![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Det kan se mørkt ut for distriktsnorge om dette blir en realitet.
I verste fall kan vi få en hel haug mer eller mindre seriøse selskap rundt omkring. Skal bli spennende å se om SD legger inn krav om fly med trykkabin og toalett som samtlige flyplasskommuner krever i sine høringsuttalelser. Det skal også bli spennende å se om det legges inn krav til SCAT 1 for presiisjonsinnflyging. Full splittelse på kortbanenettet RANA: Når Samferdselsdepartementet legger kortbanenettet i Norge ut på nytt anbud kan flyselskap legge inn anbud på enkeltruter. Det er langt fra sikkert at det blir Widerøes Dash 8 som trafikkerer på Røssvoll når det nya anbudet trer i kraft 1. april neste år. Geir-Ketil Hansen frykter kaos på kortbanenettet dersom rutenettet blir splittet opp. Av: Harald Mathiassen – En oppsplitting av anbudene på kortbanenettet i Norge kan føre til totalt kaos, mener Geir-Ketil Hansen som er medlem i Stortingets samferdselskomite for SV. Anbudsdokumentene er offentlig innenfor EU, men er ennå ikke offentliggjort i Norge. Samferdselsdepartementet innhenter anbud for flyging på kortbanenettet, noen av de regionale lufthavnene og Oslo Luthavn for perioden 1. april 2006 til 31. mars 2009. http://www.ranablad.no/nyheter/article1640899.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Da er det bare å ønske velkommen etter til de andre kortbaneflyplassene som nå kanskje får rasert rutetilbudet slik vi har fått det her i byen. Dessverre ser det ut til at nåverende samferdselsminister og statssekretær klarer å ødelegge rutetilbudet på kortbanenettet den kommende anbudsperioden før de pakker sine saker og leverer nøkkelkortene til AP og SV hvis da ikke stortingsflertallet bestemmer noe annet.
Når det gjelder krav til toalett og trykk-kabin viser anbudsdokumentene som Geir-Ketil Hansen har fått tilgang til at man i hvertfall for Narvik og Røst`s del stiller samme krav som sist gang, altså fly med minimum 15 seter, ikke toalett og ikke trykk-kabin. Da vil jeg tro at disse kravene også kommer til å gjelde samme flyplasser som ved forrige anbudsutlysning og jeg blir heller ikke særlig overrasket om man senker kravene ved andre flyplasser i tillegg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Jeg synes de boer dele trafikken slik at et selskap kun kan fly til og et annet kun kan fly fra kortbaneflyplassene....virkelig spotter vennlig
![]()
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Fordi, det koster vanvittig mye å opprettholde disse flyplassene over alt og det er *mange* kortbaneplasser som må rustes opp og holdes ved like. Og de fleste andre kortbane-flyplasser har vesentlig mer for seg enn Framnes i forhold til hva som ligger omkring. Så når det snakkes om rasering av tilbud, er ikke Framnes den første tanken som slår meg i og med at EVE er en time unna. Og, ikke glem at *store* deler av østlandet har minimum en times kjøring til nærmeste flyplass! Edit: Glemte å komme inn på selve saken.. ![]()
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#7 | ||
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Poenget mitt var allikevel at tilbudet er blitt rasert etter at det ble satt inn mindre fly og et lite selskap med små ressurser på rutene. Dette vil garantert andre steder også få oppleve hvis de skulle være så uheldige å få mindre fly og ressurssvake selskaper som trafikkerer flyplassene. Og det blir ikke nødvendigvis billigere av den grunn. Flere små flyselskaper har måttet kaste inn håndkleet på disse anbudsrutene de siste årene og for ruten Bodø-Narviks del har staten måttet ut med over 10 millioner ekstra fordi selskapet som nå trafikkerer ruten sa opp sitt anbud og fikk forhandlet en ny kontrakt. Man bør kunne kreve en standard som gir et godt tilbud og god sikkerhet for kundene når staten tross alt bruker så mye penger på dette. Slik det er nå sparer (?) samferdselsmyndighetene penger og er fornøyd bare det går ett fly, enten det nå er en Cessna 172 eller en Dash 8. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]() Men hovedpoenget mitt - som jeg fremdeles står for - er at når noen kortbaneflyplasser må forsvinne, er Framnes den mest opplagte kandidaten på grunn av nærheten til Evenes. Jeg har også forståelse for at Narviks innbyggere ikke deler mitt syn på saken, men sett utenfra (les: sørfra ![]()
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Morten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Nå er det ikke mange av plassene med like lite folk som her i Norge som har rutetilbud i USA heller da....men de har ofte en GA flyplass.
Det er flere grunner til høye kostnader i norge, bla at det er en del geografiske ting som gjør det norske kortbanenettet dyrt. Så og si samtlige er bygd på plasser som egner seg lite til flyplassdrift. Hvis du ser på de delene av USA som har like ugjestfri geografi, så er det også lite flyplasser. (Det er forskjell på å gjevne på 1000x30 meter med jordbakke, kjøre på pukk og asfaltere, kontra sprenge ut en 1500x200 bred stipe i grunnfjellet eller fylle ut halvparten i en 30 dyp fjord. Flere hundre milloner NOK i forskjell faktisk!) I Norge er også vintervedlikehold ett stort problem på 95% av kortbaneplassene, og står for en stor del av driftsutgiftene. De aller færreste flyplasser av liten størrelse i USA er forventet å holde oppe de få dagene i året snøen faller etc, i Norge har vi forventning om 100% tilgjenlighet. Det koster MYE penger. I Norge har vi ikke GA å støtte oss på i det hele tatt, i USA er det som kjent meget utbredt, og mange steder er den alene nok til å gi flyplassen inntekter nok til å drive. PS: For å gi ett eksempel på hvor stor forskjell det er i investerings/driftsutgifter, så kan jeg nevne at flyplassen jeg jobbet på i Skåne hadde 2 installasjoner for VHF samband til fly. Begge lå innenfor flyplassgjerde. Max 2 min kjøring fra kontoret til FNT teknikerene. Her på Bardufoss har vi 5 installasjons stasjoner for VHF samband, hvor 4 er fra 4 til 50km fra flyplassen, og samtlige er på toppen av div fjelltopper. Alle plassene må Avinor betale for strøm/linjesamband opp til disse toppene. I tillegg må man betale adgang til ett av anleggene via forsvarets heisanlegg. På 2 steder må man betale for brøyting så lenge det går (ca 20km vei totalt). Når ikke det går, bruker FNT teknikerene timevis på snøskuter. Det er samme situasjon på mange av kortbaneplassene også, og samme sak på navigasjonshjelpemidler og radarer også!
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Does anybody know when the tender for Kortbanenettet 2006-2009 is comming out.
3 years ago it was already in mid june. The Pilot
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Propellfly på kortbanenettet | Radiv | Småprat | 4 | 23-09-2017 16:30 |
Satelittbasert presisjonsinnflyvning på kortbanenettet | Citation | Flyforum | 85 | 27-02-2017 19:18 |
F-16 på kortbanenettet? | blazius | Flyforum | 20 | 22-10-2007 21:02 |
Ang. kortbanenettet | morr | Flyforum | 25 | 19-06-2006 18:41 |
Ørland på kortbanenettet? | morr | Flyforum | 4 | 29-04-2005 14:10 |