![]() |
|
![]() |
#1 |
Onkel reisende kekker
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
|
![]()
Finnes det en ovrsikt ett eller annet sted hva alle disse forkortelsene står for?? Jeg har jo sett det litt rundt omkring i diverse poster, men det hadde vært ypperlig med en oversikt. Så hadde det vært enklere å forstå alle trafikktallene og tilhørende tall som går opp og ned.
![]()
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down. - Toni Morrison |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,057
|
![]()
ASK - Available Seat Kilometes (eller ASM i land som ikke bruker metrisk tellemåte) er rett og slett det setekilometer antallet som et selskap tilbyr. Dvs distanse fløyet x antall seter, og er en måte å se på hva utbudt kapasitet er. RASK og CASK har også en sammenheng med dette hvor da R = Revenue og C = Cost
http://en.wikipedia.org/wiki/CASM_(travel) RPK er revenue passasenger kilometer, dvs antall passasjerer x distanse fløyet http://en.wikipedia.org/wiki/Revenue_passenger_mile Og yielden blir da den gjennomsnittlige inntekten per RPK |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Bare for å legge litt til det Someone skriver:
RASK er i grunnen yield korrigert for kabinfaktor. Yield'en gir inntekt per fløyet passasjerkilometer (betalende passasjerer), men siden kostnadene regnes basert på antall setekilometer som er fløyet (altså basert på fløyet kapasitet i km) så er det fornuftig å regne om inntekten til samme enhet; dvs. Inntekt per setekilometer. Hvis kabinfaktoren er 100% er yield og RASK lik, men normalt er RASK lavere enn yield'en. Da kan man enkelt anslå overskuddet på operasjonene ved (RASK-CASK)*ASK. For tradisjonelle selskaper som SAS så er dette sannsynligvis nærme nok, men for selskaper med betydelig ancillary revenue (DY, Easyjet, FR osv) så må man i tillegg finne ut hvor mye denne inntektskilden er per ASK. For DY tror jeg dette tillegget har ligget på 5-6-7 øre per ASK. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Rask nedstigning på DY7125 | Andre1980 | Småprat | 1 | 27-11-2015 21:02 |
En rask ettermiddag på 19L | findus | Bilder & foto | 21 | 19-04-2011 07:28 |
Rask ettermiddagstur på vollen | findus | Bilder & foto | 6 | 15-09-2010 09:26 |
yield | MartinL | Flyforum | 5 | 14-12-2005 08:43 |