Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

View Poll Results: Er du interessert i Nordkorea-do i august?
Er veldig interessert om det bekreftes at Mass Games skal holdes i år, ellers må det bli 2015 5 7.69%
Er litt interessert om det bekreftes at Mass Games skal holdes i år, ellers må det bli 2015 5 7.69%
Er veldig interessert selv uten Mass Games 15 23.08%
Er litt interessert selv uten Mass Games 13 20.00%
Vil helst holde meg langt unna nordmenn om jeg drar dit 3 4.62%
Been there, done that 4 6.15%
Landet er helt uaktuelt for meg 20 30.77%
Voters: 65. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 11-04-2014, 22:33   #1
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Default Er du interessert i Nordkorea-do i august?

Skjønner flere leker med planer om reise Nordkorea for tiden. Tilbyr meg ikke å være arrangør eller reiseleder, men er det flere som er interessert i litt koordinering her?

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2014, 22:40   #2
mcduck
ScanFlyer Gold

mcduck's Avatar

Default Re: Er du interessert i Nordkorea-do i august?

Jeg har veldig lyst å reise dit, men august blir nok litt i tidligste laget for meg.

Om det blir på et senere tidspunkt så er jeg veldig klar for det!

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2014, 22:49   #3
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Sa august da det er da Mass Games vanligvis holdes og da det er relativt greit for mange å ha en uke fri i den perioden.

Men dette er bare forslag. Om noen ønsker å koordinere noe til andre tider av året er det ingen som stopper det. Hadde uansett vært morsomt med en "forumstur" dit.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 11-04-2014, 23:08   #4
Kjersti
ScanFlyer Blue

Det blir ingen Mass Games i 2014, så de som vil få med seg det må nok vente til 2015. Her står det mer om det: http://www.koryogroup.com/travel_massGames.php

Jeg var i Nord-Korea nå i mars. Mass Games er helt sikkert fantastisk, men jeg vil absolutt anbefale å reise til Nord-Korea uansett. En slik tur har ingen mangel på uvanlige inntrykk
Kjersti is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2014, 23:19   #5
mcduck
ScanFlyer Gold

mcduck's Avatar

Quote:
Originally Posted by Kjersti View Post
Jeg var i Nord-Korea nå i mars. Mass Games er helt sikkert fantastisk, men jeg vil absolutt anbefale å reise til Nord-Korea uansett. En slik tur har ingen mangel på uvanlige inntrykk
Hvordan ligger prisnivået det? Tenker på hotell + mat + transport. Og fikk du ordnet visum fra Norge, evt via hvilken ambassade.

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Hadde uansett vært morsomt med en "forumstur" dit.
Det hadde vært utrolig gøy. Kanskje vi kunne fått ordnet "hangarvisning" hos Air Koryo!

Upcomming:
Old 11-04-2014, 23:32   #6
OY-CIR
ScanFlyer Silver

Har kjempelyst, men jeg er for ung til å dra alene. Ingen andre her i huset synes NK frister foreløpig. Synes det er et veldig spennende land som viser hvor godt vi har det i Norge, og hvor heldige vi er som bor i et så fritt og rikt land.
OY-CIR is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2014, 23:34   #7
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Det blir ingen Mass Games i 2014, så de som vil få med seg det må nok vente til 2015. Her står det mer om det: http://www.koryogroup.com/travel_massGames.php
Joda har sett det, men det skal ha skjedd tildigere at de har snudd etter å ha sagt at lekene skulle avlyses. De er for tiden veldig interessert i utenlandsk turisme og valuta så det er ikke umulig at de igjen snur her.

Selv er jeg veldig interessert i å besøke JSA nordfra... i tillegg til Mass Games da

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 12-04-2014, 00:23   #8
Kjersti
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by mcduck View Post
Hvordan ligger prisnivået det? Tenker på hotell + mat + transport. Og fikk du ordnet visum fra Norge, evt via hvilken ambassade.
Man får ikke reise fritt rundt i Nord-Korea som turist. Du må ha med deg lokal guide overalt, og visum er det nok bare håp for å få gjennom et reisebyrå som arrangerer turer dit. Jeg benyttet meg av Koryo Tours, siden de har et godt rykte og er størst. Nå har jeg ikke prøvd noen andre reisebyråer til Nord-Korea, men jeg kunne ikke vært mer fornøyd med Koryo. Visum får du gjennom å sende inn passbilde og bilde av passet ditt, samt å fylle ut en søknad på nettsiden deres. Så godt som alle som søker får visum, så det er i grunn vanskeligere å få visum til Kina enn til Nord-Korea. Man må reise via Kina, så double entry-visum til Kina bør man nesten også ha.

Prisene på turene deres varierer litt. Hvis man er få personer eller er alene er det absolutt billigst å bli med på gruppetur. Vi var to som reiste sammen, og ble med på gruppetur sammen med folk fra hele verden. Vi ble delt inn i to grupper på 18 personer hver. Hver gruppe hadde en reiseleder fra Koryo og to lokale guider (en av hvert kjønn). Vår gruppe hadde tre lokale guider (den ene var mer en vakt enn en guide), så til sammen var det fem lokale guider og to reiseledere fra Koryo. Det høres kanskje litt i overkant ut, men det fungerte helt fint. Jeg liker vanligvis ikke gruppeturer og avskyr å bli guidet rundt, men i Nord-Kora var det greit. Det hjalp nok litt at turister som reiser til Nord-Korea ikke er helt som andre turister, så de fleste andre i gruppen vår var bereiste folk som heller ikke hadde for vane å reise på gruppeturer.

Overnatting, mat og transport var inkludert i turen vår, så det vil variere ut fra hvilken tur du velger. Noen turer er dyre, hvor man bor på de dyreste hotellene i Pyongyang, mens andre er billige og man bor litt mer enkelt. Vi bodde enkelt, med unntak av to netter på det splitter nye luksushotellet i Masik (med alpinanlegget og de mye omtalte skiheisene). Sistnevnte var en utvidelse som bare fem av oss var med på, så da var vi to lokale guider, en reiseleder fra Koryo og fem turister der.

Hvis man er mange (flere enn seks personer, tror jeg reiselederen vår sa) er det like billig å få tilrettelagt en egen tur som å reise på gruppetur. Koryo kan hjelpe til med å planlegge en tur ut fra hva dere vil se, hvor dere vil bo, osv. Jeg har mange idéer nå om hva som kunne vært lurt å inkludere i en slik tur (både ting jeg vil gjenta og ting jeg gikk glipp av) og hva som var mindre spennende, så jeg leker litt med tanken på å skreddersy min egen tur dit en gang.
Old 12-04-2014, 06:33   #9
mcduck
ScanFlyer Gold

mcduck's Avatar

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Selv er jeg veldig interessert i å besøke JSA nordfra... i tillegg til Mass Games da
JSA fra nordsiden står veldig høyt på min liste! Synd vi ikke får lov å passere grensen der på utreise/innreise.

Quote:
Man får ikke reise fritt rundt i Nord-Korea som turist. Du må ha med deg lokal guide overalt, og visum er det nok bare håp for å få gjennom et reisebyrå som arrangerer turer dit.
Takk for innsikt Det er jo litt av grunnen til å reise, oppleve galskapen på egenhånd. Opplevde dere noen problemer på turen?

Upcomming:
Old 12-04-2014, 08:19   #10
Kjersti
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by mcduck View Post
JSA fra nordsiden står veldig høyt på min liste! Synd vi ikke får lov å passere grensen der på utreise/innreise.

Takk for innsikt Det er jo litt av grunnen til å reise, oppleve galskapen på egenhånd. Opplevde dere noen problemer på turen?
Vi hadde ingen problemer i det hele tatt. Ting gikk bedre enn jeg hadde forventet. Maten var ikke alltid spiselig, noen ganger manglet vi varmtvann og et sted var sengene så harde at det ville vært mykere å sove på gulvet, men det var sånt jeg hadde regnet med.

Det er viktig å samarbeide godt med guidene, slik at man går godt overens med dem. Det gjorde alle i gruppen vår. Vi gjorde som vi fikk beskjed om, fulgte med på det som ble fortalt og stilte høflige spørsmål. Når guidene stoler på en blir man mindre begrenset enn hvis man blir oppfattet som en som prøver å tøye grenser. Ingen graving i ting de ikke vil snakke mer om eller kritiske spørsmål om regimet og samfunnet, selv om det kan være fristende. Nikk og smil er veien å gå, og så kan man heller lese litt mellom linjene og spørre videre på en høflig måte.

Vi var på DMZ (JSA) en tur. Jeg var ikke vært på sørsiden av grensen selv, men etter hva jeg blir fortalt er opplevelsene ganske ulike. I sør er det strengere. Det var en gruppe turister på sørsiden samtidig som vi stod på norsiden. Vi vinket til dem, men de hadde ikke lov til å vinke tilbake. Vi fikk faktisk ingen beskjed om at det var spesielle ting vi måtte unngå å gjøre ved grensen. Grensevaktene stilte til og med opp på bilder med oss, tullet og var i godt humør.

Last edited by Kjersti; 12-04-2014 at 08:24.
Old 12-04-2014, 09:40   #11
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Helt uaktuelt for mig..Når jeg er afsted ønsker jeg ikke en guide til at fortælle mig hvad jeg må og ikke må.....og slet ikke hvad jeg må fotografere eller ej.
I Nordkorea er alt styret af stat og politi, så dem har jeg ikke nogen intention om at besøge, NOGENSINDE....
Hilsen Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2014, 18:27   #12
RJon
ScanFlyer Dusty

RJon's Avatar

Hadde vert artig med en slik tur om jeg er på fri da. Dere som har hvert der før, grovt sett hva bør man regne med som reisebudsjett?
RJon is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2014, 20:11   #13
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
Helt uaktuelt for mig..Når jeg er afsted ønsker jeg ikke en guide til at fortælle mig hvad jeg må og ikke må.....og slet ikke hvad jeg må fotografere eller ej.
I Nordkorea er alt styret af stat og politi, så dem har jeg ikke nogen intention om at besøge, NOGENSINDE....
Hilsen Ole

Tja, nå har jeg ingen planer om nord Korea, men det er jo nettopp dette som gjør landet "fasinerende" på en sær måte
Old 12-04-2014, 21:55   #14
Kjersti
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Tja, nå har jeg ingen planer om nord Korea, men det er jo nettopp dette som gjør landet "fasinerende" på en sær måte
Slik tenker jeg også. Nord-Korea er et spesielt land, og man opplever lite frihet der. Det er ikke et sted man reiser for å kose seg på ferie eller for å klage over hvor lite man får lov til. Man reiser dit for å oppleve noe annerledes og for å få innblikk i kulturen i verdens mest lukkede land. Bli voktet av guider, høre om hvor fantastiske lederne er og bukke for statuer av dem er alt sammen en del av den surrealistiske og sære opplevelsen som bare Nord-Korea kan gi. Jeg forstår at det ikke frister for alle, men for meg var dette merkelige opplegget selve poenget med å reise dit.

Det var forresten ikke noe problem å ta bilder. Det eneste vi ble bedt om å ikke ta bilder av var militæret.

Quote:
Originally Posted by RJon View Post
Hadde vert artig med en slik tur om jeg er på fri da. Dere som har hvert der før, grovt sett hva bør man regne med som reisebudsjett?
Jeg brukte ca 15.000 kr, som da var en tur på en uke (8 netter, inkludert en natt på toget tilbake). I tillegg kom flybilletter Oslo - Beijing, visum til Kina og opphold i Kina.
Old 12-04-2014, 23:12   #15
Piper
ScanFlyer Gold

Og hva koster visum til Kina?
Piper is online now   Reply With Quote
Old 12-04-2014, 23:24   #16
KristianSk
Joker

KristianSk's Avatar

Quote:
Originally Posted by Piper View Post
Og hva koster visum til Kina?
750,- for double entry.
KristianSk is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2014, 23:47   #17
Tjab
Upgrade me....

Angry Re: Er du interessert i Nordkorea-do i august?

Å sponse ledelsen i verdens mest makabre fangeleir er så sinnssykt at jeg ikke kan få sagt det tydelig nok. Boikott det landet der, og send pengene til de som arbeider for at dets innbyggere skal bli fri.

Tenkt dere om. Å gjøre dette for egen forlystelse går ut over uskyldige kvinner og barn født i fangenskap.

Til Mod: Ja, jeg vet dette ikke er ett fora for å diskutere politikk, men i all anstendighets navn så må man ved urett ha lov til å si ifra uansett. Syns flyprat.no skal boikotte NK tråder og landet i sin helhet. Det bør også foraets debattanter.

Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2014, 01:11   #18
Kjersti
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Tjab View Post
Å sponse ledelsen i verdens mest makabre fangeleir er så sinnssykt at jeg ikke kan få sagt det tydelig nok. Boikott det landet der, og send pengene til de som arbeider for at dets innbyggere skal bli fri.

Tenkt dere om. Å gjøre dette for egen forlystelse går ut over uskyldige kvinner og barn født i fangenskap.

Til Mod: Ja, jeg vet dette ikke er ett fora for å diskutere politikk, men i all anstendighets navn så må man ved urett ha lov til å si ifra uansett. Syns flyprat.no skal boikotte NK tråder og landet i sin helhet. Det bør også foraets debattanter.

Det får være ditt syn på saken, men i min mening blir det litt lite nyansert. Nord-Korea er så lukket at det nesten er litt vanskelig å forestille seg hva slags bilder de blir servert angående resten av verden og oss utlendinger. Jeg har et håp om at Nord-Korea er på vei mot å åpnes mer opp og gi mer frihet til de som bor der, og jeg tror landet innen et par tiår vil være ganske så annerledes enn i dag. Jeg tror bare ikke det gagner noen hvis turister boikotter Nord-Korea som reisemål. Det gjør kanskje ingen enorm forskjell at akkurat du eller jeg reiser dit, men det at innbyggerne får mulighet til å se og møte utlendinger er med på å gjøre oss mer menneskelige ovenfor dem. En jevn turiststrøm til landet er positivt for befolkningen.

Av pengene jeg brukte på turen gikk store deler til reisebyrået i Beijing, hvor de fleste som jobber er britiske. Noe gikk også direkte i hendene på guidene våre, som vil være med på å gjøre livet enklere for familiene deres. Resten kan ha gått til hva som helst, men pengene mine kan da ha gått til mye rart i andre land jeg har besøkt også.

Jeg har reist i ca 50 land fordelt på seks verdensdeler til nå, men hvis jeg kun skulle holdt meg til land jeg støtter politikken til vil jeg ikke kommet langt. For meg er det viktigere å reise verden rundt for å observere, enn å sitte hjemme for å demonstrere. Jeg tror ikke en fullstendig turistboikott av Nord-Korea ville hatt annen effekt enn at de ville følt seg enda mer truet, og avstanden til resten av verden ville blitt enda større.
Old 13-04-2014, 01:24   #19
Bergern
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally Posted by Tjab View Post

Jeg tror du tar feil!
Jo flere reisende fra fungerende demokratier som besøker land som dette, jo bedre er det.
Det har ikke noe med penger å gjøre; Tviler på at turisme i NK gjør noe særlig med statsbudsjettet. Derimot får stadig flere direkte og indirekte vite om hvor kontrollerende regimet i slike land behandler befolkning og besøkende.
Old 13-04-2014, 02:12   #20
Tjab
Upgrade me....

Jeg tar ikke denne diskusjonen videre her inne for min del.

Legger ved en link:
http://everywhereonce.com/2013/09/03...o-north-korea/

Om man uansett hva skal reise så finner dere en del informasjon her: http://www.korea-dpr.com/kfa.html

Fuck google, ask flyprat!

Last edited by Tjab; 13-04-2014 at 02:29.
Tjab is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules