![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,408
|
![]()
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article750140.ece
Stemningen mellom pilotene fra tidligere Maersk og Sterling er så dårlig at de av hensyn til sikkerheten nektes å fly sammen. Det skriver den danske avisen Børsen. Oppkjøpet av det danske flyselskapet Maersk Air og den påfølgende sammenslåingen med Sterling går slett ikke smertefritt for seg. Prosessen med å slå sammen to flyselskaper til et overskuddsgivende lavprisselskap vil i stor grad føre til at ulike faggrupper fra tidligere Maersk Air vil miste fordeler. For pilotenes del er arbeidsklimaet blitt så dårlig at Statens Luftfarsvesen (SLV) i Danmark krever at piloter fra de to selskapene ikke flyr sammen av hensyn til flysikkerheten. Det skjer etter at piloter fra tidligere Maersk Air har klaget til SLV. Pilotene er så utilfredse at de frykter for sikkerheten om de plasseres i samme cockpit som kollegaene med bakgrunn fra Sterling. Ifølge Maersk Air-pilotene vil de få 12-22 prosent dårligere ansettelsesvilkår og de vil stille bak Sterling-kollegaene på den nye felles ansienitetslisten |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
|
![]()
Har vi hørt dette før!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Jeg blir nesten skremt av å lese slike ting. Klarer ikke pilotene om å konsentrere seg om en ting av gangen eller? Sitter de i cockpit i et fly, så får de konsentrere seg om jobben sin, og la andre ting vente til de er på bakken.
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]()
Det er visst alltid pilotene som har vansker med dette.
Det er nesten som en må stille seg spørsmål om evnen piloter har til å samarbeide, se helheten og være fleksibel. Jeg sier ikke at dem IKKE er det...bare at jeg har forståelse for at folk begynner å lure på dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,126
|
![]()
Vil tro at piloter er som folk flest
![]() Selv synes jeg det er et fornuftig vedtak. For mange vil nok det å miste sin gamle status oppleves som frustrerende. At piloten i nabosetet har høyere status, til tross for kanskje kortere ansenitet, vil være salt i såret for de fleste. Dette vil igjen påvirke konsentrasjone om det man skal gjøre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,282
|
![]()
Deja vou!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Jeg har forståelse for at ansatte som står i fare for å miste goder/arbeidsbetingelser blir frustrerte - det er nok ikke bare pilotene som reagerer slik (det har vel vært mange nok historier om nokså surt arbeidsklima i kabinen hos f.eks. SAS - men da mellom ulike nasjonaliteter). Hvem av oss andre ville latt oss forbli upåvirket dersom selskapet man arbeidet i gjorde noe slikt...? Det er forsåvidt lett å si at man burde være voksne nok til å la slike konflikter forbli utenfor arbeidsplassen, men man er da bare mennesker....
Kanskje ikke alle typer arbeid ville blitt påvirket i like stor grad - personlig så kunne jeg sikkert bare låst meg inn på kontoret og latt frustrasjonene gå utover datautstyr, bøker o.l., men det er vel et poeng at pilotene ikke bør/kan gjøre det samme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 1970
Posts: 1,245
|
![]()
Måske det nemmeste ville være at afskedige hele banden og lade dem søge jobbene igen på ens vilkår.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2005
Posts: 1,128
|
![]() Quote:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,126
|
![]()
Det spørs hva du mener med fjern. Det at folk blir sagt opp og må søke på sine egne jobber er ikke noe uvanlig grep å ta når man skal fusjonere eller nedbemanne i et selskap.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 1970
Posts: 1,245
|
![]() Quote:
Med så meget brok er det bedst at få renset luften og starte på en frisk. Det er bestemt ikke usædvanligt at gøre sådan, for at få renset ud. Teknisk set er der mange muligheder for at gøre dette. Selskabet og dets (tilbageværende) kunder kan jo ikke være tjent med denne usikkerhed / strejketrussel. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]() Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]()
Her er jeg endog meget enig med Jens....
---- Jeg vil mene at det er mangel på seriøsitet og proffesionalisme fra begge pilot korps der er problemet.... ---- De gamle DM pilot kan jo bare indkalde til en extraordinær generalforsamling i deres nye forening, sørge for at alle møder op....Da der er 140 DM piloter og 100 NB piloter....ja så er udfaldet vel næste givet i forvejen Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]() Quote:
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,408
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
|
![]() Quote:
Jeg synes nok at Maersk/Sterling-pilotene har vel mye primadonna-nykker her. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,410
|
![]()
Det er faktisk ikke uvanlig å fristille de ansatte for så å be de søke jobber på nytt. Det skjer faktisk også i Staten...(...Trygdeetaten og aetat har en slik prosess gående nå!!!)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
http://www.takeoff.nu/news.cfm?nNewsWeekly=0&nNewsId=7578
Sterlings chef håber på snarlig pilotløsning Dialogen med piloterne fortsætter. og flere mener ikke de behøver at være adskilte i rød og blå gruppe. For kort tid siden sagde adm. direktør Almar Ørn Hilmarsson til Take Off, at han regner med, at striden mellem piloterne i selskabet vil være løst senest i løbet af to måneder. Det er en intern strid mellem de tidligere Maersk Air piloter og Sterlings egen stab. En uenighed, som har ført til at Statens Luftfartsvæsen har dikteret adskillelse i cockpittet. Noget, der koster selskabet store summer, og som giver masser af bøvl for piloterne med planlægningen. I dag siger han til dagbladet Børsen: "Vi har en dialog med piloternes repræsentanter om konflikten og håber, at vi om få dage eller uger får løst problemerne. Piloterne er begyndt at kræve at komme til at flyve sammen igen. De mener ikke, der er grund til at være adskilte." Der er fortsat forhandlingerne om overenskomsten, som i hovedtræk menes at være på plads, men det afgørende stridsspørgsmål - nemlig om indplaceringen - er fortsat uløst. Forleden sagde Almar Ørn Hilmarsson eftertænksomt i Politiken: "Man kan planlægge alt det man vil, og det ser godt ud på papiret. Men, når det kommer til det menneskelige element . så er det ikke alt, der kan gøres med noget, der ser fint ud på papiret." |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Emirates nektes å fly til Tunisia | FQTV | Flyforum | 5 | 26-12-2017 23:11 |
Kuwait Airways nektes å fly i polsk luftrom? | Scandinavian | Flyforum | 6 | 24-10-2011 18:19 |
Like navn - får ikke fly sammen | sail4fun | Flyforum | 11 | 18-04-2009 18:01 |
To fly sammen over Oslo nå | Concorde | Flyforum | 8 | 01-05-2007 09:18 |
Piloter VS SAS samtaler brutt sammen ingen løsning.. | TigerBlack | Flyforum | 1 | 14-02-2006 15:53 |