Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-05-2012, 23:19   #1
Novair
ScanFlyer Gold
 
Novair's Avatar
 
Join Date: Aug 2008
Location: Stavanger
Posts: 1,066
Default Trondheim-Amsterdam-Madrid-Murcia-Alicante-Madrid-Amsterdam-Trondheim

Trondheim-Amsterdam-Madrid-Murcia-Alicante-Madrid-Amsterdam-Trondheim

31. Mars - 8. April 2012
KLM Cityhopper, KLM, Air Nostrum, Iberia Express.
ERJ190, B738, CRJ200, A320.


Også i år sørget man for å holde tradisjonen ved like med den årlige påsketuren til Costa Blanca, Spania. Når valget står mellom snø og ski eller sol og bad er valget enkelt for min del. Billetten til Iberia-flighten ble bestilt før Iberia Express så dagens lys, men ettersom servicetilbudet uansett ble det samme var jo det i og for seg helt greit, ikke hver dag man flyr et flyselskap som er en uke gammelt.


KLM Cityhopper - KL1176
Trondheim - Amsterdam
Lør 31. Mars - 17:10
ERJ-190
Economy 4D


Ankom Værnes i 15-tiden til en rolig og lite befolket A-terminal. På Værnes har KLM innsjekk i terminal A, før man så tar seg videre til B-terminalen etter å ha blitt klarert. Bag-drop gikk raskt unna og kofferten ble merket og sendt hele veien til Madrid. I sikkerhetskontrollen var jeg så heldig å vinne intimlotteriet.

På vei til Terminal B tok man turen innom ‘Widerøe-terminalen” hvor to forummedlemmer har smykket opp veggen med flybilder.


Rolige forhold i B-terminalen, i løpet av de neste tre timene var det kun KLM til Amsterdam og en LH til Frankfurt som skulle av gårde. Slo oss til ro oppe i andre etasjen over Bærre bar.


Omsider startet boarding litt over 17.00, 20 minutter etter oppsatt tid. Tidligere i år har det hovedsakelig blitt brukt F100 på denne ruten, men ettersom KLM er over på sitt sommerprogram var dette en av de første flightene med ERJ190. Ikke meg imot.


Som en av de siste fant vi plassene våre og døren ble lukket, kunne raskt konstatere at dagens belegg var opp mot 90%. Flyverten ønsket oss etter hvert velkommen om bord samtidig som han opplyste om dagens flytid på 1 time, 45 minutter og 5 sekunder (). Kapteinen sluttet seg til og startet med å forklare årsaken til forsinkelsen; på vei opp hadde de hatt en kraftig motvind, men vi ville ikke bli rammet av dette ettersom den samme motvinden ville være til vår fordel på tur sørover. Med en medvind på 100 km’t i ryggen ville vi ankomme til planlagt tid 19.35. Routingen for dagen var Værnes, Kristiansand, langs danskekysen og deretter ‘straka vegen’ ned mot Schiphol.

Fikk etter hvert servert den sedvanlige KLM-matpakken bestående av brødskriver med omelett og hamburgerrygg. Omeletten er ikke så verst, men hamburgerryggen er heller litt kjedelig og smakløs.


Alltid en fryd å fly Embraer190. Har spesielt sansen for de store vinduene som gjør kabinen ekstra lys og trivelig. En del centimeter klaring når det kommer til benplass blant de fremste radene, som seg hør og bør er det noe mindre å gå på lengre bak i kabinen.


Inn mot AMS fikk vi sneket oss inn litt tidligere i landingskøen enn planlagt, hvilket resulterte i at vi hentet inn ytterligere med tid.
http://www.youtube.com/watch?v=XKwFOcrX6p8


Som alltid hos KLM ble man ønsket en fortsatt fin dag av både styrmann og kabinsjef i det vi forlot flymaskinen. Her har andre selskaper noe å lære!

KLM - KL1707
Amsterdam - Madrid
Lør 31. Mars - 20:40
B737-800
Economy 7C

Hadde en liten time i transfertid å slå i hjel på Schiphol, som blant annet ble brukt på en heller dårlig Starbucks. Utrolig variable i kvalitet disse franchise-utsalgene til Starbucks. Helt i enden av vår avgangspir stod PH-BCA klar ved gate. Maskinen ble levert splitter ny til KLM på tampen av 2010, leaset fra CIT. Tror dette er en av få 737-maskiner i KLM-flåten med in-flight underholdningsskjermer.


Under ombordstigningen ble fem kolli stoppet av gateagenten, hvilket står i stil til min oppfatning av spanjoler ute på tur - alt skal inn i kabinen!


Reisekameraten (Jonas) og jeg hadde reservert 7A og C i håp om at ingen ville sette seg ned i midtsetet. Avgang ble forsinket til 21:00 grunnet fire passasjerer som ikke dukket opp, deriblant vår midtsete-kompis, relativt heldig med den. Stuerne fikk losset av de fire kolliene og vi var klare for å sette kursen mot Madrid. Fire fraværende passasjerer skulle tilsi en kabinfaktor svært nær 100%. Fikk etter hvert løftet på snuten i aldeles nydelig solnedgang.


Klatret opp til 39.000 fot før kapteinen kom over høyttalerne for å fortelle om flyvningen. I kveld skulle vi fly vest for Brussel, rett over Paris og noe øst for Bordeaux.


Samme servering her som ned til Amsterdam, rundstykket ble for øvrig kjøpt nede på bakken.


Har skikkelig sansen for kveldsflighter, alt er liksom så mye mer avslappet, så lenge man ikke har en hylende unge på seteraden bak vel og merke. Tok ned på spansk jord like før 23:00. Fikk en liten klump i halsen i det vi taxet forbi en av kirkegårdene til Spanair, utrolig mye historie i de flyene. Som på forrige flyvning stod både styrmann og kabinsjef fremme ved døren og takket for turen. I T2 var det meste stengt for natten.


Rundt bagasjebåndet på ankomst ble det mindre og mindre folksomt, senere var det full stopp. Dermed gikk turen bort til handlingagentens serviceskranke for å etterlyse de savnede koffertene. Damen bak skranken kunne raskt konkludere med at disse lå igjen i Amsterdam. Tok med oss hvert vårt amenity kit og dro ut for å ta første og beste taxi til Hilton Madrid Airport. Temperaturen var det heller ikke noe å utsette på, rundt 20 grader ved midnatt.

Hadde på forhånd sjekket inn via nett og der ble oppgradering til Executive floor bekreftet - takket være Flyprat-Hhonors Gold . Hotellet ellers var det ingenting å sette fingeren på; moderne rom, herunder et stort bad med både dusj og badekar, i tillegg til en utsøkt frokost. Kan trygt anbefales videre til samtlige her inne!

Last edited by Novair; 11-05-2012 at 23:42.
Novair is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2012, 23:22   #2
Novair
ScanFlyer Gold
 
Novair's Avatar
 
Join Date: Aug 2008
Location: Stavanger
Posts: 1,066
Default Re: Trondheim-Amsterdam-Madrid-Murcia-Alicante-Madrid-Amsterdam-Trondheim

Air Nostrum - IB8192
Madrid - Murcia
Søn 1. April - 09:00
CRJ200
Economy 8D

Etter å ha inntatt en bedre frokost var det på tide å komme seg videre. Benyttet oss av hotellets shuttelservice for å komme til terminal 4. T4 benyttes av Iberia (herunder Air Nostrum) i tillegg til OneWorld-partnere og ble åpnet så sent som i 2004.



Ettersom man var uten bagasje var det bare å printe ut boardingkortet på en av Iberias automater, for deretter å dra rett igjennom sikkerhetskontrollen. Passeringen gikk smertefritt uten den store mengden morgenfugler.

Utsikt nedover Terminal 4. Naturlig lys og treverk tar seg alltid godt ut i en flyterminal. Intensjonen bak arkitekturen er å gi de reisende en behagelig og avslappende start på reisen, noe de forsåvidt har lyktes med.


Enkelte andre hadde ikke kommet lengre enn til morgenstellet!


Tittet innom et par butikker før vi slo oss til ro ved gateområdet. K77 er buss-gate så her ble det åpenbart bussing ut til flyet.



Totalt var vi 18 personer inne i bussen i det dørene ble lukket. Ut av en setekapasitet på 50 rumper lå ikke dette an til å bli en spesielt innbringende tur for Air Nostrums del.

Rakk å knipse et par bilder under ombordstigningen før en kar tilhørende bakkemannskapet begynte å vifte med pekefingeren.


Fikk så vidt plass til ryggsekken i de små hattehyllene, men inn gikk den etter litt press. Ut i gjennom vinduet kunne vi se ei kjerre som nå er godt kjent her oppe, EC-JCL, maskinen som er leaset inn til å operere på Widerøes rute mellom Oslo og Gøteborg.


Fremme i cockpit gjøres de siste forberedelser. Litt lengre bak, i den svært så luksuriøse business class’en, var det totalt fire hoder å telle.


Fra 8D kunne jeg konstatere at knyttnevetesten ble bestått med glans, dog skal det sies at det var langt verre for de som ikke befant seg på en av radene med nødutgang.


Kjapp sikkerhetsdemonstrasjon før vi trillet av gårde mot RWY 36R.
http://www.youtube.com/watch?v=mk1v1KUHkNE


Hadde på forhånd lest mye positivt om serveringen på denne strekningen; alt fra friske salater til mindre varmretter, men det var langt i fra tilfellet på denne flyvningen. Hadde valget mellom diverse juicer og brus. Valget falt på en cola og tok i mot kjeksen som ble delt ut.


Det ble noen minutter med søvn på øyet i den relativt stillegående CRJ-maskinen. Våknet opp i det vi passerte det som må ha vært Murcia by. En by med drøye 500 000 innbyggere og rangeres dermed som Spanias 12. Største by. Fløy deretter langs kysten hvor man passerte Torrevieja - Cabo Roig og Torre de la Horadada, noe som ga oss en landing fra øst på bane 23.




EC-JOY i herlig solskinn.


Flyplassen skal etter planen stenges for kommersielle flyvninger innen utgangen av 2012 og overlates helt til militær aktivitet. Likevel har det oppstått en del forvirringer i form av at oppgraderinger av flyplassen har fortsatt i stor stil. Dette til tross for at den nye flyplassen Covera (som blir å finne litt lengre inn i landet) etter planen skal ta over all flyaktivitet i løpet av slutten på 2012. Nå har det blitt brukt titalls millioner kroner på å utvide ankomsthallen, i tillegg har politi og selskaper med base her, fått større og bedre lokaler. På toppen av det hele er man ikke sikker på om Corvera blir klar for åpning i løpet av inneværende år.




Bagasjen ble forresten levert på døren mandag formiddag. Den hadde opprinnelig landet med Iberia på ALC ettermiddagen før, men ettersom El Altet har utkjøring to ganger daglig ble det ikke tid til å få sendt ut våre kofferter før påfølgende dag.

Costa Blanca
Strandkos på ettermiddagen i Torrevieja


Påsken, eller Semana Santa som høytiden kalles, feires over hele Spania. Semana Santa er blant de mest tradisjonsrike feiringene i Spania og er absolutt en opplevelse. Gatene i de fleste byene og landsbyene pyntes og ryddes for store prosesjoner.

Prosesjonen i Murcia by.




Ingen rapport uten bilder av dessertene! De ble det noen av i løpet av uken, her et lite utvalg:

Crepes med vispet krem, is og banan.


Sjokolademousse.

Last edited by Novair; 12-05-2012 at 00:33.
Novair is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2012, 23:25   #3
Novair
ScanFlyer Gold
 
Novair's Avatar
 
Join Date: Aug 2008
Location: Stavanger
Posts: 1,066
Default Re: Trondheim-Amsterdam-Madrid-Murcia-Alicante-Madrid-Amsterdam-Trondheim

Iberia Express - IB2417
Alicante - Madrid
Søn 8. April - 06:30
A320
Economy 14B

Like før klokken 0430 stod taxien klar for avgang utenfor leiligheten. Ankom El Altet Terminal N rundt 05:15, hvor det allerede hadde begynt å køe seg fremfor skrankene.


Kun et fåtall av mat- og drikkekjedene var åpnet på denne tiden av døgnet. Man fikk nøye seg med å leske strupen på Starbucks. Heldigvis er denne franchisen langt bedre enn den på Schiphol.

EC-FNR ble levert til Iberia i 1992. Etter 92’ har maskinen operert på vegne av Vueling før den nå havnet hos Iberia Express. Fartstiden hadde satt sine spor på luftdyser og lignende, setene var derimot av den nye sorten fra Recaro.


Jonas på nærmere 190cm tester benplassen.


Tydelig at det var mange som hadde planlagt med en tidlig påskehjemfart; fullstappet fly. Etter å ha gjennomført en uvanlig nøye sikkerhetsdemonstrasjon ble det taxing ned til ‘sjøen’, noe som tilsvarer avgang fra RWY28. Iberia Express tilbyr BoB-servering på sine flyvninger. Valgte i likhet med de fleste andre å la vognen passere. Lyset med fest setebeltet var for det meste lysende under hele flyvningen da det i følge kapteinen var stor fare for kraftig turbulens. Litt risting etter avgang fra Alicante ble det, ellers stille og rolig.

Kabinbilde i hui og hast etter ankomst.






Iberia har sitt tilhold i T4 og vi skulle videre fra T3, da var det bare å hente med seg bagasjen ut til shuttlebussene som trafikkerer samtlige terminaler.


KLM - KL1700
Madrid - Amsterdam
Søn 8. April - 10:25
B738
Economy 6D

Morgensol over Barajas.

Hos KLM i T4 var det en lang og stillestående kø som møtte oss. For å slippe inn til bag-drop og self check-in-automatene måtte hver håndbagasje veies og plasseres i den klassiske Ryanair-kurven, dog tilpasset KLM-mål. Fikk deretter merket sekken som “klarert”. Vel, plutselig var det ikke så rart at køen var lang. Hørte flere kommentarer fra nordmenn lengre bak i køen som lurte på om det virkelig var KLM de skulle ut å fly med.

En liten bagett ble inntatt på Subway før vi slo oss til ro oppe i ‘mesaninen’ før boarding. Utenfor ventet PH-BGC, en B738 som ble levert ny til KLM i 2008.


Den mannlige kabinsjefen ønsket oss velkommen om bord på norsk, hvilket må sies å være et godt treff, muligens kan den blonde hårfargen til undertegnede ha spilt inn. Fra 6D var det utsikt mot en av Air Europas nyeste jungeljetter.



Stusset litt på at det verken ble utdelt aviser og at gardinen forble fratrukket etter avgang, men da serveringen startet var det åpenbart at hele kabinen var eco for anledningen. Matpakken ble servert og skylt ned med en Cola.


God benplass og ledig midtsete. Taktikken med å reservere vindussete og midtgang lyktes atter en gang.

Kabinsjefen fortsatte å imponere med sine språkferdigheter før landing. Diverse informasjon om connecting flights ble gjennomgått på nederlandsk, spansk og tysk. Kudos! Etter 1 time og 45 minutter i luften var vi tilbake i Amsterdam.

KLM - KL1775
Amsterdam - Trondheim
Søn 8. April - 14:20
ERJ-190
Europe Business Class 1C

Turen videre skulle gå fra B24, en pir som ligger helt i ytterkant og som regel blir brukt på flightene til Trondheim og Sandefjord. I likhet med spanjolene har ikke trønderne så mye i mot det å stå i kø lenge før boarding.


I gaten ble jeg oppgradert til Europe Business Class og fikk tildelt sete 1C, takket damen bak skranken for det. Jonas måtte finne seg i å sitte bak gardinen. Før avgang ble det overraskende ikke gått noen runde med tilbud om lesestoff, men hadde uansett ikke kommet til å benytte meg av det. Det fristet langt mer å lukke øynene etter 10 timer på reisefot.

Droppet knyttnevetesten.


Oppe på cruisehøyde fikk man etter hvert tilbud om hva man ønsket å drikke, valgte til en forandring et glass med appelsinjuice. Til mat ble det servert en mixed salat med tomat, gulrot og thousand island dressing. Hadde valget mellom to ulike sandwicher: tuna og ost, har ikke så veldig mye til overs for tunfisk, så valget falt på den med ost. Desserten var en meget god sjokolademousse.


Landet på RWY27 til oppsatt tid. Trøndelagen ønsket oss velkommen tilbake med lett sludd og et par plussgrader.
Novair is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2012, 01:56   #4
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,987
Default Re: Trondheim-Amsterdam-Madrid-Murcia-Alicante-Madrid-Amsterdam-Trondheim

Takk for titten; virket som en riktig så koselig påskeferie Jonas og deg hadde
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2012, 17:33   #5
-Sindre
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 147
Default Re: Trondheim-Amsterdam-Madrid-Murcia-Alicante-Madrid-Amsterdam-Trondheim

Bra report!
-Sindre is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2012, 12:52   #6
Robin882
ScanFlyer Gold
 
Robin882's Avatar
 
Join Date: Jun 2009
Location: Sørlandet
Posts: 1,449
Default Re: Trondheim-Amsterdam-Madrid-Murcia-Alicante-Madrid-Amsterdam-Trondheim

Artig lesing med flotte bilder. Takk for rapporten.
__________________

Min flysamling Her

Robin882 is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2012, 22:41   #7
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,914
Default Re: Trondheim-Amsterdam-Madrid-Murcia-Alicante-Madrid-Amsterdam-Trondheim

Kjemperapport. Takk for den!
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2012, 00:06   #8
Kanon
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,290
Default Re: Trondheim-Amsterdam-Madrid-Murcia-Alicante-Madrid-Amsterdam-Trondheim

Flott rapport, mange interessante selskap og fine bilder.
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2012, 23:28   #9
CaptainMorgan
AirBussjåfør
 
CaptainMorgan's Avatar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 414
Default Re: Trondheim-Amsterdam-Madrid-Murcia-Alicante-Madrid-Amsterdam-Trondheim

Knallrapport!

Artig å lese reiseskildringene dine, bra språk og mye flotte bilder!

Men er det ikke litt smårisky å fly med to uavhengige selskaper med kort connection?
CaptainMorgan is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2012, 11:41   #10
reiseportalen
travelling nerd
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 101
Default Re: Trondheim-Amsterdam-Madrid-Murcia-Alicante-Madrid-Amsterdam-Trondheim

Takk for flott rapport!

--------------------------------------
http://www.reiseportalen.blogspot.no/
reiseportalen is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2012, 15:32   #11
HS-TLD
ScanFlyer Silver
 
HS-TLD's Avatar
 
Join Date: Jul 2009
Location: Røyken, Buskerud
Posts: 670
Default Re: Trondheim-Amsterdam-Madrid-Murcia-Alicante-Madrid-Amsterdam-Trondheim

En flott reiseskildring dette Novair - og ikke minst mange fine bilder - mange takk skal du ha!
__________________


Upcoming: OSL-FRA, LH C FRA-DEL, LH F DEL-BKK, TG C BKK-HND, TG F HND-FRA, LH F FRA-OSL, LH C
HS-TLD is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Bombetrussel @ Iberia Express fra Alicante til Madrid CaptainMorgan Småprat 0 11-07-2012 11:30
Oslo-Bergen-Alicante-Madrid-København-Stavanger-Oslo FlightDeck TripReports 19 15-03-2012 12:07
Trondheim-Frankfurt-Barcelona-Alicante-Madrid-København-Oslo-Trondheim Novair TripReports 19 07-02-2012 21:02
Tredagerssalg til Brussel, Amsterdam, Alicante & Paris pilot94 Reiseforum 4 22-06-2010 16:11
Kristiansand - Amsterdam - Detroit - New York - Amsterdam - Stavanger Flybird TripReports 9 28-02-2010 21:53


All times are GMT +2. The time now is 19:56.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.