Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 20-02-2014, 10:12   #1
henrikvd
ScanFlyer Blue

SAS Overgangen fra sølv til gull

Det er skrevet noe om dette tidligere, men jeg tenkte jeg ville dele mine erfaringer.

Første tips: trenger du gullstatus før en gitt reise - ta høyde for at flere av de planlagte opptjeningssegmentene dine ikke blir regisstrert og at du må vente (leeenge) på EBretro.

Søndag kveld hadde jeg min kvalifiserende flygning 35 (opptjeningsperiode apr-mars).
* Jeg sender mail til gull.no@sas.no . De bruker halvannet døgn på å svare. De kan ikke gjøre noe før flygning 35 er registrert.
* Jeg chatter med kundeservice. De kan ikke gjøre noe føre flygning 35 er registrert.

Natt til onsdag registreres flygning 35 i systemet.
* Onsdag kl 0700 sender jeg ny mail til gull.no@ (ble aldri besvart).
* Jeg chatter med kundeservice, men de har ikke mulighet til å gjøre noe.
* Onsdag kl 1730 ringer jeg 05400. De har ikke mulighet til å gjøre noe som helst. Jeg må vente til torsdag kl 0800 når Eurobonuskontoret åpner.
* Kl 2200 prøver jeg å ringe Erobonus-kontoret i USA på +1 800 437 5807 (visstnok gratis via skype). Etter 12 minutter har ingen svart. Jeg får ikke beskjed om at det er kø. Jeg tror nok rett og slett at telefonen var ubemannet

* Torsdag kl 0500 - jeg vurderer å ringe Eurobonus i Thailand på +1 800 852 6820, men rekker ikke dette .
* Loungen på OSL slipper meg heldigvis inn når jeg viser i appen at jeg har 35 kvalifiserende flygninger.

* kl 0630 må jeg desverre boarde LH OSL-FRA som sølvmedlem.

* kl 0845 ringer jeg +47 91505400. Jeg forklarer problemet mitt og hun "sjekker opp". Etter litt ventemusikk kommer hun tilbake og forteller at jeg kun har 24 kvalifiserende flygninger (!?) og siste ble gjennomørt 30. januar. Dette stemmer overhodet ikke og jeg forklarer henne hva som er riktig. Hun "sjekker opp" litt til og forteller at det står 35 og at jeg får kortet i posten om 2 uker.... I want it yesterday! Hun sier at hun kan oppdatere det nå, men jeg er litt skeptisk til hvor lang tid det tar..

* Videre går jeg til LH service senter å prøver å få de til å bekrefte at jeg er gullmedlem slik at jeg kan komme inn i loungen. Uten hell - "we don't even hav access to our own milage program"

* På vei mot loungen oppdaterer jeg appen (for ørtende gang siste uken) og ser at det nå viser gull og ikke sølv. Endelig!

Så nå sitter jeg i Senator Lounge på Frankfurt og er klar for nye eventyr som gullmedlem :-)

Så siste tips:
mener du at du har nok poeng/segment til å nå neste eurobonusnivå - ring 05400 mellom kl 08 og 17 og be de oppdatere. Alt annet funker ikke.
henrikvd is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2014, 15:42   #2
econ
ScanFlyer Silver

econ's Avatar

Default Re: Overgangen fra sølv til gull

Takk for tips

Skal en helgetur til Amsterdam i slutten av Mars, der jeg blir gull på veien ned, hadde vært kjekt om det hadde blitt oppdatert slik at jeg kunne benytte meg av loungen på AMS på vei hjem igjen.

Funker det fint kun med appen altså de krever ikke et fysisk kort?
econ is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2014, 16:20   #3
TGjr
ScanFlyer Blue

er det 35 turer som kvalifiserer til GULL ? Trodde det var 50
TGjr is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2014, 16:28   #4
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by TGjr View Post
er det 35 turer som kvalifiserer til GULL ? Trodde det var 50
Kvalifiseringsperiode tom 31. august 2014 = 35 segments
Old 20-02-2014, 20:38   #5
Fbu76
ScanFlyer Blue

Kvalifiserte til gull på mandag med 45.000 poeng. Kvalifiseringsperiode startet før 1.10.13. Fikk poengene inn i går kveld (onsdag). Ble ikke oppgradert automatisk til gull, men sendte en mail til gold.no@sas.no. Fikk svar torsdag morgen om at systemet ikke taklet overgangsordningen, men at hun nå hadde gjort det manuelt. Kjempeservice!!!!! Prøvde deretter å reservere seter på en SAS Go tur som jeg hadde bestilt da jeg var EBB. Fikk 10 linjer med feilmeldinger om at EB numret var forskjellig i forhold til bestillingen. Hvem er det som har programmert dette systemet? Er det ingen som har tenkt på at noen skifter status mellom bestilling og avreise?
Fbu76 is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2014, 21:12   #6
Fjordheim
ScanFlyer Blue

Default Overgangen fra sølv til gull

Heisann,

Jeg har opptjeningsperiode som utløper 31.08.14, og har 22 segmenter med SK/WF til nå, men skal ha 18 nye flighter i mars med SK/WF (Moskva, Aberdeen og to ganger Ålesund). Da har jeg 40 segmenter, og ca 40K poeng, trodde at jeg måtte opp i 50 på begge jeg? Og har sittet på «avtrekkerfingeren» et par dager nå for å bestille et MR til BCN på wrapklasse for å oppnå de siste 10K poeng, slipper jeg det da? Positivt det i så fall, og man oppnår da EBG 1-2 måneder før man trodde.

Mvh
fjordheim
Fjordheim is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2014, 21:16   #7
Fbu76
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Fjordheim View Post
Heisann,

Jeg har opptjeningsperiode som utløper 31.08.14, og har 22 segmenter med SK/WF til nå, men skal ha 18 nye flighter i mars med SK/WF (Moskva, Aberdeen og to ganger Ålesund). Da har jeg 40 segmenter, og ca 40K poeng, trodde at jeg måtte opp i 50 på begge jeg? Og har sittet på «avtrekkerfingeren» et par dager nå for å bestille et MR til BCN på wrapklasse for å oppnå de siste 10K poeng, slipper jeg det da? Positivt det i så fall, og man oppnår da EBG 1-2 måneder før man trodde.

Mvh
fjordheim
Det skal gå med 35 kvalifiserte flighter eller 45.000 poeng for deg også. Regn ikke med at det går automatisk. Avklar med gold.no@sas.no
Old 20-02-2014, 21:23   #8
TriStar
ScanFlyer Crusty

TriStar's Avatar

@henrikvd: Trøste & bære, det var da voldsomt til styr for et loungebesøk... Men velkommen som EBG
TriStar is online now   Reply With Quote
Old 20-02-2014, 21:25   #9
Fjordheim
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Fbu76 View Post
Det skal gå med 35 kvalifiserte flighter eller 45.000 poeng for deg også. Regn ikke med at det går automatisk. Avklar med gold.no@sas.no
Tusen takk for informasjonen Fbu76, da blir det å kontakte gold.no@sas.no, om halvannen måned.

Mvh
Fjordheim
Fjordheim is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2014, 22:38   #10
roger
Rakettforskar

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Kvalifiseringsperiode tom 31. august 2014 = 35 segments
Seier du det, ja... Har minst 20 i april. Kanskje eg må sjå litt på moglegheitene her... Men er ikkje sikkert det blir så mykje reising i sommar.
Old 20-02-2014, 22:50   #11
LN-WIC
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by roger View Post
Seier du det, ja... Har minst 20 i april. Kanskje eg må sjå litt på moglegheitene her... Men er ikkje sikkert det blir så mykje reising i sommar.
Får bestille deg en Norge rundt billett med Widerøe...
LN-WIC is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2014, 16:18   #12
arnstein
ScanFlyer Blue

arnstein's Avatar

Quote:
Prøvde deretter å reservere seter på en SAS Go tur som jeg hadde bestilt da jeg var EBB. Fikk 10 linjer med feilmeldinger om at EB numret var forskjellig i forhold til bestillingen. Hvem er det som har programmert dette systemet? Er det ingen som har tenkt på at noen skifter status mellom bestilling og avreise?

Dette er et vanlig problem. Ta kontakt med kundeservice så endrer de EB-nummer på dine eksisterende bookinger.
arnstein is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2014, 16:46   #13
Islending
ScanFlyer Silver

Sendte en mail til gull-mailen i natt, og når jeg våknet opp i morges ventet svaret deres i e-posten min. Synes det er veldig god service der.
Old 21-02-2014, 20:13   #14
Fbu76
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Islending View Post
Sendte en mail til gull-mailen i natt, og når jeg våknet opp i morges ventet svaret deres i e-posten min. Synes det er veldig god service der.
Med fare for å havne OT tar jeg sjansen. I hvilke tilfelle kan man bruke "gull-mailen" og i hvilke tilfelle må man ringe eller bruke chat? Har prøvd begge deler, men er suverent best fornøyd med mailen. Sylfersk EBG.
Old 22-02-2014, 00:28   #15
Islending
ScanFlyer Silver

Quote:
Med fare for å havne OT tar jeg sjansen. I hvilke tilfelle kan man bruke "gull-mailen" og i hvilke tilfelle må man ringe eller bruke chat? Har prøvd begge deler, men er suverent best fornøyd med mailen. Sylfersk EBG.
Bruker mailen til det meste. Klaget en gang om at prio-bags alltid kom sist på BGO og uken etter (og siden) har prio-bags vært blant de første på båndet når jeg har vært innom...
Old 11-03-2014, 10:13   #16
Are G
EBD

Så når man oppgraderes må alle bestillinger endres manuelt hos SAS?

Jeg kvalifiserte til sølv fredag ettermiddag men det har ennå ikke blitt registrert.
Nå skal jeg utnytte salget som ender i dag så da blir det fort 20 nye turer i tillegg til de mang 12 som må endres. Alle nye turer blir da først registrert på EBB og så endret til EBS før de må på nytt endres til EBG?

Dette høres meget tungvindt ut og må oppta en god del tid hos SAS, enda verre er det jo nå når "alle" skal få EBS med EB2.0...
Are G is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2014, 23:47   #17
Flight Cancelled
Bonusjeger

Flight Cancelled's Avatar

Passerte 50k grunnpoeng i går, og ble med det EuroBonus gull. Finner i kveld ut at jeg skal ta meg en dagstur til London på onsdag, og booker en billett t/r med youth fare til noe å 1300,- norske kroner (ruten BGO-SVG-LHR i youth fare er utrolig billig til tider). Men ehy, de godtar ikke EB-nummeret mitt. Merkelige greier!

Prøver da med "gamlenummeret" med EBS, og det går. Men hey, jeg får jo ikke valgt seter? Går til bekreftelsen jeg fikk på mail, trykker på bookingen der, og yaaay! Knappen for å velge seter kommer frem. Går gjennom alle fire flygningene, vurderer godt hvilke seter jeg skal ta etter litt søk og litt seatguru. Så trykker jeg på bekreft, men neida. 11 feilmeldinger gitt og ikke et pokkers sete ble valgt. Finner etter litt googling frem til det som skal være SAS Hot Line 24-timers service for EBG. Ringer, taster EB-nummer. Men neida, "vi er stengt, våre åpningstider er blablabla".

Kan ikke si at jeg er så veldig imponert så langt.

Flight Cancelled is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2014, 00:26   #18
henrikvd
ScanFlyer Blue

Du må vente til kl 0800 i morgen tidlig, for det er da eurobonuskontoret åpner. Du oppdaterer deg til gull. Du må samtidig be dem eksplisitt om å oppdatere London-bookingen med det nye EBG-nummeret (slik at du kan velge sete).
henrikvd is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2014, 03:32   #19
Utenbys
ScanFlyer Blue

Utenbys's Avatar

Imponerende mye dillemikk med dette.

Hadde BKK-CPH-BGO,BGO-CHP-BKK i desember og ble EBG på vei til Bergen. Ventet til appen viste at jeg var blitt EBG og ringte support for å få endret koding på flighten BGO-CPH-BKK. Det skulle fikses, sa de. Men var ikke fikset ved innsjekk på BGO tre dager senere.

Innsjekkingsskranken kunne ikke gjøre noe, men serviceskranken måtte jo kunne hjelpe. De sa de skulle prøve, og jeg la samtidig inn request om upgrade til biz (opp fra pluss) på CPH-BKK.

Kommer til loungen på CPH som også prøvde å endre koding på bookingen til EBG og også prøvde å legge inn request for upgrade mot points. (den fra BGO eksisterte ingen steder).

Det ante meg at å møte tidlig på gate kunne være fornuftig. Satte meg ned ved skranken 15 minutter før den åpnet og kom som nr tre i køen og fikk boardingkortet lagt på skrivebordet. (nr fire i køen fikk beskjed om at det var fullstendig glemmesak). Etter å ha tittet litt på skjermen og boardingkortene ble jeg og nr en oppgradert til biz, mens nr to i køen fikk mitt sete i +.

Så da var det bare å vente litt til mens man gledet seg til SAS sin velkomstdrink. Valget mellom vann, appelsinjuice og rød saft
Old 17-03-2014, 06:32   #20
Ph34r
Livsnyter

Ph34r's Avatar

Problemet er vel at det er mange forskjellige systemer som må oppdateres med ny status og det tar gjerne to-tre dager (var min erfaring) før alt er er OK!
Ph34r is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules