Flyprat

Go Back   Flyprat > Register- og ATC-Forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 06-12-2013, 01:07   #1
THA954
Newcomer

Norwegian Valg av rute mellom Norge og Thailand for Norweigan, Thai og Finnair

Etter at Norweigan begynte å fly fra OSL og ARN til Thailand i sommer, ble det i tråden om alle de problemene som oppstod, hevded at man ikke hadde overflyvningstillatelse gjennom russisk luftrom. Og at det var grunnen til at A340én fra HiFly og etterhvert Dreamlineren ikke bruker den samme ruten som Thai og Finnair gjør mellom Skandinavia og Afghansk luftrom.

De to sistnevnte flyr jo gjennom Russland syd av Moskva, inn i Kazakstan i nærheten av Uralsk og videre sørøstover til over Aralsjøen, så ned gjennom Usbeksistan og inn i Afghanistan helt i syd ved Termez og waypoint AMDAR/Kabul FIR - og videre mot Kabul by og waypoint TAPIS.

Norweigan derimot bruker ruten over Latvia, Lithauen, Hviterussland og Ukrania. Og så....kommer man faktisk inn i Russisk luftrom ved waypoint GAMAN og er da bruker av SECTOR 7 av ROSTOV FIR. Det er airway A277 som da benyttes ned til waypoint BANUT. Her kommer man inn i TBILISI FIR og man er i luftrommet tilhørende Georgia.

Det er den russiske svartehavskysten man flyr langsmed i ROSTOV FIR (flightinformation), hvor b.l.a. " vinter OL - byen " Sotsij ligger og denne etappen gjøres unna på ca 25 minutter. Så om det er underveisavgifter Norweigan skal spare på - så er det ikke lenge man faktisk bruker russisk luftrom.

Nå er jeg spesielt interesert i ATC og hvor flyene faktisk flyr, flightradar 24.com samt ATC stream har jo gitt de med min interesse en helt ny hverdag, for å si det sånn. Jeg har flydd til Thailand siden 1999, og i sommer gikk faktisk turen med NORSHUTTLE 7201 og A340 nedover. Og siden A380 ble tatt i bruk tidligere enn planlagt, og jeg tilfeldigvis fikk bilett via ARN på hjemreisen, så fikk jeg oppleve den nye fugl ombord i NORSHUTTLE 7206.

(om disse flightene kommer innlegg på "Trip report" tråden)

Ruten videre østover mot " smilets land " går over Azerbaijan, Turkmenistan og inn i Afghanistan via waypoint LEMOD. Her følges airway N644 gjennom KABUL FIR, men man flyr et godt stykke sør av selve Kabul by.

(Med Finnair eller Thai passerer man omtrent rett over byen og waypoint TAPIS som ofte etterfølges av en krapp sving mot venstre og neste waypoint LAJAK på FIR grensen til LAHORE FIR i Pakistan. Ruten videre går litt " hit og dit " fram mot waypoint SAMAR rett syd av Lahore by. Her entres DELHI FIR i India.)

Norweigan benytter en sydligere rute over Pakistan som entres ved waypoint PAVLO, men som altså tilslutt også kommer fram til SAMAR. Videre over India og Myanmar mot waypoint LIMLA og grensen mot BANGKOK FIR i Thailand, bruker Finnair, Thai og Norweigan den samme ruten.

Mens jeg skrev dette inlegget, lyttet jeg på LAHORE CONTROL sector east 127.500 i Pakistan. Plutselig hørte jeg " SCANDINAVIAN 972 " melde seg på frekvensen for å opplyse om entringstidspunkt for SAMAR. Jeg ble litt overrasket, for jeg trodde at SAS ruten mellom CPH og BKK var nedlagt for godt, pga konkuransen fra direkteflightene til Thai og Norweigan. Men de er nå i skrivende stund på kurs 338 grader opp i gjennom SAMARKAND FIR i Usbekistan (jammen ta har flightradar 24.com fått dekning der også, nå mangler bare ATC streamen fra " diktator - landet ")
THA954 is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2013, 01:18   #2
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default Re: Valg av rute mellom Norge og Thailand for Norweigan, Thai og Finnair

SAS flyr i høysesongen.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules