Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 04-02-2014, 17:35   #1
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Norwegian Fuck Norwegian, raser SV-topp

Hva skjedde med trådtittel her? Den var den samme som overskriften på ap.no

Last edited by Dag Viking; 04-02-2014 at 21:08.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2014, 20:06   #2
Bergern
ScanFlyer Dusty

Default Re: Fuck Norwegian

Et utrolig lavmål av en uttalelse fra en folkevalgt!

Ikke nok med at han kommer med ganske grove, udokumenterte ytringer mot et flyselskap som så langt synes å drive innenfor gjeldende lover og regler, men han velger altså i tillegg å fly med dem...
Old 04-02-2014, 20:44   #3
Tertit54
Scanflyer Green and white

Tertit54's Avatar

Default Re: Fuck Norwegian

Det er ingen tvil om at Norwegian, og alle andre lavpris selskaper, har "skapt" en ny måte å drive fly virksomhet på.
Dette har skapt lavere priser og et nytt marked for selskapene, Ingen tvil om det, men samtidig så operere de nå på helt andre vilkår en for noen år siden da mange selskaper nærmest hadde monopol på flyruter .

Det finnes så langt ingen bevis på at lavere kostnader, laver lønninger etc har påvirket flyskkerheten på samme måte som konkurranse har påvirket priser på både matvarer, elektronikk, etc etc de siste ti årene.

Det eneste synlige effekt Av dette er : rimeligere flybiletter og totalt annerledes arbeidsvilkår for alle som jobbe i denne bransjen. Så får heller historien vise om dette var en riktig eller gal retning for bransjen,
Old 04-02-2014, 20:59   #4
mcduck
ScanFlyer Gold

mcduck's Avatar

Default Re: Snorre Valen: «Fuck Oslo, skrev Marit Arnstad. Fuck Norwegian, sier jeg»

Han er sikkert favoritten blant DY kabinpersonale fremover...

Quote:
Pleier å be om SAS
Da er ikke partistøtten for lav ihvertfall.

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2014, 21:46   #5
Everest
ScanFlyer Silver

Everest's Avatar

Default Re: Snorre Valen: «Fuck Oslo, skrev Marit Arnstad. Fuck Norwegian, sier jeg»

Gjøken er sikkert gullkunde hos SAS i tillegg.

Kommunister... noen er likere enn andre.
Everest is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2014, 22:16   #6
geha
ScanFlyer Blue

Slik snakker en SV'er som kan reise gratis med fly i Norge så ofte han bare orker på Stortingets regning.
geha is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2014, 22:48   #7
Vr
ScanFlyer Blue

Vr's Avatar

Default Re: Fuck Norwegian, raser SV-topp

Det han sier er dessverre sant, men siden det kommer fra et parti som gjør snylting til en kunstform så drukner nok budskapet litt.
Vr is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2014, 23:18   #8
Bergern
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally Posted by Vr View Post
Det han sier er dessverre sant, men siden det kommer fra et parti som gjør snylting til en kunstform så drukner nok budskapet litt.
Om hans ytringer er sanne eller ikke diskuteres allerede i godt monn her på Flyprat.
Det som er iøyenfallende her, er hans svært subjektive ytringer om et flyselskap som prøver å ekspandere innenfor rammene av lover og regler.

Last edited by Bergern; 04-02-2014 at 23:21.
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2014, 23:48   #9
jalig
ScanFlyer Blue

Er ikke en politikers oppgave å ytre3 sine subjektive meninger. Så tar folket stilling til disse som så stemmer på den de er enig med.

Sånn sett ser jeg ingen problem med hans uttalelser.

<!DOCTYPE html><html>
</html>
jalig is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2014, 06:29   #10
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Om hans ytringer er sanne eller ikke diskuteres allerede i godt monn her på Flyprat.
Det som er iøyenfallende her, er hans svært subjektive ytringer om et flyselskap som prøver å ekspandere innenfor rammene av lover og regler.
Innenfor ? , derfor de må rømme til Irland ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2014, 06:53   #11
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Tror ikke de må rømme fordi de bryter loven – tror det for fleksibilitetens skyld for å bli mer konkurransedyktige.

SV politikere har jeg aldri klart å ta seriøst allikevel (personene er ofte bra – men politikken er beviselig ut og kjøre).

Han nevner han alltid ber om SAS billetter – jeg er 100% sikker på at hadde han betalt billettene med egne penger saa hadde han flydd det billigste uansett hvordan kårene er.. Det er dessverre hvordan sosialister fungerer i praksis.

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2014, 07:40   #12
Bergern
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Annet regelsett kanskje, men fortsatt innenfor.
Old 05-02-2014, 10:25   #13
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Valen er da vitterlig politiker - at han ytrer en subjektiv mening er da ok. Kanskje litt vel krass, men det er da ikke noe unikt for politikere på venstresiden å kjempe i mot sosial dumping. For Norwegian har da ikke skapt mange norske arbeidsplasser med sin long haul satsing. Uansett det å ta Norwegian innenlands og innen Europa er da relativt greit, da det er lite ikkeskandinavisk personell her og de har således skikkelige arbeidsvilkår vil jeg tro.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2014, 12:34   #14
snorrevalen
Newcomer

Hei!

Slutter meg til Hypern her. Ja, det er i overkant krasst, men var ment som en referanse til Marit Arnstads uttalelser, og med litt humor. Om den ikke ble plukka opp så må jeg ta til meg det!

Dette er ikke et utspill om lønnsforholdene i Norge, men hvordan Norwegian skaper illusjonen av billige flyreiser jorda rundt ved å registrere seg fra andre land enn Norge, og bemanne flyvninger fra Norge til USA med asiatisk mannskap på asiatisk lønn. Om det strengt tatt er innenfor lover og regler krangler jeg ikke på (men det er verdt å nevne at Norwegian har søkt dispensasjon fra Luftfartsloven 2 - 2) - det jeg reagerer på er at Norwegian bidrar til uthuling av trygge arbeidsforhold når de bemanner ruter til og fra Norge med lavtlønnet, ikke-organisert arbeidskraft.

Enkelte sier at det jo er helt naturlig at det er ulikt lønnsnivå i Thailand og Norge, så hva er problemet? Men det er jo nettopp det som er poenget. På sikt er det ikke økonomisk bærekraftig å holde på slik. Vår store kjøpekraft i Norge er jo nettopp at vi kombinerer høy lønn, høy skatt og ikke minst høy effektivitet. Jo mer vi selv bidrar til lønnskonkurranse, jo mer undergraver vi grunnlaget for velferden vår (og trygge arbeidsplasser).

Derfor synes jeg Norwegians behandling av amerikanske fagforeninger er voldsomt arrogant. USA er ikke akkurat lønnsledende og et forbilde når det gjelder samarbeid mellom partene i arbeidslivet. Så når amerikanske fagorganiserte er så krasse, bør det lyttes til, ikke hånes på Dagsrevyen.

Vi kan godt glede oss over kunstig lave flypriser. Det er jo bra at mange får reist og opplevd mer. Men medaljens bakside er at flybransjen dermed utvikler seg til å bli en utrygg arbeidsplass med dårligere arbeidsvilkår. Norwegians behandling av sine svenske ansatte nå i desember er et grelt eksempel på det.

Til info: Stortinget bestiller ofte billigste reise til oss, men vi flyr jo også ofte med Flex, siden vi ofte må flytte på reiser, og det blir dyrere. Vi reiser for mye penger på Stortinget, for å være tilgjengelige for velgerne. Det tror jeg er en bra ting, og selv om det er et morsomt polemisk poeng (Snorre Valen flyr jo selv gratis!) tror jeg egentlig alle er enige om at det ikke ville vært så bra for demokratiet om representantene betalte alle reiser selv.
snorrevalen is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2014, 12:46   #15
LN-FHU
Superflyer

LN-FHU's Avatar

Fine ord....men du tar ikke til deg kritikken du selv mottar etter slike uttalelser....

Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2014, 19:11   #16
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by snorrevalen View Post
Om det strengt tatt er innenfor lover og regler krangler jeg ikke på (men det er verdt å nevne at Norwegian har søkt dispensasjon fra Luftfartsloven 2 - 2) - det jeg reagerer på er at Norwegian bidrar til uthuling av trygge arbeidsforhold når de bemanner ruter til og fra Norge med lavtlønnet, ikke-organisert arbeidskraft.
Hva er årsaken til søknaden om dispensasjon fra Luftfartsloven? Det er fordi man er i en prosess med å søke om irsk AOC. Ville det vært bedre om Luftfartstilsynet nektet en slik dispensasjon (når vi vet at Norwegian sin long haul satsning skal over på irsk register uansett)?

Quote:
Enkelte sier at det jo er helt naturlig at det er ulikt lønnsnivå i Thailand og Norge, så hva er problemet? Men det er jo nettopp det som er poenget. På sikt er det ikke økonomisk bærekraftig å holde på slik. Vår store kjøpekraft i Norge er jo nettopp at vi kombinerer høy lønn, høy skatt og ikke minst høy effektivitet. Jo mer vi selv bidrar til lønnskonkurranse, jo mer undergraver vi grunnlaget for velferden vår (og trygge arbeidsplasser).
Hvordan er nå dette igjen? Skal vi unngå at norske selskaper ekspanderer i utlandet, fordi vi ikke ønsker å oppfordre til lønnskonkurranse? Tror vi at effekten av dette vil være at denne utfordringen forsvinner av seg selv, eller kan det tenkes at andre selskaper fyller hullene uten at dette bidrar til hverken fler eller færre norske arbeidsplasser? Er dette strengt tatt å bidra til lønnskonkurranse, eller er det ekspansjon av markedet? Man kan si mye om Norwegian, men de har vært flinke til å skape nye markeder, slik at deres aktivitet ikke alltid bare har spist av andres matfat.

Quote:
Derfor synes jeg Norwegians behandling av amerikanske fagforeninger er voldsomt arrogant. USA er ikke akkurat lønnsledende og et forbilde når det gjelder samarbeid mellom partene i arbeidslivet. Så når amerikanske fagorganiserte er så krasse, bør det lyttes til, ikke hånes på Dagsrevyen.
Jeg er ikke sikker på om jeg ville sagt at det var en spesielt god ide for Kjos å møte disse amerikanske fagforeningene (og i alle fall ikke på en pressekonferanse). Hva skulle kommet ut av det? F.eks. så er det såvidt meg bekjent slik at Norwegian kun rekrutterer kabincrew og ikke piloter i USA. Jeg ser heller ikke at det er et spesielt godt poeng at man skal lytte mer til disse, fordi det til vanlig ikke er godt samarbeid mellom partene i arbeidslivet.

Last edited by TOS; 05-02-2014 at 19:41.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2014, 00:00   #17
BraathensSafe1985
ScanFlyer Silver

Norwegian Re: Snorre Valen: «Fuck Oslo, skrev Marit Arnstad. Fuck Norwegian, sier jeg»

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Valen er da vitterlig politiker - at han ytrer en subjektiv mening er da ok. Kanskje litt vel krass, men det er da ikke noe unikt for politikere på venstresiden å kjempe i mot sosial dumping. For Norwegian har da ikke skapt mange norske arbeidsplasser med sin long haul satsing. Uansett det å ta Norwegian innenlands og innen Europa er da relativt greit, da det er lite ikkeskandinavisk personell her og de har således skikkelige arbeidsvilkår vil jeg tro.
Nei, men man kan vel si at Norwegian har skapt en god del Norske arbeidsplasser på resten av nettverket.
BraathensSafe1985 is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2014, 07:39   #18
amatør
ScanFlyer Gold

Jeg står langt fra SV politisk, men må gi Valen litt rett her: jo høyere lønninger vi har, jo billigere virker det som skal vi ha varer og tjenester.
amatør is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2014, 09:47   #19
krølle
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by amatør View Post
Jeg står langt fra SV politisk, men må gi Valen litt rett her: jo høyere lønninger vi har, jo billigere virker det som skal vi ha varer og tjenester.

Amen....fra en med snitt 10% lønnsøkning iløpet av de 10 siste årene
krølle is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2014, 10:00   #20
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by amatør View Post
Ja - jeg vil nok tro at mer eller mindre alle varer og tjenester har blitt markant lavere siste årene. (Antall timer vi må jobbe for produktet)

Tror de som vil ha lave flypriser ofte er samme personer som mener bensinen hatrblitt så dyr (som er feil selvf.)

Dette er dessverre de praktiske eksemplene på at vi er et rikere og rikere land det at vi får og vil ha sterkere kjøpekraft.

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA

Last edited by SudCaravelle; 07-02-2014 at 15:30.
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules