Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-01-2006, 04:25   #1
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Dagens positive overraskelse

Tok en runde på Airbus sine sider, der kom det frem at SAS er den 340-operatøren med høyest timetall i luften pr dag, med 16.4, mot gjennomstnittet for alle 340-operatører på 13.7 Gratulerer!
SAS er også på topp når det gjelder langdistanse generelt, med 15.9t mot et snitt på 12.5
Dette var for april forrige år, men likevel bra av SAS.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2006, 06:14   #2
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Replying to Topic 'Dagens positive overraskelse'

veldig bra! Fly til rundt en milliard skal ikke stå for lenge på bakken.
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2006, 08:37   #3
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'Dagens positive overraskelse'

Kjempebra "lufttid" på flyene. Men hvorfor sliter SAS med å tejen penger på disse rutene, når flyene er så mye i lufta.
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2006, 08:50   #4
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Replying to Topic 'Dagens positive overraskelse'

høye crew-kostnader
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2006, 09:25   #5
surfelars
Newcomer
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1
Default Replying to Topic 'Dagens positive overraskelse'

Dette var vel ikke så overraskende..... De andre gjør jo vedlikehold i tillegg.............
surfelars is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2006, 09:31   #6
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,625
Default Replying to Topic 'Dagens positive overraskelse'

Quote:
Originally posted by CK


høye crew-kostnader
På hvem da? Kabin? Lønningene til SAS-pilotene er ikke bedre enn hos sammenlignbare selskap som LH, AUA, BA m.m.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2006, 09:37   #7
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Replying to Topic 'Dagens positive overraskelse'

ADMINISTRASJON...
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2006, 09:59   #8
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Replying to Topic 'Dagens positive overraskelse'

Quote:
Originally posted by CFM


Quote:
Originally posted by CK


høye crew-kostnader
På hvem da? Kabin? Lønningene til SAS-pilotene er ikke bedre enn hos sammenlignbare selskap som LH, AUA, BA m.m.
Nåja. Det spørs hvordan man regner pilotlønninger det da.. På de andre selskapene har man blocktid på 800-900 timer på langrutepiloter, mens man på SAS har under 500 timer etter opplysninger som har kommet fram i andre tråder på forumet.
Så om man da regner lønn/kostnad per flytime kommer SAS dårlig ut. Jeg mener å ha hørt at om SAS pilotene kom opp på en produksjon som sammenlignbare selskap har, så kunne SAS ha kjøpt inn 3 ekstra fly som kunne ha vært betjent med samme antall piloter som de har i dag.
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2006, 10:04   #9
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Replying to Topic 'Dagens positive overraskelse'

Quote:
Originally posted by Farmer

Jeg mener å ha hørt at om SAS pilotene kom opp på en produksjon som sammenlignbare selskap har, så kunne SAS ha kjøpt inn 3 ekstra fly som kunne ha vært betjent med samme antall piloter som de har i dag.
Jeg vil anta at for pilotene så er det bedre å sitte i cockpit enn å henge rundt i crewrom. Hvorfor er i såfall blocktiden for SAS-piloter så mye lavere enn for andre selskaper? Er det pilotene som har krevd slike løsninger, eller er det selskapet som ikke makter å utnytte pilotene mer effektivt (f.eks. fordi man har for lite antall fly til å få effektiv produksjon)? Jeg vet ikke, så jeg bare spør..
TOS is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2006, 10:13   #10
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Replying to Topic 'Dagens positive overraskelse'

Langrute kusker henger vel ikke så mye rundt på crewrom , enklere schedulering skal manlete lenge etter siden de ikke har commonrating (eller hva det heter) på A321.
Så det må bli kortere friperioder på langrute kuskene, siden stopene på utestasjonen er på et minumum allerede.

Eller fly litt A321/A319 innimellom

G
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2006, 10:17   #11
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Replying to Topic 'Dagens positive overraskelse'

Quote:
Originally posted by P.A. VIKING


Langrute kusker henger vel ikke så mye rundt på crewrom , enklere schedulering skal manlete lenge etter siden de ikke har commonrating (eller hva det heter) på A321.
Så det må bli kortere friperioder på langrute kuskene, siden stopene på utestasjonen er på et minumum allerede.

Eller fly litt A321/A319 innimellom.
OK, men hvem har ansvaret for hvor lange friperioder langrutepilotene settes opp med? Er dette nedfelt i kollektivavtalen, eller hur..? Er det rett og slett for mange langrutepiloter, og hvis det er tilfellet hvorfor fortsetter SAS å omskolere piloter til A330/340..?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2006, 10:20   #12
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Replying to Topic 'Dagens positive overraskelse'

Tja , det er vel basert på dagens avtale og det omskoleres vel når noen slutter/pensjoneres, men vi er vel inne på noe.

pfor hadde vel et forslag her vs IC på å kunne bemanne rundt 2 flere fly med like mange piloter , eller hur ?

/G
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2006, 18:42   #13
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'Dagens positive overraskelse'

Med andre ord er det et stort potensiale for bedre utnyttelse av arbeidskraften i selskapet. Eneste som mangler er flyene og rutene.
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2006, 07:50   #14
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,293
Default Replying to Topic 'Dagens positive overraskelse'

Når dagens kaos rundt selskapet har roet seg - så kan man vel igjen begyne å drømme om nye fly og nye ruter... Roer det seg ikke - blir det i allefall mange fly som får blå hale med gul logo...
EB is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2006, 11:32   #15
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'Dagens positive overraskelse'

Jo men jeg vil anta at det allerede er noen i ledelsen som har begynt å jobbe med dette. Lufthansa sirkler vel litt rundt for tiden...
Hurum is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Dagens 3 B757 på OSL + min overraskelse Tom McNikon Bilder & foto 2 23-05-2009 23:39
Dagens lange overraskelse Kim777 Bilder & foto 13 11-05-2009 12:40
Dagens overraskelse på Flesland ! G-COLE Flyforum 47 11-01-2007 22:35
Dagens overraskelse på BGO ! G-COLE Flyforum 4 25-05-2005 17:00
Dagens overraskelse på BGO G-COLE Flyforum 4 23-04-2005 15:28


All times are GMT +2. The time now is 07:54.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.