![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
|
![]()
30.12.11 WF714 BNN – BOO Dash 8 -100 LN-WIE
30.12.11 DY336 BOO – BDU 737-800 LN-DYW Fersking på forumet debuterer med en kjedelig nordnorsk innenlandstur og det UTEN bilder?? Kan dette går bra? Les videre… Vi nærmer oss jul og etter et par år med lesing her inne på forumet er det på tide å bidra med noe. Derfor mimrer jeg tilbake til en romjulstur til Bardufoss en sen vinterkveld i fjor. Etter endt julefeiring i Brønnøysund skulle jeg nordover for å feire nyttårsaften til svigers i Troms. Jula hadde så langt vært kald og dagene før avreise var snøbyger en gjenganger på Helgeland. Med liten tid i Bodø til transfer var det med litt uro jeg dro til flyplassen i BNN før avreise. Men med nybrøytet rullebane og måneskinn var alt på stell da vi dro fra BNN klokken 20:00. Etter noen få minutter i lufta var vi på vei ned i SSJ for å hente noe pax til. Flyet var ikke engang halvfullt når vi på nytt satte kursen nordover. Vel oppe i marsjhøyde ga kapteinene beskjed om at vi måtte fly «på luft og kjærlighet» til Bodø på grunn av brøyting. – Shit, tenkte jeg. Nå blir det hotellnatt i Bodø, det fristet ikke. 45 minutter i Bodø var allerede trangt, og når vi begynte å sirkle litt sør for Bodø gikk tida fort. Likevel skulle det bli en av de mer magiske flyturene mine på svært lenge. Når vi sirklet rundt i måneskinnet fikk jeg øye på rullebanen i Bodø som liksom lå i øyet av voldsomme snøskyer. Midt inni denne smultringen av en sky kjørte brøytemannskapet frem og tilbake, og blinklysene på kjøretøyene gjorde det til et fantastisk syn. Og om ikke det var nok ga kapteinen oss beskjed om at nordlyset danset på nordhimmelen og selv for en som er relativt vant til nordlys fra barndommen, var det helt spesielt å se det fra flyvinduet. Noen av passasjerene byttet side i dashen flere ganger for å få det med seg. Etter noen dårlige forsøk på å fotografere dette var vi plutselig på vei ned mot bakken. Jeg snek meg raskt fremst i flyet for å spare litt tid, men til ingen nytte. Bagasjen kom i rekordfart og inne i terminalen var knapt et menneske. Innsjekk gikk raskt og jeg fikk tid til en gjettelek med gutta i sikkerhetskontrollen. De var i godt humør og jeg ga de utfordringen å gjette modell og størrelse på nettbrettet jeg hadde i håndbagasjen. Jeg gikk rett i broen og inn i flyet som skulle ta meg til BDU. Maskinen mellomlandet på vei fra Oslo og inne i flyet satt det kanskje 7-8 pax. Med oss som kom på i BOO var vi ikke mer enn 30 stk på vei videre. Dette var første gangen jeg fikk nyte det nye sky-interiøret og en kort sjekk på nettet viste at flyet var ferjet fra Seattle kun ti dager i forveien. Lukten av nye seter og følelsen av et nytt fly nesten helt for seg selv gjorde godt for en flynerd. Innflygingen til BDU fra vest var nydelig i stille vær og med en fin sving over fjorden viste oss brua til Senja, Finnsnes og jeg fikk til og med sett julebelysningen på huset til svigers. Det føltes som om vi sneiet grantoppene i det vi gled ned fjellsiden og ned på rullebanen i Bardufoss. En av de morsomste innflygingene av de flyplassene jeg har besøkt så langt. Snowman Airport ønsket meg velkommen og julestemningen var definitivt satt. Skal reise TRD-OSL-BDU om noen uker. Håper på en like fin tur. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Leste videre... og det gikk veldig bra!!
Flott TR! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Flott skrevet TR
![]()
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Dette var en flott forum-debut! Veldig bra! Velkommen skal du være og takk for turen!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Finfin lesning
![]()
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
Veldig bra TR!
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Kjedelig? Hørtes ikke ut som en kjedelig tur. Bra TR!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
DY331 BDU-OSL 27/05 OG DY338 OSL-BDU 29/05 | nikolai | Register- og ATC-Forum | 20 | 22-05-2014 10:22 |
ZK – Z er et lykkelig julefly (En julefortelling) | LN-MOW | Flyhistorisk forum | 3 | 21-12-2011 13:30 |
OSL BOO VRY BOO OSL - TR med blant annet helikopter i terrorens tegn | NordicMaster | TripReports | 7 | 31-07-2011 15:30 |
MINI Tripreport - TRD-BOO-TOS-BOO-TRD med DY | LTH | TripReports | 7 | 15-01-2011 20:23 |
Ny rute BOO- BDU | spitfire | Flyforum | 2 | 01-03-2007 19:14 |