Flyprat

Flyprat (https://forum.flyprat.no/index.php)
-   Reiseforum (https://forum.flyprat.no/forumdisplay.php?f=24)
-   -   Når man IKKE ønsker seg oppgradering #firstworldproblems (https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=117396)

petter380 14-05-2013 13:34

Når man IKKE ønsker seg oppgradering #firstworldproblems
 
Jeg er ganske ny EBG (februar) og i himmelsprett-lang-helga fløy jeg OSL-DUB og LHR-OSL med SK på henholdsvis Voksen og Ungdom billett, begge i Y.

På begge disse ble jeg oppgradert, og jeg må innrømme at jeg var spesielt overrasket over LHR-OSL da det var ungdoms-billett. På OSL-DUB hadde jeg 3f og ble oppgradert til 2c. Dette er første gang jeg IKKE sitter ved et vindu på nærmere 40 flights. Jeg hadde ikke mye valg om å flytte meg fordi jeg var sist ombord... greit nok tenkte jeg, kjekt å få litt mat og drikke på reisen bort - en helt grei opplevelse.

Derimot, på hjemveien ble jeg lettere irritert faktisk. Jeg gikk fra loungen og til gate 9 for 1930 flighten og fikk beskjed om at mitt sete var endret. Jeg sa greit, men da skal jeg fortsatt ha vindu plass. Hun sa nei, det var ikke mulig. Fordi flyet ikke hadde begynt boarding lagte jeg en større situasjon enn ved forrige flight noen dager tidligere. Det vil si, jeg sa rett ut at jeg IKKE ønsket å bli oppgradert uten å få vinduplass.

Da så hun dumt på meg. Jeg så dumt på henne. Awkward silence. Flighten var full (ikke overraskende pga. langhelg og siste flight). Har ikke noe behov for å skape en situasjon, men jeg kjente at jeg ble irritert. 9f > 4c på B738 i mine øyne.

For meg er det å bli oppgradert kult på fly med to midtganger fordi det blir en annen opplevelse med større sete, flere måltider/mat valg, skjerm, plassering på flyet osv. Ellers, på de vanlige A32X og B73X flyene er setene aller oftest det samme og maten på 2-timers turer er så-som-så, ingen film e.l. og irriterende passasjerer som skal bruke toalettet fremme hele tiden.

Den eneste fordelen jeg så var at jeg satt langt fremme i flyet og fikk komme fort av. For meg betyr det ikke så mye heller når jeg reiser alene da når jeg går = andres løping, så jeg tar igjen alle før pass kontroll / bagasje hentingen. Dog, det skal sies at priority-tag fungerte og det var ekstremt herlig.

Og nei, dette er ikke noen sutre/klage tråd, mer et spørsmål om man kan nekte oppgradering fordi man ønsker å sitte med bekjente, ved vinduet som i mitt tilfelle e.l..

bardf 14-05-2013 13:39

Re: Når man IKKE ønsker seg oppgradering #firstworldproblems
 
Bare en ting å si: Du trenger hjelp;)

Glean EBG 14-05-2013 13:52

Re: Når man IKKE ønsker seg oppgradering #firstworldproblems
 
Jeg er enig med trådstarter det er ingen opgradering å bli plassert på mittsete i Y+

Jeg har takket nei flere ganger å ja de ser litt rart på meg å stort sett kan jeg beholde setet mitt vist jeg er tidlig i boarding og bestemt.

jalig 14-05-2013 14:13

Re: Når man IKKE ønsker seg oppgradering #firstworldproblems
 
Forskjellen består jo bare i litt kjip mat.

Om jeg er trøtt så er det mye viktigere å ha en vegg å lene meg mot enn en svett pizzabit.

Hadde det vært på aeroflot eller andre som tilbyr fine lenestoler så hadde saken vært en helt annen!

Everest 14-05-2013 14:25

Re: Når man IKKE ønsker seg oppgradering #firstworldproblems
 
Jeg er enig at en oppgradering til midtsete på narrowbody ikke er mye å skryte av.

Samtidig vet jeg ikke om en sutretråd her er riktig løsning - klag til SAS!

petter380 14-05-2013 14:26

Re: Når man IKKE ønsker seg oppgradering #firstworldproblems
 
Quote:

Originally Posted by bardf (Post 851240)
Bare en ting å si: Du trenger hjelp;)

Hehe, all hjelpen jeg trenger når jeg flyr er et vindusete! ;)

bardf 14-05-2013 14:29

Re: Når man IKKE ønsker seg oppgradering #firstworldproblems
 
Det var vel snakk om midtgang?

Folk er jo forskjellige, men jeg ville jubla og glist hele veien for mer poeng, mat, fri børst og sete lengere fremme. Så jeg mener fremdeles at innleggelse på Gaustad er det eneste riktige her;)

petter380 14-05-2013 14:31

Re: Når man IKKE ønsker seg oppgradering #firstworldproblems
 
Quote:

Originally Posted by bardf (Post 851262)
Det var vel snakk om midtgang?

Folk er jo forskjellige, men jeg ville jubla og glist hele veien for mer poeng, mat, fri børst og sete lengere fremme. Så jeg mener fremdeles at innleggelse på Gaustad er det eneste riktige her;)

Gikk fra vindu til aisle begge gangene. Sete langt fremme hadde jeg begge ganger, og mat og fri børst får man i loungen :)

Veldig enig at folk er forskjellige ;)

Får ikke mer poeng på oppgradering vel?

ILS2 14-05-2013 14:32

Re: Når man IKKE ønsker seg oppgradering #firstworldproblems
 
Med mindre jeg er ordblind, ble vel TS oppgradert til midtGANGsete, ikke midtsete? Hadde det vært fra 9F til 4E, ville jeg hatt mer forståelse for oppgittheten. Jeg hadde takket for oppgraderingen og ev. byttet ombord, hvis det var så viktig for meg å få sitte ved vinduet.

Dette blir jo for øvrig den nye oppgraderingsrealiteten med SAS Plus. Sikkert mye ledige midtseter tett opp til avgang, så må EBG-ene i Go ta den tunge veien fra nødutgang til armlenekrig i 4E. Godt at vi får velge én rett fra kafeen da ;)

Superhai 14-05-2013 14:38

Når man IKKE ønsker seg oppgradering #firstworldproblems
 
Rent "teknisk" og generelt så disponerer flyselskapet setene, og det eneste som skal kompenseres er om du nedgraderes (EU). Har du betalt for et spesielt type sete må det selvfølgelig refunderes etter hva som er i avtalen.

Kundeservicemessig ønsker man selvfølgelig at kundene er fornøyd.

For min del prøver jeg å holde "operasjonelle" oppgraderinger til et minimum, og prøver så langt som mulig å gi samme "type" sete som eksisterte opprinnelig. Er det midtseter så flytter jeg heller andre enn de som har allerede midtgang eller vindu. Før i tiden hadde vi god tid til å gjøre justeringer og til og med prøve å få tak i passasjerene før endringer skulle gjøres - men i dag så er det borte.

Martin 14-05-2013 14:38

Re: Når man IKKE ønsker seg oppgradering #firstworldproblems
 
Quote:

Originally Posted by bardf (Post 851262)
Det var vel snakk om midtgang?

Folk er jo forskjellige, men jeg ville jubla og glist hele veien for mer poeng, mat, fri børst og sete lengere fremme. Så jeg mener fremdeles at innleggelse på Gaustad er det eneste riktige her;)

Om man får en opup, så får man fortsatt poeng for klassen man betalt for.

Cecilie 14-05-2013 14:40

Re: Når man IKKE ønsker seg oppgradering #firstworldproblems
 
Quote:

Originally Posted by petter380 (Post 851263)
Får ikke mer poeng på oppgradering vel?

Jeg har i allefall fått poeng for ny "cabin class" ved et par anledninger. Aner ikke om det er en bug eller om jeg har rett på det. Fikk nytt boardingkort i servicedesken i loungen en gang da jeg ble oppgradert ved innsjekking, og da stod det til og med booking class Y (i stedet for M)

Dag Viking 14-05-2013 14:43

Re: Når man IKKE ønsker seg oppgradering #firstworldproblems
 
Quote:

Originally Posted by Cecilie (Post 851270)
Jeg har i allefall fått poeng for ny "cabin class" ved et par anledninger. Aner ikke om det er en bug eller om jeg har rett på det. Fikk nytt boardingkort i servicedesken i loungen en gang da jeg ble oppgradert ved innsjekking, og da stod det til og med booking class Y (i stedet for M)

Det hender det skjer ja, opplevde det selv for noen år siden.

bardf 14-05-2013 14:45

Re: Når man IKKE ønsker seg oppgradering #firstworldproblems
 
Quote:

Originally Posted by Martin (Post 851268)
Om man får en opup, så får man fortsatt poeng for klassen man betalt for.

Sikker? Jeg har fått EcoEx-poeng de to gangene jeg har blitt oppgradert ved gate til CPH. Uavhengig av poeng mener jeg det er verdt det da!

Glean EBG 14-05-2013 14:46

Re: Når man IKKE ønsker seg oppgradering #firstworldproblems
 
Da har det nok vert begått en feil

Fnate 14-05-2013 15:32

Re: Når man IKKE ønsker seg oppgradering #firstworldproblems
 
Quote:

Originally Posted by bardf (Post 851262)
Så jeg mener fremdeles at innleggelse på Gaustad er det eneste riktige her;)

Jeg er på Gaustad. Ikke noe å skryte av. Alle doktorene har reist også.

The Viking 14-05-2013 16:28

Re: Når man IKKE ønsker seg oppgradering #firstworldproblems
 
Med knappe 190cm ned til bunnen av skosålene er alt utenom oppgradering fra min vante plass i nødutganradhjørnet til til Bulkhead på narrowbody bortkastet intraEuropa. Skjedde meg x 3 i fjor at jeg på flighter med minimal pitch ble sent frem til rad 3-4 i Y. Takket elegant nei, og skulle trodd jeg hadde sagt nei til århundrets lottogevinst...
Enden på visa? 1A ved den ene anledningen; tilbake til nødutgangen ved den andre, 4F ved den tredje og det var trangt!

bergejm 14-05-2013 16:43

Re: Når man IKKE ønsker seg oppgradering #firstworldproblems
 
Quote:

Originally Posted by Martin (Post 851268)
Om man får en opup, så får man fortsatt poeng for klassen man betalt for.

Stemmer. Jeg fikk ikke dobbelt opp med poeng på kontoen da det peip ut en upgrade-lapp til C på FRA i fjor. Så lenge setet er lenger framme sier jeg aldri nei takk..

Tommy777 14-05-2013 17:36

Re: Når man IKKE ønsker seg oppgradering #firstworldproblems
 
Quote:

Originally Posted by Dag Viking (Post 851271)
Det hender det skjer ja, opplevde det selv for noen år siden.

Ja, det hender faktisk relativt ofte, kanskje 20-30% ac flightene. Min erfaring er dog noen aar gammel.

Tror jeg maa si meg enig med bardf her.. Sier selv alltid nei takk til midtsete i Extra, men hadde jeg faatt midtgang, hadde jeg ikke blunket en gang

Discus 14-05-2013 23:03

Re: Når man IKKE ønsker seg oppgradering #firstworldproblems
 
Ble oppgradert fra et greit vindussete 7 eller 8A til 2A (som var bulkhead) på OSL-AMS med 737. Der ble jeg sittende å sprake i veggen hele turen (på vanlige seter kan jeg strekke ut beina). Jeg velger derfor heller aldri første rad når jeg flyr shorthaul. De hadde ikke lastet nok mat så flyvertinnen sa at siden jeg var oppgradert så ble det economy-mat (pakke med brødskiver). Det hele ble litt komisk da jeg fikk tilbud om varme rundstykker (uten at jeg hadde bestikk, pålegg el.l.). Et par småting som jeg tenkte å ha under setet foran meg (som speilrefleks m.v.) måtte opp i hylla selvfølgelig.

Akkurat denne episoden kunne KLM spart seg...


All times are GMT +2. The time now is 22:21.


Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.