![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Hva skjedde med trådtittel her? Den var den samme som overskriften på ap.no
Last edited by Dag Viking; 04-02-2014 at 21:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Et utrolig lavmål av en uttalelse fra en folkevalgt!
Ikke nok med at han kommer med ganske grove, udokumenterte ytringer mot et flyselskap som så langt synes å drive innenfor gjeldende lover og regler, men han velger altså i tillegg å fly med dem...
![]() |
#3 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Det er ingen tvil om at Norwegian, og alle andre lavpris selskaper, har "skapt" en ny måte å drive fly virksomhet på.
Dette har skapt lavere priser og et nytt marked for selskapene, Ingen tvil om det, men samtidig så operere de nå på helt andre vilkår en for noen år siden da mange selskaper nærmest hadde monopol på flyruter . Det finnes så langt ingen bevis på at lavere kostnader, laver lønninger etc har påvirket flyskkerheten på samme måte som konkurranse har påvirket priser på både matvarer, elektronikk, etc etc de siste ti årene. Det eneste synlige effekt Av dette er : rimeligere flybiletter og totalt annerledes arbeidsvilkår for alle som jobbe i denne bransjen. Så får heller historien vise om dette var en riktig eller gal retning for bransjen,
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Han er sikkert favoritten blant DY kabinpersonale fremover...
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Gjøken er sikkert gullkunde hos SAS i tillegg.
Kommunister... noen er likere enn andre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Slik snakker en SV'er som kan reise gratis med fly i Norge så ofte han bare orker på Stortingets regning.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det han sier er dessverre sant, men siden det kommer fra et parti som gjør snylting til en kunstform så drukner nok budskapet litt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
Det som er iøyenfallende her, er hans svært subjektive ytringer om et flyselskap som prøver å ekspandere innenfor rammene av lover og regler.
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid Last edited by Bergern; 04-02-2014 at 23:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Er ikke en politikers oppgave å ytre3 sine subjektive meninger. Så tar folket stilling til disse som så stemmer på den de er enig med.
Sånn sett ser jeg ingen problem med hans uttalelser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Innenfor ? , derfor de må rømme til Irland ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
|
![]()
Tror ikke de må rømme fordi de bryter loven – tror det for fleksibilitetens skyld for å bli mer konkurransedyktige.
SV politikere har jeg aldri klart å ta seriøst allikevel (personene er ofte bra – men politikken er beviselig ut og kjøre). Han nevner han alltid ber om SAS billetter – jeg er 100% sikker på at hadde han betalt billettene med egne penger saa hadde han flydd det billigste uansett hvordan kårene er.. Det er dessverre hvordan sosialister fungerer i praksis. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Annet regelsett kanskje, men fortsatt innenfor.
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Valen er da vitterlig politiker - at han ytrer en subjektiv mening er da ok. Kanskje litt vel krass, men det er da ikke noe unikt for politikere på venstresiden å kjempe i mot sosial dumping. For Norwegian har da ikke skapt mange norske arbeidsplasser med sin long haul satsing. Uansett det å ta Norwegian innenlands og innen Europa er da relativt greit, da det er lite ikkeskandinavisk personell her og de har således skikkelige arbeidsvilkår vil jeg tro.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Newcomer
|
![]()
Hei!
Slutter meg til Hypern her. Ja, det er i overkant krasst, men var ment som en referanse til Marit Arnstads uttalelser, og med litt humor. Om den ikke ble plukka opp så må jeg ta til meg det! Dette er ikke et utspill om lønnsforholdene i Norge, men hvordan Norwegian skaper illusjonen av billige flyreiser jorda rundt ved å registrere seg fra andre land enn Norge, og bemanne flyvninger fra Norge til USA med asiatisk mannskap på asiatisk lønn. Om det strengt tatt er innenfor lover og regler krangler jeg ikke på (men det er verdt å nevne at Norwegian har søkt dispensasjon fra Luftfartsloven 2 - 2) - det jeg reagerer på er at Norwegian bidrar til uthuling av trygge arbeidsforhold når de bemanner ruter til og fra Norge med lavtlønnet, ikke-organisert arbeidskraft. Enkelte sier at det jo er helt naturlig at det er ulikt lønnsnivå i Thailand og Norge, så hva er problemet? Men det er jo nettopp det som er poenget. På sikt er det ikke økonomisk bærekraftig å holde på slik. Vår store kjøpekraft i Norge er jo nettopp at vi kombinerer høy lønn, høy skatt og ikke minst høy effektivitet. Jo mer vi selv bidrar til lønnskonkurranse, jo mer undergraver vi grunnlaget for velferden vår (og trygge arbeidsplasser). Derfor synes jeg Norwegians behandling av amerikanske fagforeninger er voldsomt arrogant. USA er ikke akkurat lønnsledende og et forbilde når det gjelder samarbeid mellom partene i arbeidslivet. Så når amerikanske fagorganiserte er så krasse, bør det lyttes til, ikke hånes på Dagsrevyen. Vi kan godt glede oss over kunstig lave flypriser. Det er jo bra at mange får reist og opplevd mer. Men medaljens bakside er at flybransjen dermed utvikler seg til å bli en utrygg arbeidsplass med dårligere arbeidsvilkår. Norwegians behandling av sine svenske ansatte nå i desember er et grelt eksempel på det. Til info: Stortinget bestiller ofte billigste reise til oss, men vi flyr jo også ofte med Flex, siden vi ofte må flytte på reiser, og det blir dyrere. Vi reiser for mye penger på Stortinget, for å være tilgjengelige for velgerne. Det tror jeg er en bra ting, og selv om det er et morsomt polemisk poeng (Snorre Valen flyr jo selv gratis!) tror jeg egentlig alle er enige om at det ikke ville vært så bra for demokratiet om representantene betalte alle reiser selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Superflyer
|
![]()
Fine ord....men du tar ikke til deg kritikken du selv mottar etter slike uttalelser....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Last edited by TOS; 05-02-2014 at 19:41. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg står langt fra SV politisk, men må gi Valen litt rett her: jo høyere lønninger vi har, jo billigere virker det som skal vi ha varer og tjenester.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Crusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
|
![]() Quote:
Tror de som vil ha lave flypriser ofte er samme personer som mener bensinen hatrblitt så dyr (som er feil selvf.) Dette er dessverre de praktiske eksemplene på at vi er et rikere og rikere land det at vi får og vil ha sterkere kjøpekraft. Last edited by SudCaravelle; 07-02-2014 at 15:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Velkommen til Marokko: "fuck off, tourist" | jefi99 | Reiseforum | 2 | 21-12-2012 21:47 |
Vakre Tromsø med fly. Hærlig sier jeg | LN-RPL | Bilder & foto | 13 | 14-08-2012 05:31 |
SWN(FUCK) | Northrider | Register- og ATC-Forum | 4 | 01-02-2010 23:17 |
Norwegian sier opp 30 piloter i SE | CK | Flyforum | 1 | 09-01-2009 10:34 |
Kjos: jeg sier ikke at dette er korrupsjon, men det er farlig nært | sail4fun | Flyforum | 36 | 26-08-2006 09:32 |