![]() |
|
![]() |
#1 |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
|
![]()
Ser eit bilde på Twitter der eit SAS-fly står med skliene ute. Øvelse? Ser ut til å vere ein -800, men greier ikkje lese reg.
__________________
none.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
|
![]()
Stemmer godt det;
SK4743 LN-RPR Boeing 737-800 |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
|
![]()
Røykutvikling: http://www.tv2.no/2014/05/06/nyheter/innenriks/5568041
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2011
Location: Bodø
Posts: 315
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2012
Location: Norway
Posts: 92
|
![]()
Og dagbladet har skrevet
http://m.db.no/2014/05/06/nyheter/in...fart/33139942/ Morsomt at de skriver at surstoffmaskene ikke kom frem:P så vidt meg forstått så skal de ikke det ved røykutvikling:P God tirsdag Kjetil Last edited by kjeandersen; 06-05-2014 at 09:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
YGBSM
Join Date: Oct 2012
Posts: 151
|
![]()
Ikke bare det, men de skal overhode ikke brukes ved røykutvikling eller brann. Luften som serveres i passasjerenes masker er nemlig kabinluft som tilsettes oksygen.
Det betyr at man gjør vondt verre hvis disse tas i bruk ved brann eller røykutvikling. Last edited by splasher; 06-05-2014 at 09:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2007
Location: Bergen.
Posts: 1,288
|
![]()
Det var LN-RPL som hadde røykutvikling, jamfør bilder på Instagram.
__________________
Smil til livet, så vil livet også smile til deg ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]() Quote:
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,143
|
![]()
Kunne ikke de fått en trapp på de andre dørene. Var vel ikke så akutt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jun 2010
Location: Ottestad
Posts: 552
|
![]() Quote:
Vi har vel flere eksempler på hvor viktig hurtig evakuering er. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
|
![]()
Huff ja, her bomma jeg. Sjekket wf.no og de har hadde allerede oppdatert med erstatningsflyet.
Godt å se det gikk greit for seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2007
Location: Bergen.
Posts: 1,288
|
![]() Quote:
__________________
Smil til livet, så vil livet også smile til deg ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
|
![]() Quote:
Det har blitt et økende fokus på virkningene av dette de senere år, sist nå i forbindelse med et dødsfall i UK: http://www.flightglobal.com/news/art...9-case-398272/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2014
Posts: 346
|
![]()
Nei, dette er ikke noe å spøke med. Litt røyk kan utvikle på 1-2-3...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2008
Location: Stavanger
Posts: 381
|
![]()
Det var heller ikke overraskende å se Kari og Ola Nordmann hoppe i sklia med alt av håndbagasje!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
Hadde nok raska med meg sekken med laptop og nøkler jeg også...
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,558
|
![]()
Til helvete med laptop'en , der har man tatt backup regelmessig hvis man utøver godt skjønn og praksis.
Nødvendige nøkler, pass og lommebok med kredittkort har man på seg i tilfelle......... Jeg kan forsikre at dersom man har vært med på en reell evakuering , så gjør man i ettertid intet forsøk på å få med seg andre saker dersom en slik situasjon oppstår igjen. Lytt til instruksjoner fra crew'et og "get the hell out of the tube..." Jeg mener det er merkelig i dag der mange jobber i bedrifter med høyt fokus på HMS enten det er på land eller offshore hvor fokus på opptreden i nødsituasjoner vektlegges ikke gjennomfører dette når alvoret inntreffer. Folk må skjerpe seg. Ikke minst gjelder dette safetybriefingen før avgang. Selv om du reiser for 1999 gang , legg ned avisen og følg med! |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
|
![]()
Helt enig OJB.
En ting er for så vidt at en som prøver å få med seg sekken bruker noen sekunder ekstra, vedkommende vil også sinke alle andre bak han, og kan i ytterste konsekvens forårsake andres død ved at han hindrer dem i å evakuere tidsnok. Sikkerhetsdemo er alltid lurt å få med seg, selv om man kan den utenatt så sitter det enda bedre når det er gjentatt rett før avgang. Må si at jeg ikke er veldig begeistret for video-løsningene, de er ofte veldig omstendlige og trege så man blir sittende å tenke 'bli nå ferdig' istedenfor å ha fullt fokus på å følge med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Star Alliance only.
Join Date: May 2011
Posts: 1,063
|
![]()
Nå er LN-RPL tilbake i trafikk. I Paris nå, og skal videre til LHR som SK809.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Oppførsel ved evakuering av fly (splitt fra EK-ulykke) | Michael | Småprat | 23 | 05-08-2016 09:34 |
Evakuering av SAS-fly på TOS | kimpe | Flyforum | 13 | 29-12-2015 11:32 |
Brannalarm med evakuering OSL | Glean EBG | Småprat | 3 | 12-09-2014 17:00 |
Evakuering av fly på Gardermoen | Kilgore | Register- og ATC-Forum | 1 | 19-02-2012 21:53 |
SAS-evakuering | CK | Flyforum | 4 | 31-01-2007 11:42 |