20-03-2013, 10:34
|
#1
|
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
|
Norwegian: Vil droppe nye langruter fra OSL
Oisann, et betent tema...
Leste meg litt opp på flynyheter over formiddagskaffen her og kom over denne på hangar.no.....Interessant for å si det mildt...hmmm
Jeg sakset artikkelen;
Quote:
Flyselskapet Norwegian lanserte forrige uke Florida som ny langdistanserute, for flyplassene Kastrup og Arlanda var det store nyheter, men for Oslo Lufthavn Gardermoen kom lanseringen som et sjokk.
Både OSL og Avinor ser dette som dårlig nytt. Etter det Hangar.no kjenner til å tro har Norwegian blitt mer skeptisk til å lansere langdistanseruter fra Oslo etter at flyselskapet har møtt motstand hos norske myndigheter overfor sine ønsker rundt bruken av arbeidskraft fra utlandet, samtidig som Norwegian bare må sitte og se på at SAS ikke har tilsvarende begrensninger. Saken får dermed to sider, hvorav den ene ikke gir Norwegian mulighet å bruke den arbeidskraften de ønsker, og på den andre siden møter selskapet liten støtte fra OSL og Avinor.
OSL svikter overfor konkurrentene
Ruten til Florida har hele tiden ligget inne som en klar strategi for lansering fra Oslo Lufthavn Gardermoen, samtidig med de andre flyplassene, men motstanden Norwegian har møtt i henhold til selskapets ønsker om bruk av thailandsk personale gjør at selskapet nå i det stille har vurdert den «politiske risikoen» ved en norsk lansering av nye langruter fra hovedflyplassen. Samtidig viser ikke Avinor og OSL evne til å bygge opp attraktive støttefunksjoner rundt etableringen av nye ruter slik som det gjøres ved Kastrup og Stockholm.
Der flyplassene har muligheten til å gå inn å redusere selskapenes økonomiske risiko for å sikre realiseringen av nye ruter, kan det virke som OSL og Avinor mangler fokus og verktøy for å fremstå som like attraktive som sine konkurrenter.
Direktør for eiendom og Kommersiell utvikling ved OSL, Espen Ettre har ikke ønsket å kommentere saken overfor Hangar.no
Var Danmarks tur nå
På spørsmål til Norwegian om uteblivelsen av Florida-ruten fra Oslo, er kommunikasjonsdirektøren i selskapet svært nøktern i sitt svar;
-Ja, vi var nå klare for å lansere vår første langdistanserute fra Danmark, på en måte var det deres tur nå hvor vi ennå ikke hadde lansert noen langdistanseruter tidligere, sier kommunikasjonsdirektør i Norwegian Anne-Sissel Skånvik til Hangar.no
For Norwegian er ruten til Florida en potensiell gullfugl fra OSL. Markedet har tradisjonelt alltid vært sterkt med tette bånd til spesielt til de norsk ættede rederiene med cruise trafikk ut fra Florida. Dette gir Norge en særstilling som i følge Royal Caribean har en markedsandel for cruise trafikk på over 50% av all cruise trafikk fra Norden. Svenskene står for ca 30% og Danmark mellom 10-15% .Dette reflekteres også i forhold til Florida som sammen med New York står for den største trafikken fra Norge. Samtidig er Norge nå for første gang også større enn Danmark når det gjelder ankomster til USA og troner med det som det nest største marked i Norden til USA med en fortsatt høy forventet vekst også inn i 2013.
På spørsmål til Skånvik om hvorfor Norwegian nå har lansert en rute fra København og Stockholm fremfor Oslo svarer hun følgende:
- Jeg skjønner jo hvorfor du etterlyser flere ruter fra OSL, men alt jeg kan si er at vi har lansert denne ruten til Florida fra Sverige og fra Danmark nå fordi vi har tro også på dette markedet, så får vi se hva fremtiden bringer med hensyn til flere langdistanseruter. Salget de første dagene har for øvrig vært meget bra, både på de nye rutene og også på utvidelsen av rutene til New York og Bangkok fra Gardermoen og Arlanda.
Stor motstand mot bemanningsforslag
Norwegian har møtte enorm motstand fra stort sett alle instanser, myndigheter og flere organisasjoner rundt spørsmålet om å få bruke arbeidskraft fra de landene selskapet skal fly fra. Eksempelet er Thailand hvor det for selskapet vil være rimeligere å ansette lokale crew framfor å hente fullbetalt mannskap fra Norden.
Fra flyselskapets side er det gjort helt klart at mannskapet fra Thailand vil få lønninger og tillegg som er høyst konkurransedyktig lokalt. De ansatte ved basen i Bangkok vil få en langt større kjøpekraft enn eksempelvis ansatte i Skandinavia.
- De vil være fast ansatt i sitt hjemland, ha alle rettigheter som gjelder lokalt og når de hviler i Skandinavia har de ingen kostnader selv. Det er altså ikke i nærheten av sosial dumping, kunne Skånvik fortelle i januar når saken var som mest betent.
Kan droppe nye langruter fra Norge
For flyselskapet har myndighetenes arroganse og motvillighet skapt hodebry og ikke ubetydelige ekstrakostnader, og ikke minst fått selskapet til nå å tenke seg nøye om med hensyn til lansering av ruter på langdistanse nettverket, fra Norge. Det snakkes blant annet om «politisk risiko» i forhold til de tette båndene mellom den rød-grønne regjeringen, LO og konkurrenten SAS. Disse bindingene kommer også til uttrykk når regjeringen stilletiende ser på at SAS innfører bonus på norsk innenriks uten å foreta seg noe mer enn å la Konkurransetilsynet «utrede» dette, kort tid etter at regjeringen selv besluttet å videreføre bonusforbudet.
Norwegian søkte regjeringen om mulighet for å endre utlendingsforskriften slik at man kunne åpne for en likebehandling av flyselskapene med hensyn til å bruke personell fra land utenfor Europa, og benytte disse på norskregistrerte fly i internasjonal trafikk.
Flyselskapet mente at det skulle gi det norske flyselskapet likere konkurransevilkår med utenlandske konkurrenter. SAS engasjerte seg også i prosessen – og talte Norwegian midt imot, i tillegg til at selskapet jobbet aktivt inn mot sine eiere, den norske stat, om å kjempe imot forslagsendringene fra konkurrenten. Sammen med LO og fagforeningene har SAS jobbet iherdig for å stoppe konkurrenten, til tross for at de selv benytter asiatisk crew om bord.
I påvente av en løsning vil Norwegians Dreamlinere bli stående i Fort Lauderdale i over et døgn, to ganger i uken uvirksom. Dette er dager som tirsdag og lørdag hvor ruten skulle gå til og fra Oslo.
|
http://www.hangar.no/norwegian-vil-d...ruter-fra-osl/
__________________
I´ve been Teslified
Last edited by ENGM RAMP; 20-03-2013 at 10:49.
Reason: La inn hele artikkelen likegodt
|
|
|