Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 02-01-2014, 14:50   #1
Fred
ScanFlyer Blue

Default Thai sin businessklasse versus first på A380.

Planlegger årets tur til Thailand igjen. Fløy med Thai 777-300 ER fra OSL nå sist men lurer på om jeg ikke legger turen om FRA denne gangen her og får testet Thai sin A380. Ganske så stor forskjell på priser på biz versus first så da er spørsmålet, er det verdt og legge ekstra penger på first eller er biz mer "bra" nok?? Er forskjellen så stor så det er verdt mellomlegget her??
Fred is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2014, 14:52   #2
OSLansatt
ScanFlyer Blue

Default Re: Thai sin biz versus first på A380.

Quote:
Originally Posted by Fred View Post
Planlegger årets tur til Thailand igjen. Fløy med Thai 777-300 ER fra OSL nå sist men lurer på om jeg ikke legger turen om FRA denne gangen her og får testet Thai sin A380. Ganske så stor forskjell på priser på biz versus first så da er spørsmålet, er det verdt og legge ekstra penger på first eller er biz mer "bra" nok?? Er forskjellen så stor så det er verdt mellomlegget her??
Jeg mener det ikke er verdt forskjellen! Men det er jo subjektivt. Prøvd begge delene. Morsomt med poeng, men ikke verdt cash...
OSLansatt is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2014, 15:06   #3
Fred
ScanFlyer Blue

Default Re: Thai sin biz versus first på A380.

Quote:
Originally Posted by OSLansatt View Post
Jeg mener det ikke er verdt forskjellen! Men det er jo subjektivt. Prøvd begge delene. Morsomt med poeng, men ikke verdt cash...
Ja er ganske så mye cash det er snakk om så er vel bedre og holde seg til biz kansje om forskjellen ikke er så stor. Husker hvordan det var når dragen fikk begynne og reise i biz, var ikke snakk om og reise på noe dårligere senere da. Kan bli kjempeskummelt om hun får smaken på first he he
Old 02-01-2014, 17:26   #4
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Default Re: Thai sin businessklasse versus first på A380.

Verdt turen på poeng, man får buggy ved ankomst BKK og bedre lounge, men cash og med så stor forskjell det gjerne er i pris mellom first og biz; neppe.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2014, 20:43   #5
Sondbjo
ScanFlyer Gold

Jeg mener at det ikke er vært pengene. Ingen first klasser jeg har flydd syns jeg er vært kostnaden de egentlig tar, om man ikke betaler med poeng. Jeg hadde blitt skuffet om jeg hadde betalt 25000+ kr for en sånn type reise. (Jeg har prøvd LH ny og THAI ny/gammel og SWISS F)

De er bra service og fine seter men, jeg mener det alene ikke er vært den orginale prisen på F.
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2014, 23:29   #6
skullis85
ScanFlyer Blue

Thai Re: Thai sin businessklasse versus first på A380.

Jeg vil si at det er ren og skjær galskap å "betale" for First kontra Business hos Thai (om ikke du har rævva full av penger da selvsagt)
skullis85 is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2014, 04:02   #7
tommyh
ScanFlyer Blue

Ser at Thai skal ha rundt 22000kr for biz og ca 10000kr mer for first. Får vel få EB poeng for en sånn tur, men om man er medlem av Thai royal orchid så er man kanskje på god vei til status?
tommyh is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2014, 04:28   #8
Peppep
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by tommyh View Post
Ser at Thai skal ha rundt 22000kr for biz og ca 10000kr mer for first. Får vel få EB poeng for en sånn tur, men om man er medlem av Thai royal orchid så er man kanskje på god vei til status?
Thais program er elendig, og gir bare 150% opptjening for First - selv Eurobonus gir mer (200%). Og flere av SAS-tilbudsklassene som gir 100% i de fleste programmene gir 0% hos Thai.

Hvis man skal kjøpe TG First vil jeg si at Aegean er blant de beste valgene. 300% opptjening, og 20 000 poeng gir Star Alliance Gold i minst tre år etter dagens regler. Bare FRA-BKK tur/retur vil gi 33 600 poeng.
Old 03-01-2014, 08:54   #9
tafpl
ScanFlyer Blue

Det er jo greit å slippe de ekstra timene til/fra Frankfurt også. Bussines-kabinen på 777-300ER er uansett rimelig strøken.
tafpl is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2014, 09:47   #10
SASDC8
ScanFlyer Blue

Quote:
Tipper jeg er mindretall her som mener at det er verdt det, men jeg gjør da det. Har 10 flyvninger i betalt First med TG ut i fra FRA og CDG.

Fløy med TG i First til SYD for et par år siden, og da var First ut av CDG billigere enn Busniness ut i fra OSL...

Dersom du har lyst til å test opplevelsen av TG Frist på 380en, kan en utflukt til Hong Kong være å anbefale når du først er i Thailand. Rundt 6000 Nok er det du må ut med for en T/R vs. 4500 Nok i Busniness og da er First i min verden en "no brainer"

Men om fruen din er som min, kan dette fort bli en dyr hobby da det er fort å bli avhengig
SASDC8 is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2014, 10:23   #11
DagS
Newcomer

Quote:
Originally Posted by Peppep View Post
Thais program er elendig, og gir bare 150% opptjening for First - selv Eurobonus gir mer (200%). Og flere av SAS-tilbudsklassene som gir 100% i de fleste programmene gir 0% hos Thai.
Alle bonus-program har sine fordeler og ulemper. Thai sitt program TG ROP er slett ikke så dårlig som mange later til å tro, så selv om det er litt OT håper jeg en tilgir en kort oppsummering her da det kan være av nytte for noen, spesielt de som reiser mye til Asia eller Down Under.

Hvis en utnytter programmet, så kan de facto opptjeningen som ROP Gold være hele 300% i F, 250% i C og 200% i vanlig økonomi. En får riktig nok ikke dobbelt opp med poeng, men siden ROP Gold en gang i året kan ta ut en bonus-reise med 50% rabatt, så er effekten den samme som om det skulle være dobbel opptjening. Merk at en må være ROP Gold eller Platinum for å nyte godt av denne fordelen. Merk også at alle strekningene på bonus-reisen må være med TG. Hvis det primære målet er å oppnå status (*G) og ikke bruken av poengene, så er andre program bedre.

I tillegg er tilgjengeligheten på bonus-billetter med TG langt bedre enn for andre program. Som EBG har jeg aldri funnet plass i C på direkteflyvningene mellom OSL og BKK (mellom BKK og resten av Europa er situasjonen generelt en helt annen), mens det aldri har vært noe problem som ROP Gold. Det tillates også stop overs i BKK på både ut og hjem-reisen.

En annen fordel er GUP, Gold Upgrade, dvs. oppgradering en klasse for alle strekningene på en T/R reise med TG. Generelt får en 1 GUP hver gang en (re)kvalifiserer seg. Merk at det stilles krav til booking klasse og at GUP ikke kan benyttes på kampanje-billetter, men en får uansett en svært rimelig "C" billett til eksempelvis AKL eller SYD.

Er reisemønsteret ditt slik at du kan utnytte disse fordelene, så er ROP slett ikke dårlig. Kan du ikke utnytte dem, vel da er programmet ikke like fordelaktig og opptjeningen i C og F dårligere enn hva du får i flere andre program. Legg spesielt merke til det Peppep nevnte om at de rimeligste SAS-billettene gir 0 poeng i ROP.
DagS is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2014, 11:44   #12
Fred
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by SASDC8 View Post
Tipper jeg er mindretall her som mener at det er verdt det, men jeg gjør da det. Har 10 flyvninger i betalt First med TG ut i fra FRA og CDG.

Fløy med TG i First til SYD for et par år siden, og da var First ut av CDG billigere enn Busniness ut i fra OSL...

Dersom du har lyst til å test opplevelsen av TG Frist på 380en, kan en utflukt til Hong Kong være å anbefale når du først er i Thailand. Rundt 6000 Nok er det du må ut med for en T/R vs. 4500 Nok i Busniness og da er First i min verden en "no brainer"

Men om fruen din er som min, kan dette fort bli en dyr hobby da det er fort å bli avhengig
Ja det høres jo mye mere fornuftig ut med en tur til Hong Kong da da det ikke skiller så mye i pris. Vi har satt av kun en uke på denne turen da vi skal ned og feire bryllupsdagen vår. Sier vel kanske litt om fruen da hun absolutt skal ned dit igjen (Giftet oss på stranden nedenfor restaurangen Cabbages and Condoms i Pattaya for 5 år siden) Uff ja dette er allerede for dyrt syns jeg (Bruker også o ha med 1-2 barn på reisene i biz) Blir ille om hun vil begynne og fly First.... men er veldig sugen på og prøve
Old 03-01-2014, 14:01   #13
Eirik
Livsnyter

Quote:
Ja det høres jo mye mere fornuftig ut med en tur til Hong Kong da da det ikke skiller så mye i pris. Vi har satt av kun en uke på denne turen da vi skal ned og feire bryllupsdagen vår. Sier vel kanske litt om fruen da hun absolutt skal ned dit igjen (Giftet oss på stranden nedenfor restaurangen Cabbages and Condoms i Pattaya for 5 år siden) Uff ja dette er allerede for dyrt syns jeg (Bruker også o ha med 1-2 barn på reisene i biz) Blir ille om hun vil begynne og fly First.... men er veldig sugen på og prøve
Fly ev. Emirates A380 ene veien og Thai A380 andre, kongeopplevelser til absolutt overkommelig pris.

Last edited by Eirik; 03-01-2014 at 14:26.
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2014, 11:23   #14
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Om frua begynner å fly first så vil hun ikke ha noe bak den gardina å gjøre igjen. Det kan bli dyrt for alle fremtidige reiser Hender det dukker opp gode priser på biz i Bangkok, Qatar sine kampanjepriser har ligget rundt 11-12k. Man får jo da også 787en fra OSL som har de nyeste biz setene i 1-2-1 konfig.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2014, 17:51   #15
Fred
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Om frua begynner å fly first så vil hun ikke ha noe bak den gardina å gjøre igjen. Det kan bli dyrt for alle fremtidige reiser Hender det dukker opp gode priser på biz i Bangkok, Qatar sine kampanjepriser har ligget rundt 11-12k. Man får jo da også 787en fra OSL som har de nyeste biz setene i 1-2-1 konfig.
Nei er det jeg er redd for En ting er jo meg o fruen men har jo som regel med et barn eller 2 også og da begynner dette og bli veeeeldig dyrt er jeg redd. Nei beste er kansje og vente litt med First og så får jeg og fruen teste ut dette når barna er større Biz m Thai fra OSL m nye 777-300 ER n var ikke så dumt men jeg syns vel kansje plassen kunne vært bedre i de setene.....enten det eller jeg må slanke meg
Old 05-01-2014, 17:56   #16
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Nei er det jeg er redd for En ting er jo meg o fruen men har jo som regel med et barn eller 2 også og da begynner dette og bli veeeeldig dyrt er jeg redd.
Hvis fruen sitter bak på economy og passer barna så blir det sikkert brillefint og ikke så dyrt

Old 05-01-2014, 17:59   #17
Fred
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Hvis fruen sitter bak på economy og passer barna så blir det sikkert brillefint og ikke så dyrt
He he ja den hadde funket fint for meg men spørs hva frue og barn hadde sagt da
Old 05-01-2014, 18:09   #18
Eirik
Livsnyter

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Ja, det er alltid den beste løsningen.
Old 05-01-2014, 18:11   #19
Eirik
Livsnyter

Quote:
Biz m Thai fra OSL m nye 777-300 ER n var ikke så dumt men jeg syns vel kansje plassen kunne vært bedre i de setene.....enten det eller jeg må slanke meg
Mener jeg nettopp leste at de setene skulle være ekstra brede...
Old 05-01-2014, 19:14   #20
Fred
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Eirik View Post
Mener jeg nettopp leste at de setene skulle være ekstra brede...
Satt vel igjen med et sån tja etter turen....dragen sier jeg er bred over skuldrene men ....
Reply

Posting Rules