Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-03-2006, 00:49   #1
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,283
Default Første ulykke med 736 loggført...

"Landing mishap" på Sevilla, gyldig METAR for ulykkestidspunkt: LEZL 180900Z 17011G22KT 3000 TSRA FEW015CB BKN020 15/15 Q1001 NOSIG. Heldigvis ingen omkomne.


http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20060318-0
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2006, 01:24   #2
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Replying to Topic 'Første ulykke med 736 loggført...'

Og her er et par bilder





Og fra JACDEC:

"On landing roll the right main gear collapsed causing substantial damage to the right wing structure before coming to rest (partially) beneath runway (27/09, 3300 m). Injuries occured during emegency evacuation."

45 passasjerer skadet
DAMAGE TO AIRCRAFT: substantial
REGISTRATION: 7T-VJQ
MSN: 30209
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2006, 02:18   #3
GFL
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,173
Default Replying to Topic 'Første ulykke med 736 loggført...'

Blir det Write off?
__________________
Why fly? Simple. I'm not happy unless there's some room between me and the ground.
GFL is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2006, 05:13   #4
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,220
Default Replying to Topic 'Første ulykke med 736 loggført...'

Og Søndags VG har faktisk fått med seg bilde og en liten rapport om det de og!!

__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2006, 13:18   #5
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Replying to Topic 'Første ulykke med 736 loggført...'

Scratch one pig,many to go!
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2006, 23:59   #6
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,283
Default Replying to Topic 'Første ulykke med 736 loggført...'

Sorry FBU 4EVER, såvidt jeg kan se så virker dette "fixable"...:


http://www.airliners.net/open.file/1020046/L/
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2006, 00:03   #7
LN-ATC
ScanFlyer Silver
 
LN-ATC's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
Default Replying to Topic 'Første ulykke med 736 loggført...'

Quote:
Originally posted by Blubird
Sorry FBU 4EVER, såvidt jeg kan se så virker dette "fixable"...:
Du har med andre ord røntgensyn?
LN-ATC is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2006, 00:07   #8
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'Første ulykke med 736 loggført...'

Quote:
Originally posted by ENGM RAMP


Og Søndags VG har faktisk fått med seg bilde og en liten rapport om det de og!!
Ja, men hadde dette skjedd med SAS hadde det sikkert stått med større skrifttype i VG.

Leser forresten at det var 101 passasjerer og et crew på 7! Ikke dårlig bemanning.
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2006, 00:14   #9
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,283
Default Replying to Topic 'Første ulykke med 736 loggført...'

Quote:
Originally posted by LN-ATC


Quote:
Originally posted by Blubird
Sorry FBU 4EVER, såvidt jeg kan se så virker dette "fixable"...:
Du har med andre ord røntgensyn?

Les hva jeg skriver...såvidt jeg kan se...
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2006, 10:54   #10
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
Default Replying to Topic 'Første ulykke med 736 loggført...'

Quote:
Originally posted by BU662
@FBU 4 Ever: Det dummeste hva jeg har lest i denne forum i langt tid!
Bra BU662 ! Inlägget du refererar till var det mest pinsamma på mycket länge
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2006, 12:48   #11
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Replying to Topic 'Første ulykke med 736 loggført...'

Heisann, slike skader kan repareres, og det er kun snakk om tid og penger. Med andre ord forsikringsselskapet vil evaluere verdien av flyet, tilgang på nytt fly osv, mye det samme som prosedyren for skaden på en bil, og bestemme om det skal repareres. Boeing har et utrolige dyktig RAMS team som kan bygge opp stort sett de fleste skadene... inkludert utskifting av en vinge om det må til.

Det er ikke ofte understell ryker under landing og det skal bli interessant å få detaljene.

FBU4EVER, ingen kommentarer nødvendig...

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2006, 13:33   #12
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Replying to Topic 'Første ulykke med 736 loggført...'

Quote:
Originally posted by Dag Johnsen
Det er ikke ofte understell ryker under landing og det skal bli interessant å få detaljene.
Samme tanken slo meg, denne landingen skulle en tro ha vært skikkelig tøff. Hvor mye omtrent skal et understell på en 736 tåle?

Edit: Det var forresten svært så hårsåre Boeingfansen var på vegne av FBU4EVER's kommentar, da?
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2006, 14:01   #13
VC-10
ScanFlyer Crusty
 
VC-10's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,551
Default Replying to Topic 'Første ulykke med 736 loggført...'

De "hårsåre" kommentarene kommer vel heller av å komme med slike uttalelser etter en alvorlig hendelse, og har nok ikke noe med om de kommer fra "Boeingfans" eller ikke!!!

VC-10
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2006, 14:53   #14
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Replying to Topic 'Første ulykke med 736 loggført...'

Quote:
Originally posted by VC-10
De "hårsåre" kommentarene kommer vel heller av å komme med slike uttalelser etter en alvorlig hendelse, og har nok ikke noe med om de kommer fra "Boeingfans" eller ikke!!!
Min høyst personlige mening er at det ikke var noen big deal, all den tid det ikke var noe tap av menneskeliv og sånn sett kun materielle skader. Utover det har jeg ikke til hensikt å lage noe mer debatt utav det, så jeg lar hele saken ligge her.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2006, 17:09   #15
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Replying to Topic 'Første ulykke med 736 loggført...'

For de som kjenner meg og mitt forhold til "grisen" og dens levnet,så skjønner de vel at det var et "tongue-in-cheek" innlegg.Det registrerer bare ikke blant utlendiingene,dessverre.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2006, 17:43   #16
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,480
Default Replying to Topic 'Første ulykke med 736 loggført...'

Quote:
Originally posted by FBU 4EVER


For de som kjenner meg og mitt forhold til "grisen" og dens levnet,så skjønner de vel at det var et "tongue-in-cheek" innlegg.Det registrerer bare ikke blant utlendiingene,dessverre.
Stein,

Jag tror nog att vi alla känner dina åsikter om grisen (som jag till stor del delar med dig) men i det här sammanhanget så var den lite olämplig. Kalla mig konservativ (skyller på far och äpplet faller som bekant inte långt från trädet) men jag tror BU662 och undertecknad var långt ifrån ensamma om reaktionen.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2006, 17:55   #17
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Replying to Topic 'Første ulykke med 736 loggført...'

Heisann FBU4EVER jeg vet ikke om jeg faller i "utlending" kategorien... men vi må jo ta dette med et glimt i øye...

Alle vet jo at Boeing er best... og du ville heller gått på arbeidsledighetstrygd enn å fly B737...

Dag... fra Texas... og Lier...
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2006, 18:05   #18
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,933
Default Replying to Topic 'Første ulykke med 736 loggført...'

Quote:
Originally posted by Trety


Quote:
Originally posted by Dag Johnsen
Det er ikke ofte understell ryker under landing og det skal bli interessant å få detaljene.
Samme tanken slo meg, denne landingen skulle en tro ha vært skikkelig tøff. Hvor mye omtrent skal et understell på en 736 tåle?

Edit: Det var forresten svært så hårsåre Boeingfansen var på vegne av FBU4EVER's kommentar, da?
Jeg er ogsaa Boeing fan, men jeg synes FBU4EVERs kommentar var en fin fleip....keep em coming
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 20-03-2006, 18:06   #19
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,480
Default Replying to Topic 'Første ulykke med 736 loggført...'

Vill ni göra det till en Boeing/Airbus debatt kan ni gärna starta en ny tråd alternativt använda den fantastiska PM funktionen som vi har här.

Savipix is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2006, 20:43   #20
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Replying to Topic 'Første ulykke med 736 loggført...'

Savipix, du har misforstått - dette er en Boeing/MDC debatt.
Men at Stein flyr Citroën for tiden er vel heller ikke noen tilfeldighet, det er jo der man får metall i fremtiden - ikke all den plastikk-knitringen
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Burde Ryanair kjøpe inn noen 736/73G for ruter med lavere belegg? SpottAir Flyforum 12 29-11-2009 20:44
Tragisk ulykke med en SU-27 BGO Flyforum 17 03-09-2009 00:16
736 SAS? svgspotter Register- og ATC-Forum 13 24-02-2009 12:10
Er 10A ok på 736? Holmion Flyforum 5 03-02-2009 02:56
OSL-ARN med SAS Sveriges 736 LN-KGL TripReports 23 25-05-2007 21:55


All times are GMT +2. The time now is 07:47.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.