![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2007
Posts: 749
|
![]()
Hva er det som er så vanskelig med å forstå når de sier at mobiltelefoner skal være avslått under start og landing?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2010
Location: Nordpolen
Posts: 565
|
![]()
Når selv pilotene strekker seg til å sette mobilene sine i flightmode, så er det klart man mister litt respekt for de urgamle reglene.
__________________
meep meep ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2009
Posts: 218
|
![]() Quote:
Det er vanskelig når det er en regel som er helt bak mål. Jeg har selvfølgelig mobilen i flightmode, ikke det at det er nødvendig heller. Det er gjort grundige tester på om mobiler og andre små elektriske duppeditter har noen innvirkning på flyet, og det har det selvfølgelig ikke. Det er bare en "just in case" regel. Den regelen er like smart som om det skulle vært en regel som sa at det er ikke lov til å fly "just in case" det skulle dette ned. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,285
|
![]() Quote:
En annen ting er jo 189 mennesker som alle skal sitte og skravle i telefonen på et fly..... Så jeg synes ikke det er noe man bare skal avskrive uten problemer, og heller la pilotene ha den lille friheten for dem selv. De har iallefall muligheten til å direkte skru av / gjøre tiltak hvis de hører mobilen gjør interferens. Flightmode er fint. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Hvorfor er det så vanskelig? En regel skal følges selv om den virker meningsløs. Du kjører vel også på rødt lys selv om det ikke er biler i mils omkrets?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,025
|
![]()
Men hvorfor skal alt elektronisk utstyr slås helt av under takeoff og landing når det har med radiosignaler å gjøre? Er det også "just in case" de har på radiosendere og at dette er kritiske faser?
Er helt med på å følge regler. Irriterende med folk som må bryte dem. Jeg har opplevd at folk har snakket i mobiltelefon rett før og under landing, men også at folk skrur av mobilen i det flyet tar av. Hva er poenget - hvordan går det an å gå glipp av sånne regler? Folk på tur virker noen ganger som zombier. Ikke får de med seg gate-annonseringer, sporskifte på togstasjoner eller andre opprop, og "mobil ikke lov på fly?! Hø? Åja, mobilen, ja. " |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2007
Posts: 253
|
![]()
Det er jo egentlig bare det å følge med på cabincrew i tilfelle nødsituasjon. Det hadde egentlig ikke tatt seg ut om det skulle skje en hendelse etter avgang med påfølgende evakuering. Viktig å følge med beskjeder som blir gitt over PA. Da kan det fort bli kaos om samtlige sitter med sine I-dingser og ser video og hører musikk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2009
Posts: 218
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: May 2009
Location: Tønsberg
Posts: 4,263
|
![]()
Vil tro at dette har noe med å gjøre at man ikke skal sitte å styre med laptoper, musikkspillere og annet som bare vil være i veien ved en eventuell evakuering, da take-off og landing er litt mindre trygt enn resten av flyturen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Kritisk utstyr i cockpit er skjermet mot stråling opptil 800 V/m
En mobil på full sendestyrke gir vel rundt 1 V/m. Så hvis man plasserer 800 mobiler innenfor en radius av 1 meter i cockpit så blir det kanskje noen problemer.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2008
Location: Philadelphia, PA // ORD Based // BNN Oppvekst
Posts: 150
|
![]() Quote:
Det er forøvrig kun under IFR flyving att man ikke lovlig kan bruke mobil ombord, "alle" rutefly flyr jo IFR, men om man flyr VFR i småfly så kan du fint bruke mobilen. Stort sett ikke dekning over 5-6000 fot. Samt du kan skape mange problemer for de på bakken, siden telefonen din er i kontakt med mange titalls basestasjoner på en gang (mot ca. 1-30 på bakken) - noe som kan forstyrre nettet har jeg blitt fortalt. Jeg har ikke merket noe av det selv.
__________________
FAA Airline Transport Pilot B744, CL-65, CFI, CFII Single & Multi Engine. AC: B747-400/LCF/-8 CRJ-900 CRJ-700,C-140,152,172R/SP&P/RG, PA-44,PA-28,BE-76. Hours logged: 9000+ OFT 08/09/11/12 HAI 10/11 Delta/United Express CR7 First Officer 2012 Captain 2015 Worldwide 747 First Officer 2016 Captain 2023 ----PAX:A318/9/20/1,A332/3/43,A380,B717/32/33/34/35/36/3G/38/39,B744/74M,B752/3,B762/3/4,B772/W,B787-8/9/10,RJ85,CRJ,DH6/7/8,DC9/10,E120/70/90,F50/70,MD11/80/90,BE90 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2010
Location: Nordpolen
Posts: 565
|
![]()
Å bruke mobilen i småfly kan også slå ut på radioen. Så får man ikke svar fra ATC så kan det være fordi vi sitter og irriterer oss over at det bare kommer interferencelyder ;P
__________________
meep meep ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Om oppførsel ombord på fly (splittet) | SBT | Småprat | 14 | 05-09-2018 22:25 |
Drikke ombord i F (splittet fra US Airways tilbudstråden) | Hypern | Småprat | 14 | 09-10-2011 07:14 |
Oppheve forbudet mot poengopptjening innenlands? (splittet fra Norwegian-mobil) | TOS | Flyforum | 14 | 03-02-2010 17:01 |
Og da kommer Ryanair bruk av mobil-telefoner ombord | Utflyttet | Flyforum | 20 | 09-11-2007 22:48 |
Turk Hava Morradi tester mobil ombord | CK | Flyforum | 0 | 28-02-2007 08:41 |