![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,391
|
![]()
Var oppe en tur i dag, og endelig kom det noe Russisk hit også !
Overraskelsen var stor , da det plutselig dukket opp noe stort på veg til å lande ! En merkelig lyd...,- hva var dette ! -Ikke noe jet,- men et propelldrevet fly, og så så stort...? -Frem med den lille kikkerten min,- og da var det jo litt lettere å se hva som var underveis ! -Det kom nemlig en Antonov 22, fra Antonov Design Bureau, med reg-en UR-09307. Denne har jeg bilde av også tidligere her oppe, når den landet.... http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=60202 -Den gangen kom den like overraskende som i dag ! -Er jo ikke så mange som kommer med noen tips, og spesielt når det er slike monster som kommer kunne det vært kjekt å vite ! -Det er vel ingen som vil si når den skal gå igjen heller ? -Og er det noen som har info om dette flyet, når det er bygget, levert osv ? -Men her kommer ivertfll noen bilder av monsteret når det landet ! Den ble |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Stilig! Ja, dette er et fly som kan gi noen og enhver våte føtter.
Men Antonov er ikke russisk og har heller aldri vært det ![]()
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,475
|
![]() Quote:
![]() Flotte bilder! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
|
![]()
Dejlig maskine - kan i ikke sende den ned til CPH bagefter
![]()
__________________
Kommende flyvninger: -------------------- |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2006
Location: Bergen
Posts: 353
|
![]()
Reise opp i kveld og fikk et bilde av den og
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Hvorfor "doble" propeller? Hvilken effekt gir dette i forhold til vanlige propeller?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Aviation Junkie
Join Date: Jul 2006
Location: OSL
Posts: 469
|
![]()
Fine bilder. Er litt misunnelig, men det hjelper selvfølgelig at vi har hatt besøk av 124´n. Dette har vært en fin uke for "sovjetisk" metall i Norge.
![]() Quote:
Produsert i 1974 og levert til Sovjetiske luftforsvaret hvor det ble lagret. Registrert (som CCCP-09307) og tatt i bruk i 87. Overtatt av Antonov i 94 og registrert med dagens reg. Flyet har hatt buklanding i 88 og 99. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
|
![]()
Dette er vel pr. tiden verdens største flyvende propellfly.....Og en lekker en..:clap
Og Odd, doble sett propeller, som i tillegg er kontraroterende.... Jeg leste om det og HVORFOR russerne har hatt det opp igjennom mange år på flere maskiner, og det har noe med luftstrømmene rundt og ut fra motorene som gir en eller annen god gevinst..... Tupolev 114 er jo et annet eksempel, og etter min mening svært elegant eksempel også. Denne ble jo brukt på langruter t/r USA etc og hadde en vanvittig hastighet! ![]() Sakset fra wikipedia... "Performance Maximum speed: 870 km/h (kt, 541 mph) Cruise speed: 770 km/h (kt, 478 mph) Range: 6,200 km (3,300 nm, 3,900 mi) Service ceiling: 12,000 m (39,000 ft) " :clap
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,908
|
![]()
Synes maskinen se litt skummel ut jeg..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,391
|
![]()
-Tror den "sopte med seg" noen lys eller noe annet på enden av rullebanen....,- for det ble sendt ut både brannbil og kostebil for å rydde opp før noen andre fikk lette !....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
Flotte bilder av et flott fly!
Quote:
![]() men kostebilen er vel et tydelig tegn på at den blåste eller var borti noe.
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
|
![]()
Ja, dette er noen utrolige motorer (Kuznetsov NK-12). Foruten An22 og Il-114, så var de også montert på Tu-95, bombeflyet "Bear"
Dette ble sagt å være (sammen med Il-114) verdens raskeste propellfly. Det ble også spøkt med at de var så støyende at avskjærende Natofly var plaget av det ! Har noen hørt når An'en det skal dra fra Flesland ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2006
Location: Bergen
Posts: 353
|
![]()
AN-22:
Wing span 64.49m length 57.92m Typical empty equipped 114,000kg max takeoff 250,000kg En 747-400 har vingespenn på 64.44m |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Røyneberg/Sola
Posts: 6,308
|
![]()
Synd den ikke kom til Sola, det var visstnok en mulighet for det.
Hadde jeg hatt frihelg så hadde eg tatt Primeraen på Bergenstur ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,143
|
![]()
Det var en glede å se bildene!!!!! Drømt om å se det flyet. Var skikkelig overasket om å se bildene, også på BGO av alle plasser. Bra det dukker opp spennende fly der. Har du bilder av det nye flyet til Bergen Air Transport. Det er en Beech 200, LN-BAA.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]() Quote:
Du mener nok Tu-114 http://www.airliners.net/open.file/1045641/L/.
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
|
![]()
Du har seff helt rett, i begge antagelser!
![]() To bed we go ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
|
![]()
Noe nytt om denne?
Har den reist ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Aviation Junkie
Join Date: Jul 2006
Location: OSL
Posts: 469
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,121
|
![]()
Herlige bilder, Jan Einar!!
Ingeting er som når en får noe slikt som en overraskelse på innflyging. Det største og mest imponerende propellflyet som er bygget, flott at det fortsatt er i bruk!
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Brasilianske overraskelse på Flesland | DigitalAirliners.com | Bilder & foto | 10 | 25-06-2010 11:40 |
Dagens lange overraskelse | Kim777 | Bilder & foto | 13 | 11-05-2009 12:40 |
Dagens positive overraskelse | Dag Viking | Flyforum | 14 | 28-01-2006 11:32 |
Dagens overraskelse på BGO ! | G-COLE | Flyforum | 4 | 25-05-2005 17:00 |
Dagens overraskelse på BGO | G-COLE | Flyforum | 4 | 23-04-2005 15:28 |