![]() |
|
![]() |
#1 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Klokken var 19:00 den 10. april da en kamerat fant ut at han skulle ut å fly VFR natt. På spørsmål om jeg var interessert var det ikke noe spørsmål; jeg ville være med ut en tur! Jeg tok jakka i den ene hånda og kamerabagen i den andre.
"Kapteinen" sjekker ojla før vi skyver det tunge beistet ut av hangaren ![]() Endelig ute av hangaren er månen på god vei opp på himmelen ![]() Et headset... :smirk: ![]() Runup ![]() Banelysene gikk ikke på da vi forsøkte å aktivere de. På Hamar aktiveres de ved at man sender på radioen etter mørkets frembrudd. Vi antok de ville gå på før eller siden og at refleksjon i snøen gjorde at sensoren trodde det ennå var dag... ![]() Vi taxer bortover til RWY15 ![]() Kapteinen melder ifra på Hamar-frekvensen, 130.275MHz at vi setter i marsj :-) og vips er vi avgårde... ![]() Hamar Flyplass. Noen mener det kan kalles en lufthavn men jeg synes det høres harry ut. For meg er det en flyplass. ICAO-kode ENHA og IATA-kode HMR. Dette henger igjen fra da Widerøe og Braathens opererte (men ikke samtidig). Braathens fløy Heron eller noe slik til Hamar. Widerøe har flydd blant annet DHC7 og DHC6 dit. ![]() Hamar olympiske anlegg: Vikingskipet. I tillegg har vi en ishall på Storhamar der kunstløp og ishockey? ble spilt under OL 1994. ![]() Cockpitsteming. Hadde vært bedre om det var en rød solnedgang... ![]() ![]() Helgøya i bakgrunnen - største og eneste øy med signifikant størrelse i Mjøsa - den sørste innsjøen i landet. ![]() Vi var aldri lenger unna enn 5km på grunn av banebelysningen som kanskje ikke ville tennes. Fikk prøvd fire svinger før vi landet. 2 venstre, 2 høyre. Morsomt. Fløy uten instrumenter og bare på "rompefølelsen" Bank'et 30-40 grader. Holdt høyden +/- 10-20 fot. Final for landing på RWY33. I bakgrunnen ser man E6 går forbi Hamar (den opplyste veien lengst borte) ![]() Short final ![]() Parkert ![]() En vinge ![]() Spinner ![]() Flyet ![]() ... foran hangar ![]() ...speiler seg i vannet ![]() Hmm... nytt helikopter. Aldri sett det før. Det skal ha blitt nylig stasjonert på Hamar. Jeg aner dessverre ikke ennå hvilket firma som opererer det... R-44. ![]() Så ringte vi til NOTAM-kontoret på Gardermoen for å opplyse de om at banebelysningen ikke gikk på. -Så vet kanskje noen om det før de har flydd veldig langt til Hamar for så å diverte til Gardermoen :-) Det var det. Håper det ikke var helt bortkastet båndbredde. Håper på kommentarer ;-)
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
En flott bilde serie og historie nu i den stille uke! Bra utstyrt maskin! Har selv vært på ENHA men bare som passasjer først med Widerøe sin twin otter til ENBR og neste gang med en slepeflyger fra Bodø som slepte for NTH-seilflyklubb på seilflysenteret i Elverum. Vi tok bare en tur. Jeg var elev for å bli instruktør på seilfly da. En av elevene mine var barne barnet til Wiggo Widerøe.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Kjempeflott
![]() Bilde av flyet: http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=87134&PHPSESSID=a51bd572d1df 39c1118523a1ae3005be |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Foto flight med C-130 og F-16 | JanSev | Bilder & foto | 71 | 16-05-2012 04:09 |
Lang lading med nesehjulet over bakken i 60 sek - Cessna 172 | LN-DAG | Flyteknisk forum | 13 | 11-10-2010 04:32 |
Cessna 172 litt uheldig med landingen | Discus | Flyforum | 5 | 01-09-2008 18:27 |
SK4438 landet på Evenes i natt, med flapsproblem | catocontrol | Flyforum | 1 | 05-02-2008 22:21 |
VFR maneuvers med Multi-Engine | OMW | TripReports | 14 | 16-05-2005 21:32 |