![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,475
|
![]()
Expressen.se
Snusket på Ryan Air avslöjas i tv LONDON. En brittisk tv-dokumentär beskriver Ryan Air som smutsigt och en säkerhetsrisk. - Räkna inte med att en flytväst ligger under sätet om du betalar 50 öre för din flygbiljett, sa en flygvärdinna. Den brittiska tv-kanalen Channel 4 har i hemlighet låtit två journalister arbeta som flygvärdinnor på lågprisflygbolaget Ryan Air. I fem månader smygfilmade journalisterna sina resor, bland annat från Göteborg. I den kommande dokumentären beskriver journalisterna Ryan Air som en säkerhetsrisk. Bland annat fick obehörig personal lösenordet som krävdes för att komma in i planens cockpit. Spya och after shave Hygienen på planen beskrivs också som bristfällig på grund av tidsbristen. En av journalisterna blev rekommenderad att dölja kräkdoften på planet med after shave i stället för att städa. Ryan Air har förnekat tv-kanalens uppgifter. - Vi lever upp till de högsta säkerhetskraven i Europa, säger en talesman. Av ROBERT BÖRJESSON robert.borjesson@expressen.se |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Akkja, Ryanairhatere fikk nytt krutt. Prøver nå å prakke på dem ulykker som ikke har skjedd . Det hele er på et lavmål. Patetisk.
DETTE BLIR MITT ENESTE INNLEGG , og hopper av debatten etter dette : I FØLGE FLIGHT INTERNATIONAL: ULYKKER MED RUTEFLY I 2005 MED DØDLIG UTFALL CREW/PAX 03.02.05 KAM AIR B 737-200 KABUL 8/96 20.04.05 SAHA AIR B 707-300 TEHERAN -/3 02.08.05 TANS B 737-200 PERU 4/36 05.09.05 MANDALA B 737-200 MEDAN, INDONESIA 5/96 22.10.05 BELLVIEW B 737-200 LAGOS, NIGERIA 6/111 10.12.05 SOSOLISO DC 9-30 PORT HARCOURT, NIGERIA 7/101 Her kan jeg også være usakelig ( eller kanskje sakelig??) . 4 av disse land har en åndelig leder som en kan ikke nevnes ved navn eller tegnes siden i går da pressefriheten ble fjernet på Stortinget ved en pressekonferanse . Den siste ulykken fra et land som dyrker en viss lang, gul frukt. Nå FR-hatere. Ta dere sammen !! Takk og 100 % ferdig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]() Jeg kan også opplyse om at cabincrew i BUSK cleaner flyene selv. Jeg har hatt en GOD DEL skrekksyn når jeg har åpnet setelommen for å ta ut et inflightmagasin. Der har det vær mye rart nedi.....for ikke å snakke om lukt. Under seter ligger juicekartonger, medbrakte aviser, popcorn, colasøl og mye annet dritt som ikke skal være der. Standarden ombord hos SASBraathens har dessverre falt kraftig. Før tok man seg tid til å bytte ut krøllete og ødelagte ombordmagasin, støvsuge og fjerne dritt. Det gjør man ikke lenger. Og man kan ikke legge skylden på CC, for de har rett og slett ikke tid til å gjøre dette bedre. Jaget etter å senke kostnader og turnaround tid er i ferd med å gå for langt.....
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
Ryanair-hater eller ikke - det er da uansett interessant om man finner sikkerhetsbrudd - vi kan kanskje vente med å felle dom over selskapet eller programmet før det er sendt? Ofte er slike "exposees" mye røyk, men FR har fått kritikk av bl.a. italienske luftfartsmyndigheter for at piloter som er overarbeidet eller av andre grunner ikke skulle ha fløyet har følt seg presset til å fly - noe som nesten endte i ulykke i Italia bl.a. Det har jo kommet påstander fra piloter og C/A som mindre heldige forhold i selskapet, og det kan være interessant om noe av dette blir belyst - den ene eller den andre veien - i et slikt program, og ikke minst i etterkant av programmet.
For the record: Jeg er ingen fan av MOL eller av Ryanairs konsept, markedsføring, personalpolitikk eller generelle "slumming" av bransjen - men jeg har aldri og vil aldri påstå at Ryanair sluver med sikkerheten. Ryanair er underlagt de samme strenge sikkerhetsregler og overvåkning som alle flyselskaper i EU, og det ikke avdekket alvorlige regelbrudd hos selskapet. I valget mellom Air Bongo-Longo fra Nigeria og Ryanair ville jeg valgt det siste - med medbrakt matpakke! ![]() La oss se - eller lese om - programmet når det kommer, og så kan vi gjøre oss opp en mening. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,374
|
![]()
Det ER faktisk ting som kan gjoeres for aa bedre dette. Det viktigste er aa gaa bruke annonsering som opplysningsverktoey og aa gaa gjennom kabinen med soeplepose mer eller mindre kontinuerlig. Spesielt i forbindelse med servering. Da vil man fange opp minst 95% av det som ellers havner i stollommene.
Magasinene kan byttes ut paa natta hvis de er fillete. Slik gjoeres det her borte, og det funker relativt bra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
![]() Crewet samler inn søppel flere ganger under turene...også på korte turer hvor dem ikke har solgt noe. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,374
|
![]()
Dere kommer etter ....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Man kan helt sikkert finne feil og mangler i alle verdens selskaper. Det har jo til og med vært episoder hvor velrenomerte selskaper som British Airways har hatt beruset kabin og cockpit besetning. Også her i Norge. Ja, noen av dere husker sikkert filmen som ble laget om BA også, hvor festingen pågikk til de tidlige morgenstunder, ikke mange timene før flyverne skulle lette. Det er skremmende at slik kan skje.
Og jeg er hundre prosent sikker på at graver du litt langt, så finner du noe i alle selskaper. Se hva som kom fram om SAS nå for eksempel. Fløy i lang tid med underdimmensjonerte bremser. Er det greit eller? Jaggu godt det ikke var Ryanair gitt. IMM
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]() Quote:
![]() ![]()
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]()
Før var det line-mec'en sin oppgave å sjekke flytevestene på hvert bakkestopp.
Men nå finnes ikke denne yrkesgruppen lengre, så man bør nok gjøre det selv for sikkerhets skyld... Søppelproblemet kan løses med smarte rutiner, som LCC åpenbart har funnet frem til som nevnt ovenfor. Uten sådanne må det være håpløst å rengjøre 150+ setelommer på en kort turnaround. For ikke å snakke om toalettene i tillegg. Alle dere som kritiserer crew burde tatt sommerjobb i kabinen før dere trekker konklusjoner. :smokin
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
Quote:
Stil og klasse kan ikke læres , men å plukke søppel kan alle klare..... ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 566
|
![]()
Interessant å lese korrespondansen mellom produksjonsselskapet og Ryanair. Mye av det de har "avslørt" gir meg mest inntrykk av ukultur blant ansatte (kanskje på grunn av dårlig ledelse og hardt press). Blir spennende å se dokumentaren, er det i morgen den går på Channel 4? Satser på at den dukker opp for nedlastning på et bittorrent-sted eller noe.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Ja nettopp! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
|
![]()
Etter å ha lest brevene som har gått mellom produksjonsselskapet og Ryanair, så er det tydelig at saken har to sider. Synes Ryanair klarer å forsvare seg ganske bra, og synes nesten litt synd på at de har blitt utsatt for reportere som ikke vil, eller ikke har evne til å forstå. Og ikke vil de at Ryanair skal få lov til å forsvare seg i dokumentaren dersom intervjuet ikke kan redigeres etterpå.
Hadde man gjort tilsvarende "undercover" aksjoner mot et hvilket som helst flyselskap, så vil man nok finne like mange "småting" å sette fingeren på. Utenforstående vil kanskje, som også produksjonsselskapet gjør, relatere alt til sikkerhetsbrudd, selv om det nødvendigvis ikke er tilfelle. Produksjonsselskapet har gått unormalt langt ved å få ansatt to reportere som flyvertinner i selskapet, som deretter har drevet hemmelig filming mens de er på jobb. Forstod jeg det riktig er britiske luftfartsmyndigheter lite begeistret for praksisen som har blitt brukt, og undersøker nå saken. Skal uansett blir interessant å se hva de har klart å grave opp... |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Newcomer
Join Date: Nov 2004
Posts: 23
|
![]()
Det är ju lite problematiskt att en av reportrarna-flygvärdinnorna klagade på att hon fick ansvar för vissa säkerhetsprocedurer ombord med allt för kort erfarenhet. Hur kan hon då samtidigt framstå som en expert som inför miljoner tv-tittare avslöjar brister i säkerheten ombord.
Det största hotet mot säkerheten på flyget var väl att de här "flygvärdinnorna" i huvudsak koncentrerade sig på att filma ombord på flygen, i stället för att sköta sitt jobb. Jag är journalist själv och tycker att man ska göra "under cover"-journalistik. Men det här låter nog för dåligt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
"Regn ikke med å finne flytevest under setet" ble det sagt.
Ærlig talt kjære journalis: Tror du virkelig at andre flyselskaper sjekker for hver eneste avgang om alle flytevester ligger under setet? Det tror ikke jeg. Hvorfor skal ryanair henges ut for ting som helt sikkert er normalt også i andre selskaper? Jeg reiste fra Barbados til London med British Airways en gang. På vei ut til rullebanen plinget jeg på flyvertinna og etterlyste setebelte til meg. For det var det nemlig ikke der jeg satt. Setebelter er synlige fra midtgang, det er ikke en flytevest. Hvis et setebelte kan mangle uten at det blir oppdaget, hvordan kan man da være trygg på at de har sjekket under setene? Nei, dette blir for dumt for meg! Vær seriøs når man skriver eller lager dokumentarfilm. Ikke lag sensasjon ut av ting som faktisk ikke er noen sensasjon. Det er med på å gjøre journalister lite troverdig. Jeg var på Torp den gang Goodjet gikk konkurs, og flyet ble kansellert fra Torp. I avisene ble det skrevet at "flere hundre passasjerer" ble stående igjen. Sannheten var et tall mellom 20 og 30 passasjerer. Det var en passasjer fra NTB som tilfeldig vis var på tur, og ble fly forbanna.... og resultatet ble der etter. Nei, lag gjerne dokumentar. Skriv gjerne om selskaper. Men pass på å ikke overdramatisere eller lage falske bilder av virkeligheten. IMM
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ryan Air til Bodø | spitfire | Flyforum | 28 | 30-07-2007 14:11 |
Ryan air reg request | Lennart | Flyforum | 3 | 10-02-2007 18:46 |
Skageraks svar på Ryan air | catocontrol | Flyforum | 14 | 24-11-2006 13:09 |
Ryan Air documentary Channel 4 | kafarsken | Flyforum | 1 | 19-05-2006 21:10 |
Hva skjer hos Ryan Air? | BU9001/V2.0 | Flyforum | 20 | 19-01-2006 06:35 |