![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hei alle sammen!
lurte egentlig bare på om det er flere enn meg som reiser alene rundt om i verden ? veldig mange som kikker rart på meg når jeg sier at jeg skal reise alene. personlig synes jeg det er kjempegreit du kan bestemme alt selv ![]() flere som har negative/positive opplevelser med å reise alene ? diskuter i vei! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flysitter
|
![]()
Jeg har vært alene til Hawaii,Hong Kong,Australia,Samoa og New Zealand og ja, folk synes det er spesielt men kult. Det som er litt kjedelig med å reise alene er måltidene om man ikke velger en takeaway/fast food løsning.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg har kun vært på én langtur alene tidligere, til San Francisco, Hawaii, Fiji og Hong Kong. Eller, besøkte en venn på Hawaii, men var alene før og etter. Skal nå ut på en ny alenetur, denne gangen uten et "påskudd" for det, så det går fremover. Stortrives med å bestemme alt selv, og det sosiale blir godt ivaretatt hvis man bor på hostell. Ble utrolig fort kjent med folk, på tross av at jeg egentlig ikke er veldig utadvent, og hadde en strålende tur.
Er enig med jameson82 at måltider er det desidert kjipeste. Men har kommet over den verste kneiken, og føler meg ikke like sær lenger når jeg spiser ute alene. Det kan være greit å søke på "solo travelling in ...." for hver av byene man skal til for tips til spisesteder hvor man ikke skiller seg veldig ut som alenereisende.
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Hvis du trekker fra kosedyr, vil du finne et respektabelt antall trip-reports forfattet av forumister på solotur ..
Selv har jeg også vært på en del aleneturer rundt omkring og synes det er helt greit. Men nå har jeg aldri vært noe utpreget flokkdyr ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Tja, de fleste som reiser i forbindelse med jobben reiser vel alene, men nå regner jeg med at du mente i fritidssammenheng? Siden jeg er så "uheldig" å ha en jobb der det blir lite reising utenom den årlige firmaturen begrenser det seg uansett for meg til ferie- og fritidsreiser. Da reiser jeg hovedsakelig sammen med min bedre halvdel, men det hender at jeg tar meg en tur på egenhånd hvis hun jobber en helg og jeg vil finne på noe artig. Synes igrunn det har vært herlig iblant å bare ha seg selv å tenke på, gjøre akkurat hva man vil uten å inngå diverse shopping-kompromisser, hehe. En ulempe med å reise alene er at opplevelsene for meg gjerne blir bedre dersom jeg deler de med noen. Nå finnes det jo en løsning på det også, nemlig å lage en liverapport her på flyprat. Gjør man den litt spennende vil det garantert være mange som følger med ettersom man oppdaterer. Så da har man plutselig et dusin forumskribenter med seg på reisen uten at de må forlate godstolen. :-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
ja tenkte på fritidsreiser ikke jobbsammenheng
ser at flere synes at det kjipeste er måltidene og det skal jeg være enig i men for min del har det blitt en vane. vil også anbefale og melde seg på forskjellige aktiviteter dit du drar møter masse nye folk på denne måten, hostel har jeg aldri prøvd men det virker mer sosialt en hotell som jeg pleier å ligge på. ja trip-reports virker som en god ide,jeg er ganske ny på forumet men kanskje jeg skal begynne å skrive en , skal til Gdansk førstkommende tirsdag og Barcelona den 26 mai ![]() Last edited by hifiman; 02-05-2013 at 19:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg har reist alene siden jeg var 16 år. Jeg har vært i mange Asia land, Austalia, Nord Afrika,USA og Karibien. Det kjedelige er jo som nevnt og spise ute. Jeg tyr ofte til roomservice.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() tror hotellet jeg skal overnatte i Barcelona har ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hvordan pleier dere å løse "utfordringen" med måltidene, da, foruten takeaway/roomservice?
Selv ser jeg an stedet før jeg går inn, og har litt magefølelse på om jeg vil føle meg komfortabel alene eller ikke. Det blir gjerne til at jeg spiser mer på kafeer enn restauranter.
![]() |
#10 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
Nåtildags er jo mobilen en grei fordypelsesgreie .. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Jeg reiser ofte alene og trives godt med det. Alltid hyggelig å ha selskap, men det er bedreå reise alene enn ikke å reise i det hele tatt.
Måltidene syns jeg ikke er noe problem. Tar med en bok eller guidebok og kart og planlegger neste dag. Når behovet for selskap melder seg, er som regel bardisken en sikker vinner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
|
![]()
Veldig glad i alenereising siden en da kan velge alt selv, inkludert reiserute og klasse:-).
Når det gjelder spising blir det jo lett roomservice eller McDonalds etc. Restaurant kan være farlig. Jle forsøkt sjekket opp på et restauranttoalett i Sao Paulo av en homse, men når en har rundet 30 må en jo bare ta det som et kompliment:-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
90% af mine rejser er solo. Jeg bestiller næsten aldrig roomservice; ser ikke noget problem i at spise på restaurant alene. Har ofte en bog eller iPad med.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Ser ikke problemet med å spise på restaurant alane. Selv dro jeg alene til Lyon med det ærend kun for å spise (alene) på restaurant
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
På bar/pub så er det ikke noe problem bare å sitte ved bardisk, min erfaring er at det noen ganger er lettere å bli kjent med folk I utlandet enn inorge, kanskje det sier litt om hvilken type folkeslag vi er inorge? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ja, reiser i ny og ne alene. Det er gjerne når jeg skal benytte meg av bonusreiser osv hvor en e avhengig av å reise på et betemt tidspunkt. Synes det er helt greit. Liker å reise, og synes det er fin avslapping å dra alene. Ingen å forholde seg til.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Jeg trives godt med andre på tur, og så trives jeg godt i eget selskap siden jeg oppfører meg høfflig og pent overfor meg selv. Fordelen er jo at jeg stort sett er samkjørt med meg selv på hva jeg vil, selv om jeg noen ganger er i tvil eller uenig med meg selv om hva som er best
![]() Her er vi to på linje tror jeg, en pocket-bok eller en reisebok om det er ting som fremdeles skal utforskes. Romservice har jeg aldri brukt, halve moroa er jo å prøve spennende mat og spisesteder, gjerne utenfor turistløypa. I USofA (og en del andre steder) er det jo også ofte man kan sitte ved (bar)disken, da er det jo lettere å komme i kontakt med andre og føles kanskje mindre ensomt.
![]() |
#18 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
Så lenge man har en reisekamerat med samme interesser og enighet om reiseplaner på forhånd er det helt topp å reise sammen. Egentlig er det nokså gørr å reise alene, med mindre man har kjente på reisemålet da.
Det å gå på byen alene er jo også ganske gørr kjedelig i en by du ikke kjenner noen. Andre er kanskje bedre på å komme i kontakt med fremmede, men det er ikke alltid man finner noen som er allright å prate med heller da. Men smak og behag, heter det vel? BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Og noe er også flinkere å komme i kontakt med nye mennesker Last edited by hifiman; 02-05-2013 at 21:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
Jeg har reist mye alene det siste året, og det har egentlig stort sett vært helt alright. Har ikke følt det awkward å spise ute på restauranter. På de plassene jeg har vært har det vært mange andre soloreisende, så det har sjeldent vært et problem. Minnes dog en middag i D.C i fjor. Fikk et bord for meg selv på TGI Fridays. Rett etter jeg fikk satt meg, kom det en svær familie med barn, barnebarn, svigerbarn og det-som-værre-er-barn og skulle feire bursdag til grandma på noen-og-sytti. Da følte jeg litt på stusseligheten oppi alt, men det gikk greit
![]() Det beste med å reise alene er at jeg stort sett får gjort alt jeg vil se og oppleve, uten å måtte diskutere og rettferdigjøre alt med en eller flere. Edit: Når det er sagt, er det jo ingenting som er bedre enn å reise sammen med familie eller gode venner. Men det er ikke alltid timeplanen strekker til, og vil man da oppleve verden så må man for all del ikke skylde på at man ikke har noen å reise sammen med. Reis og opplev verden, om så det må skje alene ![]()
![]() Last edited by Cecilie; 02-05-2013 at 21:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
EB-reiser som ikke vises i profilen på SAS.no! | Ph34r | Reiseforum | 4 | 10-12-2012 12:50 |
A380 - "Jeg Reiser Alene"... | Harald Oanes | TripReports | 55 | 09-08-2010 07:58 |
Per Olav reiser alene , Newton 4.11 kl 18:30 | sail4fun | Flyforum | 1 | 02-11-2007 11:42 |