![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2007
Location: Oppegård/DXB
Posts: 296
|
![]()
I et samarbeid mellom SAS, Norwegian, Avinor og OSL testes nå kurvede innflygninger til hovedflyplassen. Hensikten er å kunne tilby kortere, drivstoffbesparende innflygninger som også unngår å overfly tett bebygde områder som øvre del av Groruddalen, Ask, Gjerdrum, Skedsmokorset m.fl.
I testperioden har Luftfartstilsynet gitt en dispensasjon til å fravike støyforskriften som pålegger alle jetfly å være etablert på en rettlinjet innflygning i minimum 4000FT. Foreløpig er dette kun testet til RWY01L men alle rullebaneender vil testes senere i år. Disse innflygningene krever fint vær da det foreløpig er visuelle prosedyrer, men de er designet ihht. ICAO doc 9905 (RNP AR APCH) slik at de kan brukes også i IMC hvis vi kan ta de i bruk på fast basis når støyforskriften en dag revideres. |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Low Visibility Procedure (LVP) i Paris | aleksanderl | Bilder & foto | 0 | 24-01-2015 14:21 |
Visual approach at BGO Flesland with MD82 ( HD film) | ENZV | Bilder & foto | 2 | 28-04-2014 21:39 |
RNAV (GNSS) ENGM | gura75 | Flyteknisk forum | 1 | 29-07-2012 21:46 |
RNAV Visual RWY 09 Værnes | PointMergeArrival | Bilder & foto | 6 | 25-05-2012 18:39 |