lenger. Er ikke sikker på hvor lang Båtsfjord er, tipper rundt 1000 meter. Så ATR maskinene til Coast air vil nok ikke være så veldig aktuelle i Finnmark. Vardø kan nok håndtere den, men der er til gjengjeld nesten ingen passasjerer............

Lakselv har selvsagt heller ikke noe problem med rullebanen. Men Banak kan vel neppe kalles en kortbane flyplass selv om ruten TOS-LKL er en anbudsrute. Men det kan jo være Coast air legger inn anbud med andre flytyper som takler de korte rullebanene. Blir spennende å se i hvertfall.
Old 13-05-2006, 22:39   #5
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Skal si det har gått nedover med rutetilbudet på Andnes ANX etter Widerøe mistet kontrakten.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2006, 23:28   #6
Egil
ScanFlyer Gold

Egil's Avatar

Quote:
Originally posted by Cedlind

Quote:
Originally posted by LN-BRK
Kan Coast bruke Jetstrem, eller blir maskinen for liten? Dornier-maskinene til Katoair er selvfølgelig en mulighet, men jeg har mine tvil på at det kommer til å skje.
Mange av anbudsrutene (bl.a. TRD-OSY/RVK og OSL-VDB som i dag flys med J31) er for fly med minst 15 seter.
Såvidt meg bekjent er det fremdeles WF som flyr TRD-OSY/RVK og da med Dash 8-100, 39 seter. . . Misforsto jeg kommentaren din eller?

Egil
Old 14-05-2006, 04:39   #7
Jens W
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally posted by Egil

Såvidt meg bekjent er det fremdeles WF som flyr TRD-OSY/RVK og da med Dash 8-100, 39 seter. . . Misforsto jeg kommentaren din eller?
Ja, du gjorde nok det.
Oven nevnte ruter flys som du sier av WF med -100 maskiner, men selve anbudet åpner for fly som er registrert for minst 15 seter.

Forøvrig er rutene som kan flys med 15-seters fly disse, de resterende har krav om 30:
Røst-Bodø, Narvik-Bodø, Namsos-Trondheim, Rørvik-Trondheim, Fagernes-Oslo.
For Oslo-Røros sier anbudet bare at De påkrevde flygingene skal være uten mellomlanding hvis fly registrert for færre enn 100 passasjerer benyttes.

Edit: 5 er kanskje ikke 'mange' som jeg sa litt lengre opp
Edit 2: Anbudet for nåværende periode (April '06-Mars '09) finnes forøvrig
her
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2006, 07:13   #8
Redcap
ScanFlyer Silver

Redcap's Avatar

Lokalpoloitikere er som regel "allergisk" til mindre fly enn DH1. Den eneste jeg kan komme på i farta som har vært positiv var vel ordføreren i Hasvik som med mindre flymatriell ville fått 1 daglig frekvens ekstra.
Personlig er jeg veldig glad for at jeg slipper DO8 eller andre "småmygg" når jeg reiser på korbanenettet. Jeg reiser forøvrig mye Tromsø - Hammerfest men der flyr WF kommmersielt.
Kan foresten huske en eldre dame som skulle fra Tromsø til Evenes med Katoair som snudde på tarmac da hun kom ut og så hvilket fly hun skulle reise med.
Old 14-05-2006, 15:49   #9
LN-BRK
ScanFlyer Gold

Husker jeg feil, eller er det ikke krav om at det også skal være kabinpersonale ombord på anbudsrutene? Coastair har i hvert fall ikke kabinansatte på sine Jetstreamer. Der er det styrmannen som styrer kaffekanna
Old 14-05-2006, 20:02   #10
Redcap
ScanFlyer Silver

Redcap's Avatar

Quote:
Originally posted by LN-BRK Husker jeg feil, eller er det ikke krav om at det også skal være kabinpersonale ombord på anbudsrutene? Coastair har i hvert fall ikke kabinansatte på sine Jetstreamer. Der er det styrmannen som styrer kaffekanna
Tror det er krav om ca på fly over 30 pax.
Old 14-05-2006, 20:42   #11
Olebno
ScanFlyer Gold

Olebno's Avatar

Grensen for ca går på 19. WF hadde dispensasjon for Twin Otter'n (20 seter).
Old 15-05-2006, 00:01   #12
nevermind
ScanFlyer Blue

Jetstream31/32 er ikke noe kortbanefly og kan ikke brukes på 800-metersbanene i Finnmark. Etter hva jeg har forstått har vel også havarivernkommisjonen kommet med noen kritiske anmerkninger angående bruk av Dash8 på 800 meters banene i Finnmark.
Det skal bli spennende å se om dette får noe å si når dette konsesjonsområdet blir lagt ut på anbud igjen. Kansje blir det selskap med kun rene kortbanefly som Dornier228 eller Twin Otter som har anledning til å legge inn anbud.
nevermind is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2006, 08:51   #13
The Pilot
ScanFlyer Blue

Just out of curiosity, Everybody is talking about Coastair's possibility to fly from an 800 meter runway, but why is nobody talking about the fact that Wideroe is flying from an 800 meter runway which according to bombardier is not possible based on the legal (also in norway) requirement that the take-off distance availible needs to be 1.67x the take off distance required. aka a Dash 8 can without the excemption from the Norwegian CAA that for some misterious reason only Wideroe has also not land on a 800 meter runway.

This is unfair competition and a safety risk to the pasengers that Wideroe is flying.

I wonder if the pasengers that feel "safer" in a bigger aircraft know how the state is weighing their safety versous comercial interest
Old 18-06-2006, 13:33   #14
BGO
TurbopropFlyer

Quote:
Originally posted by morr

Drev å surfet på nettet og kom over dette forslaget på Høyres landsmøte. Er det seriøst nok kunder til å ha flere selskapet på de samme strekningene på kortbanenettet? I tillegg ønsker de større fly...
Her er det ikke snakk om å ha flere selskaper på de samme strekningene, men at flere selskaper skal få muligheten til å legge inn tilbud på anbudene ved å legge forholdene tilrette for det gjennom utbedring av flyplassene. Så lenge en rute er ute på anbud er det nok uaktuelt at flere selskaper flyr samme rute.
Old 18-06-2006, 14:12   #15
slowandsilly
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally posted by The Pilot Just out of curiosity, Everybody is talking about Coastair's possibility to fly from an 800 meter runway, but why is nobody talking about the fact that Wideroe is flying from an 800 meter runway which according to bombardier is not possible based on the legal (also in norway) requirement that the take-off distance availible needs to be 1.67x the take off distance required. aka a Dash 8 can without the excemption from the Norwegian CAA that for some misterious reason only Wideroe has also not land on a 800 meter runway. This is unfair competition and a safety risk to the pasengers that Wideroe is flying. I wonder if the pasengers that feel "safer" in a bigger aircraft know how the state is weighing their safety versous comercial interest
Everyone is "free" to operate a Dash-8 within legal matters, and WF is doing just that on the STOL-network throughout Norway. One just has to buy certain supplements which describes the procedures involved with these short runways, e.g. 4,5 degrees approach, certain MEL-topics etc.

These suplements cost money and some are specially fitted for WF operations, but if one has the $$$, they are available for anyone crazy enough to believe in making money on the STOL-network.
slowandsilly is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2006, 14:29   #16
nevermind
ScanFlyer Blue

Etter hva jeg har forstått flyr WF med Dash8 på 800m baner på dispensasjon fra Luftfartstilsynet. Det har vært noen uheldige episoder med denne flytypen i Finnmark bl.a i Hammerfest. Etter den siste episoden har det vært noen kritiske anmerkninger fra havarvernkommisjonen av bruk av denne flytypen på 800m bane. Jeg kan ikke skjønne at Dash8 er mer kortbanefly enn f.eks. ATR42. Jeg trodde faktisk ATR42 hadde bedre kortbaneegenskaper enn Dash8. Er det noen som kan korrigere meg hvis jeg tar feil.
Jeg vet at Coast Air hadde en rekke chartere til Hammerfest i fjor med ATR så flyet kan faktisk gå på 800m bane.
nevermind is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2006, 15:20   #17
LN-BRK
ScanFlyer Gold

-100 serien er på mange av kortbaneplassene definert som egen kategori med egne minima, og faller derfor utenfor standardkategoriene.

De kritiske kommentarene fra SHT ang. bruk av Dash-8 på kortbanenettet har etter hva jeg vet, blitt trukket tilbake da kritikken ikke kunne begrunnes. Kritikken kom vel også som uttalelser i media og ikke i en rapport om jeg ikke husker feil?

Hendelsene har heller ikke hatt noe å gjøre med at det har vært Dash-8 som har vært i bruk på 800 meters bane. De gangene WF har hatt hendelser så har de aldri gått utfor baneenden fordi banen har vært for kort, men som regel har det vært vindforhold/pilotfeil som har gjort at de har gått ut på siden av banen.
Old 18-06-2006, 15:31   #18
radeon
ScanFlyer Blue

dere har glemt en viktig ting; trenger vi virkelig konkurranse på kortbanenettet? Jeg mener Widerøes flybiletter er ikke så dyre, er de vel?? Trondheim - Bodø for 380kr Trondheim - Namsos 380kr og med sammenligning SAS Trondheim - Oslo 410kr dette er mine egne erfaringer. Men jeg ser visse fordeler med konkurranse. Økte flyavganger og flere reisemål. har erfart at Widerøes fly er fulle noen ganger, mens andre ganger er det kun 3 personer så det spørs om det er lønnsomt med konkurranse på dette nettet....
radeon is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2006, 17:00   #19
LN-BRK
ScanFlyer Gold

Hva tviler du på? Har Luftfartstilsynet godkjent unntak som de ikke har lov til å gjøre? I så fall ville vel JAA/EASA ha reagert på det for lenge siden da Norge ble et godkjent JAA-land, og under de årlige inspeksjonene?

Luftfartstilsynet har sikkert dokumentasjonen du er ute etter.
Old 18-06-2006, 18:58   #20
THS
ScanFlyer Silver

THS's Avatar

Jeg skjønner i grunn ikke problemet. Det er vel ingenting som hindrer Coast Air, DAT eller andre selskaper i å operere med Dash 8 på kortbanenettet i stedet for ATR? Hvis de ønsker å konkurrere med Widerøe må de jo skaffe seg det rette materiellet. Det må jo være en bedre vei å gå enn å prøve å stikke kjepper i hjulene for WF ved å påstå at de opererer ulovlig og at LT har gitt en ulovlig dispensasjon. Men det er kanskje ikke enkelte selskaper (og noen her inne) interessert i?

Det aller beste er selvsagt at kortbaneplassene blir bygget ut til å kunne ta ned flere flytyper. Først da får man virkelig konkurranse og større muligheter for hver enkelt flyplass.
THS is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules