Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 14-03-2006, 12:47   #1
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Default NORWEGIAN-LED

Selvfølgelig er dette en kjemepeide', MEN hvor mange vil reise dit når de finner ut hvor kronglete og kostbart det å skaffe visa.

Det er visst kr. 800, invitasjonsbrev etc etc Personlig rister jeg på hodet over at gammelkommunismen ikke har forsvunnet, og reiser med DY et helt annet sted med sivilserte regler.

Eller baserer de seg på russere som skal til Norge i en eller ane forbindelse, lyssky eller ikke ??
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2006, 13:10   #2
SK384
ScanFlyer Crusty

SK384's Avatar

Default Replying to Topic 'NORWEGIAN-LED'

I følge russiske ambassaden er gebyret på 300 kroner. Det er med 10 dagers behandlingstid. Ønsker en visumet raskere så øker prisene, og visum samme dag koster 700 kroner. Søknader kan ikke sendes i post, og må leveres ambassaden eller sendes gjennom reisebyrå. (eller leveres konsulatet i Kirkenes).

Ivitasjon slipper en ikke unna om en ønsker visum. Vil tro at mange av reisebyråene på østlandet fikser invitasjon. Grenseland i Kirkenes fikser for eksempel invitasjoner om nødvendig mot 150 kroner i avgift. Så skal en f. eks til Murmansk, så er antagelig det greieste å bestille både hotell og visum gjennom Grenseland, så fikser de nødvendig invitasjon og leverer visumsøknaden til konslutatet. Så da blir det ikke så mye å organisere for kunden. Vil tro det finnes byrået på østlandet også som tilbyr liknende tjenester som Grenseland
Old 14-03-2006, 13:24   #3
Bll spotter
ScanFlyer Gold

Bll spotter's Avatar

I Danmark er det ca. 370kr for visum hvis man skal bo på hotel, skal du bo privat så er det indbydelse og visum til ca. 700- 800 kr. Og når du så skal hjem igen er der en bøde på ca. 300kr. hvis du har glemt at få et stempel i passet fra enten hotel eller manglende registrering fra politiet. Har selv fået det de sidste 2 gange. Jeg tvivler på det er en rute der bliver en succes, Sankt Petersborg og Rusland bliver man hurtig træt af.
Bll spotter is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2006, 14:52   #4
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Quote:
Originally posted by SQ 777

Selvfølgelig er dette en kjemepeide', MEN hvor mange vil reise dit når de finner ut hvor kronglete og kostbart det å skaffe visa.

Det er visst kr. 800, invitasjonsbrev etc etc Personlig rister jeg på hodet over at gammelkommunismen ikke har forsvunnet, og reiser med DY et helt annet sted med sivilserte regler.

Eller baserer de seg på russere som skal til Norge i en eller ane forbindelse, lyssky eller ikke ??
Nå synes jeg du tar noget kraftig i til å komme fra et møblert hjem...

Med ganske god kjennskap til norske visumregler tror jeg at du og jeg som nordmenn ikke skal kritisere andre lands visumregler. Det er et svært lite utvalg av nasjonaliteter - i all hovedsak sånne med overveiende hvit hudfarge - som enkelt og greit kan komme til Norge. Det er ikke enkelt for f.eks. russere, australiere, new zealandere eller andre skumle typer. Det er omtrent som Canada der man må vise fram returbiletten ved innreise.

Så "gammelkommunismen" lever i beste velgående i Norge, Canada og - ikke minst - Danmark, land du sikkert vil kalle sivilserte.

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2006, 16:15   #5
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Vel, det jeg vil fram til at dette er et naboland i Europa og det burde være noe enklere i 2006.

Det jeg undrer på er om folk gidder å betale og gå gjennom den tidkrevende og dyre prosessen i å skaffe det. Folk flest som kjøper flyreiser i dag ønsker helst ikke å dra inn unødvendige mellomledd.

Et land som f. eks Vietnam hadde tilsv. regler før, men enklere enn nåværende i Russland. T.o.m. de har droppet dem og en får visa on arrival.

Så får en se på belegget når det kommer i gang. Har selv vært i St. Petersburg så et nytt besøk er ikke aktuelt foreløpig.
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2006, 16:25   #6
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

det ligger jo en del andre merkverdigheter i å operere til et land som Russland også. Norwegian kan ikke fritt sette sine egne priser, de må klareres av russiske myndigheter, og det er også vanlig at den utenlandske operatøren som flyr til Russland må ha en blockspace-avtale med et russisk selskap (på LED er det vel Pulkovo), codeshare og interlining og hele pakka. Lurer på hvordan DY har tenkt å ordne den biten.

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2006, 16:43   #7
Airwolf
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally posted by Bll spotter
Jeg tvivler på det er en rute der bliver en succes, Sankt Petersborg og Rusland bliver man hurtig træt af.
Uenig. Hvorfor er Praha og Budapest en stor suksess? Jo fordi man bl.a vil se den egenartede arkitekturen, og får lave priser bl.a på klær, sko osv med på kjøpet. St.Petersburg er i høyeste grad en slik by.

Er ikke verre å skaffe seg turistvisum til Russland enn andre visum-land. Bestilles turen gjennom et reisebyrå så kan det meste av dette ordnes for deg.
Airwolf is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2006, 17:35   #8
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Helt enig, Airwolf! Dette utsagnet faller på sin egen urimelighet.

Old 14-03-2006, 17:53   #9
amatør
ScanFlyer Gold

Har vært i Moskva flere ganger og opplever det ikke som noe problem med visum. Invitasjon får man gjennom de fleste bookingbyråer på nettet, og de fleste skal vel bo på hotell..Det kan til visse tider på året være en del kø på konsulatet her i Oslo, men mye av det skyldes folk som ikke har skjekket på forhånd hvilken papirer man må ha med: godkjent invitasjon, visumsøknad med bilde og hotellvoucher, og da skal de selvfølgelig lage oppstyr om det... Har man alle papirer i orden tar det maks to minutter i luka der. Og å hente visumet tar maks fem minutter uansett kø.. Problemet er vel kanskje hvis man bor en viss avstand fra Oslo og skal på privat reise og ikke kan ordne alt via reisebyrå, da må man jo møte personlig på konsulatet.
Men jeg husker fortsatt vår "kjære" fru Brundtland foreslo ovenfor den russiske utenriksministeren rett etter murens fall at nordmenn skulle få visumfrihet til Russland siden vi var naboer, helt i orden svarte ministeren, hvis russere får visumfrihet til Norge også!! Se det ville ikke fru Brundtland gå med på...
amatør is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2006, 19:30   #10
Bll spotter
ScanFlyer Gold

Bll spotter's Avatar

Quote:
Originally posted by Airwolf

Quote:
Originally posted by Bll spotter
Jeg tvivler på det er en rute der bliver en succes, Sankt Petersborg og Rusland bliver man hurtig træt af.
Uenig. Hvorfor er Praha og Budapest en stor suksess? Jo fordi man bl.a vil se den egenartede arkitekturen, og får lave priser bl.a på klær, sko osv med på kjøpet. St.Petersburg er i høyeste grad en slik by.

Er ikke verre å skaffe seg turistvisum til Russland enn andre visum-land. Bestilles turen gjennom et reisebyrå så kan det meste av dette ordnes for deg.
Til Prag og Budapest skal du ikke have visum, det er blandt andet det der er voldsom trættende, i øvrigt er priser på hoteller voldsomme dyre, specielt om sommeren, selv blandt skadinavisk målestok. Museer skal du typisk betale op til 10-25 gange mere som turist mere end den menige russer. Sådan er det hele vejen igennem, kan de tage røven på en turist så gør de det. Sådan er det i mange storbyer overalt i verden men her synes jeg det er for meget. Min kone kommer derfra, og hun har en lejlighed derover som vi bor i et par gange om året så lidt kendskab har jeg til byen. Men ingen tvivl om at byen er en af verdens flotteste byer, men bevæger du dig ud fra centrum, så ligner det noget der er løgn. Men jeg er ikke et sekund i tvivl om, at den dag russerne fjerner visumtvangen, vil de kunne mange doble deres turist indtægter. Men som jeg skrev før, det er en by og et land man hurtig bliver træt af.
Bll spotter is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2006, 19:36   #11
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Jeg reiser i mai på rundreise til Ukraina ( Air Baltic og tog) og der har de heldigvis fjernet visumplikt for EU og EØS området. Men tilbake i 2001 var jeg i Uzbekistan og der levde den gamle kommunismen i høyeste grad, med invitasjon og det hele.

Men en må huske på at invitasjonsbyråer og staten tjener store penger på invitasjoner og visum til turister. Derfor tvilholder mange stater i tidligere Sovjetunionen på disse rigide og frustrerende reglene.
Old 14-03-2006, 21:30   #12
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Quote:
Originally posted by LN-KOG

Med ganske god kjennskap til norske visumregler tror jeg at du og jeg som nordmenn ikke skal kritisere andre lands visumregler. Det er et svært lite utvalg av nasjonaliteter - i all hovedsak sånne med overveiende hvit hudfarge - som enkelt og greit kan komme til Norge. Det er ikke enkelt for f.eks. russere, australiere, new zealandere eller andre skumle typer. Det er omtrent som Canada der man må vise fram returbiletten ved innreise.

Så "gammelkommunismen" lever i beste velgående i Norge, Canada og - ikke minst - Danmark, land du sikkert vil kalle sivilserte.
I følge UDI kan da borgere fra Australia og New Zealand oppholde seg i Norge uten visum (inntil 3 måneder) http://www.udi.no/templates/Page.aspx?id=2793
Old 14-03-2006, 21:57   #13
PW14
ScanFlyer Blue

PW14's Avatar

Synes det er rett og rimelig at det kreves visum av oss så lenge Norge krever visum for turister hit. Når det er sagt så er det unødvendig vanskelig å få visum til Russland hvis man vil gjøre ting på egen hånd!

Jeg bestilte hotell og fly separat over nettet for påskeferien og tenkte at det måtte være en smal sak å ordne visum. Jeg spurte hotellet vi skal bo på om de kunne sende en invitasjon til meg på faks, hvorpå de sendte meg videre til et firma som ville ha 30 euro for å sende meg den papirbiten. Kanskje ikke så mye penger, men jeg syntes det var urimelig og tenkte det måtte finnes en annen måte. Det blir jo litt dyrt når jeg trengte 4 invitasjoner.

Jeg tok kontakt med noen bekjente i Russland og hørte om de kunne finne noe billigere, men prisen virket å ligge jamt på 30 euro.

Så fant jeg bedriften Grenseland på nettet. De kunne skaffe invitasjoner til 150 kroner. Hurra, tenkte jeg. Det var i alle fall litt billigere enn å kjøpe invitasjonen på nettet. Jeg tok kontakt og ble lovet at invitasjoner kunne ordnes på dagen. Dette var bra, for jeg begynte å bli stresset fordi jeg skal til Afrika neste søndag og ikke har duplikatpass. Jeg ville ikke ha tid til å skaffe visum når jeg kommer tilbake fra Afrika og før avgang til Russland. Hvis jeg fikk invitasjonen i tide nå ville jeg kunne få visum til 300 kroner.

Det varte og rakk fra Grenseland, så jeg sendte en e-post tilbake og spurte hva som skjedde (det var umulig å komme gjennom på telefon). De påstod de ikke hadde fått noen bestilling fra meg. Jeg sendte bestillingen på nytt. Igjen varte og rakk det, før jeg igjen måtte purre via e-post. De sendte straks e-post tilbake hvor de beklaget forsinkelsen og invitasjon og hotellvoucher var vedlagt.

Hurra, tenkte jeg nok en gang. Men da oppdaget jeg at de bare hadde sendte invitasjon til en person. Så jeg sendte igjen e-post tilbake og fikk umiddelbart en auto reply som sa at Grenseland hadde lagt ned sin virksomhet med umiddelbar virkning.

Nå begynte det å bli kort tid til jeg skal til Uganda, så jeg bestemte meg for å levere min visumsøknad separat fra resten av reisefølget. Dro til ambassaden forrige torsdag og måtte stå i kø i 45 minutter for å komme frem til luka. Og da virka det som alle forran hadde alle papirer i orden! Så må man betale cash eller ha overført penger på forhånd til ambassadens konto. Det var nå bare en uke til jeg trengte passet mitt, så prisen ble 600 kroner.

Så var det hjem igjen å prøve å få tak i flere invitasjoner. Jeg fant til slutt en tysk nettside som solgte invitasjoner til 35 dollar. Man fyller ut skjema på nett, og så får man invitasjon på faks 5 minutter senere. Dette funka bra for 2 invitasjoner, men da jeg skulle bestille den tredje var det tydligvis en slags kortsvindelsperre eller noe som slo inn, for da ville den ikke mer. Man måtte selvfølgelig gjøre 3 korttransaksjoner for å få tre invitasjoenr... Fikk likevel tak i den siste invitasjonen neste dag.

Sendte så avgårde kona i går for å levere inn de tre siste søknadene. Hun måtte stå 40 minutter i kø (selvfølgelig ikke noe kølappsystem; man STÅR i kø). De har over ti arbeidsdager til de trenger passet, så da ble det 300 kr per pers. BOrtsett fra den ene personen i følget som er tysk, og da er det helt logisk at det skal koste 700 kroner.

Så ja: jeg er villig til å betale noen dollar for et visum, og jeg er klar over at det er mye mer ydmykende for personer fra andre deler av verden å komme inn i Norge, men det hadde vært mye bedre hvis man kunne kjøpe visum på flyplassen slik som i f.eks Moldova.

Moralen er: bruk reisebyrå når man skal til Russland. Jeg vil gjerne slå et slag for Kalinka Tours som har veldig bra priser og som jeg gjennom jobben har lært kan fikse veldig mye på veldig kort tid!

PW14 is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2006, 21:58   #14
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Quote:
Originally posted by TG923

Quote:

I følge UDI kan da borgere fra Australia og New Zealand oppholde seg i Norge uten visum (inntil 3 måneder) http://www.udi.no/templates/Page.aspx?id=2793
And your point being?

Old 14-03-2006, 22:01   #15
Hurum
ScanFlyer Molded

Quote:

Quote:

Quote:

And your point being?
ehh..poenget hans er kanskje å gjøre deg oppmerksom på at du tar feil i ditt innlegg som han quoter...med tanke på austrailiere og nwe zealendere som du skriver må ha visum for å komme til Norge...noe som ikke stemmer.
Men skal ikke engasjere meg noe mer i denne saken.
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2006, 22:07   #16
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Nei, Hurum, jeg tar ikke feil. Han viser selv til beskrankningen - tre månders turistopphold som må bevises ved ankomst. Jeg har en kjenning som er norsk og gift med en kanadier. Hennes barn er kanadiske statsborgere. Hun må vise deres returbiletter ved ankomst Norge

Old 14-03-2006, 22:14   #17
Hurum
ScanFlyer Molded

Vet ikke hva ordet "beskrankningen" betyr, men i følge linken så trenger ikke autrailiere/new zealendere visum til Norge...men dere snakker kanskje om to ulike ting...visum og returbillett. Mulig slektningene dine må vise returbillett. Visum skal dem etter det jeg klarer å lese meg til ikke trenge.

I følge det som står på internettsidene til UDI så er det ganske klart hvem som trenger/ikek trenger visum:
Utgangspunktet er at alle trenger et visum for å besøke Norge. Nedenfor følger listen over hvem som er unntatt fra dette kravet.

Unntak fra visumsplikten gjøres for borgere fra land som har avtale om fritak. Borgere av visumfrie land kan oppholde seg i Norge i tre måneder. Visumfrie land:

Andorra, Argentina, Australia
Belgia, Bermuda (BDTC-pass), Bolivia, Brasil, Brunei, Bulgaria
Canada, Chile, Costa Rica,
Danmark,
El Salvador, Estland,
Finland, Frankrike,
Guatemala,
Hong Kong (SAR-pass), Hellas, Honduras,
Irland, Island, Israel, Italia,
Japan,
Korea Republikken, Kroatia, Kypros,
Latvia, Liechtenstein, Litauen, Luxembourg,
Macau (SAR-pass), Malaysia, Malta, Mexico, Monaco,
Nederland, New Zealand, Nicaragua,
Panama, Paraguay, Polen, Portugal,
Romania,
San Marino, Singapore, Slovakia, Slovenia, Spania, Storbritannia, Sveits, Sverige,
Tsjekkiske Republikk, Tyskland,
Ungarn, Uruguay, USA,
Vatikanstaten, Venezuela,
Østerrike
Old 14-03-2006, 22:19   #18
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:

Quote:

Det er av og til utrolig langt i fra UDI til Passkontrollen paa OSL....og enkelte ganger kan distansen kun maales i aar.....(og Passkontrollen paa OSL befinner seg ofte i 1950 tallet et sted....).....noe vi som ikke er gift med ei urnorsk jente med blaae oeyne og blondt haar har faatt foele.....aa vaere foedt i Argentina det er fali det...selv om en er Amerikansk Statsborger......kombinasjon av moerke oeyne og moerkt haar....ja det er fali det ogsaa.....

LN-KOG skriver ikke at det kreves visum, men at det ikke er enkelt....og det er utrolig sant......

PS mens jeg selv jobbet paa FBU, ble en av mine Norske Kollegaer stoppet i passkontrollen paa vei hjem i fra moete i Stockholm, som Norsk Nordmann fra Norge, behoevde han jo ikke aa medbringe pass....politimannen snakket konskvent engelsk til min kollega, til tross for at han snakket feilfritt norsk (som var morsmaalet) hans, det eneste feiltrinnet min kollega hadde var at han var foedt av Spanske foreldre, og han saa spansk ut, med sort haar og moerke oeyne (husk at det er FALI det)....til slutt ble min kollega saa irritert at han dro frem Luftfartsverkets Adgangs kort og laaste seg selv inn igjennom slusen ved siden av passkontrollen.......
Old 14-03-2006, 22:24   #19
Hurum
ScanFlyer Molded

Trodde passkontrollen måtte følge de regler som til enhver tid gjelder. Men betviler ikke at det er vanskelig å ikke komme i landet uten å se norsk ut. Trodde passkontrollen var ganske OK i så måte, men at Tollen var langt mer rasistisk.

Men husker da Gardermoen åpnet og ankommende fra utlandet kun trengte å si "norsk" i luke for å unngå å vise passet...noe som var skrevet på en lapp rett før luka....(som også Braathens-reklamefilmen ble basert på....den med nordmannen som ankommer USA og bare går forbi køen og sier "norsk").

Utrolig hele greia....men typisk norsk.

Men back to Norwegian og St.Petersburg
Old 14-03-2006, 22:53   #20
turist
ScanFlyer Blue

Ingen utenlandske borgere kan være i Norge mer enn tre måneder uten oppholdstillatelse. Alle, enten de har visum eller ikke, kan avvises på grensen hvis de ikke kan sannsynliggjøre formålet med oppholdet, og da blir de returnert til sitt hjemland... selv om de har visum og flybillett til tredjeland. Hvis innreisekontrollen er skeptisk til deg kan det lett bli vanskelig.

Jeg ordnet visum til Russland selv for noen år siden, skulle på et kurs og fikk fakset over en invitasjon. Det var litt pes, og jeg vil nok anbefale å bruke reisebyrå for et weekendbesøk. LED kommer nok til å skille seg fra øvrige Norwegian-destinasjoner ved at det blir færre nettbookinger og flere byråbookinger.

Jeg reiste en del til Russland i jobb før, og synes St Petersburg er uvanlig vakker og morsom. Men det er nok en destinasjon for de kulturinteresserte, for shopping er generelt dyrt i Russland, hvis du ikke vil ha russiske produkter.

At tredjestatsborgere betaler mer for visum enn borgere av det landet ambasseden ligger er helt vanlig. Da jeg fikk ordnet visum til Hviterussland på dagen fra det hviterussiske konsulatet i Daugavapils (Dvinsk/Dünaburg) til tross for at konsulatet var stengt den dagen, kostet det 100 USD, og tok hele dagen. Den eneste grunnen til at det gikk var at jeg fikk hjelp av en venninne av en venninne som konsulen visstnok var ganske hypp på. Jeg ringte min venninne i Norge som ringte sin venninne i Latvia som ringte konsulen - mobilregningen min lignet ikke grisen. Det mest imponerende er vel at dette var kort før "valget" i Hviterussland, og i utgangspunktet skulle det ikke gis visum til borgere av NATO-land. Kalinka som ordnet en av hotelreservasjonene mine gjorde det bare etter at jeg flere ganger hadde sagt at jeg tok ansvar for visum selv.
turist is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules