Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-01-2011, 03:46   #1
Dreyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2007
Posts: 749
Default Mobil ombord i fly (splittet fra Landing på Gatwick)

Hva er det som er så vanskelig med å forstå når de sier at mobiltelefoner skal være avslått under start og landing?
Dreyer is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2011, 11:37   #2
rymle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2010
Location: Nordpolen
Posts: 565
Default Re: Landing på Gatwick

Når selv pilotene strekker seg til å sette mobilene sine i flightmode, så er det klart man mister litt respekt for de urgamle reglene.
__________________
meep meep
rymle is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2011, 12:14   #3
Flopp
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 218
Default Re: Landing på Gatwick

Quote:
Originally Posted by Dreyer View Post
Hva er det som er så vanskelig med å forstå når de sier at mobiltelefoner skal være avslått under start og landing?

Det er vanskelig når det er en regel som er helt bak mål. Jeg har selvfølgelig mobilen i flightmode, ikke det at det er nødvendig heller.

Det er gjort grundige tester på om mobiler og andre små elektriske duppeditter har noen innvirkning på flyet, og det har det selvfølgelig ikke. Det er bare en "just in case" regel.

Den regelen er like smart som om det skulle vært en regel som sa at det er ikke lov til å fly "just in case" det skulle dette ned.
Flopp is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2011, 12:26   #4
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,285
Default Re: Landing på Gatwick

Quote:
Originally Posted by rymle View Post
Når selv pilotene strekker seg til å sette mobilene sine i flightmode, så er det klart man mister litt respekt for de urgamle reglene.
Jo, men hva når alle begynner med mobilene? Når 189 mobiltelefoner i kor hyler desperat etter basestasjonen sin? Det er kanskje ikke et kjent faktum for alle, men mobiltelefoner sender ekstra sterk "stråling" (signaler) når de ikke har dekning. Så har vi 189 mobiltelefoner på maks nivå. Er det da "en urgammel" regel, eller et faktisk logisk poeng?

En annen ting er jo 189 mennesker som alle skal sitte og skravle i telefonen på et fly.....

Så jeg synes ikke det er noe man bare skal avskrive uten problemer, og heller la pilotene ha den lille friheten for dem selv. De har iallefall muligheten til å direkte skru av / gjøre tiltak hvis de hører mobilen gjør interferens.

Flightmode er fint.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2011, 12:49   #5
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Landing på Gatwick

Quote:
Originally Posted by Flopp View Post
Det er vanskelig når det er en regel som er helt bak mål. Jeg har selvfølgelig mobilen i flightmode, ikke det at det er nødvendig heller.
Hvorfor er det så vanskelig? En regel skal følges selv om den virker meningsløs. Du kjører vel også på rødt lys selv om det ikke er biler i mils omkrets?
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2011, 13:54   #6
SeatBelt
ScanFlyer Gold
 
SeatBelt's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,025
Default Re: Landing på Gatwick

Men hvorfor skal alt elektronisk utstyr slås helt av under takeoff og landing når det har med radiosignaler å gjøre? Er det også "just in case" de har på radiosendere og at dette er kritiske faser?

Er helt med på å følge regler. Irriterende med folk som må bryte dem. Jeg har opplevd at folk har snakket i mobiltelefon rett før og under landing, men også at folk skrur av mobilen i det flyet tar av. Hva er poenget - hvordan går det an å gå glipp av sånne regler? Folk på tur virker noen ganger som zombier. Ikke får de med seg gate-annonseringer, sporskifte på togstasjoner eller andre opprop, og "mobil ikke lov på fly?! Hø? Åja, mobilen, ja. "
__________________
SeatBelt is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2011, 14:11   #7
Morten
ScanFlyer Blue
 
Morten's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 253
Default Re: Landing på Gatwick

Det er jo egentlig bare det å følge med på cabincrew i tilfelle nødsituasjon. Det hadde egentlig ikke tatt seg ut om det skulle skje en hendelse etter avgang med påfølgende evakuering. Viktig å følge med beskjeder som blir gitt over PA. Da kan det fort bli kaos om samtlige sitter med sine I-dingser og ser video og hører musikk.
Morten is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2011, 14:19   #8
Flopp
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 218
Default Re: Landing på Gatwick

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Hvorfor er det så vanskelig? En regel skal følges selv om den virker meningsløs. Du kjører vel også på rødt lys selv om det ikke er biler i mils omkrets?
Kan du bli mer usakelig?
Flopp is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2011, 16:46   #9
Henshaw
ScanFlyer Dusty
 
Henshaw's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Tønsberg
Posts: 4,263
Default Re: Landing på Gatwick

Quote:
Originally Posted by SeatBelt View Post
Men hvorfor skal alt elektronisk utstyr slås helt av under takeoff og landing når det har med radiosignaler å gjøre? Er det også "just in case" de har på radiosendere og at dette er kritiske faser?
Vil tro at dette har noe med å gjøre at man ikke skal sitte å styre med laptoper, musikkspillere og annet som bare vil være i veien ved en eventuell evakuering, da take-off og landing er litt mindre trygt enn resten av flyturen.
Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2011, 18:32   #10
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Mobil ombord i fly (splittet fra Landing på Gatwick)

Kritisk utstyr i cockpit er skjermet mot stråling opptil 800 V/m
En mobil på full sendestyrke gir vel rundt 1 V/m. Så hvis man plasserer 800 mobiler
innenfor en radius av 1 meter i cockpit så blir det kanskje noen problemer..
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2011, 18:42   #11
WF2BNN
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2008
Location: Philadelphia, PA // ORD Based // BNN Oppvekst
Posts: 150
OBB 5 Re: Landing på Gatwick

Quote:
Originally Posted by Henshaw View Post
Vil tro at dette har noe med å gjøre at man ikke skal sitte å styre med laptoper, musikkspillere og annet som bare vil være i veien ved en eventuell evakuering, da take-off og landing er litt mindre trygt enn resten av flyturen.
Stemmer det. De blir dødlige prosjektiler, og det er mye lettere å få folk til å legge det bort om de er skrudd av.... derfor har FAA/JAA etc. bestemt dette.

Det er forøvrig kun under IFR flyving att man ikke lovlig kan bruke mobil ombord, "alle" rutefly flyr jo IFR, men om man flyr VFR i småfly så kan du fint bruke mobilen. Stort sett ikke dekning over 5-6000 fot. Samt du kan skape mange problemer for de på bakken, siden telefonen din er i kontakt med mange titalls basestasjoner på en gang (mot ca. 1-30 på bakken) - noe som kan forstyrre nettet har jeg blitt fortalt. Jeg har ikke merket noe av det selv.
__________________
FAA Airline Transport Pilot B744, CL-65, CFI, CFII Single & Multi Engine. AC: B747-400/LCF/-8 CRJ-900 CRJ-700,C-140,152,172R/SP&P/RG, PA-44,PA-28,BE-76. Hours logged: 9000+ OFT 08/09/11/12 HAI 10/11 Delta/United Express CR7 First Officer 2012 Captain 2015 Worldwide 747 First Officer 2016 Captain 2023
----PAX:A318/9/20/1,A332/3/43,A380,B717/32/33/34/35/36/3G/38/39,B744/74M,B752/3,B762/3/4,B772/W,B787-8/9/10,RJ85,CRJ,DH6/7/8,DC9/10,E120/70/90,F50/70,MD11/80/90,BE90
WF2BNN is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2011, 21:36   #12
rymle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2010
Location: Nordpolen
Posts: 565
Default Re: Mobil ombord i fly (splittet fra Landing på Gatwick)

Å bruke mobilen i småfly kan også slå ut på radioen. Så får man ikke svar fra ATC så kan det være fordi vi sitter og irriterer oss over at det bare kommer interferencelyder ;P
__________________
meep meep
rymle is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Om oppførsel ombord på fly (splittet) SBT Småprat 14 05-09-2018 22:25
Drikke ombord i F (splittet fra US Airways tilbudstråden) Hypern Småprat 14 09-10-2011 07:14
Oppheve forbudet mot poengopptjening innenlands? (splittet fra Norwegian-mobil) TOS Flyforum 14 03-02-2010 17:01
Og da kommer Ryanair bruk av mobil-telefoner ombord Utflyttet Flyforum 20 09-11-2007 22:48
Turk Hava Morradi tester mobil ombord CK Flyforum 0 28-02-2007 08:41


All times are GMT +2. The time now is 16:19.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.