![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
|
![]()
SAS har nå inngått avtale om leasing av 1 ekstra A340-300 i 6 år, med overlevering i løpet av Q1 2013; senest 31.mars. Så vidt min kollega som var på info møte forstod, så dreier det seg om et eldre fly (ser #1xx), men med nytt interiør som er litt non standard i SAS; kun Business (med flat beds) og ecomomy. Ingen ecomomy extra, men nytt VFE i hele flyet.
Flyet er ikke tiltenkt spesielle nye ruter, men skal i sommersesongen dekke økningen som SFO + ekstra EWR utgjør i S13 i f.t kun BKK, være en reserve, samt gir mulighet for å starte opp igjen BKK til vinteren (kombinert med redusert program på USA) hvis den beslutningen tas. Grunnen til at det ble A340 i s.o A330 er at leasing kostnaden er ca den halve. Flyet leases direkte fra Airbus, og er såvidt jeg forstod en ex Lan Chile maskin som var tiltenkt Air Canada. Ytterligere en A340 er under vurdering... Last edited by Lamox; 19-12-2012 at 19:49. Reason: Stavefeil; Dere finner sikkert flere - iPhone skjerm er litt vel liten å skrive innlegg på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
Edit: Leste feil. Last edited by Dag Viking; 19-12-2012 at 19:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,715
|
![]() Quote:
Blir spennende å se hvordan SAS løser utfordring med å rotere ett fly som ikke har 3 klasser. Hvis de klarer å holde den primært på en rute eller to går det vel greit. På business med flat beds blir det jo bare velstand selvsagt ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]()
Les en gang til. En 343, ikke 346....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2010
Location: Mellan Stockholm och Arlanda
Posts: 629
|
![]()
Det skulle vara en riktigt bra idé.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,395
|
![]()
Kun linjesjekker som gjøres utenom det tyngre, så det fikser de nok fint på OSL. Wow! Har hørt noen rykter, men trodde ikke det var annet enn eventyr - som så ofte før. Dette var gledelig!
Og selvfølgelig er det fornuftig å sette 'oddball'-maskinen i mest mulig forutsigbar schedule for å gjøre det så lett som mulig å håndtere ved uregelmessigheter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]()
Er det CC-CQG det dreier seg om?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Lurker
Join Date: Oct 2010
Posts: 663
|
![]()
Dette var supre nyheter. Gratulerer til SAS. Å få til slike avtaler er ikke enkelt alltid
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Newcomer
Join Date: Apr 2009
Location: Boston, MA
Posts: 48
|
![]()
Kan det da i såfall være CC-CQG det er snakk om? Dette er MSN 167 og ble opprinnelig levert til Air Canada sent mars 1997.
Dersom flyet har standard LAN konfigurasjon skal det være C42 Y222. Er det noen som har erfaring med LAN sine flat-beds? Dan EDIT: Slått på målstreken av HenrikP ![]() Last edited by dhgang03; 19-12-2012 at 19:57. Reason: Slått på målstreken |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
|
![]() Quote:
Forøvrig tror jeg det vil være en fordel for SAS å ha et premium economy produkt når DU kommer inn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
|
![]() Quote:
Så når SAS altså har en A340 overkapasitet så er vurderingen at det er bedre å konsentrere denne litt "odde" varianten på EN rute istedenfor å mikse sen for mye. Ombygging til standard C/Y/M hadde blitt veldig dyrt. Spesielt når det nåværende interiøret er så nytt som det er, og vel er bedre enn SAS nåværende config (for Business og ecomomy), så hadde kanskje det vært en litt feil prioritering av begrensede ressurser...? Last edited by Lamox; 19-12-2012 at 21:06. Reason: Fingerkrøll... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,520
|
![]()
Virgin Atlantic har nettopp satt en A346 satt en på bakken i Frankeriket, var det ikke snakk om en eller to fra VS for en stund siden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,928
|
![]() Quote:
Ikke -600 det var snakk om |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]() Quote:
Det har vært snakk om en eller to eks-VS fugler. Men da -300 serie. -600 serien er ikke aktuell, da det krever en ekstra utsjekk av crew, samt endel logistikk som blir vanskelig. Denne maskinen har vært planlagt lenge, og jeg sa vel for en 3-4 mndr siden på dette forum at endel spenndende ville skje. Klarte ikke å forutse hvor spennede det ville bli (ref til siste måned) men mere dette jeg da hadde i tankene. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,930
|
![]()
GOSH DARN...
Ikke bare har de fått stålkontroll på maten i Euro-C og god musserende vin, men nå har man jaggu et ekstra IC fly. Dævven, og grattis.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2010
Posts: 179
|
![]()
Så moro at SAS kan utvide IC-flåten litt. A340-300 er jo ikke såå uøkonomisk som alle vil ha det til, de fleste maskinene flyr jo ennå. Fordelen med A340 er vel at den sjelden har vektproblemer på 10-12-timers flighter så SAS kan vel trø inn så mye cargo de klarer - mye penger å hente der.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
OSL SAS A340-300 LN-RKP 9/7 | LN-MOW | Spotteralerts | 4 | 09-07-2016 13:58 |
KLM utvider flåten med 3 stk A330-300 og 5 stk. E190 | Stian | Flyforum | 23 | 19-04-2015 19:49 |
Hvor mye catering dill er det med på en 340? (fra: SAS utvider IC-flåten med en A340) | SAS-Steward | Småprat | 26 | 12-02-2013 15:08 |
4'de sesong med SAS A340 @ BGO | Tom McNikon | Bilder & foto | 15 | 10-07-2011 22:51 |
SAS med A340-600? | EB | Flyforum | 21 | 23-11-2004 04:09 |