Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-12-2005, 22:47   #1
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default yield

er en ting jeg ikke helt skjønner meg på.

Yield hva er egentlig det?

Er det kostnaden pr sete kilometer (alle kostnader i selskapet inkludert)?

eller er det inntekten pr sete kilometer+

er jeg helt på jordet her?
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2005, 22:55   #2
Jens W
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
Default Replying to Topic 'yeld'

Regner med at det er yield du tenker på?

Er faktisk ikke helt 100% sikker akkurat hva yield er, så det overlater jeg til BI-gutta

forøvrig er vel fortjeneste pr setekilometer "RPK" (Revenue per Passenger Kilometer)

Edit: B, ikke I
__________________
Mine flybilder
Coming up:
NIL
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2005, 23:09   #3
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Replying to Topic 'yield'

takker
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2005, 23:20   #4
sveg
ScanFlyer Blue
 
sveg's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 85
Default Replying to Topic 'yield'

Yield (rimelig sikker på det): Gjennomsnittlig inntekt per RPK (Revenue Passenger Kilometre)
sveg is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2005, 01:03   #5
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Replying to Topic 'yield'

Quote:
Originally posted by sveg


Yield (rimelig sikker på det): Gjennomsnittlig inntekt per RPK (Revenue Passenger Kilometre)
Det er nok riktig at det er inntekt per solgte setekilometer. Og yielden vil da være påvirket av både prisen man selger de enkelte billettene for og antall solgte setekilometer (RPK). Yield management er vel en alternativ måte å si prisdiskriminering på.

Kostnadene kaller man vel av og til for CASK (cost per available seat kilometer), som er en gjennomsnittskostnad basert på tilgjengelig kapasitet og alle kostnader (faste og variable). For å si noe om lønnsomheten må man vel da sannsynligvis bruke informasjon om både yield, CASK og kabinfaktor.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2005, 08:43   #6
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Replying to Topic 'yield'

godt oppsummert av TOS.
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Yield/CASK Langdistanse Rudisha Småprat 0 31-10-2014 10:40
Yield SAS/Norwegian tafpl Småprat 0 13-04-2013 13:17
Yield, RASK, ASK, RPK mm kekker Flyforum 2 07-03-2012 12:56
High og low-yield Twin Otter Småprat 1 29-09-2011 23:34


All times are GMT +2. The time now is 07:56.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.