![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2009
Posts: 615
|
![]()
http://www.rbnett.no/nyheter/article8837137.ece
De 400.000 i saksomkostninger er vel noe de overlever, men de kjøpte vel aldri flyene? Var ikke dette en leasingavtale og ble det ikke holdt tilbake noen kroner fra Krohn Air? Mon tro om WF snart presenterer flyvninger mellom MOL og TRD? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
|
![]()
Det ble da hevdet at de ble kjøpt, og at Sun-Air tok dem tilbake fordi Krohn ikke overholdt betalingene til Sun-Air for kjøpet. Uansett har vel dette tapet vært regnskapsført for lenge siden og i så fall har det neppe allverdens konsekvenser.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]()
Det hjelper lite om kravet er regnskapsført dersom det ikke er betalt.
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,335
|
![]()
Fikk ikke med meg at disse flyene hadde fembladers propeller....
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
|
![]()
Det er i grunnen et godt poeng, og det er vel en god mulighet for at det ikke er betalt. Dog er det ikke utenkelig at man kan ha avsatt kronasje til å betale kravet om det skulle bli aktuelt, i og med regnskapsførselen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]()
Jeg prøvde å sjekke dette i regnskapene deres, uten å bli helt klok. De har noe som står oppført som en konsernfordring i sitt regnskap på rundt 20 mill. Krohn Air er ikke del av et konsern, men det kan ligge noe i dette at Krohn selv har lånt penger til selskapet for å dekke opp dette. Eventuelt så kan tilbakesalget av flyet ennå ikke være gjennomført regnskapsmessig i 2012. De står med eiendel på 20 mill, noe som kan tyde på at maskinene ennå står i regnskapet. Kjenner ikke til at de eide andre fly annet enn Krohn sitt gamle.
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2009
Posts: 615
|
![]()
Ryktene sier at flyet står i hangaren på Årø og at samtlige flyvninger denne uke er innstilt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
|
![]()
Det gjelder to fly, det andre en Jetstream som også kom fra Sun Air. Ellers er det en teknikalitet her at Krohn ikke har noe de skal betale, men mente å ha et krav mot Sun Air. Jeg så forøvrig her om dagen at de ikke ville anke saken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
Mange rare rykter på dette forum.
"Spinner 334" er akkurat nå på innflyging til Værnes.
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2007
Posts: 83
|
![]()
fløy i dag også...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2009
Posts: 615
|
![]()
Men nå ser det ut for at siste flyvning er gjennomført.
http://www.rbnett.no/nyheter/article9081341.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2009
Posts: 615
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Peter Fox
Join Date: Dec 2012
Location: Fighter town - Gardermoen
Posts: 409
|
![]()
LN-MOW er på cruise - sikkert ikke på nett, dårlig dekning på SXM
__________________
Peter Fox EBG & EBD since 1993 - Club Carlson Gold - HH Gold - Qatar Airways Privilege Club - Platinum. https://frequentflyer.no. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2006
Posts: 992
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,706
|
![]()
De overlevde overraskende lenge. Synd de måtte gi seg.
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net! |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,862
|
![]()
Kan det være at man må innse behovet kanskje ikke er stort nok?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
|
![]()
Vanskelig å se hvordan det skulle være vesentlig større fire-fem mil nærmere Trondheim.
Men vi kan oppsummere hva som er kommet frem gjennom media: Da SAS la ned, var det nevnt noe om belegg et eller annet sted. Det antydet at den Dornier-typen Krohn startet med egentlig var av passende størrelse. Samtidig hadde SAS rutetider som var alledeles håpløse, siden man her i stor grad må basere seg på forretningstrafikk og sjukehustrafikk. Krohn har tilsynelatende ikke greid å frakte like mange passasjerer som SAS gjorde, selv med bedre rutetider. Men de har også støtt fra seg det som måtte finnes av fritidsreisende på strekningen med prisingen av billetter. Krohn har likevel greid å gå med overskudd, så sent som i 2012. Jeg tror det er store muligheter for at jeg har rett dersom jeg sier at det vil komme frem til at hovedårsaken til konkursen er rettsaken de tapte i Danmark før jul (eller rettere: at de tapte den). Med andre ord gjorde de en liten, men akk så fatal, tabbe i oppstarten, selv om kronekursen er blitt trukket frem som en faktor. Når jeg nevner Widerøe så er det fordi de allerede har gjort et lite fremstøt på ruta med en ukentlig avgang på søndager. Det har neppe vært interessant for dem å utkonkurrere et såpass lokalt selskap (kunne medført dårlig PR), men veien ligger åpen nå dersom de er interessert. Krohn har vist at det går an å tjene penger på ruta. Spørsmålet er således om det finnes operatører med egnet materiell. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]()
Tror nok heller at tapet på 11 millioner på Sun-Air affæren som ble endelig rett før jul er hovedårsaken. Driftsmessig har vel ikke dette vært å hakkende gærnt. Går ut fra de sparte endel da de gikk fra Helitrans til AIS som operatør.
Når det gjelder Widerøe så kommer det vel an på hva de har kapasitet til, men somregel klarer de jo å snu seg rundt om behovet er til stede. Har en mistanke om at de har latt Molde-Trheim ligge mens Krohn har holdt på da han ellers ikke har utgjort noe trussel for Widerøe på andre mer rentable ruter.
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Krohn air skal fly sunnmøringer til TRD | stawat01 | Bilder & foto | 5 | 15-02-2013 11:13 |
Ny operatør på MOL - TRD (Krohn Air) | Wiggo Hovde | Flyforum | 102 | 04-01-2011 11:39 |
Krohn air legger ned MOL-BGO-SVG | ENKB | Flyforum | 5 | 12-11-2010 20:51 |
Krohn Air starter MOL-SVG | Wiggo Hovde | Flyforum | 24 | 22-09-2010 10:19 |
Krohn Air TRD-MOL | Trety | TripReports | 12 | 12-03-2010 18:36 |