![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,321
|
![]()
Et charterfly med norske turister om bord tok søndag morgen fyr på rullebanen rett før avgang fra Antalya i Tyrkia
Flyet skulle til Ålesund og Trondheim og flere skal ha blitt skadd under evakueringen Flyselskapet er Corendon Airlines. Adressa.no har forsøkt å komme i kontakt med Detur, men har ikke lyktes. http://www.adressa.no/nyheter/utenri...cle6438951.ece
__________________
Bare en passasjer... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2011
Location: Trondheim
Posts: 249
|
![]()
TC-TJK er vist reg på denne.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,033
|
![]()
TC- TJJ er satt inn på denne ruten og befinner seg akkurat nå over Hvite- Russland på veg mot TRD.
Skummel sak dette og se skal prise seg lykkelig for at dette hendte på bakken og ikke inflight , REC Swissair111 http://en.wikipedia.org/wiki/Swissair_Flight_111
__________________
Upcomming flights:? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,558
|
![]()
Godt det gikk så bra som det gjorde.
Samme hendelse i luften kunne endt i katastrofe! Reagerer litt på representant for selskapet som uttrykker at dette ikke var en "farlig" brann. Etter min oppfatning er all brann farlig. Det ligger noe i kulturen til selskapet å erkjenne de faktiske forhold. Bortforklaringer fører sjelden noe godt med seg. Last edited by OJB; 14-10-2012 at 16:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Accident: Corendon B738 at Antalya on Oct 14th 2012, smoke in cockpit and cabin
By Simon Hradecky, created Sunday, Oct 14th 2012 09:48Z, last updated Sunday, Oct 14th 2012 10:12Z A Corendon Airlines Boeing 737-800, registration TC-TJK performing flight 7H-773 from Antalya (Turkey) to Trondheim (Norway) with 189 passengers and 7 crew, was being pushed back from the gate at Antalya, when smoke appeared in the cockpit and soon after in the cabin prompting the captain to initiate an evacuation of the aircraft via slides. 27 passengers were taken to hospitals, two of them received serious injuries (fracture of leg, fracture of arm), 25 passengers received minor injuries, all injuries were the result of the evacuation. The airline confirmed the aircraft was evacuated because of smoke in the cockpit. The aircraft was removed from service due to minor damage received during the occurrence. 27 passengers were taken to hospitals. A replacement Boeing 737-800 registration TC-TJJ reached Trondheim with 157 passengers and a delay of 4 hours. Passengers reported a number of passengers were exiting the aircraft through the overwing exits but had no way to get down and were standing on the wings. When yelling occurred, that the aircraft was on fire, those passengers standing on the wings jumped down, the injuries resulted from these jumps. The smoke had started in the front of the cabin appearing like coming from one of the crew lockers. TC-TJK during the emergency (Photo: Corendon Airlines): |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]()
Her har en passasjer uttalt seg:
Quote:
Bare for å oppklare, det finnes ingen evacuation slides på de 4 nødutgangene over vingene på B738.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2010
Posts: 185
|
![]()
Noen som vet hvordan disse skliene skal åpne seg da?
Det som er alvorlig her er at personalet på flyet ba passasjerene sitte ned, helt til det var åpenbart brann, og da ropte de OUT og rømte i panikk før passasjerene! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,689
|
![]()
Skliene foran og bak kommer automatisk ut når dørene åpnes. Det er ikke sklier overwing på 737, da skal man ut på vingen og skli ned i bakkant.
Her illustrert ved DL 737-800: https://dpegb9ebondhq.cloudfront.net...2_original.jpg Det som er synd i en slik situasjon er at (iflg. atikkelen) flere ser for seg at flyet kom til å eksplodere, folk får panikk og panikken er det som får folk til å skade seg.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) Last edited by Discus; 14-10-2012 at 14:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 327
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 338
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,204
|
![]() Quote:
Mange variabler her, og om noe har blitt gjort på tross av innøvde driller, så vil det sikkert tidsnok bli påpekt i en tyrkisk "havarirapport". Den gode nyheten er at 196 mennesker fortsatt er i live etter denne hendelsen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,204
|
![]() Quote:
Park brake: SET Speedbrake: Down Flap lever: 40 Pressurization mode selector: Man Outflow valve switch: hold in open until fully open "If time allows verify flaps 40 before cutoff" Engine start levers: Cutoff Advice cabin to evacuate Advice tower Engine and apu fire switches: override and pull If an engine or apu warning occurs: illuminated fire switch: rotate and hold for 1 sec. Flap 40 er som regel items på evacuation checklist før engine shutdown fordi engine hyd pumps senker flaps betydelig raskere enn de elektriske hydpumpene. I det man pull'er fireswitches vil man ikke lengre ha generatorstrøm fra motorene og apu'en, og dermed er det vesentlig at rekkefølgen blir korrekt. I tillegg overrider man outflow valve til max open for å utligne evt trykkforskjeller som kan gjøre åpning av dører vanskeligere før man shut'er ned motorer og initierer pax evac. Man vil f.eks ikke ha pax løpende ned på bakken rundt en motor som fortsatt "suger" luft, og denne venteperioden kan nok for pax føles som en aldri så liten evighet når man ikke helt vet hva som skjer. Last edited by 73H; 14-10-2012 at 15:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 338
|
![]()
Utifra bildene så ser det ikke ut som flaps 40 ihvertfall.
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10062198 |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Å senke flaps'n tar vel rundt 50 sec så man kan ha vurdert det slik at evakueringstiden
ut av kabinen var viktigere enn noen beinbrudd. Brann er alvorlige saker, sprer seg lynraskt. Var det ikke en 737 i England som ble overtent på 90 sec eller noe..? W |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2011
Location: Sunnmøre
Posts: 189
|
![]()
På demovideor ser det ut som om det er maks flaps ved evakuering over vinge. Har nokre gonger tenkt på at det er rikeleg høgde å skli ned frå for nokon kvar. Er det nokon som veit kor høgt det er frå bakken og opp til bakkant vinge utan flaps?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,862
|
![]()
Hvis du tenker på British Airtours Flight 28M i Manchester - så ble jo den brannen akselrert ved at fuel ble pumpet inn i den brennende ødelagte motoren, så ting gikk vel fortere unna. Rent tidsmessig er vel China Airlines Flight 120 i Naha AirPort Okinawa mer sammenlignbart - der tok det 6 minutter fra flammene ble observert til flyet var utbrent - 4 ble lettere skadet
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Ser en pen dame på vg.no har fått sitt "moment of fame" . Håper vel på jobbtilbud..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 338
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]()
I følge artikkelen startet brannen mens flyet taxet. Hvordan er flyets flap satt opp under taxing til takeoff? Har man allerede senket den til valgt posisjon eller venter man til like før avgang med å velge flapsetting?
Jeg er klar over at man ikke bruker 40 grader flap ved avgang. Vidar |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Fly fra Oslo i brann i Århus | C130 | Flyforum | 8 | 05-09-2019 17:45 |
Corendon med Corendon Airlines Europe | Trdfly | Flyforum | 1 | 23-05-2017 23:26 |
Singapore Airlines - brann i en cargo container ombord et passasjerfly | Frequent Traveller | Flyforum | 10 | 24-04-2013 17:02 |
Corendon Dutch Airlines skal fly til Kristiansand, Bergen, Stavanger og Oslo | Trdfly | Flyforum | 4 | 01-04-2013 16:12 |
Mobil ombord i fly (splittet fra Landing på Gatwick) | Dreyer | Flyteknisk forum | 11 | 22-01-2011 21:36 |