![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer ettellerannet..
Join Date: Sep 2004
Location: Hvam
Posts: 2,184
|
![]()
Fant denne på nett og ler så jeg griner
Store omlegginger i SAS Piloter som jobber hjemmefra og selvbetjent bagasjehåndtering er blant de nye tiltakene. Publisert 21.02.2006 13:56. Oppdatert 21.02.2006 14:26. Satser på C.R.A.S.H. Etter mye kritikk tar SAS Braathens nå grep for å kutte kostnader og tilby passasjerene en ny og bedre flyhverdag. Programmet som skal redde stumpene av Skandinavias en gang mest renommerte selskap har fått navnet C.R.A.S.H. (Cost Reduction And Simpler Handling). Selskapet har henvendt seg til de 3 800 ansatte og bedt om innspill til hvordan man kan spare inn 12 milliarder kroner i året i driftskostnader. Informasjonsdirektør Siv Meisingseth. Ifølge informasjonsdirektør Siv Meisingseth var deltakelsen upåklagelig, hele 9 medarbeidere svarte på skjemaet. Etter å ha luket vekk useriøse forslag som å redusere lønninger og fallskjermavtaler til de best betalte lederne i selskapet, noe som ville kuttet kostnadene med 13 milliarder, sto man igjen med 3 forslag som var kommet fra ledelsen: 1. Kutte antall flygere ved å innføre fjernstyring av fly. 2. Kutte antall kabinansatte ved å innføre selvbetjent, automatisk servering. 3. Eliminere alle kostnader med bagasjehåndtering ved å gjøre dette selvbetjent. Fjernstyrte fly Etter den siste tids problemer med sykmeldte piloter, har SAS Braathens satt fart på planene om å la pilotene fjernstyre flyene hjemmefra over Internet. Økonomisjef Didrik Drachmer sier i en kommentar at alt nå er klart for at de fleste av SAS Braathens fly kan styres av piloter mens de sitter hjemme. Man regner med å spare inn 70 – 75 % av pilotkostnadene ved å gå over til den nye ordningen: - Det er et faktum at mye av pilotenes arbeidstid går med til transport frem og tilbake mellom hjem/hotell og flyplassene. Eksempelvis tar flyturen Oslo – Bergen ca. 40 minutter, mens piloten gjerne bruker både en og to timer på å komme seg til flyplassen, og det samme for å komme hjem eller på hotell. Med fjernstyrte fly vil en pilot som sitter hjemme i Bergen og nettopp har landet et fly på for eksempel Gardermoen, i løpet av minutter være klar til å fly fra Værnes eller Kristiansund, sier økonomisjef Drachmer. Selv om pilotene nå flyr hjemmefra, kan passasjerene være helt sikre på at årvåkenheten er like høy som før. - Vi vil i tillegg spare kostnader knyttet til hotell, uniform og transport. Vi får mer opplagte flygere, nå kan de ligge og kose seg under dynen nesten helt frem til avgangstiden. Det blir det samme når det gjelder landing sent på natt; etter at flyet har landet og takset inn til gate’n, kan flygeren pusse tannen og legge seg med det samme. Flygernes allmenntilstand vil samtidig bli overvåket ved at pilotene utstyres med både RTM (rektal termometer) og BDS (Blod Diagnose System) mens de er pålogget for å sikre at eventuelle "sykdomstegn" fanges opp tidlig. Teknisk enkelt Man skulle i utgangspunktet tro det var svært krevende å utstyre fly med fjernstyring, men dagens fly blir faktisk allerede styrt av datamaskiner. Alt flygeren foretar seg blir gjort om til datasignaler og styrer både motorer og rorflater. Likeledes er all informasjon i cockpit allerede digitalisert fra sensorene i flyet og kan lett overføres fjernt. Det eneste som trengs er et grensesnitt mellom hjemme-PC’en og fartøyets FMS (Flight Management System). Slike grensesnitt selges på Clas Ohlson til kr. 98,-. Prestasjonsbasert pilotlønn SAS Braathens har utarbeidet et system som skal sørge for at pilotene hele tiden gjør en god innsats for arbeidsgiver og passasjerer. Passasjerene kan, via et tastatur, gi poeng for de forskjellige manøvre piloten utfører. Take off belønnes med inntil 20 poeng, det samme som en god landing, mens en forståelig beskjed over interkom’en vil gi 25 poeng. Når turen er over får man et gjennomsnitt for turen, som igjen bestemmer pilotens lønn. Dersom en pilot ikke oppnår en tilstrekkelig høy poengsum, vil han/hun pålegges å iføre seg uniform og sette seg bak stikken i et virkelig fly, gjerne et med daglig avgang fra Karasjok klokken 0400. Hjelper ikke dette vil andre tiltak bli satt inn, for eksempel at piloten settes til å vaske toalettene før og etter flyturen. Dørene til cockpit’en vil være stengt mens passasjerene er om bord, slik at ingen vet om flyet blir fjernstyrt eller ei. For de som fremdeles tviler, kan teknisk sjef Tore Transponder fortelle at systemet allerede har vært prøvd ut: - De av dere som fløy med SAS Braathens rute SK319 mellom Bergen og Oslo den 10. februar med avgang klokken 1020 har allerede opplevd å fly uten pilot, han satt nemlig hjemme i Narvik! Selvbetjent mat og drikke Selskapet har også sett på den øvrige kabinbesetningen og funnet en mulighet for å kutte kostnader og unngå sykefravær. Servering av mat og drikke vil for eksempel kunne gjøres selvbetjent. For innenlandsruter innebærer det at passasjerene tar med seg et rundstykke eller to fra en kurv når de går om bord (eventuelt pålegg må tas med hjemmefra). Når det gjelder utenlandsreiser på mer enn 5 timer har selskapet fått utviklet en selvbetjent vogn for bruk om bord på fly. Vognen beveger seg i sneglefart nedover midtgangen og passasjerene forsyner seg selv. Her har man inngått en leveringsavtale med et større landbrukskollektiv i Tsjernobyl, som vil levere mat med en "standard som matcher prisen" ifølge kollektivkommandant Gregorij Geiger. For at ingen skal forsyne seg med mer enn ett matbrett hver, vil man ha en gruppe på 10 CAP’er (Cabin Attendent Police) stasjonert i New Delhi som via fjernstyrte kameraer vil kunne overvåke mer enn 300 fly til enhver tid. Bagasjehåndtering neste Det viser seg at de fleste passasjerer er fullt i stand til å slenge bagasjen sin inn i lasterommet på flyet like godt som en hvilken som helst bagasjestuer. SAS Braathens selvbetjente bagasjehåndtering: Løft luken, slipp bagasjen rett ned i lasterommet. Selskapet ser for seg at flyenes midtgang blir utstyrt med luker som fører ned til lasterommet under. Passasjerene sleper koffertene sine inn på flyet og slipper dem ned i lukene, direkte ned i lasterommet. Når flyet har takset til gate’n vil lastelukene på undersiden av flyet låses opp og bagasjen ramle ned på bakken. Passasjerene går ut av flyet og ned en trapp og plukker så frem bagasjen fra haugene under. Dette blir både god trim og sosialt for de reisende. De reisende vil nok tenke seg om to ganger før de trekker med seg 30 kilo i overvekt ettersom de selv må besørge bagasjehåndteringen. Lite å hente på teknisk vedlikehold SAS Braathens mener de allerede har skåret inntil benet når det gjelder teknisk vedlikehold. Vedlikeholdsdirektør Vegard Venturi sier at selskapet for lengst har perfeksjonert et system som gjør at feil ikke blir oppdaget og jobber blir kvittert for uten å ha blitt utført. I tillegg er flyteknikerne innforstått med at ledelsen mener det sikkert går bra uansett.
__________________
Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly and for the same reason |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 166
|
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,323
|
![]()
__________________
Bare en passasjer... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer ettellerannet..
Join Date: Sep 2004
Location: Hvam
Posts: 2,184
|
![]()
Genialt Egon
![]()
__________________
Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly and for the same reason |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
|
![]()
Jeg ser for meg at annosseringen kan bli bra..... der passerer vi Galøpig..oh rettelse Gaustatoppen. Beklager!
Jeg trodde de trengte 2 piloter? Hvordan skal de få til det. Kjøpe tomannsboliger til flygerne? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
Det var noen virkelig bra bilder i galleriet på nrk.no, her er et lite utvalg:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Forandringer angående setereservasjon fra 15.01 | 737-405 | Flyforum | 141 | 21-01-2010 12:48 |
Braathens og SAS braathens modeller søkes!!! | svgspotter | Samlerhjørnet | 3 | 12-08-2009 12:50 |
BRAATHENS / SAS BRAATHENS / SAS NORGE 737 | OJB | Flyforum | 4 | 30-07-2007 11:25 |
Nye IP - forandringer for noen på SBS-1 | ATC-flyradar | Register- og ATC-Forum | 10 | 08-03-2007 18:46 |
Tidligere Braathens-fly flytter på seg i den store verden | Blubird | Flyforum | 12 | 30-12-2004 13:57 |