Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 14-12-2012, 20:11   #1
wilhelm
ScanFlyer Blue

Thai Thai A380 SIN-BKK i C

Hei!

Har lest så mange gode TR her på forumet at jeg ikke har turt å bidra selv, men tenkte at jeg skulle forsøke med en kort rapport, så får responsen herfra avgjøre om det blir flere rapporter. På denne turen hadde jeg ikke med kamera, men tok noen bilder med mobilen – så da er dere advart om dårlig kvalitet, selv om det er tvilsomt at de ville blitt bedre om jeg hadde tatt bildene med mitt ordinære kamera…

For noen uker siden var jeg en snartur i Singapore. Jeg fløy i C med denne rutingen: OSL-BKK-SIN-BKK-OSL. Denne TR er imidlertid kun fra SIN til BKK, da jeg antok denne var mest interessant med Thai Airways’ nye A380 i Businessklasse. Må for øvrig takke medlemmet GinTonic som på bildeforumet informerte om at Thai ville fly BKK-SIN-BKK som testturer fra oktober, i tillegg til flightene til Hong Kong. Jeg hadde opprinnelig Thai sin flight (TG408) tidligere på dagen, men var rask med å endre til TG410 når jeg så denne informasjonen. First kabinen selges for øvrig ikke på disse treningsturene til SIN, mens den er åpen for salg på treningsflightene til Hong Kong.

Tok dette bildet av maskinen i BKK, da den var på vei til Hong Kong:

TGA380 i BKK by wilhelmnorway, on Flickr

TG 410 Singapore – Bangkok i business class
Tok taxi til Changi Airport og Terminal 1, som Thai benytter, noen timer før avgangstid (21:50). Passasjerer som flyr Business eller First slipper å sjekke inn sammen med økonomipax, men kan gå direkte til en Premier Lounge for innsjekking. Du blir registrert ved inngangen, så kan du sitte og vente til noen kommer og henter deg. Jeg ventet i nøyaktig 5 sekunder, så det var lite ventetid

Rask innsjekk og jeg var på vei til loungen, men vent litt – er ikke Thai loungen i T1 en av de dårligste i Singapore – liten, trang, lite utvalg av mat og overfylt? Jo, det er den! Jeg tok derfor toget til T3 og etter en rask gange befant jeg meg ved inngangen til Krisflyer loungen til Singapore Airlines. Jentene (fire unge vakre jenter som Fred. Olsen ville likt ) som kontrollerte adgangen, var litt overrasket når de sjekket boardingkortet da de ikke skjønte noe av gatenummeret, men godtok forklaringen min om at gaten var i T1 og slapp meg inn. De beklaget veldig at de ikke kunne rope opp min avgang, da de kun ropte opp avganger for denne terminalen, slik at jeg måtte ha kontroll på flighttiden selv, noe som gikk helt bra for meg. Koste meg med litt lett mat og øl, før det plutselig var på tide å forlate loungen og dra tilbake til T1.

Hadde opprinnelig tenkt å komme tidlig til flyet for å sjekke ut sete og underholdning etc, men oppdaget at jeg var sent ute så jeg måtte småløpe til gaten før den stengte. Sikkerhetskontrollen var ved gaten og da det ikke var kø var jeg raskt gjennom sikkerhetskontrollen og om bord på flyet. Jeg hadde på forhånd sjekket ut seteplanen på flyet og bestilt et K-sete, noe jeg var godt fornøyd med. God plass for oppbevaring og plassen føltes veldig privat. Vil nok velge A eller K dersom jeg flyr alene neste gang også.

Bilde av setet:

Sete by wilhelmnorway, on Flickr

Beinplassen var tilstrekkelig for meg:

Beinplass by wilhelmnorway, on Flickr

Bordet felles ned fra veggen:

Bord by wilhelmnorway, on Flickr

De serverte ikke champagne på bakken, men kun appelsinjus og vann.

Depature drink by wilhelmnorway, on Flickr

Det var mange nordmenn om bord i denne kabinen (60 seter i biz) denne dagen, antar 25-30 % av businesskabinen var nordmenn ut fra de jeg snakket med og hørte. Ikke så rart da denne flighten har god connection til SAS sin flight til CPH og Thai sin flight til OSL videre fra BKK. Hyggelige kabinansatte kom med vaskeklut og tok opp matbestillinger kort tid før avgang. Rett før take-off kom også de også gjennom kabinen for å sikre seg at alle hadde 3-punktsbeltet på seg. Var litt uvant å ha på, og syntes dette ble litt stramt etter hvert, så jeg gikk over til vanlig 2-punktsbelte når vi var i luften.

Denne kveldens flight:

SIN - BKK by wilhelmnorway, on Flickr

Kort tid etter take-off, som var en halvtime forsinket, startet serveringen.

Drinkmeny:

Meny 2 by wilhelmnorway, on Flickr

Matmeny:

Meny 1 by wilhelmnorway, on Flickr

Jeg droppet champagnen og tok i stedet et glass øl:

Drink1 by wilhelmnorway, on Flickr

Forretten som smakte greit:

Forrett by wilhelmnorway, on Flickr

Jeg valgte kyllingen, som smakte godt:

Middag by wilhelmnorway, on Flickr

De kabinansatte (spesielt en mann) rotet en del med matbestillingene, men etter å ha snudd noen ganger på oversiktsarket sitt fikk han levert rett mat til rett passasjer

Entertainment systemet er det samme som på oppgraderte C-kabiner på 747 (ex HS-TGY), og derved noe annerledes enn det du finner på flyene som trafikkerer OSL-BKK. Mitt inntrykk var at det reagerte mye raskere enn den gamle versjonen, men noe usikker på om antall filmer, musikk etc er forskjellig. Fikk noe turbulens over Malaysia, men etter 3-4 minutter ga det seg. Ellers en begivenhetsløs flytur, hvor A380 oppleves stille og rolig og dermed veldig behagelig. Vi landet ca 2315 og var raskt ute i terminalen.

w
wilhelm is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2012, 21:46   #2
tafpl
ScanFlyer Blue

Default Re: Thai A380 SIN-BKK i C

Takk for fin rapport.

Var det Wifi ombord og fikk du eventuelt prøvd det?
tafpl is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2012, 21:58   #3
GinTonic
ScanFlyer Silver

GinTonic's Avatar

Flotte greier! Gleder meg selv til tur i juni
GinTonic is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2012, 13:31   #4
Fly med oss
ScanFlyer Gold

Takk for rapporten! Så spennende ut, dette :-)
Fly med oss is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2012, 15:27   #5
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Takk for fin rapport Du har forresten flydd over huet mitt noen ganger
05.Sept BKK-DXB-OSL
06. Oktober OSL-IST-BKK (TK)
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2012, 16:28   #6
Bergern
ScanFlyer Dusty

Flott!
Old 19-12-2012, 22:19   #7
wilhelm
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by tafpl View Post
Takk for fin rapport.

Var det Wifi ombord og fikk du eventuelt prøvd det?
Takk for det!

Nei, det var ikke wifi ombord.

w
wilhelm is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules