Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-02-2013, 07:48   #1
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral

http://www.avinor.no/avinor/presse/_...&id=181-154270

Oslo, 12. februar 2013) Avinor har inngått en avtale om innleie av flygeledere fra det svenske selskapet LFV Aviation Consulting til Oslo kontrollsentral, Røyken. Disse skal være klare til innsats før sommeren 2013. Tiltaket er et av flere som styrker flygelederbemanningen på Østlandet.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2013, 08:03   #2
TFC1
ScanFlyer Blue
 
TFC1's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Lier
Posts: 193
Default Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral

De innleide, utenlandske flygelederne skal jobbe kun på en sektor. Det gir vel en utnyttelsesgrad på rundt 35% per skift kontra hva man får ut av en flygeleder med rating på alle sektorene. Den er på ca 70-75% per skift.

Det er ingen tvil om at dette er påtvunget Avinor av politiske årsaker, men det er positivt med tilførsel av folk, uansett hvor lite de totalt sett bidrar med.
__________________
TFC1 is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2013, 08:10   #3
Ståle
Amatør
 
Ståle's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Midt i gryta
Posts: 2,004
Default Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral

Var det ikke nettopp denne løsningen som Avinor sa var umulig tidligere?
__________________
Reis og lev !

Since 01.02.2007
Ståle is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2013, 09:16   #4
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral

Quote:
Originally Posted by TFC1 View Post
De innleide, utenlandske flygelederne skal jobbe kun på en sektor. Det gir vel en utnyttelsesgrad på rundt 35% per skift kontra hva man får ut av en flygeleder med rating på alle sektorene. Den er på ca 70-75% per skift.

Det er ingen tvil om at dette er påtvunget Avinor av politiske årsaker, men det er positivt med tilførsel av folk, uansett hvor lite de totalt sett bidrar med.
Hva er årsaken til den lave utnyttelsesgraden? Ofte (i annen type arbeid) vil man vel kunne utnytte folk mer med spesialisering, men jeg antar at det er andre forhold som spiller inn her.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2013, 09:53   #5
jikswoboB
Qwerty
 
jikswoboB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
Default Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral

Det är väl LFV som även är verksamma i Mellanöstern. Abu Dhabi om jag inte har fel?
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2013, 10:01   #6
Pluto
Newcomer
 
Join Date: May 2011
Posts: 46
Default Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral

TOS, bakgrunnen er at de kun skal sjekkes ut på en av åtte sektorer før sommeren, noe mer er det ikke tid til. De kan derfor ikke jobbe flere sektorer samtidig som man gjerne gjør ved trafikksvake perioder. Et annet problem kan bli å holde de eksisterende flygelederne "current" på sektor 8 når denne gjerne drives av innleide. Men et lite tilskudd blir der jo og det tror jeg er bra, selvom der blir fryktelig dyrt.. ingen vil oppleve en sommer som den ifjor igjen, det var en belastning for alle..
Pluto is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2013, 19:03   #7
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral

I USA har de god erfaring med outsourcing av tårn. Undersøkelser viser at de gjør jobben billigere og sikrere enn tårn drevet av FAA.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2013, 19:32   #8
Pluto
Newcomer
 
Join Date: May 2011
Posts: 46
Default Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
I USA har de god erfaring med outsourcing av tårn. Undersøkelser viser at de gjør jobben billigere og sikrere enn tårn drevet av FAA.
Har ingenting med tråden å gjøre.. all underveistrafikk styres av FAA i USA (såvidt jeg vet). Skal forøvrig ikke lenger enn til Sverige for å finne kontrollerte tårn drevet av alternative leverandører.
Pluto is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2013, 21:05   #9
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral

Quote:
Originally Posted by Pluto View Post
Har ingenting med tråden å gjøre.. all underveistrafikk styres av FAA i USA (såvidt jeg vet). Skal forøvrig ikke lenger enn til Sverige for å finne kontrollerte tårn drevet av alternative leverandører.
Poenget var at det finnes andre, og trolig også bedre, løsninger enn det vi har sett i Norge de siste årene. Tårn/underveis/potato/poteto.
Men det vil vel ikke vedkommende yrkesgruppe høre snakk om.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2013, 21:53   #10
lerik
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 185
Default Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral

Erfaringene fra sist sommer viser jo tydelig at kun norske i denne jobben kan gi katastrofe. Her ble de ansatte for grådige, og nå kommer smekken. Foreløpig kun i liten skala, men nå må de virkelig levere.. hvis ikke vil det bli et folkekrav at jobbene konkurranseutsettes. Hvertfall er det slik dette oppleves for mange.
lerik is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2013, 21:56   #11
Pluto
Newcomer
 
Join Date: May 2011
Posts: 46
Default Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral

Det artige er at du tar opp USA, der er det ikke snakk om å privatisere underveis-ATC. I Europa er det derimot planer, tror mange norske flygeledere kunne tenke seg en annen arbeidsgiver.

Det er dessuten rimelig mer koplekst å drive ACC enn tårn-tjeneste. Et tårn kan være ganske liten operasjon med få ansatte.. Derfor vil også mindre tårnenheter uten TMA blir konkurranseutsatt først.

Det du skriver blir helt meningsløst da det allerede er snakk om konkurranseutsettelser og prosesser i gang gjennom EU(SES).
Jeg lurer på hvilke type tårn som er outsourcet og hvordan de har målt den økte sikkerheten i USA.
Pluto is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2013, 21:57   #12
Pluto
Newcomer
 
Join Date: May 2011
Posts: 46
Default Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral

Quote:
Originally Posted by lerik View Post
Erfaringene fra sist sommer viser jo tydelig at kun norske i denne jobben kan gi katastrofe. Her ble de ansatte for grådige, og nå kommer smekken. Foreløpig kun i liten skala, men nå må de virkelig levere.. hvis ikke vil det bli et folkekrav at jobbene konkurranseutsettes. Hvertfall er det slik dette oppleves for mange.
Du har fått med deg mye ja, overskrifter lenge leve!
Pluto is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2013, 22:02   #13
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,132
Default Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Poenget var at det finnes andre, og trolig også bedre, løsninger enn det vi har sett i Norge de siste årene. Tårn/underveis/potato/poteto.
Men det vil vel ikke vedkommende yrkesgruppe høre snakk om.
Nå har vel dette vært diskutert side opp og side ned i andre tråder her, men det har du kanskje ikke fått med deg? Det er Avinor som eier lufthavnene og det er jo ikke særlig sannsynlig at de skulle velge andre enn Avinor til å drive TWR? Og der må det snakkes norsk, det er nå fastslått av alle ansvarlige instanser. Andre lufthavneiere kan velge hvem de vil til å drive TWR, også i Norge.

Quote:
Originally Posted by lerik View Post
Erfaringene fra sist sommer viser jo tydelig at kun norske i denne jobben kan gi katastrofe. Her ble de ansatte for grådige, og nå kommer smekken.
Du tar nok feil hvis norske flygeledere oppfatter dette som en "smekk". Jeg tror faktisk de er glad til for å gå en sommer i møte der man kanskje kan få fri i fritiden, og ikke må gå på overtid.

Det jobber allerede mange svensker, dansker og islendinger i Norge, det er ikke noe nytt i det hele tatt.
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2013, 22:31   #14
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral

hm.. sommeren 2012 ,<> avinor betaler for dårlig (host 2.000.000,-)... og ingen utlendinger vil jobbe her... dessuten er kravet A i norsk....
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2013, 22:36   #15
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
Default Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
hm.. sommeren 2012 ,<> avinor betaler for dårlig (host 2.000.000,-)... og ingen utlendinger vil jobbe her... dessuten er kravet A i norsk....
Nå kan man jo ikke sammenligne fastlønn hos Avinor ifht. innleie av personell. Avinor har vel ikke gått ut med hva de innleide tjener eller hvor mye de koster pr. time? Og det har jo lenge vært nevnt at det allerede er andre nordisk-språklige som jobber i Røyken.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2013, 22:45   #16
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Det er Avinor som eier lufthavnene og det er jo ikke særlig sannsynlig at de skulle velge andre enn Avinor til å drive TWR?
Og hvem eier Avinor? Det er vel mulig at eieren vil ha et ord med i laget for å prøve å få opp kvaliteten på produktet som Avinor leverer?
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2013, 22:50   #17
Everest
ScanFlyer Silver
 
Everest's Avatar
 
Join Date: Aug 2012
Location: SK
Posts: 613
Default Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
I USA har de god erfaring med outsourcing av tårn. Undersøkelser viser at de gjør jobben billigere og sikrere enn tårn drevet av FAA.
Har du en kilde her? Jeg prøver ikke å være sær, men jeg interesserer meg generelt for outsourcing, og hadde satt pris på en henvisning =)
Everest is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2013, 22:58   #18
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral

Quote:
Originally Posted by Everest View Post
Har du en kilde her? Jeg prøver ikke å være sær, men jeg interesserer meg generelt for outsourcing, og hadde satt pris på en henvisning =)
Sto i papirutgaven av Flying. Tror det var siste utgave, som jeg leste tidligere i dag. Undersøkelsen var gjort av FAA selv, hvis jeg husker riktig
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2013, 23:05   #19
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral

http://www.oig.dot.gov/sites/dot/fil...%5E11-5-12.pdf

Ser ut til at en årsak til at det er billigere er lavere lønn og staffing levels.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2013, 00:39   #20
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
I USA har de god erfaring med outsourcing av tårn. Undersøkelser viser at de gjør jobben billigere og sikrere enn tårn drevet av FAA.
Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Sto i papirutgaven av Flying. Tror det var siste utgave, som jeg leste tidligere i dag. Undersøkelsen var gjort av FAA selv, hvis jeg husker riktig
Takk TOS for linken.

Dag Viking kommer med "halve historien", sitat fra rapporten (jeg har hevet ut):
"Since its inception 30 years ago, the Program has been successful in providing low-cost air traffic control services at airports that otherwise would not have received these services, increasing the level of safety at these airports for pilots and the surrounding local communities."

Så sikkerheten er økt i forhold til å ikke ha flygelederservice, ikke i forhold til om FAA drev dem som kontrollerte... En vesentlig forskjell som du kanskje skulle hatt med Dag?
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS

Last edited by STARSHIP 2; 14-02-2013 at 01:01.
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Scandjet.se leier inn HiFly til round-the-world-flights Trdfly Flyforum 2 26-08-2014 11:41
Sterk økning i antall utenlandske besøkende til Oslo Lufthavn FlightDeck Flyforum 2 02-10-2007 20:50
VKG leier inn materiell ENGM RAMP Flyforum 8 12-08-2007 17:34
Sterling leier inn fly Airbus 330 Flyforum 7 06-07-2007 18:02


All times are GMT +2. The time now is 11:55.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.