![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
|
![]()
Artikel:
Anført af SAS er en række flyselskaber i åbent opgør med taksterne i Københavns Lufthavn, der er den dyreste at benytte for flyselskaber i Norden. Københavns Lufthavn afviser kritikken. http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2014/03/30/193942.htm - Når vi så ser på de markeder, der er strategisk vigtige for SAS og sammenligner med de lufthavne, vi opererer ud af, nemlig Oslo og Stockholm, så er Københavns Lufthavn markant dyrere - vi taler om omkring 15 til 25 procent dyrere per flybillet, siger Lars Wigelstorp Andersen, direktør for infrastruktur i SAS. Ifølge Københavns Lufthavn afspejler den højere pris for flyselskaberne sammenlignet med eksempelvis Stockholm og Oslo den ekstra service, som flyselskaberne får i kraft af lufthavnens funktion som internationalt trafikknudepunkt. - Selskaberne får mere for pengene her, siger Henrik Jørgensen. Egen kommentar: Mere for pengene på grund af "lufthavnens funktion som internationalt trafikknudepunkt"? Uden flyselskaberne er der vel intet internationalt trafikknudepunkt. Uden trafik er Kastrup blot en asfalteret mark. Last edited by EvakCPH; 30-03-2014 at 21:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Flyplasser har monopolmakt. Denne vil de forsøke å utnytte så langt lovverket og etterspørselen tillater. Jo mer avhengig et selskap gjør seg av en spesifikk flyplass, dess mindre sannsynlig er det at dette flyselskapet flytter til en annen flyplass (her kan man godt erstatte flyselskap med f.eks. SAS). Dette er tilfellet for LHR og BA, FRA og LH (som vel står for omtrent 2/3 av omsetningen til FRA om jeg har forstått dette riktig).
Myndighetene innser oftest denne situasjonen og legger begrensninger på hvor mye av denne monopolmakten flyplassene kan få utnytte gjennom diverse prisreguleringer. Hva som er tilfellet for CPH vet jeg ikke, men vil anta at danske myndigheter har en eller annen form for priskontroll på de avgiftene flyselskapene må betale. Argumentet om at flyselskapene "får mer pga knutepunktet" på CPH tror jeg vi kanskje kan tilskrive en eller annen form for konto for (lettere) fjas. Som du korrekt påpeker er ikke flyplassen verdt mye uten flyselskapene (men heller ikke omvendt). Last edited by TOS; 31-03-2014 at 00:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Her er en liten prisliste laget med basis i hva Norwegian oppgir som flyplassavgift for internasjonal flytur for en passasjer.
MUC = 279 NOK FCO = 275 NOK ORY = 253 NOK AMS = 243 NOK CPH = 202 NOK NCE = 199 NOK SXF = 198 NOK KEF = 187 NOK MAD = 178 NOK BCN = 169 NOK JFK = 158 NOK LAX = 158 NOK DUB = 155 NOK MAN = 154 NOK (+ 130 NOK APD som er en statlig skatt) ARN = 153 NOK LGW = 136 NOK (+ 130 NOK APD) DXB = 135 NOK EDI = 126 NOK (+ 130 NOK APD) HEL = 126 NOK BLL = 122 NOK OSL = 115 NOK LIS = 109 NOK ALC = 99 NOK LPA = 99 NOK
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Men dette viser ikke hva som flyplassene tar per avgang.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Såvidt meg bekjent er passasjerdelen av flyplassbetalingen en substansiell andel av totalen. For f.eks. LHR så tror jeg per passasjer-betalingen er på ca 75% av totalen (i tillegg har man landingsavgifter og parkering).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Ikke landingsavgifter TOS, men avgangsavgift - og for en 737-800 utgjør det litt under kr 5000 pr. avgang fra OSL - med andre ord rundt kr 25 pr passasjer hvis alle 186 seter er besatt.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Københavns Lufthavn får måske ny ejer | sail4fun | Flyforum | 3 | 27-07-2009 09:05 |
Starbucks til Københavns lufthavn...... | TheDane | Flyforum | 76 | 29-03-2007 07:37 |
Dårlig sikkerhed i Københavns Lufthavn | Bll spotter | Flyforum | 1 | 12-07-2006 10:09 |
Ryanair forhandler med Københavns Lufthavn | Bll spotter | Flyforum | 3 | 14-03-2006 20:24 |
Københavns Lufthavn anno 2015 | PP | Flyforum | 21 | 18-01-2006 06:47 |