Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 19-03-2011, 12:38   #1
Entusiasten
ScanFlyer Blue

Default Reise til Florida, USA

Planlegger en reise til Florida, USA i månedsskiftet juni/juli for å se oppskytningen av romfergen. Uansett hvordan jeg setter opp reiseruten, ligger dette an til å bli mitt lengste strekk, noe jeg ser på med en viss skepsis kan avvikles med glede på økonomiklasse. Imidlertid frister det ikke akkurat voldsomt å betale 20 000 +++ for billettene heller. Etter hva jeg ser er det nemlig bare to klasser på de overatlantiske rutene, og man må derfor velge mellom topp eller bunn. For meg hadde midtsjiktet antakeligvis vært like greit. Lurer derfor på om det er noen flyselskaper som flyr tre klasser (eller flere) fra Europa til USA?

For å spare penger har jeg forsøkt å finne ut om det mulig å bestille bare det lange strekket (8 timers turen Europa - USA), og så ordne resten selv. Om jeg sitter trangt en time til Frankfurt/Amsterdam tar jeg ikke så ille opp. Det gjelder forsåvidt også for innenriks i USA. Imidlertid har det bare vært en forvirrende opplevelse, og faktisk fordyrende. Fant billetter OSL - FRA - PHL - MCO til ca24 000 og sjekket så fra (altså minus OSL) FRA, og prisen bumpet opp ca4000... Hva kan dette skyldes mon tro?

Hva reiseruten angår har jeg funnet ut at det kan jo være like greit for meg å dra via KEF, og så ta seg noen dager der. Elsker landet, men har forsåvidt allerede en tur på tapetet i september/oktober, men foreløpig ligger dette alternativet an til å være rimeligst (sjekket opp mot AMS og FRA). Forslag til rute som kan være rimeligere? Som sagt bare Europa-USA jeg er interessert i. Resten kan jeg ordne. Forutsatt at det er rimeligere da, noe det overraskende nok ikke ser ut til å være per nå...

Første forumpost og jeg klager og spør om hjelp alt... Jaja. Bær endelig over med meg :-)
Entusiasten is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2011, 16:01   #2
WF-380
ScanFlyer Gold

WF-380's Avatar

Default Re: Reise til Florida, USA

Quote:
Originally Posted by Entusiasten View Post
Etter hva jeg ser er det nemlig bare to klasser på de overatlantiske rutene, og man må derfor velge mellom topp eller bunn. For meg hadde midtsjiktet antakeligvis vært like greit. Lurer derfor på om det er noen flyselskaper som flyr tre klasser (eller flere) fra Europa til USA?
Det er da flere selskaper som tilbyr premium economy over dammen, f.eks. Virgin Atlantic, Icelandair og ikke minst SAS. SAS koster jo en del, mens Icelandair kanskje ikke er så veldig premium. Jeg ville ha sjekket opp Virgin, de flyr jo også direkte til Orlando fra LGW. På deres egen webside får jeg priser rundt 1300 GBP for reiser rundt månedsskiftet juni/juli i premium economy. Ca 12 000 norske med dagens kurs. Det er avgang 11:15 fra LGW, så da må du nok beregne en overnatting der i tillegg.

Last edited by WF-380; 19-03-2011 at 16:10.
WF-380 is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2011, 16:09   #3
Entusiasten
ScanFlyer Blue

Takk for tipset. Det var nytt for meg at Iceland Air opererer med tre klasser på disse avgangene. Antakeligvis bare slurv fra min side.

Finner irriterende nok ingen oversikt som lar meg sammenligne de tre klassene hos Virgin på transatlantiske flighter, men detaljene vil kanskje variere noe utifra hvilken flytype?
Old 19-03-2011, 16:14   #4
WF-380
ScanFlyer Gold

WF-380's Avatar

Seatguru er din venn. http://www.seatguru.com/airlines/Vir..._747-400_3.php

Ser ut som de har 38" tommer pitch på premium mot 31-32" på economy. og 79.5" på business.
Old 19-03-2011, 16:16   #5
ex_trd
*A Gold/OW Emerald

Kuwait Airways flyr deg LHR-JFK t/r i biz for 9523,- i juni/juli
Delta flyr deg LHR-BOS t/r i biz for 12238,- i juni/juli
Continental flyr deg CPH-EWR t/r i biz for 13237,- i juni/juli

Ellers er det ofte tilbud på biz om sommeren hos de fleste selskapene, følg med på sidene deres angående dette.
ex_trd is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2011, 17:10   #6
T.A.K
ScanFlyer Blue

Prisen til Kuwait air så jo pen ut. Av nysgjerrighet, hvilken dag skal det være oppskytning? Er i orlando de 4 siste dagene av juni nemlig
T.A.K is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2011, 19:42   #7
PhilipNH
ScanFlyer Blue

Så vidt jeg vet har vel KLM også Premium-klasse på IC?

EDIT: Det var visst bare økt recline og bedre plass.
PhilipNH is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2011, 20:14   #8
Entusiasten
ScanFlyer Blue

Oppskytning 28. juni, men er alltid fare for forsinkelser, så legger inn en uke totalt. Muligens mer, eventuelt får jeg heller vurdere å forlenge oppholdet. Tusen takk for hjelpen forøvrig. Kuwait Airways skal jeg se nærmere på, og Seat Guru tenkte jeg rett og slett ikke på å bruke. Takk igjen.
Old 19-03-2011, 22:29   #9
WF-380
ScanFlyer Gold

WF-380's Avatar

Hvordan kunne jeg glemme British Airways? På deres egne sider har jeg funnet premium economy helt fra Oslo til Orlando til en pris av 10092 kroner i månedsskiftet juni/juli. Ulempen er at man må bytte flyplass i London, pluss en overnatting på vei ut. Men prisen var det ikke noe å si på.
Old 20-03-2011, 04:08   #10
T.A.K
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Entusiasten View Post
Oppskytning 28. juni, men er alltid fare for forsinkelser, så legger inn en uke totalt. Muligens mer, eventuelt får jeg heller vurdere å forlenge oppholdet. Tusen takk for hjelpen forøvrig. Kuwait Airways skal jeg se nærmere på, og Seat Guru tenkte jeg rett og slett ikke på å bruke. Takk igjen.
Takk for hjelpen og det noe tilfeldige tipset! No ble jeg meget meget giret for å si det sånn. Om alt går etter planen skal jeg og reisefølget være tilstede å få med oss oppskytningen av Atlantis
Old 20-03-2011, 14:46   #11
Entusiasten
ScanFlyer Blue

Ikke noe problem, jeg gleder meg stort.

Er det realistisk å håpe på knalltilbud til USA på biz eller kan jeg like godt bare bestille nå? Er ikke det 6 uker før som er hovedregelen for å få billigste billetter?
Old 20-03-2011, 15:38   #12
BårdK
ScanFlyer Silver

Spørs vel om det blir noe røverkjøp på biz til USA. Mine billigste billetter har jeg bestilt 2-7 måndeder i forkant og det er stort sett rabattert biz (ingen fleksibilitet). Unntaket er OSL-EWR hvor jeg har bestilt fleksibel biz hos Swiss (J-klasse, vet ikke hvor fleksibel den egentlig er) til under 16.000. Bestilte nylig også biz OSL-SAN med BA i juni til ca. 18.800, og til San Diego er det ikke så lett å få billige billetter (men LAX er et jo alternativ). Har to turer SAN-OSL til høsten med SAS og da ender jeg på priser mellom 19.500 og 22.00. Ellers er liksombiz hos Icelandair et rimelig alternativt, men det er vel mer Economy pluss pluss enn biz minus.
BårdK is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2011, 19:22   #13
Heathrow
Newcomer

Hvilket flyselskap er best i økonomi til Orlando?

Jeg kommer til å hjelpe en familie på fire til å bestille dette og finner dette noe vanskelig å vurdere. Tror det viktigste vil være at de har et greit underholdningstilbud ombord samt grei benplass. Reisen vil vare fra 14-28 juli.

Noen anbefalinger?
Heathrow is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2011, 19:40   #14
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by BårdK View Post
Ellers er liksombiz hos Icelandair et rimelig alternativt, men det er vel mer Economy pluss pluss enn biz minus.
Icelandair har et produkt som er bedre enn liksombiz. Sammenlignet med SAS så syntes jeg det er et langt bedre produkt (bortsett fra setene som er litt US biz type)

Deres economy comfort er også ganske bra med blant annet lounge tilgang osv.

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2011, 21:05   #15
ex_trd
*A Gold/OW Emerald

Quote:
Originally Posted by Heathrow View Post

Jeg kommer til å hjelpe en familie på fire til å bestille dette og finner dette noe vanskelig å vurdere. Tror det viktigste vil være at de har et greit underholdningstilbud ombord samt grei benplass. Reisen vil vare fra 14-28 juli.

Noen anbefalinger?
Førstevalg for meg ville vært Air France eller Lufthansa, da disse flyr direkte fra hhv. Paris og Frankfurt til Orlando. Innenriks-connection i USA er ikke noen opplevelse du vil ha med på ferieturen om det kan unngås, men Continental med ett stopp (i EWR) fra OSL er også levelig. Ville unngått en hver reise som går OSL-by i Europa-by i USA-Orlando (dvs. 2 mellomlandinger eller fler). Når alt kommer til alt er total reisetid mye viktigere enn benplass og underholdning på økonomi.
Old 20-03-2011, 22:02   #16
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Heathrow View Post

Noen anbefalinger?
Jeg brukte stort sett Continental når jeg bodde i Florida. Enkelt og greit, lett å få så lang tid på EWR som man selv føler man trenger. Viktigst av alt; man slipper den kjipe flighten fra Europa til Norge morgenen etter en red-eye. Nå kan man jo også kombinere SAS over dammen og Continental nedover til the sunshine state.
Prøvde Delta og Air France noen ganger også, men vil ikke anbefale disse selskapene. Det blir rett og slett for tungvindt, selv i business (dette var via Atlanta, men min mening gjelder uansett. Det er omveien via Paris som er problemet, ikke Atlanta.)

Quote:
Originally Posted by ex_trd View Post
Når alt kommer til alt er total reisetid mye viktigere enn benplass og underholdning på økonomi.
100% enig i dette.

Last edited by Dag Viking; 20-03-2011 at 22:05.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2011, 23:49   #17
T.A.K
ScanFlyer Blue

Virgin sitt economy produkt er levelig rent komfort og underholdningsmessig. Morgen fly til LGW og videre med virgin sin 11.15 avgang (?) fra LGW fungerer bra tidsmessig. Du er da på gatwick ca 7.50 om morgenen og 3 timer holder etter min erfaring i transfer der. Ulempen er liten sikkerhet om DY f.eks ikke leverer grunnet teknisk, streik eller hva det måtte være. Virgin sin nettside har også en fin connection funksjon, men de ytrer at det er på egen risiko
Old 21-03-2011, 05:58   #18
hstad
geocaching traveler

hstad's Avatar

Innenriks-connection i USA fungerer da helt fint det. Har aldri hatt problemer der (bortsett fra når Obama var på vingene i nærheten).
hstad is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2011, 08:37   #19
ex_trd
*A Gold/OW Emerald

Quote:
Originally Posted by hstad View Post
Innenriks-connection i USA fungerer da helt fint det. Har aldri hatt problemer der (bortsett fra når Obama var på vingene i nærheten).
Sikkert flott for den som elsker gamle og trange fly, lange sikkerhetskøer med nakenscanning og medfølgende trakassering fra TSA samt liker å bruke lang tid på å nå reisemålet.
Old 21-03-2011, 08:41   #20
hstad
geocaching traveler

hstad's Avatar

Gamle fly, tja ikke alltid. Trange, kommer helt an på! Og nakenscanning!!?? Du leser for mye dagblad!!
Det går stort sett like treigt i USA som på flyplassene nedover i europa!
hstad is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules