![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
http://www.avinor.no/avinor/presse/_...&id=181-154270
Oslo, 12. februar 2013) Avinor har inngått en avtale om innleie av flygeledere fra det svenske selskapet LFV Aviation Consulting til Oslo kontrollsentral, Røyken. Disse skal være klare til innsats før sommeren 2013. Tiltaket er et av flere som styrker flygelederbemanningen på Østlandet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Location: Lier
Posts: 193
|
![]()
De innleide, utenlandske flygelederne skal jobbe kun på en sektor. Det gir vel en utnyttelsesgrad på rundt 35% per skift kontra hva man får ut av en flygeleder med rating på alle sektorene. Den er på ca 70-75% per skift.
Det er ingen tvil om at dette er påtvunget Avinor av politiske årsaker, men det er positivt med tilførsel av folk, uansett hvor lite de totalt sett bidrar med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Amatør
Join Date: Dec 2009
Location: Midt i gryta
Posts: 2,004
|
![]()
Var det ikke nettopp denne løsningen som Avinor sa var umulig tidligere?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Qwerty
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
|
![]()
Det är väl LFV som även är verksamma i Mellanöstern. Abu Dhabi om jag inte har fel?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Newcomer
Join Date: May 2011
Posts: 46
|
![]()
TOS, bakgrunnen er at de kun skal sjekkes ut på en av åtte sektorer før sommeren, noe mer er det ikke tid til. De kan derfor ikke jobbe flere sektorer samtidig som man gjerne gjør ved trafikksvake perioder. Et annet problem kan bli å holde de eksisterende flygelederne "current" på sektor 8 når denne gjerne drives av innleide. Men et lite tilskudd blir der jo og det tror jeg er bra, selvom der blir fryktelig dyrt.. ingen vil oppleve en sommer som den ifjor igjen, det var en belastning for alle..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
I USA har de god erfaring med outsourcing av tårn. Undersøkelser viser at de gjør jobben billigere og sikrere enn tårn drevet av FAA.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Newcomer
Join Date: May 2011
Posts: 46
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
Men det vil vel ikke vedkommende yrkesgruppe høre snakk om. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2010
Posts: 185
|
![]()
Erfaringene fra sist sommer viser jo tydelig at kun norske i denne jobben kan gi katastrofe. Her ble de ansatte for grådige, og nå kommer smekken. Foreløpig kun i liten skala, men nå må de virkelig levere.. hvis ikke vil det bli et folkekrav at jobbene konkurranseutsettes. Hvertfall er det slik dette oppleves for mange.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Newcomer
Join Date: May 2011
Posts: 46
|
![]()
Det artige er at du tar opp USA, der er det ikke snakk om å privatisere underveis-ATC. I Europa er det derimot planer, tror mange norske flygeledere kunne tenke seg en annen arbeidsgiver.
Det er dessuten rimelig mer koplekst å drive ACC enn tårn-tjeneste. Et tårn kan være ganske liten operasjon med få ansatte.. Derfor vil også mindre tårnenheter uten TMA blir konkurranseutsatt først. Det du skriver blir helt meningsløst da det allerede er snakk om konkurranseutsettelser og prosesser i gang gjennom EU(SES). Jeg lurer på hvilke type tårn som er outsourcet og hvordan de har målt den økte sikkerheten i USA. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Newcomer
Join Date: May 2011
Posts: 46
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,132
|
![]() Quote:
Quote:
Det jobber allerede mange svensker, dansker og islendinger i Norge, det er ikke noe nytt i det hele tatt.
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
hm.. sommeren 2012 ,<> avinor betaler for dårlig (host 2.000.000,-)... og ingen utlendinger vil jobbe her... dessuten er kravet A i norsk....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
|
![]()
Nå kan man jo ikke sammenligne fastlønn hos Avinor ifht. innleie av personell. Avinor har vel ikke gått ut med hva de innleide tjener eller hvor mye de koster pr. time? Og det har jo lenge vært nevnt at det allerede er andre nordisk-språklige som jobber i Røyken.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Og hvem eier Avinor? Det er vel mulig at eieren vil ha et ord med i laget for å prøve å få opp kvaliteten på produktet som Avinor leverer?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2012
Location: SK
Posts: 613
|
![]()
Har du en kilde her? Jeg prøver ikke å være sær, men jeg interesserer meg generelt for outsourcing, og hadde satt pris på en henvisning =)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
http://www.oig.dot.gov/sites/dot/fil...%5E11-5-12.pdf
Ser ut til at en årsak til at det er billigere er lavere lønn og staffing levels. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]() Quote:
Quote:
Dag Viking kommer med "halve historien", sitat fra rapporten (jeg har hevet ut): "Since its inception 30 years ago, the Program has been successful in providing low-cost air traffic control services at airports that otherwise would not have received these services, increasing the level of safety at these airports for pilots and the surrounding local communities." Så sikkerheten er økt i forhold til å ikke ha flygelederservice, ikke i forhold til om FAA drev dem som kontrollerte... En vesentlig forskjell som du kanskje skulle hatt med Dag?
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS Last edited by STARSHIP 2; 14-02-2013 at 01:01. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Scandjet.se leier inn HiFly til round-the-world-flights | Trdfly | Flyforum | 2 | 26-08-2014 11:41 |
Sterk økning i antall utenlandske besøkende til Oslo Lufthavn | FlightDeck | Flyforum | 2 | 02-10-2007 20:50 |
VKG leier inn materiell | ENGM RAMP | Flyforum | 8 | 12-08-2007 17:34 |
Sterling leier inn fly | Airbus 330 | Flyforum | 7 | 06-07-2007 18:02 |