Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 16-01-2006, 11:04   #1
PP
ScanFlyer Molded

Default Københavns Lufthavn anno 2015

I dagens udgave af Jyllandsposten er der en stor artikel med interview af Niels Boserup omkring fremtiden for Købehavns Lufthavn og hvilke visioner han har i forhold til år 2015.

Desværre er der ikke en onlineversion tilgængelig på jp.dk, men cph.dk har et kort referat liggende på deres webside:

http://www.cph.dk/CPH/DK/PRESSE/CPH+i+medierne/

Ellers et par interessante uddrag fra artiklen:

Men hvad så med nordmændene. De bor alle nær ved eller nord for Oslo. De er meget nationalistiske og begunstigede af en stigende olie- og gasrigdom?
»De kan selvfølgelig oprette nye ruter til mellemstore europæiske lufthavne som Stuttgart eller Lyon. Men i store lufthavne som Frankfurt og Heathrow er der udsolgt. Derfor er de ikke særligt villige til at give attraktive landingstilladelser til mindre fly. Fra København kan vi derimod samle trafik og fylde større fly. Samtidig har vi rigeligt med kapacitet til at udvide med start og landinger for både små og store fly. Og man kan spørge sig selv, hvorfor personer på vej mod syd fra Stavanger eller Bergen skulle mellemlande i Oslo, hvis de kan få flere tidsmæssige valgmuligheder ved at flyve over København.

Hans syn på transfer er der sikker ikke mange her der vil være enige i

Selv tror Niels Boserup på, at Københavns Lufthavn i 2015 vil byde på flere lange direkte flyvninger end i dag.

»Til den tid tror jeg, at vi vil have åbnet nye direkte ruter til Los Angeles, Miami, San Francisco, Sydafrika, Dubai, Hong Kong, Osaka og enten New Delhi eller Mumbai.

Ja Dubai kommer jo nok inden år 2015 som det ser ud på nuværende tidspunkt! :

PP is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2006, 11:16   #2
OEH
ScanFlyer Gold

Default Replying to Topic 'Københavns Lufthavn anno 2015'

Visjoner eller ønsketenkning?
OEH is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2006, 11:26   #3
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Virker litt "Vi vil også ha noen oljepenger".
Kan ikke forstå at CPH har innsett at tid er penger - et stopp på CPH medfører minst 1,5 time ekstra reisetid. For de større norske flyplassene (OSL, SVG, BGO og TRD) kommer det å bli flere og flere direkteruter til Europa. CPH blir for liten til å være en viktig HUB - og det kan bli CPHs skjebne.
Old 16-01-2006, 11:31   #4
OEH
ScanFlyer Gold

Jeg har ingen tro på at noen vil tilbake til tida med tvangs-flybytte på CPH.
Det opprettes jo flere og flere direkteruter fra OSL og andre norske flyplasser.
Å bytte fly i CPH på vei til en større europeisk by er virkelig a waste of time (and money).
Old 16-01-2006, 11:37   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Naa er det jo ikke snakk om CPH som hub for intra-Europeisk trafikk, men interkontinental trafikk....noe vi ikke har mye av paa osl
Old 16-01-2006, 11:40   #6
OEH
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally posted by Someone

Naa er det jo ikke snakk om CPH som hub for intra-Europeisk trafikk, men interkontinental trafikk....noe vi ikke har mye av paa osl
Heathrow og Frankfurt er jo nevnt som eksempler på flyplasser som er "utsolgt" og som man tydeligvis ønsker å samle trafikken til via CPH.
Old 16-01-2006, 11:43   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally posted by OEH

Quote:
Originally posted by Someone

Heathrow og Frankfurt er jo nevnt som eksempler på flyplasser som er "utsolgt" og som man tydeligvis ønsker å samle trafikken til via CPH.
Joa men man kan lett oke kapasiteten betraklig selv paa disse ved f.eks aa bruke storre fly. De siste gangene jeg har flydd osl-lhr har jeg flydd med -600 og ved aa bruke -800 ville okningen i kaopasitet vaert paa ganske mange prosent. Dessuten er det jo litt onsketenkning frea CPH dette her (btw er cph en av mine favoritt flyplasser)
Old 16-01-2006, 11:47   #8
OEH
ScanFlyer Gold

Er det jeg sier. Dessuten hadde jo ikke SAS akkurat fått noe konkurranse-fortrinn dersom man begynte å frakte norske passasjerer via CPH, samtidig med at BA, LH osv. fløy direkte.
Old 16-01-2006, 12:44   #9
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

For OSLs vedkommende så genererer den mellom 1 og 1,5 millioner passasjerer pr. år til/fra CPH (estimert ved å se på antall flighter, flytyper benyttet og kabinfaktor mellom 50 og 75%). Vet ikke hvor stor andel som er lokal trafikk, men hvis vi sier at det er 2/3 som er gjennomgående trafikk, så vil en reduksjon utgjøre et vesentlig innhogg i dagens tall for CPH hvis det reduseres. Hvis i tillegg andre flyplasser i Norge får mer "atraktive" utenlandflighter også + at SAS Sverige tenker mer i de samme baner som SAS Braathens, vil CPH kanskje ende opp på samme nivå som ARN eller helt ned på nivå med OSL i fremtiden. Tallene for 2005 ser ut til å støtte mine antagelser om at denne utviklingen er i gang, hvor de absolutt økningen for OSL er over 83.000 mer enn CPH - og nesten all denne økningen tilsvarer økningen i utenlandsandelen.

Den store faren for CPH er den ekstreme avhengighet den har av utenlandsflighter og da vensentlig fra SAS (over 90% er internasjonale flighter). Tallene for ARN er 66% og OSL er nede på 51%.
Old 16-01-2006, 13:15   #10
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Noen som veit hvor stor andel av transfer pax fra de ulike land som er gjennom OSL, ARN og CPH pr år?

Finner ikke noe om dette på Avinor i alle fall!
Old 16-01-2006, 19:43   #11
PP
ScanFlyer Molded

Boserup - ønsketænkning eller vision!?!

Nu er det jo sådan at manden er CEO for Københavns Lufthavn A/S og når han udtaler sig vil jeg ikke definere det son ønsketænkning, men son en vision for udviklingen af CPH, hvilket formentlig også indgår i de overordnede strategiske mål virksomheden arbejder efter.

Derudover så ved han jo hvad han snakker om, da han er en stor del af forklaringen på den udvikling lufthavnen har gennemgået og som har bragt den op blandt verdens bedste. Der er ingen tvivl om at Boserup og lufthavnen er klar over, at der selvfølgelig er en række ting der kan hindre dem i at nå deres visioner og mål. Dette er f.eks. et stigende antal direkte flyvninger ud af Norge, Sverige og Finland, men det er også min klare fornemmelse at snarest forventer en konsolidering i market, hvor urentable point-to-point ruter skæres væk.

Derudover vil der formentlig altid være behov for en eller flere hubs i det skandinaviske marked. Ganske enkel fordi der er ydreområder hvor der ikke er grundlag for direkte flyvninger andet end til de forskellige hubs og fordi hubs giver en større fleksibilitet. Forstået på den måde at en mindre by måske har en eller to daglige forbindelse til Frankfurt, hvor hubben måske kan tilbyde 7-8 daglige flyvninger og derved give den rejsende fleksibilitet ved at kunne supplere den direkte rute med flyvninger via en hub. Så jo Boserup CPH har forstået at tid er penge og at et af nøgleordnene i den sammenhæng er fleksibilitet.

Så alt i alt tror jeg måske ikke man i fremtiden skal undevurdere hub systemet og jeg tror måske også at mange her lægger for stor betydning i den øjeblikkelige trend med at der kommer flere og flere direkte ruter ud af Norge. Man skal også tænke på at det samlede marked i Skandinavien vokser, hvilket kan betjening af mindre destinationer fra de forskellige hubs interessant - destinationer der ikke på nuværende tidspunkt er grundlag for.

Nu håber jeg ikke nogen tror jeg er på vej i en klassisk CPH vs. OSL vs. ARN diskussion - det er mere en diskussion af hub princippet og den fremtidige betydning af hubs i det skandinaviske marked. I denne sammenhæng må vi heller ikke glemme Finnair (som mange her ynder at hylde) hvor en meget stor del af deres strategi er feed ind til en velfungerende hub i Helsinki.

Old 16-01-2006, 19:54   #12
PP
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by LN-KGL

For OSLs vedkommende så genererer den mellom 1 og 1,5 millioner passasjerer pr. år til/fra CPH (estimert ved å se på antall flighter, flytyper benyttet og kabinfaktor mellom 50 og 75%). Vet ikke hvor stor andel som er lokal trafikk, men hvis vi sier at det er 2/3 som er gjennomgående trafikk, så vil en reduksjon utgjøre et vesentlig innhogg i dagens tall for CPH hvis det reduseres. Hvis i tillegg andre flyplasser i Norge får mer "atraktive" utenlandflighter også + at SAS Sverige tenker mer i de samme baner som SAS Braathens, vil CPH kanskje ende opp på samme nivå som ARN eller helt ned på nivå med OSL i fremtiden. Tallene for 2005 ser ut til å støtte mine antagelser om at denne utviklingen er i gang, hvor de absolutt økningen for OSL er over 83.000 mer enn CPH - og nesten all denne økningen tilsvarer økningen i utenlandsandelen.

Den store faren for CPH er den ekstreme avhengighet den har av utenlandsflighter og da vensentlig fra SAS (over 90% er internasjonale flighter). Tallene for ARN er 66% og OSL er nede på 51%.
Som jeg skrev i ovenstående indlæg, så tror jeg du undervuderer den fremtidige betydning af hubs i det skandinaviske marked. At CPH skulle nå "ned" på niveau med OSL i fremtiden er vist også mere ønsketænkning - på mange dimentioner er der meget langt mellem CPH og OSL.

Jeg har også svært ved at se hvorledes tallene for 2005 understøtter denne antagelse. Det er korrekt at OSL havde en stigning i absolutte tal der var ca. 83.000 højere end CPH. Ser vi på den internationale trafik, når jeg dog frem til at OSL havde en stigning i denne på 729.754 og at CPH havde en stigning på 893.273 - eller en forskel på 163.519 i CPH's favør. Så hvordan du ellers vender og drejer det kan jeg ikke se dit argument - specielt ikke da forskellene er så små hvad enten du kigger på vækst i total antal eller i international trafik.

Old 16-01-2006, 22:44   #13
amatør
ScanFlyer Gold

Hvis ikke noe uforutsett skjer,så vil vel veksten innen flytrafikken fortsette i omtrent samme tempo som idag,og da tror jeg i 2015 at OSL vil ha 2-3 intercontinentale destinasjoner i tilegg til New York og Pakistan,tipper på en i sørøst Asia+en destinasjon til i USA, og kanskje Dubai fordi Emirates virker jo som de har tenkt til å fly omtrent "overalt" i framtiden.
Jeg tror også at CPH består som Skandinavias hovedhub,men tror også at det kommer et par Asia ruter til fra ARN,hvis bla SAS skal konkurrere med Finnair den veien.Og Nord Tyskland vil nok bli et minkende marked for CPH når den nye storflyplassen i Berlin står ferdig om noen år+at Hamburg får noen intercontinentale destinasjoner til,idag er det vel bare CO som flyr dit??
amatør is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2006, 10:37   #14
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

CO virker ogsaa som har tenkt aa fly "overalt" i Europa om dagen. Blant annet saa flyr til til Belfast og Edinburgh som ikke akkurat er kjent for aa vaere intercontinentale hubs
Old 17-01-2006, 18:20   #15
PP
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by amatør

Hvis ikke noe uforutsett skjer,så vil vel veksten innen flytrafikken fortsette i omtrent samme tempo som idag,og da tror jeg i 2015 at OSL vil ha 2-3 intercontinentale destinasjoner i tilegg til New York og Pakistan,tipper på en i sørøst Asia+en destinasjon til i USA, og kanskje Dubai fordi Emirates virker jo som de har tenkt til å fly omtrent "overalt" i framtiden.
Jeg tror også at CPH består som Skandinavias hovedhub,men tror også at det kommer et par Asia ruter til fra ARN,hvis bla SAS skal konkurrere med Finnair den veien.Og Nord Tyskland vil nok bli et minkende marked for CPH når den nye storflyplassen i Berlin står ferdig om noen år+at Hamburg får noen intercontinentale destinasjoner til,idag er det vel bare CO som flyr dit??
Ja Emirates har ambitioner om at flyver til mere eller mindre enhver by i Europa af en vis størrelse. Mener at have set at både København, Stockholm og Oslo ofte er blevet nævnt som destinationer der indgår i EK's langsigtede planer.

Som nævnt i en anden tror jeg på en tidsramme på 3-5 år i forhold til hvornår EK starter OSL. Kun tiden vil vise det, men et negativt aspekt kan være at Skandinavien tilsyneladende ikke indtil videre har haft den største prioritet hos EK. Så vidt jeg kan se er København blot deres 19 destination i Europa og dette antal vil formentlig stige før OSL bliver aktuelt

Ja pt. er det kun CO der flyver interkontinental på HAM, men Emirates starter daglig rute til HAM i marts måned med A332.

Old 17-01-2006, 18:40   #16
vadheim
ScanFlyer Blue

For Oslo's del er det vel en rute til sydøst Asia som står høyest på ønskelisten. En rute som både kan betjene de fleste destinasjoner i Asia og Oceania effektivt onestop.

Bangkok tror jeg kommer etterhvert, og kanskje en annen Asiatisk destinasjon på sikt med økende frakt og turisttrafikk fra Japan, Kina og Korea.
vadheim is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2006, 19:30   #17
amatør
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally posted by PP

Quote:
Originally posted by amatør

Ja Emirates har ambitioner om at flyver til mere eller mindre enhver by i Europa af en vis størrelse. Mener at have set at både København, Stockholm og Oslo ofte er blevet nævnt som destinationer der indgår i EK's langsigtede planer.

Som nævnt i en anden tror jeg på en tidsramme på 3-5 år i forhold til hvornår EK starter OSL. Kun tiden vil vise det, men et negativt aspekt kan være at Skandinavien tilsyneladende ikke indtil videre har haft den største prioritet hos EK. Så vidt jeg kan se er København blot deres 19 destination i Europa og dette antal vil formentlig stige før OSL bliver aktuelt

Ja pt. er det kun CO der flyver interkontinental på HAM, men Emirates starter daglig rute til HAM i marts måned med A332.

Og da flyr vel EK til 4 byer i Tyskland,Dusseldorf,Hamburg,Munchen og Frankfurt,og så blir det vel Berlin etterhvert..Blir vel en del nordtyskere som velger EK til Asia framfor SK via CPH ..
EK har vel som mål å frakte 80% av passasjerene mellom Europa og Australia i framtiden..
Old 17-01-2006, 19:40   #18
LN-AFG
ScanFlyer Gold

LN-AFG's Avatar

Hvorfor er ikke SAS DK flinkere enn KLM i å feede pax fra Norge til CPH. Det burde være mulig å legge til ett par byer med morgen/ettermiddag avganger for å feede pax til longhaul rutene. AES, HAU, BOO, TOS, EVE... Ålesund og Haugesund, kunne kjøres med DHC 8Q-400 mens de tre andre med MD-87.

Har dette vært prøvd før?
Old 17-01-2006, 20:07   #19
amatør
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally posted by vadheim

For Oslo's del er det vel en rute til sydøst Asia som står høyest på ønskelisten. En rute som både kan betjene de fleste destinasjoner i Asia og Oceania effektivt onestop.

Bangkok tror jeg kommer etterhvert, og kanskje en annen Asiatisk destinasjon på sikt med økende frakt og turisttrafikk fra Japan, Kina og Korea.
Og United til Chicago med en B 767-200 ER??
Old 17-01-2006, 20:14   #20
PP
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by vadheim

Det er vel i den sammenhæng at Emirates er et godt alternativ - formentlig daglig forbindelse hvis de på et tidspunkt kommer med et stort antal videreforbindelser fra Dubai.

Reply

Posting Rules