Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 08-04-2013, 12:31   #1
L-1011
ScanFlyer Molded

SAS 300-400 CAU anslutna kan sluta på SAS i december.

CAU är uppenbarligen bra på att förhandla. Medlemmarna har möjlighet att sluta i SAS med avgångsvederlag.

Det kan ju tom vara så att det blir en "Win Win" även för SAS att bli av med många militanta CAU anslutna flygvärdinnor med höga löner.

Från Sydsvenskan:

Ekonomi.
Flera hundra SAS-anställda i Danmark kan lämna företaget i december. Det är då som möjligheten för dem att ta avgångsvederlag träder i kraft.
– Vi får dagligen samtal från medlemmar som inte klarar vardagen med de nya arbetstiderna, säger Eva-Karin Jansson på CAU, det danska kabinfacket. .

På tisdagen var det precis fyra månader sedan det sista kollektivavtalet slöts mellan de åtta nordiska SAS-facken och företaget.
– Det hade tagit slut om vi inte kommit överens, sa Rickard Gustafson, vd på SAS som var gäst hos Sydsvenskans näringslivsträff "Fem i tre".
Han ville dock inte kommentera att det finns risk för strömhopp av dansk kabinpersonal nästa vinter.
– Jag kommenterar inte de enskilda avtalen, sa han.
Men i ett senare sammanhang sa han:
– Det här kan låta burdust, men det finns ingen skyldighet för någon att arbeta kvar hos SAS.
I avtalet med CAU finns en klausul som ger medarbetare som arbetat på SAS i mer än sju ett antal månadslöner i en form av avgångsvederlag.
– Vi räknar med att 300-400 medlemmar kommer att ta den här möjligheten. Det är för svårt för dem att kombinera familjeliv med de nya schemana, sa Eva-Karin Jansson.
Sydsvenskans ekonomikrönikör Thomas Frostberg tog med Rickard Gustafson på en frågetur från business class till ekonomiklass. Kanske inte helt olikt den som de SAS-anställda fick uppleva för fyra månader sedan när arbetsvillkoren blev betydligt tuffare än tidigare.
– Det var en väldigt besk medicin som vi ordinerade, men sanningen är att vi inte hade något val, sa Rickard Gustafson som idag står inför bolagsstämman och berättar om vad som hände och något om vad som är att vänta.
– Vi har stuckit ut hakan och sagt att vi ska leverera svarta siffror i år, sa han innan taxin tog honom till Sturup.
Fredagen den 9 november fick SAS besked från den sista kreditgivaren att de ställde upp om SAS kunde driva genom sin nya affärsplan. Måndagen därpå berättade Rickard Gustafson för personalen vad som förväntades av dem och ännu en vecka senare fanns det åtta nya kollektivavtal med försämrade villkor för alla anställda.
– Det var tvunget att gå så fort. När vi offentliggjort vår situation ville våra leverantörer ha betalt i förskott och våra kunder vågade inte beställa biljetter till veckan därpå. Det kan inte ett företag överleva på länge.
Rickard Gustafson sa att han ångrar två saker i krishanteringen.
– Jag borde ha svarat smartare när jag fick frågan i tv om våra kunder var säkra på att komma iväg med oss veckan därpå. Men jag visste ju inte, jag kunde inte svara ja.
Det andra var när det blev känt att ett femtontal personer fick bonuslön för att stanna kvar under en period.
– Jag ångrar inte bonusarna, men jag ångrar att jag inte var transparant mot de anställda och facket. Tillit och öppenhet är två ledstjärnor i mitt ledarskap. Här kunde jag ifrågasättas.
– Det tog hårt.
Rickard Gustafsons Malmöbesök sammanföll med att Ryan Airs köp av 175 Boeingplan för sammanlagt 100 miljarder kronor.
– I 75 procent av våra rutter inom Europa flyger vi vinge till vinge med ett lågprisbolag.
– Vi fick en chans till och vi måste visa att vi kan leverera något som kunderna är villiga att betala för.

http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/hu...kan-lamna-sas/
L-1011 is offline   Reply With Quote

Posting Rules