![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Planlegger årets tur til Thailand igjen. Fløy med Thai 777-300 ER fra OSL nå sist men lurer på om jeg ikke legger turen om FRA denne gangen her og får testet Thai sin A380. Ganske så stor forskjell på priser på biz versus first så da er spørsmålet, er det verdt og legge ekstra penger på first eller er biz mer "bra" nok?? Er forskjellen så stor så det er verdt mellomlegget her??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ja er ganske så mye cash det er snakk om så er vel bedre og holde seg til biz kansje om forskjellen ikke er så stor. Husker hvordan det var når dragen fikk begynne og reise i biz, var ikke snakk om og reise på noe dårligere senere da. Kan bli kjempeskummelt om hun får smaken på first he he
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Verdt turen på poeng, man får buggy ved ankomst BKK og bedre lounge, men cash og med så stor forskjell det gjerne er i pris mellom first og biz; neppe.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg mener at det ikke er vært pengene. Ingen first klasser jeg har flydd syns jeg er vært kostnaden de egentlig tar, om man ikke betaler med poeng. Jeg hadde blitt skuffet om jeg hadde betalt 25000+ kr for en sånn type reise. (Jeg har prøvd LH ny og THAI ny/gammel og SWISS F)
De er bra service og fine seter men, jeg mener det alene ikke er vært den orginale prisen på F. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg vil si at det er ren og skjær galskap å "betale" for First kontra Business hos Thai (om ikke du har rævva full av penger da selvsagt)
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ser at Thai skal ha rundt 22000kr for biz og ca 10000kr mer for first. Får vel få EB poeng for en sånn tur, men om man er medlem av Thai royal orchid så er man kanskje på god vei til status?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Hvis man skal kjøpe TG First vil jeg si at Aegean er blant de beste valgene. 300% opptjening, og 20 000 poeng gir Star Alliance Gold i minst tre år etter dagens regler. Bare FRA-BKK tur/retur vil gi 33 600 poeng.
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det er jo greit å slippe de ekstra timene til/fra Frankfurt også. Bussines-kabinen på 777-300ER er uansett rimelig strøken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Fløy med TG i First til SYD for et par år siden, og da var First ut av CDG billigere enn Busniness ut i fra OSL... Dersom du har lyst til å test opplevelsen av TG Frist på 380en, kan en utflukt til Hong Kong være å anbefale når du først er i Thailand. Rundt 6000 Nok er det du må ut med for en T/R vs. 4500 Nok i Busniness og da er First i min verden en "no brainer" ![]() Men om fruen din er som min, kan dette fort bli en dyr hobby da det er fort å bli avhengig ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
Hvis en utnytter programmet, så kan de facto opptjeningen som ROP Gold være hele 300% i F, 250% i C og 200% i vanlig økonomi. En får riktig nok ikke dobbelt opp med poeng, men siden ROP Gold en gang i året kan ta ut en bonus-reise med 50% rabatt, så er effekten den samme som om det skulle være dobbel opptjening. Merk at en må være ROP Gold eller Platinum for å nyte godt av denne fordelen. Merk også at alle strekningene på bonus-reisen må være med TG. Hvis det primære målet er å oppnå status (*G) og ikke bruken av poengene, så er andre program bedre. I tillegg er tilgjengeligheten på bonus-billetter med TG langt bedre enn for andre program. Som EBG har jeg aldri funnet plass i C på direkteflyvningene mellom OSL og BKK (mellom BKK og resten av Europa er situasjonen generelt en helt annen), mens det aldri har vært noe problem som ROP Gold. Det tillates også stop overs i BKK på både ut og hjem-reisen. En annen fordel er GUP, Gold Upgrade, dvs. oppgradering en klasse for alle strekningene på en T/R reise med TG. Generelt får en 1 GUP hver gang en (re)kvalifiserer seg. Merk at det stilles krav til booking klasse og at GUP ikke kan benyttes på kampanje-billetter, men en får uansett en svært rimelig "C" billett til eksempelvis AKL eller SYD. Er reisemønsteret ditt slik at du kan utnytte disse fordelene, så er ROP slett ikke dårlig. Kan du ikke utnytte dem, vel da er programmet ikke like fordelaktig og opptjeningen i C og F dårligere enn hva du får i flere andre program. Legg spesielt merke til det Peppep nevnte om at de rimeligste SAS-billettene gir 0 poeng i ROP. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Livsnyter
![]() Join Date: Aug 2008
|
![]() Quote:
![]() Last edited by Eirik; 03-01-2014 at 14:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Livsnyter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Livsnyter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Thai A380 SIN-BKK i C | wilhelm | TripReports | 6 | 19-12-2012 22:19 |
Vi tester Emirates businessklasse, B777 og A380 (CPT-OSL) - del 2 (NB! mange bilder) | Discus | TripReports | 30 | 20-01-2010 23:50 |
Vi tester Emirates businessklasse, B777 og A380 (OSL-CPT) - del 1 (NB! mange bilder) | Discus | TripReports | 28 | 12-12-2009 12:04 |
Liten och STOR! B736 versus A380 | SE-SAM | Samlerhjørnet | 3 | 26-11-2009 16:29 |
SAS 738 versus Singapore A380 in-flight | Blubird | Flyforum | 9 | 07-01-2008 08:46 |