![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jaja, da var det på tide med en ferietur igjen. Denne gangen er det ikke så veldig mye nytt og spennende, men det er kanskje verdt en liten rapport likevel. Noen bilder blir reprise fra tidligere trip-rapporter, men det får man leve med. Billedkvaliteten er også varierende. Noe er tatt med mitt kamera, noe med et gammelt kamera og noe med mobil. Da mitt kamera skulle lades kvelden før avreise, fant jeg ikke igjen laderen. Det var selvsagt umulig å få kjøpt en ny på OSL, så da måtte man spare litt på strømmen. Kameraet holdt til ca 5000km fra OSL på hjemreisen og 546 bilder, så det var ikke så ille likevel.
Her er linken til et par reiserapporter som inneholder turer i samme område, og som danner benchmarkinga for denne ferien. Lufthansa og Swiss i F og C, Thai, Qatar og Singapore i C, F lounge i FRA og ZRH, F terminal i FRA og diverse hoteller i Shanghai, Bali og Singapore http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=91814 ANA, Swiss, Lufthansa og Thai i F, Swiss, Lufthansa og Thai i C, diverse hoteller i Tokyo, Bangkok og Kuala Lumpur, F lounger i NRT, BKK og ZRH. http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=87984 Da kjører vi: Med en fryktelig tidlig avgang ble det taxi til OSL. Forhåndsbestilt kom selvsagt 20 minutter for sent, men da hadde vi allerede fått tak i en annen. Skjønner ikke taxi-selskap at man ikke kan komme 20 minutter for sent? Ankomst OSL 05:14, og da så det slik ut ![]() Inne i terminalen var det temmelig fullt. Frister det med charter? ![]() Eller frister det med rutefly? ![]() Innsjekk gjort på et par minutter, men kun boardingpass for de første to legs’ene. Fast-track var også uproblematisk, og etter en liten champis i taxfree og et mislykket batteriforsøk, ble det en kort frokost i loungen. Gullstua var stengt, og det var temmelig fullt i businessloungen. Der var det typisk sommertid, med familier og koner i stedet for dress-mafiaen. OSL-FRA LH861 06:35-08:50, sete 02A Airbus A319 Boarding på rute, men ikke lenge etter kom kapteinen på lufta og fortalte om forsinkelser. ATC i Frankfurt var lite samarbeidsvillige, og vi fikk en groundstop på OSL. Heldigvis ble den kortere enn først antydet, og vi var av gårde rundt kl 07:00. Temmelig surt ut fra gate, push 10 min sent ![]() Dette er hva Lufthansa kaller frokost. Mener å huske at for x antall år siden var det minst like bra frokost på en 40 minutter lang innenriksreise i Norge. Ikke hakket bedre enn Air France i deres PV. ![]() Her er Lufthansa og Air France ved siden av hverandre. Helt likt, bortsett fra pappkruset og plastglass hos Air France! ![]() Komforten om bord var temmelig laber, jeg er ingen fan av NEK. Swiss har omtrent samme seter, men de er vesentlig bedre. Ikke god benplass heller, det er omtrent som Norwegian. Et selskap som Lufthansa bør kanskje tilby noe bedre i business-klasse? Heldigvis blokka midtsete, så man fikk stua håndbagasje under setet foran, og satt IFE på bordet i midten. Medpassasjerer reagerte på den svært kraftige støyen etter take-off, men slik er det når man sitter ved motorene uansett hvor i flyet man har satt seg. Ankomst noen få minutter etter rute etter landing på 25C. Da ble det en kort taxi til fjernpark. Ingen limo som henta oss, hva i alle dager? Det ble i stedet buss til B-gatene, og da skulle man forsøke seg på sjakktrekket å dra til FCL i B-loungen som har biltransport til flyet. Det betydde passkontroll og mye bortkasta tid. Da man endelig kom til B-loungen, fikk man beskjed om at de ikke hadde bil-transport til Schengen-gater. De sa også at A-loungen var et bedre valg, siden den lå mye nærmere gaten. Takk skal du ha, Lufthansen! Jeg må vel skylde på dårlig research her, men det er ikke alltid like lett å holde styr på Frankfurts finurligheter. A-Loungen frista i utgangspunktet ikke, siden den lå temmelig langt borte fra der vi nå befant oss. Etter den skrale frokosten om bord måtte vi bare innse at vi måtte bite i det sure eplet, og sale av gårde gjennom ny passkontroll og sikkerhetskontroll. Mens jeg gikk de 10-15 minuttene tenkte jeg på hvor mye bedre det er med transfer i Bangkok, Paris eller Zurich. Det hjelper ikke med fine lounger, når resten av transferopplevelsen er så slitsom. Frankfurt Lufthansa FCL A-Lounge I A-loungen ble det en ganske intensiv frokostopplevelse og en kjapp kattevask. Det ligger en del bilder fra loungen i deja vu-rapporten jeg linker til litt lenger opp. Menyen er lik i B & C FCL og FCT ![]() Skikkelig mat har de på bakken, og juicen var skikkelig god. ![]() Ingen bilder fra dusjen, men det finnes i andre trip-reports. 35 minutter før avgang måtte man forlate åstedet, siden det var mer enn 5 minutter å gå TILBAKE til gaten. Også dette var en bussgate, og langt de fleste var allerede dratt. Vi var kun 5 stk på den siste bussen ut til flyet. FRA-ZRH LX1071 10:25-11-30 ARJ Ikke så lett å strekke ut bena, men knærne tar i det minste ikke borti setet foran. ![]() Denne søte saken ble tauet forbi. Ser ut som en forvokst E-jet. ![]() Avgang mot sør på RW 18, ingen kø. Man må jo bare like utsikten fra dette flyet. Har ikke fløyet med Avro på mange år, den gangen var det i F med brede seter 2+2. Swiss har 2+3 med blokkert midtsete, men det var greit på en så kort tur. ![]() Slike skilt burde flere selskap sette opp! Selv om man er sist ombord, bør man få plass til bagasjen. ![]() Jeg droppet maten på denne turen, med kun 2 timer søvn om natta frista det mer å sove litt. Mat kan man spise i loungen! De serverte uansett bare et rundstykke og en kake, samt drikke. Det ble ankomst på rute, og også denne gangen fjernpark. Egen buss for businessklasse, men siden økonomibussen parkerte omtrent samtidig og nærmere inngangsdøra, ble det hele temmelig bortkastet. ZRH er uansett lynkjapt, og 2 minutter etter vi gikk ut av bussen, var vi på plass i loungen. Bra det er effektivt når man har under 1,5 time til neste avgang. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Zurich First Class Lounge
Det ligger en del bilder fra loungen i rapportene jeg linker til lenger oppe på siden Kattevasken i FRA var ikke nok, og det var på tide med en skikkelig dusj. Med bare to dusjer og ørten interkontinentale avganger mellom 12:30 og 13:30 var dusjene selvsagt opptatt. Hvorfor ikke bruke ventetiden på litt mat? Menyen i FCL ![]() Swiss pleier å ha MYE og GOD mat om bord, så det var ikke noe poeng å krysse av alt på menyen. Det ble i stedet litt skumpa og reker. Godt var det jammen! Ble sittende ved baren, siden loungen var ganske full og jeg skulle være litt rask. ![]() Fin presentasjon i beste Swiss-ånd ![]() En liten bar ![]() En litt større bar, og OL på tv ![]() Plutselig var begge dusjene ledige og rengjort, og jeg var ikke så vanskelig å be. Forholdsvis trangt i forhold til Lufthansa, Thai og Air France, men det gjorde nytten. ![]() Bvlgari er greit. ![]() Etterpå ble det litt snacks, 45 minutter til avgang og 35 minutter til shuttlen skulle gå. Rosa Piper var ingen suksess, men smoothien var god. Resten så bedre ut enn det smakte. ![]() ![]() 12:25 var det avgang fra loungen, men det var et kaos i kjelleren. Det tok nærmere et kvarter før bilen gikk. Heldigvis var det ikke mer enn 2 minutter fra vi gikk ut av bilen til vi gikk ned jetbrua til dette flyet. Det var nå kun 15 minutter til avgang, og selve transfer til E-piren og selve gaten var helt smertefri. Ingen sikkerhetssjekk eller passkontroll i E-piren. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Superflyer
|
![]()
Jeg fikk heller ikke transport fra fjernpark i FRA når jeg reiste til HKG, selv om jeg hadde LX F fra ZRH. Vet ikke om de tilbyr dette når du skal kun ha transfer i FRA......
Ser ellers veldig fram til videre rapporter..... Edit : DM-tur ? Last edited by LN-FHU; 14-08-2012 at 13:56. Reason: Tilføyer spm.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
ZRH-NRT
LX160 13:00-07:50 Airbus A340-300 sete 02A Det er mange kabinbilder i de to andre rapportene mine, begge fra 01A. Denne gangen fikk jeg 02A, og det er kanskje bedre på noen måter. Man har utsikt til hele kabinen, mens de på rad 1 ikke har utsikt til mitt sete. På 01A sitter man derimot i et hjørne, og føler seg nesten alene i kabinen dersom nabosetet ikke er tatt. ![]() På denne flighten var det to ledige seter. 01D og 02G. 01G var en ung gutt som ikke var på setekartet dagen før avreise. Kanskje en på ID? Han var i alle fall i cockpit og snakket en del med pilotene. ![]() Heldigvis ingen hattehylle i midten av flyet. ![]() Amenity kit ![]() Skikkelig champis, Laurent Perrier Grand Siecle. ![]() Litt småsnacks før avgang ![]() Vi fikk beskjed om at vi ville ta av 25 minutter forsinket, noe som passet meg ypperlig. Det var solid trafikk av både 333 og 343 mens vi taxet ut, kl 13 er hovedbølgen på ZRH ![]() Take-off roll var rundt 50 sekunder, og stigehastigheten var veldig lav. Nesten litt komisk at man kan klatre ut, svinge over 90 grader og fly forbi flyplassen, fremdeles i pattern høyde. ![]() Komfortabelt er det i alle fall, støynivået er absolutt akseptabelt ![]() 30 minutter etter avgang ble bordet dekket ![]() Varmt og ferskt brød ![]() Meget godt, tre ulike typer ![]() Menyen for denne turen. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Vinlista
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ingen kaviar hos Swiss, men det er ikke noe savn når de serverer dette. Alt servert fra vogn der man kan plukke det man vil ha. ![]() Virkelig snadder. Fortsatte med champis, siden jeg har skikkelig sansen for den Swiss serverer. ![]() Ikke så mye mat på denne karen ![]() Swiss har et skikkelig stort bord med plass skikkelig til IFE ![]() Laksen var så god at jeg tok en runde til ![]() Ypperlig konsistens og smak ![]() Suppen var god, men den hvite flekken fikk ligge igjen når jeg var ferdig ![]() Hovedretten var, som alltid, måltidets svakeste rett. Dette er også den minst imponerende hovedretten jeg har fått hos Swiss. Det var egentlig som en middels gryterett. Gikk over til Bordeauxen som var god, men ikke fantastisk. ![]() For all del, godt, men ikke spektakulært. ![]() Så ba jeg om en time pause, var temmelig overmett på dette tidspunkt. Bar-oppsett foran 01DG ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Ja, poeng er til for å brukes! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
En time senere ble det ost på meg, og ostetralla er et høydepunkt hos Swiss. Ypperlig presentasjon og smak. Jeg ba om en smak av hver av ostene. Gikk nå over til dessertvinen, Klein Constantia, som var et skikkelig høydepunkt. Søt og fyldig.
![]() Sennepsmarmeladen er en super match til osten ![]() En halvtime senere begynte måltidet å nærme seg slutten, desserten ble servert. Jordbær med kapers var en spennende kombinasjon, som gir smaker med kontrast. Fremdeles dessertvin, som passet like bra til denne retten. ![]() Jeg synes det ser lekkert ut! ![]() Macallan, decaf og sjokkis for å runde av hele greia. 3,5 timer etter avgang. ![]() Deretter tok jeg et par timer til med champis og film før jeg fant ut at det var på tide å prøve å få sove litt. Senga blir klargjort med en tynn madrass og skikkelig dyne og pute ![]() Det ble ikke all verden med soving, men et par timer fikk jeg til. Så var det klart for frokost ca 1:20 før landing. Her er menyen ![]() Starter med litt kaffe og frukt for å komme i gang ![]() Pålegg til rundstykket ![]() Og så litt skikkelig mat for Mons ![]() Morgentåke over Japan ![]() Spennende natur i dette landet ![]() Vi landet litt før rute, og da var allerede A380 fra Frankfurt kommet. Den skulle ta av 50 minutter etter oss fra Tyskland. Vi parkerte ved siden av dette flyet, som er det første med Thai sin nye 1.klasse. ![]() Vi ble fulgt av Swiss-personell til immigrasjonen, men det var ingen prioritetskø. Det tok faktisk overraskende lang tid å komme gjennom, men hadde uansett god tid til bussen gikk til hotellet. For å oppsummere litt: -Swiss er igjen bra på alle punkter. -Super drikke, og meget bra mat bortsett fra hovedretten som var middels -Ypperlig service. Vennlig og profesjonell -Ren og pen kabin, alt virket som det skulle -Setet er kanskje noe hardt å sove i, eventuelt kunne man hatt en tykkere madrass. -Transfer i Zurich er en lek, enten man kommer eller drar. Loungen er også bra, selv om den er noe full i rushen. -Swiss befester sin posisjon som mitt førstevalg i F. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Meget deltajert rapport. Saa svaert levelig ut.
Upcoming flights: APR GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70 Last edited by jb1; 14-08-2012 at 20:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Siden det var en DM tur med LX, må jeg spørre: Når bestilte du turen?
Jeg kjørte LX til BKK i mars, men bestilte turen en gang før jul. Har ikke sett ledige F seter hos LX siden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Flotte saker, og virkelig et spark i baken for å komme i gang med DM!
Når det gjelder shorhaul frokoster synes jeg faktisk KL slår både LH og AF godt ned i støvlene. Papp og plastfritt, ordentlig bestikk og asjetter, (som oftest) gode retter ala pannekaker eller egg og ikke minst det fiffige salt og pepper timeglasset ![]() (KL må jo ha et enormt svinn på bestikk) |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
![]() Turen ble booket i vår, og endret tre dager før avreise. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Conrad Hotel Tokyo
Limo-bussen tar litt tid fra Narita, men det er veldig greit å bli kjørt i en nesten tom buss med AC helt til døra. Prøvde Narita Express forrige gang jeg var i Tokyo, men holder meg nok til bussen heretter. Var fremme på hotellet ca halv elleve, og det var ikke noe problem å sjekke inn. Var faktisk så tidlig ute at vi rakk frokosten i loungen, veldig bra timing. Det er en del bilder fra hotellet i SALT og champagne-rapporten, men her kommer noen til. Det har ikke endret seg så mye på 14 mnd. ![]() Hotellet starter i 28. etasje, og denne etasjen har god takhøyde. Her fra venteområde i lobbyen, med utsikt til baren. ![]() ![]() ![]() Velkomstgave på rommet i 36. etasje ![]() ![]() Rent, pent og moderne. ![]() Ikke enorm plass, men det duger ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Badet har egne rom for dusj og toalett. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Nydelig utsikt i dagslys. Parken er forresten meget flott, et par bilder derfra senere.
![]() ![]() Sola på vei ned over bukta. Mye finere utsikt enn på andre siden av bygningen. ![]() Og slik ser det ut om kvelden. Synd jeg ikke har et skikkelig kamera til å ta bilde med om natta. ![]() Minibar ![]() ![]() Suntory var godt! ![]() Executive lounge, her med kveldsmat (18:00-20:00) og valgfri drikke (øl, vin, sprit, alkoholfritt) ![]() Litt sløv i blikket her ![]() Loungen er ikke stor, men koselig nok. ![]() Hadde alle frokostene i loungen også. ![]() Det var flere gode ting å velge mellom, men jeg hadde det samme hver dag. ![]() Utsikt fra loungen, langt fra like bra som fra rommet. Dette var en skikkelig sur dag, jeg måtte faktisk kjøpe meg paraply. ![]() Skumle skyer ![]() Tokyo var flott, selv om det kunne bli litt varmt. Det ble tid til litt turist-ting, og dessuten var vi så heldige at vi hadde en tokyo-jente som kunne norsk som var guide. Var innom blant annet Harajuku og Roppongi, der jeg fikk kjøpt en kokkekniv som bare selges i Japan på denne sjappa: http://www.yoshikin.co.jp/w/index.html Det ble også en tur på Tsukiji fiskemarked, både for å se litt på livet ![]() ![]() ![]() Og for å spise litt ![]() Dette må vel kunne kalles fersk sushi. Det smakte ganske annerledes enn det man får på den lokale sushi-sjappa her (og da sikter jeg ikke til Alex) ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Fra Hamarikyu-parken nedenfor hotellet:
![]() ![]() ![]() ![]() Litt sightseeing ![]() ![]() Harajuku, et merkelig shoppingdistrikt ![]() Der folk gjerne hadde merkelig påkledning ![]() Mange fancy butikker også ![]() Last edited by Dag Viking; 15-08-2012 at 13:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det ble tid til litt smake-saking
![]() ![]() Litt lokal mat, ikke en typisk turistfelle. Dette var en slags pannekake som de kalte det, med egg, kål, mel osv. ![]() På besøk i fiskedisken i en dagligvarehandel ![]() Mye rart ![]() Stort utvalg ![]() Mye fisk ![]() Og mye nam-nam ![]() Norsk laks hadde de også ![]() Ferdige lunsjbokser ![]() ![]() Var på besøk hos en lokal familie, veldig interessant å spise middag hos de og prøve hva de pleier å spise til daglig. ![]() Oppsummert: Conrad Tokyo er meget bra på alle måter. Rent og pent, funksjonelt og forholdsvis nytt. Super betjening, en fin executive lounge, bra utsikt fra rommet, og flere topprestauranter (jeg prøvde ingen av de ved dette besøket, men har gjort det tidligere) Jeg vet ikke om det er hoteller i Tokyo eller dette hotellet spesielt, men det har mer amerikansk enn japansk preg. Conrad er en sterk kandidat for neste Tokyo-opphold også. For tilbake skal jeg, men da med en solid runde rundt i resten av Japan. Japan er et av de hyggeligste landene jeg har besøk, respekten som folk har for andre mennesker er beundringsverdig og i stor kontrast til hva vi ser her i steinrøysa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Forøvrig en knallbra rapport fra deg som vanlig med gode skildringer og bilder! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Fremragende rapport!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
|
![]()
Takk for en veldig bra rapport.. Dette gir virkelig lyst til å oppleve Japan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Takk for kommentarer. Da er et nytt kapittel klart.
__________________________________________________ _______________________ Etter hvert var det klart for å bevege seg videre. Sen utsjekk var ikke noe problem, og det ble limo-buss også tilbake til NRT. Den videre reisen var egentlig booket med United og Thai i business. Etter hvert åpnet United seg i 1.kl, men det fristet ikke å endre KUN til det. Ventet på at andre ting skulle åpne seg opp, og ble litt skuffet da Singapore sitt vindu til 1.kl ikke hadde ledig på ønsket avreisedag. Så også på en sen kveldsavgang fra HND, men den ble tatt før jeg fikk somlet meg til å ringe for å endre. Tre dager før avreise ble imidlertid billetten endret, til ny reiserute med to legge i F i stedet for C. Tokyo Narita Airport, United International First Lounge Innsjekk på NRT går som en lek, de har egne felt for business, første og gull. ![]() ANA er stolte av 787 ![]() Innsjekk gikk kjapt og greit, og man får eskorte gjennom sikkerhetskontrollen. Immigrasjon hadde ingen kø, og etter å ha tømt lommene for yen bar det av gårde til første lounge, United International First Lounge. Den ligger nærmest immigrasjon, og var en naturlig stopp på vei utover mot gaten. Store flater med utsikt til vestre rullebane, 16R/34L om jeg husker riktig fra flightsim-eraen. ![]() Jumbo-heaven ![]() United har NRT som hub, ikke vanskelig å se det. ![]() Greno Champagne til kjøling ![]() Diverse annen vin. Mistenker at det ikke er spesielt god vin. ![]() Enkel buffet ![]() Knapt nok en mini-bar ![]() Dispensere for øl og annen drikke ![]() Vin og Sake ![]() Litt mer av loungen ![]() Mat-buffeten var omtrent ribbet, etter at en stor familie tømte alt som var. Suppa var imidlertid god. ![]() Litt annen småsnacks kom også tilbake, når den sultne gjengen hadde forlatt loungen. ![]() Alltid godt med en loungedusj, så her er bilder av badet ![]() ![]() Sparsommelig dusj-kit ![]() Et United-fly ankom, og en lang tropp med rengjørere satte i gang. Dette er under halvparten av de som pilte opp trappa. ![]() Hva har skjedd her da? Hagl? Dårlig grunning? ![]() Ikke bare ANA som flyr 787 i Japan. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Swiss med storfint besøk i Arktis | KjetilK | Småprat | 4 | 04-02-2017 21:27 |
Sommerferie - SQ - Conrad Singapore og Conrad Bali | SudCaravelle | TripReports | 20 | 25-05-2015 17:42 |
Artikkel om Conrad Hiltons oppførsel på BA 269 til LAX | rkvalvaa | Småprat | 7 | 12-03-2015 08:30 |
OSL-Phuket med Swiss/Edelweiss vs Thai? | Nja | Reiseforum | 4 | 26-07-2013 12:38 |
Med Swiss i C til MUC | Someone | TripReports | 14 | 11-02-2009 11:45 |