Flyprat

Flyprat (https://forum.flyprat.no/index.php)
-   Flyforum (https://forum.flyprat.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral (https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=114577)

sail4fun 12-02-2013 07:48

Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
 
http://www.avinor.no/avinor/presse/_...&id=181-154270

Oslo, 12. februar 2013) Avinor har inngått en avtale om innleie av flygeledere fra det svenske selskapet LFV Aviation Consulting til Oslo kontrollsentral, Røyken. Disse skal være klare til innsats før sommeren 2013. Tiltaket er et av flere som styrker flygelederbemanningen på Østlandet.

TFC1 12-02-2013 08:03

Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
 
De innleide, utenlandske flygelederne skal jobbe kun på en sektor. Det gir vel en utnyttelsesgrad på rundt 35% per skift kontra hva man får ut av en flygeleder med rating på alle sektorene. Den er på ca 70-75% per skift.

Det er ingen tvil om at dette er påtvunget Avinor av politiske årsaker, men det er positivt med tilførsel av folk, uansett hvor lite de totalt sett bidrar med.

Ståle 12-02-2013 08:10

Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
 
Var det ikke nettopp denne løsningen som Avinor sa var umulig tidligere? ;)

TOS 12-02-2013 09:16

Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
 
Quote:

Originally Posted by TFC1 (Post 823885)
De innleide, utenlandske flygelederne skal jobbe kun på en sektor. Det gir vel en utnyttelsesgrad på rundt 35% per skift kontra hva man får ut av en flygeleder med rating på alle sektorene. Den er på ca 70-75% per skift.

Det er ingen tvil om at dette er påtvunget Avinor av politiske årsaker, men det er positivt med tilførsel av folk, uansett hvor lite de totalt sett bidrar med.

Hva er årsaken til den lave utnyttelsesgraden? Ofte (i annen type arbeid) vil man vel kunne utnytte folk mer med spesialisering, men jeg antar at det er andre forhold som spiller inn her.

jikswoboB 12-02-2013 09:53

Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
 
Det är väl LFV som även är verksamma i Mellanöstern. Abu Dhabi om jag inte har fel?

Pluto 12-02-2013 10:01

Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
 
TOS, bakgrunnen er at de kun skal sjekkes ut på en av åtte sektorer før sommeren, noe mer er det ikke tid til. De kan derfor ikke jobbe flere sektorer samtidig som man gjerne gjør ved trafikksvake perioder. Et annet problem kan bli å holde de eksisterende flygelederne "current" på sektor 8 når denne gjerne drives av innleide. Men et lite tilskudd blir der jo og det tror jeg er bra, selvom der blir fryktelig dyrt.. ingen vil oppleve en sommer som den ifjor igjen, det var en belastning for alle..

Dag Viking 13-02-2013 19:03

Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
 
I USA har de god erfaring med outsourcing av tårn. Undersøkelser viser at de gjør jobben billigere og sikrere enn tårn drevet av FAA.

Pluto 13-02-2013 19:32

Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
 
Quote:

Originally Posted by Dag Viking (Post 824295)
I USA har de god erfaring med outsourcing av tårn. Undersøkelser viser at de gjør jobben billigere og sikrere enn tårn drevet av FAA.

Har ingenting med tråden å gjøre.. all underveistrafikk styres av FAA i USA (såvidt jeg vet). Skal forøvrig ikke lenger enn til Sverige for å finne kontrollerte tårn drevet av alternative leverandører.

Dag Viking 13-02-2013 21:05

Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
 
Quote:

Originally Posted by Pluto (Post 824299)
Har ingenting med tråden å gjøre.. all underveistrafikk styres av FAA i USA (såvidt jeg vet). Skal forøvrig ikke lenger enn til Sverige for å finne kontrollerte tårn drevet av alternative leverandører.

Poenget var at det finnes andre, og trolig også bedre, løsninger enn det vi har sett i Norge de siste årene. Tårn/underveis/potato/poteto.
Men det vil vel ikke vedkommende yrkesgruppe høre snakk om.

lerik 13-02-2013 21:53

Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
 
Erfaringene fra sist sommer viser jo tydelig at kun norske i denne jobben kan gi katastrofe. Her ble de ansatte for grådige, og nå kommer smekken. Foreløpig kun i liten skala, men nå må de virkelig levere.. hvis ikke vil det bli et folkekrav at jobbene konkurranseutsettes. Hvertfall er det slik dette oppleves for mange.

Pluto 13-02-2013 21:56

Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
 
Det artige er at du tar opp USA, der er det ikke snakk om å privatisere underveis-ATC. I Europa er det derimot planer, tror mange norske flygeledere kunne tenke seg en annen arbeidsgiver.

Det er dessuten rimelig mer koplekst å drive ACC enn tårn-tjeneste. Et tårn kan være ganske liten operasjon med få ansatte.. Derfor vil også mindre tårnenheter uten TMA blir konkurranseutsatt først.

Det du skriver blir helt meningsløst da det allerede er snakk om konkurranseutsettelser og prosesser i gang gjennom EU(SES).
Jeg lurer på hvilke type tårn som er outsourcet og hvordan de har målt den økte sikkerheten i USA.

Pluto 13-02-2013 21:57

Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
 
Quote:

Originally Posted by lerik (Post 824340)
Erfaringene fra sist sommer viser jo tydelig at kun norske i denne jobben kan gi katastrofe. Her ble de ansatte for grådige, og nå kommer smekken. Foreløpig kun i liten skala, men nå må de virkelig levere.. hvis ikke vil det bli et folkekrav at jobbene konkurranseutsettes. Hvertfall er det slik dette oppleves for mange.

Du har fått med deg mye ja, overskrifter lenge leve!

Wig-wag 13-02-2013 22:02

Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
 
Quote:

Originally Posted by Dag Viking (Post 824327)
Poenget var at det finnes andre, og trolig også bedre, løsninger enn det vi har sett i Norge de siste årene. Tårn/underveis/potato/poteto.
Men det vil vel ikke vedkommende yrkesgruppe høre snakk om.

Nå har vel dette vært diskutert side opp og side ned i andre tråder her, men det har du kanskje ikke fått med deg? Det er Avinor som eier lufthavnene og det er jo ikke særlig sannsynlig at de skulle velge andre enn Avinor til å drive TWR? Og der må det snakkes norsk, det er nå fastslått av alle ansvarlige instanser. Andre lufthavneiere kan velge hvem de vil til å drive TWR, også i Norge.

Quote:

Originally Posted by lerik (Post 824340)
Erfaringene fra sist sommer viser jo tydelig at kun norske i denne jobben kan gi katastrofe. Her ble de ansatte for grådige, og nå kommer smekken.

Du tar nok feil hvis norske flygeledere oppfatter dette som en "smekk". Jeg tror faktisk de er glad til for å gå en sommer i møte der man kanskje kan få fri i fritiden, og ikke må gå på overtid.

Det jobber allerede mange svensker, dansker og islendinger i Norge, det er ikke noe nytt i det hele tatt.

sail4fun 13-02-2013 22:31

Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
 
hm.. sommeren 2012 ,<> avinor betaler for dårlig (host 2.000.000,-)... og ingen utlendinger vil jobbe her... dessuten er kravet A i norsk....

Discus 13-02-2013 22:36

Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
 
Quote:

Originally Posted by sail4fun (Post 824364)
hm.. sommeren 2012 ,<> avinor betaler for dårlig (host 2.000.000,-)... og ingen utlendinger vil jobbe her... dessuten er kravet A i norsk....

Nå kan man jo ikke sammenligne fastlønn hos Avinor ifht. innleie av personell. Avinor har vel ikke gått ut med hva de innleide tjener eller hvor mye de koster pr. time? Og det har jo lenge vært nevnt at det allerede er andre nordisk-språklige som jobber i Røyken.

Dag Viking 13-02-2013 22:45

Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
 
Quote:

Originally Posted by Wig-wag (Post 824347)
Det er Avinor som eier lufthavnene og det er jo ikke særlig sannsynlig at de skulle velge andre enn Avinor til å drive TWR?

Og hvem eier Avinor? Det er vel mulig at eieren vil ha et ord med i laget for å prøve å få opp kvaliteten på produktet som Avinor leverer?

Everest 13-02-2013 22:50

Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
 
Quote:

Originally Posted by Dag Viking (Post 824295)
I USA har de god erfaring med outsourcing av tårn. Undersøkelser viser at de gjør jobben billigere og sikrere enn tårn drevet av FAA.

Har du en kilde her? Jeg prøver ikke å være sær, men jeg interesserer meg generelt for outsourcing, og hadde satt pris på en henvisning =)

Dag Viking 13-02-2013 22:58

Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
 
Quote:

Originally Posted by Everest (Post 824378)
Har du en kilde her? Jeg prøver ikke å være sær, men jeg interesserer meg generelt for outsourcing, og hadde satt pris på en henvisning =)

Sto i papirutgaven av Flying. Tror det var siste utgave, som jeg leste tidligere i dag. Undersøkelsen var gjort av FAA selv, hvis jeg husker riktig

TOS 13-02-2013 23:05

Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
 
http://www.oig.dot.gov/sites/dot/fil...%5E11-5-12.pdf

Ser ut til at en årsak til at det er billigere er lavere lønn og staffing levels.

STARSHIP 2 14-02-2013 00:39

Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
 
Quote:

Originally Posted by Dag Viking (Post 824295)
I USA har de god erfaring med outsourcing av tårn. Undersøkelser viser at de gjør jobben billigere og sikrere enn tårn drevet av FAA.

Quote:

Originally Posted by Dag Viking (Post 824386)
Sto i papirutgaven av Flying. Tror det var siste utgave, som jeg leste tidligere i dag. Undersøkelsen var gjort av FAA selv, hvis jeg husker riktig

Takk TOS for linken.

Dag Viking kommer med "halve historien", sitat fra rapporten (jeg har hevet ut):
"Since its inception 30 years ago, the Program has been successful in providing low-cost air traffic control services at airports that otherwise would not have received these services, increasing the level of safety at these airports for pilots and the surrounding local communities."

Så sikkerheten er økt i forhold til å ikke ha flygelederservice, ikke i forhold til om FAA drev dem som kontrollerte... En vesentlig forskjell som du kanskje skulle hatt med Dag?


All times are GMT +2. The time now is 12:18.


Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.