![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
SAS åpner 3. november en ny helårsrute fra Göteborg til Malaga. Det blir avganger hver lørdag kl. 12.55 og retur kl. 17.50.
Her er en oversikt over alle 37 nye SAS-ruter: http://www.check-in.dk/newselement.c...rticleID=62824 Last edited by FlightDeck; 30-05-2012 at 10:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Synes disse to setningene var de beste i hele check-in-artikkelen
Quote:
![]() |
![]() |
#3 | ||
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Quote:
CPH får 7-8* nye helårsruter, ARN får 4 (Sverige 5), mens OSL får én (Norge 4). I mine øjne dermed en klar styrkelse fra SAS' side af CPH. *) Kiruna er noteret som en sæsonrute, men ruten er planlagt til at skulle være helårs. SAS har dog kun fået kontrakten for 4 måneder i første omgang. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Personlig er jeg bare glad hvis SK finner lønnsomme ruter, så lenge det er lønnsomhet og ikke politikk som driver prosessen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Lønnsomheten får vi vel ikke vite før de er flydd og regnskapet kommer, Commuter.
jefi99, hvis du greier å forstå "en klar ubalance" på noen annen måte så er du utrolig - og da mener jeg utrolig bokstavlig.
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Tror det er bevist relativt mange ganger at SAS sin forretningsmodell med en stopp via CPH ut i Europa slett ikke er hva kundene i Oslo vil ha, så da blir danskenes ubalanse litt irrelevant.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Og de introdusert destinasjonene fra SVG, BGO og TRD er også en måte å unngå å fly via OSL også. Når det gjelder SAS fra Danmark og ut i verden, så er det bare fra en flyplass og det er Kastrup punktum.
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Alligevel er flere af ruterne fra CPH jo business- eller transferruter, der ikke kun skal servicere point-to-point-trafik fra/til CPH.
Jeg tror der er en meget stor andel af trafikken fra Lodz, Kaliningrad, Shanghai, Tel Aviv og Katowice, der blot flyver via CPH, både til Sverige, Norge, Finland og Jylland, men måske også videre til fx USA eller UK. Fra Kiruna vil der nok også være trafik videre ud i Europa og verden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hvis du presterer å på bakgrunn av EN SETNING på en dansk nettside til å konkludere med at "det danske mindreverdighetskomplekset blir bare større og større", ja så er det du som må ha et ekstremt mindreverdighetskompleks...! Slapp nå av!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Så det var derfor check-in skrev at det var en ubalanse - for mange helårsruter fra CPH i forhold til øvrige skandinaviske flyplasser?
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hva i all verden snakker du om...? Jeg skriver bare at jeg er mildt sagt overrasket over at du bruker EN setning i en dansk nettside til å nærmest dømme hele det danske folk til å lide av mindreverdighetskompleks...! Som sagt; det innlegget tyder på at andre heller burde se seg selv litt i speilet.......
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Du (ikke man, men du) kan udlede hvad som helst af ord og tal. Jeg noterede mig i øvrigt tidligere på måneden, at du ikke kommenterede April-trafiktallene for OSL ift. CPH. Jeg synes ellers du månedligt plejer at komme med en analyse?
Like dreams, statistics are a form of wish fulfillment. (Jean Baudrillard) |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
KapteinKrok, det var er svar til jefi99, ikke deg
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Siden jeg ikke har hatt tid til å gå gjennom tallene for april, må jeg holde kjeft - sjerpings jefi99
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Ja ja.... Jeg syns ihvertfall det er positivt at SAS starter en del ruter fra andre steder enn basene i CPH, OSL og STO!
Selv om det kan virke lite rævdiltende i f.t. DY så er det en måte å bruke både fly og crew i off-peak perioder som midt på dagen i uken, og ikke minst lørdag og søndag, hvor SAS har hatt fly parkert og uforholdsmessig med crew med lav produksjon og mye standby. Dette er nok ikke de heftigste high yield rutene, men langt bedre enn alternativet. Den evinnelige landskampen hver gang det er snakk om en ny rute kan jeg imidlertid godt klare meg foruten....! Så gratulerer til GOT - håper det kommer flere! |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Nok et tegn på at det tunge 'hangarskipet' SAS har begynt å svinge.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
SAS gjør det Norwegian begynte å gjøre for mange år siden - å fly direkte ut fra andre byer enn hovedstedene til Middelhavet. Først og fremst i den travleste tiden midt på sommeren, gjerne med forsiktige en-tre ukentlige avganger, i tillegg overlever de sikreste rutene sommeren og får avganger gjennom hele året på lørdager. Dette er mest sannsynlig en meget god strategi ettersom det er mer å tjene på fritidsmarkedet enn på forretningsmarkedet midt på sommeren og på lørdager.
Går vi noen år tilbake, var de eneste rutene fra Stavanger, Bergen og Trondheim til Middelhavet en ukentlige avgang (på lørdager) til Alicante. Det var først i fjor at disse rutene ble økt til to ukentlige om sommeren, og dessuten kom det enkelte nye ruter, sånn som Bergen-Nice og Stavanger-Malaga. Göteborg har lenge hatt en lørdagsrute til Split, men ellers har det vært få SAS-ruter fra "distriktene og sørover. Ruteplanleggingen var sterkt lojal mot hub-and-spoke-modellen, men etter at SAS fikk ny sjef har selskapets rutekart blitt så omfattende at det nesten ikke er mulig å tegne. Det skal bli spennende å se om de nye rutene får noen konsekvenser for omfanget av transferpassasjerer til hubene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Når man ser på SAS' netværksruter ser det også ud til, at der her er en del mindre aktivitet om lørdagen.
Så giver vel egentlig meget god mening at benytte flyene til netop fritidsmarkedet, gerne med mange lavfrekvente lørdagsruter. Så længe de kan tjene marginalomkostningen til brændstof og andet hjem, så er det vel fint. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Tidigare har SK från Sverige bla flugit LLA-LHR & AGH-NCE.
Jag hoppas GOT-AGP blir en succe för SK och fler lesiure rutter kan öppnas. En SK linje till BUD vore trevligt. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
BRA/Malmö Aviation åpner Göteborg-Umeå | FlightDeck | Flyforum | 0 | 09-07-2015 19:42 |
Sun-Air/British Airways åpner Göteborg-Cambridge | FlightDeck | Flyforum | 7 | 18-02-2015 17:20 |
SAS åpner superkort vinterrute fra Göteborg til Åre/Östersund | FlightDeck | Flyforum | 1 | 11-10-2012 08:29 |
Norwegian åpner sju nye direktelinjer fra Göteborg | Jens W | Flyforum | 30 | 09-03-2011 23:54 |
Ryanair åpner Haugesund-Malaga | FlightDeck | Flyforum | 1 | 25-02-2010 18:12 |