Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 23-07-2012, 18:19   #1
Islending
ScanFlyer Silver

Default Endelig sommerferie!

Da Lufthansa hadde Business class salg i januar, bestemte jeg meg for å bestille årets sommerferie. Reiseruten ble Bergen - Oslo (NSB og buss for tog), OSL-ZRH-BOS-MUC-BER (TXL) med Swiss og Lufthansa. BER (TXL)-CPH-OSL og OSL-BGO med SAS.

Dette var et av de siste Z-salgene til LH før den ble erstattet med den kjipe P-klassen. Så blir full opptjening i Eurobonus-kontoen, noe som trengs da jeg nettopp har blitt nedgradert til EBS etter alle disse DM-turene mine det siste året der det ikke har vært noe poengopptjening.

Bergen - Hønefoss - Oslo

18.07.2012
Tog og buss
Avg. Bergen 07:58
Ank. Oslo S 14:20

Jeg fikk bestilt meg en minipris billett til 199,- + 90 for komfort plass fra Bergen til Oslo, da de flyavgangene som passet meg var litt for dyre etter min smak. Dessuten er det jo alltid koselig å se all den flotte norske naturen fra toget en gang i blant. Dessverre var det (stappfull) buss for tog mellom Hønefoss og Oslo S, men da bussturen bare tok 40-50 minutter, så gjorde det ingenting. Jeg hadde ledig sete ved siden av meg på toget, god utsikt og internett tilgang (innimellom), så skal ikke klage.

OSL-ZRH

Swiss
LX1255
19.07.2012
Avg. 09:45
Ank. 12:05
Airbus A319
HB-IPY " Les Ordons"
Levert: 18.10.1996 (ex. Swissair)

Jeg måtte dessverre inn til OSL tidlig denne morgenen, da søsteren min som jeg overnattet hos drar på jobb kl 06:30 om morgenen. Jeg tok Flytoget fra Lillestrøm og var på OSL rundt 07:00, altså 40 min før innsjekk hos Swiss åpnet. Tiden tilbrakte jeg til å spotte litt utenfor terminalbygget. Jeg var først til å sjekke inn. Jeg observerte at det var en bunke HON-tags bak skranken, men jeg endte opp med en vanlig priority-tag selv om jeg skulle fly F denne dagen. Jeg fikk boarding card og ble fortalt at jeg kunne bruke fast track, men advarte meg også at dragene der kunne være litt kranglete... Jeg fikk rødt lys da boarding kortet ble scannet, men ble likevel ønsket velkommen og god tur videre. Kan det være at det er pga. klagene de har fått i det siste?

Jeg kom meg forbi kjøpesenteret og opp i loungen. Fikk meg et par enkle brødskiver og yoghurt. Mange familier i gullstuen denne morgenen. Ellers var det lite som skjedde der oppe.

Jeg var nr. 3 ombord i flyet, og fant plassen min 1F rimelig kjapt. Benplassen var grei da bulkhead'en gikk innover. Det var satt av to rader til Business, og jeg var eneste passasjer. Det var en søt ung dame som hadde ansvaret for meg i dag. Vi pushet ut nøyaktig på tid, og var i luften ti minutter etterpå. Vi tok av i nordlig retning fra 01L og tok en rask venstresving og endelig hadde vi snuten vendt sørover.

Frokosten ombord bestod av enten eggerøre med bacon og røstipotet eller vegetaromelett. Jeg valgte det første og det fulgte med en varm croissant, kjeks med ost og cottage cheese og en kirsebær dessert med hva jeg tror var havregryn. Maten var overraskende god, og jeg synes at baconet var perfekt stekt, og eggerøren kjempegod. Røstipoteten var også helt ok. Jeg var kjempefornøyd med måltidet mitt og spiste opp alt utenom det ene rundstykket...

Etter frokost tok jeg meg en liten lur, men våknet opp av "toalettrekere" som hadde sneket seg forbi gardinen... Før landing ble jeg servert et par sjokolader, og jeg hadde en hyggelig prat med maîtres de cabine. Han anbefalte meg å ta et par timer i Zürich i finværet siden jeg hadde nesten seks timer connection i ZRH.
Var veldig fornøyd med Intra-Europa C-produktet til Swiss. Vet ikke hva de hadde å tilby av drikke på denne turen da jeg holdt meg til vann.

Da jeg ankom ZRH, dro jeg straks til FCL for en rask og lett lunsj og for å spørre om jeg kunne legge fra meg håndbagasjen. Det gikk heldigvis greit, og jeg la bagen min fra meg i crew-skapet.

Jeg tok toget inn til byen som tar rundt ti minutter hver vei, og endte opp med å traske rundt i gamlebyen og langs elven et par timer. Zürich er en koselig by som jeg gjerne kunne tenkt meg å se litt mer av en annen dag.

Jeg kom meg tilbake til flyplassen og kom meg raskt gjennom fast-track og inn igjen i loungen. Det var rundt 30 grader og høy luftfuktighet denne dagen, så jeg spurte straks om et ledig dusjrom da jeg var blitt god og svett etter byturen...

I LX FCL er det dessverre ingen bade-gakkgakk'er, men du får et fint Bvlgari dusj-kit.

Etter dusjen, var det ikke mer enn én time igjen til shuttelen skulle plukke meg opp i loungen for å kjøre meg ut til Non-Shengen piren. Jeg satte meg ned i restauranten og spiste den beste Club Sandwhichen jeg noen gang har smakt! Fantastisk!

Omsider nærmet klokken seg fem, og en av loungedamene kom og hentet meg for å bringe meg ned til passkontrollen og bilen som ventet. Heldigvis var det kun jeg som trengte kjøring denne dagen, og jeg ble kjørt i en splitter ny BMW i stedet for de kjipe minibussene.

Last edited by Islending; 23-07-2012 at 18:22.
Islending is offline   Reply With Quote

Posting Rules