Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

View Poll Results: Hvilket flyselskap har hatt flest ulykker?
Aeroflot 4 80.00%
Ryanair 0 0%
SAS 1 20.00%
Thai Airways 0 0%
Multiple Choice Poll. Voters: 5. You may not vote on this poll

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 19-07-2012, 15:54   #1
Aviator89
Newcomer

SAS SAS sin framtid

Hei alle sammen. Hører at SAS skal skaffe seg Airbus A320neo i framtiden og bytte disse med alle de 30 år gamle MD80 og MD81. I tillegg leser jeg at de ønsker å anskaffe seg Airbus A350XWB (Extra Wide Body) Er det noen her som vet hva antallet på de bestilte/ønskede flyene er?
Norwegian hadde vel bestilt 220 fly. Er jo helt vilt egentlig at de regner med at det er lønnsomt. De skal selvfølgelig selge alle sine B737-300 og 500 og erstatte de med B 737-800 NG og B787 Dreamliner.

Hvis vi snakker litt miljø, både økonomisk, veldferdsmessig og klimatisk så er det en svært uheldig utvikling at det i det hele tatt er lov å selge så billige flybilletter som det gjøres i dag. Det betyr flere fly, større og mer usunn/beinhard fri konkurranse og følgelig også mer utslipp av CO2. Ikke minst blir trivselen, tryggheten og forutsigbarheten blant flyvende dårligere. Dette bare på grunn av ay grådige grundere og ledelse innad i de ulike flyselskaper skal tjene fett på å drive flyselskap hvor de ansatte jobber under uverdige forhold. Dvs, for lite lønn, for mye jobb, for lite hvile, vikariat/midlertidig ansettelse (spesielt blant piloter) piloter som betaler egen forsikring og som kun får sykepenger for 5 dager (Norwegian)
I Ryanair kan ikke pilotene organisere seg og derfor heller ikke stille krav til ledelsen. Gjør de det, får de sparken. What the fack????????

For å si det enkelt: Jo flere ulike flyselskap, jo flere fly. Jo mer konkurranse, jo billigere billetter. Dette gir mindre inntekt til flyselskaper som indirekte blir tvunget til å begrense og atter begrense sine driftskostnader. Hvem tjener på dette? Jo det er sjefene og mange reisende som aldri skulle ha vært ombord på et fly. De skulle rett og slett ikke hatt råd til å reise.
Hvor mange her er det som skjønner at luftfarten for tiden og i lang tid framover vil være helt sinnsyk?

SAS, Lufthansa, KLM og andre flotte og stolte selskaper blir ofre for disse simple drittselskapene som Ryanair og Norwegian (samt mange andre "lavprisselskaper") Spesielt den første jævela piratselskapet som man skulle trodd fløy ulovlig.

Dessuten er det ikke en gang billigere å fly med Norwegian. Det er sjeldent tilfelle. Prisene justeres nemlig etter sesong og hvor mange ledige seter som er igjen. Er ikke mange som skjønner det. Prøv å se litt kvitteringen neste gang. Er et regnestykke som man kan klare i 7 klasse.
Aviator89 is offline  
Old 19-07-2012, 16:08   #2
Polaris
Free Luigi

Default Re: SAS sin framtid

Old 19-07-2012, 16:12   #3
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Jeg skjønner ikke helt hva historisk ulykkestilfeller har med SAS sin fremtid å gjøre. Jeg skjønner heller ikke helt hva trådstarter forsøker å gjøre med denne tråden. Er det snakk om miljøaspekter, konkurransesituasjonen, eller hva...? Å kalle DY og FR for drittselskaper setter vel standarden for en eventuell debatt her...
TOS is offline  
Old 19-07-2012, 16:12   #4
Fysikeren
ScanFlyer Silver

Det er lidt svært at lave et passende svar på denne besked. Den indeholder mange interessante og relevante emner, men de bliver rodet godt og grundigt sammen.

For det første har jeg meget svært ved at se, hvilken relevans en afstemning om mest usikre flyselskab har. Afstemninger er subjektive, antal ulykker er objektivt.

Du har for så vidt ret i det med miljøet. Løsningen er her, synes jeg, en udbygning af højhastighedsbaner, selvom dette nok vil tage livet af en del korte ruter. Hvad angår interkontinentale flyvninger, så er det svært at se noget alternativ til fly, og her bør man have fokus på bedre brændstoføkonomi samt hvordan man skaffer brændstof (f.eks. biobrændsel).

Dernæst ser du på konkurrence hhv. det fagretlige, og det er ikke et luftfartsspecifikt problem, men noget der især skyldes mulighederne indenfor EU med arbejdskraftens fri bevægelighed, en bevægelighed der strækker sig over lande med store forskelle i økonomien. Set fra Danmark er der ingen politikere der nævner det som et problem at andre nordiske borgere kan arbejde i Danmark, mens østeuropæere fremhæves som et problem i forhold til løntrykkeri.

At lavprisselskaber skærer i omkostninger med dårligere service til følge synes jeg ligger indenfor det vi kalder den frie konkurrence og er acceptabelt. Jeg tror ikke, at SAS og andre er dødsdømte af den grund, de har en netværkseffekt der gør Ryanair uinteressant i en række sammenhænge.
Fysikeren is offline  
Old 19-07-2012, 16:12   #5
Star Flyer
Star Alliance only.

Star Flyer's Avatar

Bra skrevet - og skjønner poenget ditt! Det blir hardere å jobbe i luftfart fremover.. men sånn er utviklingen. Må nesten takke passasjerene for i hvilken retning utviklingen går

.. men i sammenhengen med flest ulykker skjønte jeg ikke.
Star Flyer is offline  
Closed Thread

Posting Rules