Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 16-12-2013, 17:33   #1
killbox
ScanFlyer Blue

Default Biligste flyplassen i Florida å reise til?

Tenkte meg en tur bort til Florida i midten av januar, og lurer derfor på hvilken flyplass som er billigst å reise til? Ser Norwegian har rimelig til FLL, men er litt skeptisk med tanke på alt trøbbelet deres med Dreamlineren. Reiser fra SVG.
killbox is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2013, 20:22   #2
Fellowplane
ScanFlyer Blue

Default Re: Biligste flyplassen i Florida å reise til?

Fra SVG ville jeg vurdert KLM. Priseksempel til MIA, utreise fredag 17.1 med retur lørdag 25.1 kr 4829,-
Fellowplane is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2013, 20:57   #3
Cecilie
ScanFlyer Crusty

Cecilie's Avatar

Icelandair til Sanford kan jo også være verdt å sjekke ut. SFB er en immigrasjonsdrøm.
Old 16-12-2013, 21:56   #4
killbox
ScanFlyer Blue

Takker, det skal sjekkes ut
Old 17-12-2013, 15:05   #5
The Viking
Gastronaut

Location: Snart Asker, eller nærmeste sted med kortreist god mat og drikke.

Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
Icelandair til Sanford kan jo også være verdt å sjekke ut. SFB er en immigrasjonsdrøm.
Og MIA er et immigrasjonshelvete....
The Viking is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2013, 18:21   #6
kokkentor
Newcomer

Hei.
Vi planlegger også en tur til Florida i mars, i forbindelse med cruise.

Har noen spørsmål, siden det tydelig er mange som har god erfaring her inne. er helt ny her, så beklager om jeg er i feil post.

- Hvilket flyselskap anbefales med tanke på at vi har et barn på 5 år med, og type seter (bredde, benplass osv.)
- Vi reiser fra Stavanger. Vi vil helst ikke ha flybytte i USA, så helst direkte til Florida.
- Hvilken flytype er å anbefale med tanke på alder på fly.
- Nå har det seg slik at verken jeg eller kona er så veldig glade i å fly. Spesielt liker vi dårlig turbulens. Hvordan er det med det på flyvninger over Atlanteren? Er det noe vi må rekne med og evt. hvor mye/lenge?
- Vi har tenkt på London som den beste veien, siden vi kan overnatte hos familie i London både før og etter.
- Hvordan er det med amerikanske flyselskap? vi fikk et tilbud fra reisebyrå med American airlines.

beklager mange spørsmål7problemstillinger på en gang, men håper på svar.

ODA
kokkentor is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2013, 18:39   #7
Cecilie
ScanFlyer Crusty

Cecilie's Avatar

Quote:
Originally Posted by kokkentor View Post
Hei.

Har noen spørsmål, siden det tydelig er mange som har god erfaring her inne. er helt ny her, så beklager om jeg er i feil post.

- Hvilket flyselskap anbefales med tanke på at vi har et barn på 5 år med, og type seter (bredde, benplass osv.)
- Vi reiser fra Stavanger. Vi vil helst ikke ha flybytte i USA, så helst direkte til Florida.
- Nå har det seg slik at verken jeg eller kona er så veldig glade i å fly. Spesielt liker vi dårlig turbulens. Hvordan er det med det på flyvninger over Atlanteren? Er det noe vi må rekne med og evt. hvor mye/lenge?
- Vi har tenkt på London som den beste veien, siden vi kan overnatte hos familie i London både før og etter.
- Hvordan er det med amerikanske flyselskap? vi fikk et tilbud fra reisebyrå med American airlines.

ODA
Hei og velkommen til forumet! Jeg skal prøve å svare på spørsmålene dine

Du nevner ikke noe om kabinklasse, economy eller business (eller premium economy for den saks skyld) men hvis vi tar utgangspunkt i economy så er de fleste selskapene ganske like på det punktet. Noen seter er bedre enn andre ombord, f.eks nødutgang som har litt mer benplass.

Hvis du vil unngå mellomlanding i USA så er det et par alternativer jeg kommer på i farta:
- Icelandair SVG-OSL-KEF-SFB (men dere har vel kanskje direkterute SVG-KEF om sommeren?)
- Virgin Atlantic fra LGW til MCO (SAS SVG-LHR med overnatting)
- Lufthansa SVG-FRA-MCO/MIA
- Norwegian SVG-OSL-FLL
- British Airways LGW-TPA
- British Airways/Virgin LHR-MIA
- Arkefly AMS-SFB/MIA (SVG-AMS med KLM)
- Diverse Monarch/Thomson/Thomas Cook fra LGW/MAN/Skottland(?) til SFB

Alder på fly er egentlig ikke så vesentlig for reisende (trygge og sertifiserte er de uansett) så lenge kabininteriøret er "up to date"
Jeg har kun flydd Icelandair og Lufthansa direkte til Florida fra Europa. Lufthansa har tidligere brukt gamle 747-400 uten egen skjerm i setet foran i economy, men nå ser det ut som det er utelukkende nyere Airbuser på ruten til MCO. MIA har vel både A380 og B747-8i, begge state-of-the-art flytyper fra et passasjersynspunkt.

Arkefly og Thomson har 787 til SFB nå.

Turbulens varierer fra dag til dag, og rute til rute. Noen ganger rister det litt, noen ganger litt mer, og en sjelden gang legger du ikke merke til det en gang. Dette er noe du ikke kan la deg styre i valget av reiserute, så det beste her er å tenke at turbulens ikke er farlig, og pilotene planlegger alltid reisen i forkant slik at de unngår farlig vær.

Håper dette hjalp deg litt i allefall

Last edited by Cecilie; 17-12-2013 at 20:01.
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2013, 21:01   #8
chrisljo
ScanFlyer Gold

Quote:
Hei.

ODA
Basert i SVG og med venner i London virker BA som et godt valg.

Noen tips:
- drar gjerne over kvelden før, men ikke bli i London mer enn 24 timer på veien til USA (høyere skatt)
- Se både etter fly via Heathrow og Gatwick (flyplassskifte er ikke så ille hvis man sparer penger, eller blir over natten)
- BA flyr til Miami, og Orlando (fra Gatwick)
- Spør hvis det et noe du lurer på
- BA og AA samarbeider og har ofte samme pris
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2013, 21:41   #9
kokkentor
Newcomer

Hei
Takk for svar. Imponerende snart og med god informasjon.

Hva er den største forskjellen på flytypen 747 og 777-200/300?

Lurer litt på om det stemmer det jeg har hørt at det ikke er noen som passer på flyene på radar når de flyr over Atlanterhavet? Hvordan kan de vite hvor de er da?

Det står nok mellom Lufthansa og British Airways. Noen som har erfaring med American Airways? det er mulig de skal fly ene veien.

Kan godt hende dette er banale spørsmål, men da får dere bære over med meg...:-)
Old 17-12-2013, 21:58   #10
Cecilie
ScanFlyer Crusty

Cecilie's Avatar

Quote:
Hei

Lurer litt på om det stemmer det jeg har hørt at det ikke er noen som passer på flyene på radar når de flyr over Atlanterhavet? Hvordan kan de vite hvor de er da?

Det står nok mellom Lufthansa og British Airways. Noen som har erfaring med American Airways? det er mulig de skal fly ene veien.

Kan godt hende dette er banale spørsmål, men da får dere bære over med meg...:-)
Forskjellen mellom flytyper kan variere mellom flyselskapene, avhengig av konfigurasjon. Hvis du mener Lufthansa sine 747-8i så kan du lese mer om dem her: http://www.seatguru.com/airlines/Luf..._747_8_new.php (v2 har 80 seter i business, og litt flere seter i economy, men der får du i allefall et inntrykk av hvordan kabinen og forholdene ombord er.)

American Airlines 777:
http://www.seatguru.com/airlines/Ame...777-300_ER.php
http://www.seatguru.com/airlines/Ame..._777-200_A.php

Har aldri flydd AA selv.

Når det gjelder oceanic crossing så kan jeg ikke så mye om det selv, men det er vel sant at det ikke er direkte radar kontakt mellom fly og flygeledelsen, men flyene har fastsatte ruter og punkt de må rapportere ved jevnlig.
http://www.faa.gov/pilots/intl/ocean...cChecklist.pdf
Old 17-12-2013, 22:14   #11
chrisljo
ScanFlyer Gold

Quote:
Hei

Mange forskjeller for dem som er interressert i sånt, men viktigste er at det er er to etasjer for passasjerer på 747. Andre etasje er stort sett business (BA) eller first (Lufthansa).

Foretrekker selv BA, pga bedre bonusprogram og bra E+ produkt, men mindre dere har tenkt å bruke ekstra på business eller economy extra ville jeg valgt på beste pris/avgangstid.

Aner en liten frykt mellom linjene, men husk at du er sikrere på hvilken som helst flight over dammen enn på bilturen til jobb
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2013, 22:33   #12
kosvines
ScanFlyer Blue

Jeg har flydd American Airlines fra Heathrow til Dallas. Grei opplevelse i et helt nytt 777-300ER. Der har de noe som heter Main Cabin Extra. Økonomi fremst i kabinen der det er ekstra romslig. De uten status kan kjøpe seter. Pris avhenger av strekning.
kosvines is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2013, 23:17   #13
LN-DYA
A Flying Paramedic

United Re: Biligste flyplassen i Florida å reise til?

Quote:
Originally Posted by killbox View Post
Tenkte meg en tur bort til Florida i midten av januar, og lurer derfor på hvilken flyplass som er billigst å reise til? Ser Norwegian har rimelig til FLL, men er litt skeptisk med tanke på alt trøbbelet deres med Dreamlineren. Reiser fra SVG.
Quote:
Hei.

ODA
Hei og velkommen på forumet!

Som regulær reisende til Florida flere ganger i året, anbefaler jeg United fra Oslo via Newark til Orlando. Du kan også fly SAS fra Oslo til Newark også videre til Orlando med United. Å reise med barn trenger du ikke å bekymre deg for. Vi reiser med 4 barn og det går som en drøm... Neste år blir vi 5, men det får vi ta som en utfordring bare Ta bare kontakt på pm her på forumet, så skal jeg mer en gjerne hjelpe deg med råd og tips. Både om flytur med barn og om Florida generelt.

DYA'n
LN-DYA is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2013, 23:20   #14
Peppep
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by LN-DYA View Post
Ta bare kontakt på pm her på forumet, så skal jeg mer en gjerne hjelpe deg med råd og tips. Både om flytur med barn og om Florida generelt.

DYA'n
Hvorfor på PM i stedet for i tråden, der flere kan dra nytte av tipsene?
Old 18-12-2013, 00:29   #15
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Quote:
- Hvilket flyselskap anbefales med tanke på at vi har et barn på 5 år med
Quote:
Originally Posted by LN-DYA View Post
Som regulær reisende til Florida flere ganger i året, anbefaler jeg United fra Oslo via Newark til Orlando. Du kan også fly SAS fra Oslo til Newark også videre til Orlando med United.
Vil ikke one-stop i Europa være langt å foretrekke over two-stop med immigration i JFK basert på disse kriteriene? British Airways, Lufthansa og Norwegian er vel de som dekker det best fra SVG (Icelandair har vel ikke startet ennå i mars).
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2013, 10:27   #16
zapateria
EBB

Quote:
Hei.
Jeg liker heller ikke noe særlig å fly, føler at jeg hver gang må tvinge meg til å tenke på statistikken "mindre sjanse enn å bli truffet av lyn, vinne i lotto, etc".. men akkurat turbulens når du er høyt oppe er noe av det jeg har hatt minst problem med. Har hatt en del turer over atlanteren og kan ikke huske at det noen gang har vært ubehagelig.

Min kone måtte tidligere ta Xanax e.l. på flyturer men etter et par turer over atlanteren ble det faktisk bedre og nå flyr hun fint uten noe som helst "hjelpemiddel".
zapateria is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2013, 11:16   #17
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Turbulens er som regel ikke farlig og kapteinen annonserer det som regel om det vil riste litt. Dette skjer som regel når de flyr igjennom værsystemer eller i overgangsfasen fra et værsystem til et annet. De justerer også høyde fra tid til annen ved turbulens ved cruise. Det jeg har opplevd er at turbulensen som regel er verst ved avgang/approach. Mer vær nærmere jorda du kommer for å si det sånn er årsaken til det.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2013, 20:31   #18
killbox
ScanFlyer Blue

Fint dere bruker tråden For min del ender jeg nok opp med NAS og FLL. Ender på under 4k. T/R og bra flytider. Klager ikke på det.
Old 07-01-2014, 13:42   #19
kokkentor
Newcomer

Takk for gode svar, til en som ikke er så reisevant (og som noen har lest seg til gjennom linjene, ikke er så veldig glad i å fly...)

Lurer nå på om Economi Pluss hos SAS/Lufthansa er det samme som WT+ hos British Airways? Dvs litt bedre plass i setene, ikke nødvendig vis mer/bedre mat/drikke osv...

Det varierer nemlig utrolig i pris....

Er det stor forskjell på innredning hos BA, LH og KLM?
Old 07-01-2014, 14:19   #20
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Vedr. Premium Ecoinomy m.m. så er det viktig å skille på to ting:
- Selskaper som har egen kabin (SAS, BA, AF...). Disse gir også bedre bonusopptjening
- Selskaper som kun selger det som ekstra plass (LH, KL, UA...) uten andre fordeler

BAs WT+ er et bra produkt slik jeg ser det, en stund siden jeg fløy med dem, men det var samme varmmat som på business (dog kun to valg, ikke fire), samt drikke fra skikkelige glass m.v. (ikke plast). På noen av 747en er kabinen plassert mellom First og Business, noe som gir en veldig stille og rolig kabin.

Det er fryktelig lenge siden jeg har fløyet SAS sin Plus over dammen så det får andre uttale seg om.

Posting Rules