Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-03-2012, 11:38   #1
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Yield, RASK, ASK, RPK mm

Finnes det en ovrsikt ett eller annet sted hva alle disse forkortelsene står for?? Jeg har jo sett det litt rundt omkring i diverse poster, men det hadde vært ypperlig med en oversikt. Så hadde det vært enklere å forstå alle trafikktallene og tilhørende tall som går opp og ned.
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2012, 12:09   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,057
Default Re: Yield, RASK, ASK, RPK mm

ASK - Available Seat Kilometes (eller ASM i land som ikke bruker metrisk tellemåte) er rett og slett det setekilometer antallet som et selskap tilbyr. Dvs distanse fløyet x antall seter, og er en måte å se på hva utbudt kapasitet er. RASK og CASK har også en sammenheng med dette hvor da R = Revenue og C = Cost

http://en.wikipedia.org/wiki/CASM_(travel)

RPK er revenue passasenger kilometer, dvs antall passasjerer x distanse fløyet

http://en.wikipedia.org/wiki/Revenue_passenger_mile

Og yielden blir da den gjennomsnittlige inntekten per RPK
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2012, 12:56   #3
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Yield, RASK, ASK, RPK mm

Bare for å legge litt til det Someone skriver:

RASK er i grunnen yield korrigert for kabinfaktor.

Yield'en gir inntekt per fløyet passasjerkilometer (betalende passasjerer), men siden kostnadene regnes basert på antall setekilometer som er fløyet (altså basert på fløyet kapasitet i km) så er det fornuftig å regne om inntekten til samme enhet; dvs. Inntekt per setekilometer. Hvis kabinfaktoren er 100% er yield og RASK lik, men normalt er RASK lavere enn yield'en. Da kan man enkelt anslå overskuddet på operasjonene ved (RASK-CASK)*ASK. For tradisjonelle selskaper som SAS så er dette sannsynligvis nærme nok, men for selskaper med betydelig ancillary revenue (DY, Easyjet, FR osv) så må man i tillegg finne ut hvor mye denne inntektskilden er per ASK. For DY tror jeg dette tillegget har ligget på 5-6-7 øre per ASK.
TOS is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Rask nedstigning på DY7125 Andre1980 Småprat 1 27-11-2015 21:02
En rask ettermiddag på 19L findus Bilder & foto 21 19-04-2011 07:28
Rask ettermiddagstur på vollen findus Bilder & foto 6 15-09-2010 09:26
yield MartinL Flyforum 5 14-12-2005 08:43


All times are GMT +2. The time now is 00:30.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.