![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
DY oppretter flere selskaper: http://e24.no/naeringsliv/norwegian-...kaper/22583335
Legg merke til "faste ansettelser" i "ressursselskapene". Hva som menes med dette kan man jo lure på, men DY mener jo at kontraktspilotene er fast ansatt i kontraktsbyråene som leier ut personell til DY. Jeg mistenker at ressursselskapene det nå er snakk om er DY-eide kontraktsbyråer som skal leie ut til de forskjellige AOC´ene DY nå oppretter, derfor kommer DY til å mene at pilotene er fast ansatt. Om det blir de store praktiske forskjellene for kontraktspilotene gjenstår å se. At Kjos plutselig skal gå tilbake og bruke normalt fast ansatte piloter tviler jeg vel egentlig på. Hva har i så fall forandret seg i DYs verden som gjør at de snur 180 grader? Ikke tilfeldig at dette kommer midt under forhandlingene. Godt planlagt alt sammen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Banned
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
|
![]()
For ein heilt utanforståande... Om ein les det som står i pressemeldinga på nettsidene:
"- Nytt driftsselskap med egen AOC i Norge som vil operere ut fra de nåværende skandinaviske basene - Samtlige skandinavisk ansatte piloter overføres til det norske driftsselskapet med sine nåværende lønns- og arbeidsvilkår. Andre ansatte i Norwegian Air Shuttle ASA blir ikke berørt - Opprettelse av et eget EU driftsselskap som skal sikre nødvendige trafikkrettigheter for å fly ut av Europa - I tråd med rettsutviklingen i Europa etableres heleide ressursselskaper med forankring i baselandene - Innleide piloter vil få tilbud om fast ansettelse lokalt i de respektive ressursselskapene. Først ut er basen i Finland der pilotene vil få tilbud om fast ansettelse i løpet av første kvartal 2014. Senere følger basene i Spania og England." http://media.norwegian.com/#/pressre...igheter-917593 ...så ser vel det ut som om at alle får det som dei vil? Eller? Dette er nok meir komplisert enn forklart på eit par linjer, det skjønar eg og. Men for ein ikkje-jurist, ikkje-arbeidsrettekspert og ikkje-luftfartstilsett, så virkar jo dette fornuftig alt i alt? Uansett; eg håpar at det er fornuftig, både for Norwegian som selskap (skal tene pengar), service-ytar (for passasjerane), arbeidsgivar (for pilotane) og marknadsaktør (med påvirkningskraft for korleis bransjen skal vere).
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Med et forbehold om at Kjos har brutt løfter før så er jo dette i teorien en viktig og stort steg i riktig rettning i forhold til slik det bør være når det kommer til abeidsforhold?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
FlyKirurg
|
![]()
Støtter meg opp om spørsmålet til Someone.
Er dette beroligende midler fra Kjos til media som i virkeligheten ikke henger på grep, eller er dette faktisk planen? Jeg må jo si at det å kunne bli tilbudt fast ansettelse på de ulike basene omkring i europa må jo være mye bedre enn disse kontraktsavtalene?
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Hvorfor trenger de et nytt driftselsskap med eget AOC i Norge? Hva er galt med AOCet de har?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Den er nok for dyr
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Lurer på om det som skjer nå er grunnen til at det plutselig ble brudd før helgen, og at dette ikke er svaret fra DY for å redde seg unna en evt. streik. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
OK, da stiller jeg spørsmålet anderledes. Hva er hensikten med å skille ut AOCet i et eget driftsselskap?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Så de skal snike seg unna pensjonen? Oh joy! Vil alle ansatte da bli sagt opp og så tilbudt ny jobb med samme betingelser i det nye selskapet, men med en rævkjørt pensjonsordning?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Copycats. De er ikke først med å prøve seg på den varianten iallefall....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
FlyKirurg
|
![]()
Fy f**n for en bransje...
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
"Nåværende" er vel en definisjonssak ift. pensjon, siden DY ensidig endret pilotenes k-avtalte pensjon i desember i fjor. På tross av tap i retten er pensjonen fortsatt ikke endret tilbake etter hva jeg har forstått.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Forøvrig vil "med sine nåværende lønns- og arbeidsvilkår" ikke være verdt papiret det er skrevet på, siden omorganiseringen vil knuse foreningen - og det dermed blir opp til bemanningsselskapene å diktere vilkårene.
Jeg misunner ikke NPF tiden de har foran seg, jeg er redd dette blir grisete. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Fast ansettelse i DY (ressursselskapene skal være heleid av DY, så da må man vel kunne si DY?), en større grad av likebehandling med hensyn til karrieremuligheter uavhengig av baseland, og lokal forankring høres ikke så verst ut på papiret. Last edited by TOS; 15-10-2013 at 23:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg skal ikke uttale meg for bastant om det, vet for lite om hendelsesforløpet og relevant jus. Men jeg er rimelig sikker på at BK og NPF vil ha motstridende tolkninger av dette.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Dette ser veldig ut som en virksomhetsoverdragelse, og da følger alle forpliktelser med videre. Både for arbeidsgiver og arbeidstager. Jeg klarer ikke å se hvordan dette kan påvirke pensjonen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Struktur, styrke og konstruksjon idht. ulykker (splittet) | LN-KGL | Flyteknisk forum | 29 | 27-11-2022 15:54 |
Eurowings med virtual interlining med Norwegian og SunExpress | Someone | Flyforum | 4 | 03-05-2019 18:07 |
Finnair - Ikke levedyktig med dagens struktur?? | LN-Capt | Flyforum | 1 | 30-11-2010 22:12 |
Eurobonus - ny struktur på opptjening ? | Gemo | Reiseforum | 24 | 12-05-2009 20:47 |
Nyt vedr. ny NB struktur | Jan | Flyforum | 24 | 09-09-2005 18:00 |