Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 23-07-2012, 18:19   #1
Islending
ScanFlyer Silver

Default Endelig sommerferie!

Da Lufthansa hadde Business class salg i januar, bestemte jeg meg for å bestille årets sommerferie. Reiseruten ble Bergen - Oslo (NSB og buss for tog), OSL-ZRH-BOS-MUC-BER (TXL) med Swiss og Lufthansa. BER (TXL)-CPH-OSL og OSL-BGO med SAS.

Dette var et av de siste Z-salgene til LH før den ble erstattet med den kjipe P-klassen. Så blir full opptjening i Eurobonus-kontoen, noe som trengs da jeg nettopp har blitt nedgradert til EBS etter alle disse DM-turene mine det siste året der det ikke har vært noe poengopptjening.

Bergen - Hønefoss - Oslo

18.07.2012
Tog og buss
Avg. Bergen 07:58
Ank. Oslo S 14:20

Jeg fikk bestilt meg en minipris billett til 199,- + 90 for komfort plass fra Bergen til Oslo, da de flyavgangene som passet meg var litt for dyre etter min smak. Dessuten er det jo alltid koselig å se all den flotte norske naturen fra toget en gang i blant. Dessverre var det (stappfull) buss for tog mellom Hønefoss og Oslo S, men da bussturen bare tok 40-50 minutter, så gjorde det ingenting. Jeg hadde ledig sete ved siden av meg på toget, god utsikt og internett tilgang (innimellom), så skal ikke klage.

OSL-ZRH

Swiss
LX1255
19.07.2012
Avg. 09:45
Ank. 12:05
Airbus A319
HB-IPY " Les Ordons"
Levert: 18.10.1996 (ex. Swissair)

Jeg måtte dessverre inn til OSL tidlig denne morgenen, da søsteren min som jeg overnattet hos drar på jobb kl 06:30 om morgenen. Jeg tok Flytoget fra Lillestrøm og var på OSL rundt 07:00, altså 40 min før innsjekk hos Swiss åpnet. Tiden tilbrakte jeg til å spotte litt utenfor terminalbygget. Jeg var først til å sjekke inn. Jeg observerte at det var en bunke HON-tags bak skranken, men jeg endte opp med en vanlig priority-tag selv om jeg skulle fly F denne dagen. Jeg fikk boarding card og ble fortalt at jeg kunne bruke fast track, men advarte meg også at dragene der kunne være litt kranglete... Jeg fikk rødt lys da boarding kortet ble scannet, men ble likevel ønsket velkommen og god tur videre. Kan det være at det er pga. klagene de har fått i det siste?

Jeg kom meg forbi kjøpesenteret og opp i loungen. Fikk meg et par enkle brødskiver og yoghurt. Mange familier i gullstuen denne morgenen. Ellers var det lite som skjedde der oppe.

Jeg var nr. 3 ombord i flyet, og fant plassen min 1F rimelig kjapt. Benplassen var grei da bulkhead'en gikk innover. Det var satt av to rader til Business, og jeg var eneste passasjer. Det var en søt ung dame som hadde ansvaret for meg i dag. Vi pushet ut nøyaktig på tid, og var i luften ti minutter etterpå. Vi tok av i nordlig retning fra 01L og tok en rask venstresving og endelig hadde vi snuten vendt sørover.

Frokosten ombord bestod av enten eggerøre med bacon og røstipotet eller vegetaromelett. Jeg valgte det første og det fulgte med en varm croissant, kjeks med ost og cottage cheese og en kirsebær dessert med hva jeg tror var havregryn. Maten var overraskende god, og jeg synes at baconet var perfekt stekt, og eggerøren kjempegod. Røstipoteten var også helt ok. Jeg var kjempefornøyd med måltidet mitt og spiste opp alt utenom det ene rundstykket...

Etter frokost tok jeg meg en liten lur, men våknet opp av "toalettrekere" som hadde sneket seg forbi gardinen... Før landing ble jeg servert et par sjokolader, og jeg hadde en hyggelig prat med maîtres de cabine. Han anbefalte meg å ta et par timer i Zürich i finværet siden jeg hadde nesten seks timer connection i ZRH.
Var veldig fornøyd med Intra-Europa C-produktet til Swiss. Vet ikke hva de hadde å tilby av drikke på denne turen da jeg holdt meg til vann.

Da jeg ankom ZRH, dro jeg straks til FCL for en rask og lett lunsj og for å spørre om jeg kunne legge fra meg håndbagasjen. Det gikk heldigvis greit, og jeg la bagen min fra meg i crew-skapet.

Jeg tok toget inn til byen som tar rundt ti minutter hver vei, og endte opp med å traske rundt i gamlebyen og langs elven et par timer. Zürich er en koselig by som jeg gjerne kunne tenkt meg å se litt mer av en annen dag.

Jeg kom meg tilbake til flyplassen og kom meg raskt gjennom fast-track og inn igjen i loungen. Det var rundt 30 grader og høy luftfuktighet denne dagen, så jeg spurte straks om et ledig dusjrom da jeg var blitt god og svett etter byturen...

I LX FCL er det dessverre ingen bade-gakkgakk'er, men du får et fint Bvlgari dusj-kit.

Etter dusjen, var det ikke mer enn én time igjen til shuttelen skulle plukke meg opp i loungen for å kjøre meg ut til Non-Shengen piren. Jeg satte meg ned i restauranten og spiste den beste Club Sandwhichen jeg noen gang har smakt! Fantastisk!

Omsider nærmet klokken seg fem, og en av loungedamene kom og hentet meg for å bringe meg ned til passkontrollen og bilen som ventet. Heldigvis var det kun jeg som trengte kjøring denne dagen, og jeg ble kjørt i en splitter ny BMW i stedet for de kjipe minibussene.

Last edited by Islending; 23-07-2012 at 18:22.
Islending is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2012, 19:39   #2
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Default Re: Endelig sommerferie!

Herlig. Hvordan oppgraderte du til F?
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2012, 19:49   #3
Islending
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Herlig. Hvordan oppgraderte du til F?
Star confirmed upgrade. 50.000 EB poeng. Dessverre ble Z-klasse fjernet fra upgrade-charten tidligere i år.
Old 23-07-2012, 20:08   #4
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club

sirpjalle's Avatar

Fin fin lesning. Ser frem til fortsettelsen.
Old 23-07-2012, 20:13   #5
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Bra så langt, håper det kommer mer!
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2012, 18:18   #6
Islending
ScanFlyer Silver

ZRH-BOS

Swiss
LX52
19.07.2012
Avg. 17:40
Ank. 20:05
Airbus A330-300
HB-JHG "Glarus"
Levert: 16.06.2010

Like etter at jeg hadde bestilt billetten min i januar, oppgraderte jeg fra Biz til First med Eurobonus. Dessverre er det ikke mulig å oppgradere fra Z-klasse lengre.

Da jeg kom frem til gaten, var boardingen allerede i gang. Det var en del kø for passasjerer i Economy, mens jeg kom meg raskt inn gjennom Biz/First-køen. Ifølge loungedamen var flyet ganske fullsatt. Men heldigvis gjaldt ikke det F-kabinen. Der var det bare én annen person som okkuperte sete 1A.

Boarding var gjennom dør 2L, og jeg fant raskt frem til setet mitt, 2K. Amenity kit og tøfler lå klart ved setet. Etter at jeg satte meg ned, merket jeg at IFE'en på dette setet ikke virket. En eldre dame ønsket meg velkommen ombord, gav meg pysj'en min og lurte på om jeg ville ha et glass Champagne. Jeg fortalte henne at underholdningssystemet mitt var ute av drift, og flyttet meg til sete 1K i stedet. Fikk servert en liten matbit sammen med champagnen. Husker ikke helt hva det var for noe, men tror det var laget av fisk eller kylling. Godt var det i hvertfall. Fikk også en tallerken med noe varme pretzels på før pushback.

Vi pushet på tid, og var i luften ca. ti minutter senere. Det var to hyggelige eldre damer som hadde ansvaret for First class på denne flygningen til Boston. Menyen ble raskt utdelt og påfyll av champagne kom like etterpå. Jeg fortalte at jeg ville ha forrettene med en gang, men at jeg ville vente med hovedretten til ca. 45 minutter etterpå. Siden jeg tross alt nettopp hadde spist en mektig sandwhich i loungen.

Forrettene jeg valgte var: Filet of Balik salmon, Forskjellige kalde sveitsiske skinker, Avocado and melon with white balsamic on pumpernickel bread, gazpacho og salat.

Alt smakte veldig godt. Men den avokado-greien skulle jeg gjerne hatt mer av (jeg hadde planer å spørre etter flere i løpet av flighten, men glemte), den var fantastisk!

Utsikten fra sete 1K

Hovedretten kom presis 45 minutter etter at jeg var ferdig med forrettene, og retten jeg valgte var: Corn-fed chicken breast with balsamic and honey jus, sautéed potatoes with pearl onions and cured ham og kohlrabi with pea purée.

Maten var god den, men ble litt skuffet over hovedretten. Synes det var litt for lite smak i den, og kjøttet var litt tørt.

Etter hovedretten ba jeg om å få sete 2K omgjort til seng, så jeg kunne ta meg en blund. Jeg gikk for å skifte til pysjbuksen på det trange toalettet (her burde flere flyselskaper lære av SAS), og når jeg kom tilbake var sengen klar. IFE'en var også oppe å gikk igjen. Så jeg satte på litt musikk av The Black Keys og satte på Flightinfo, og la meg til å sove i den veldig behagelige sengen. Jeg sovnet med en gang, og som avtalt ble jeg vekket etter et par timer. Skulle ønske jeg hadde sagt en halvtime lenger, da jeg var dødtrøtt... Men jeg ville jo nyte servicen på denne dagflygningen.

Like etter at jeg hadde satt meg igjen på sete 1K, fikk to passasjerer fra C flytte over til F-kabinen, da de ikke fikk sove der pga. en baby som hadde skreket under hele flygningen.
Jeg fikk meg en dobbel espresso, litt frukt og en ostetallerken. Mens jeg spiste begynte jeg å se på filmen "Man on a Ledge" med Sam Worthington. Overraskende bra film. Fikk meg også et stykke eplekake og litt mer champis.

Nydelig solnedgang

Før jeg visste ordet av det, hadde vi dessverre begynt nedstigning til BOS, og vi landet ti minutter før tiden. Timingen kunne ikke vært bedre, da en LH A343 landet like bak oss fra Frankfurt. Vi forlot flyet fra dør 2L, så måtte stille oss i kø bak C-passasjerene...

Parkerte ved siden av denne Islendingen

Det var ingen kø i immigration, og jeg kom meg igjennom etter et par standardspørsmål. Kofferten min var blandt de ti første, så må si at pri-tag funker i BOS. Første bag ut hadde en HON-tag. Så var litt bittert at jeg ikke fikk det ved innsjekk i OSL.

Konklusjon: Swiss F er fantastisk. Både i bakken og i luften. Mens forrettene var fantastiske, så nådde dessverre ikke hovedretten opp til forventningene. Jeg var også litt missfornøyd med Bally amenity kit'et. Denne var mindre enn den jeg fikk i april når jeg fløy PEK-ZRH. Denne hadde kun én glidelås, mens den jeg fikk tidligere hadde to forskjellige rom med glidelås og mulighet til å henge opp.

Amenity kit

Fortsettelse følger...
Old 24-07-2012, 19:18   #7
Fly med oss
ScanFlyer Gold

Takk så langt!

Quote:
Originally Posted by Islending View Post
Før jeg visste ordet av det, hadde vi dessverre begynt nedstigning til BOS, og vi landet ti minutter før tiden.
Kun en ekte Flyprat'er kan skrive noe sånt
Fly med oss is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2012, 19:31   #8
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Merkelig at de bare boardet igjennom en dør når det er to jetways tilgjengelig. LX har vist seg å være nøye med bruk av to jetways der det er tilgjengelig. 1L er vel faktisk bare reservert F såvidt jeg husker fra i fjor.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2012, 19:40   #9
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Da jeg jobbet i SR, brukte vi alltid 1L til deplaning og 2L til boarding. Vi hadde riktignok kun en bro til disp.

I dette tilfellet kan det jo være at den ene broen var i ustand ..
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 26-07-2012, 11:13   #10
kimmam
ScanFlyer Blue

Fantastisk rapport fra LXs nye F! Ser jo helt konge ut der fremme! Hvordan var setet i forhold til gamle F?
Old 26-07-2012, 13:16   #11
Fredrik74
ScanFlyer Silver

Swiss ser bra ut som vanligt. Vi ser fram mot fortsättningen.
Fredrik74 is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2012, 05:03   #12
Islending
ScanFlyer Silver

Takk for kommentarer. Er for tiden i Boston, og drar herfra om en ukes tid. Men får sikkert ikke tid til å skrive fortsettelsen før etter Øya... Oppdaterer sikkert med noen bilder fra Boston etter hvert.

Forresten, så tikket det inn 9400 EB-poeng på kontoen i dag. Hurra!

En annen ting jeg glemte å nevne, er at jeg ble veldig positivt overrasket av at vi fikk utdelt et fullt pysj-sett på denne dagflighten. Ikke sånn som LH der du kun får en genser på dagflights.

Quote:
Originally Posted by kimmam View Post
Fantastisk rapport fra LXs nye F! Ser jo helt konge ut der fremme! Hvordan var setet i forhold til gamle F?
Setet her var bedre, men faktisk ikke så mye bedre enn den gamle. Litt mer privatliv og flere duppeditter, men den gamle LX F stolen var fantastisk god å sitte i. Servicen var også milevis bedre på PEK-ZRH flighten vi var på i april.

Last edited by Islending; 27-07-2012 at 05:09.
Islending is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules