![]() |
|
![]() |
#101 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
uten å ta noen som helst stilling i denne saken, så driver de vel handling for SAS også på BDU i tillegg til NAX?! Slik sett må vel LO gå løs på SAS også ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
NorFlyer Front Row
|
![]() Quote:
At de ikke opererer med ansiennitet bunner jo i at de ikke følger tariff. Det ligger i kortene at bransjen blir regulert til tvungen tariff ala byggebransjen, og da blir det forhåpentligvis slutt på pølsebu'er som Røros... Eller for å presisere litt, da kan kanskje Røros bestå som en verdig konkurrent, i motsetning til i dag... Last edited by 73H; 07-07-2010 at 02:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | ||
NorFlyer Front Row
|
![]() Quote:
Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Kan virke som om den generelle mening i tråden er at "gud og hverman" bare kan slå seg konkurs etter hva man føler for, men riktig så enkelt er det tross alt ikke.
For at tingretten skal åpne konkurs, så foreligger det bl.a. krav om at bedriften er insolvent (aka tom for verdier (penger og eiendeler)) Det er/skal ikke være mulig å slå seg selv konkurs for å slippe unna - da skal man få smekk på fingra av tingretten og bli sendt rett til Brønnøysundsregisteret for å avvikle bedriften om det er det man ønsker. -- Sånn ellers så ser jeg ikke helt hvordan Rfly/Bfly har tapt, da jeg ikke skjønner hvordan det er virksomhetsoverdragelse. Dog, i det offentlige er det veldig vanlig med krav om å overta ansatte fra tidligere tilbydere i anbud når noen nye vinner (f.eks. busselskap A taper for busselskap B, ansatte fra A har førsterett på jobb i B), men da er det tross alt snakk om det som i realiteten er monopolsituasjon. På BDU så var det vel strengt tatt ingen som nektet SGS å fortsatt ha en avdeling, dog uten noe å gjøre? |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Men hvordan stiller det seg med lønnskravet fra de tidliger ansatte som vant fram i rettsaken. Vil dette lønnskravet bli dekket av lønnsgarantifonnet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Vil litt smånaivt anta at siden det dreier seg om arbeidsvederlag som det så fint heter, så står kravet så godt som først i lista på hva boet skal betale, og er det ikke nok verdier der så er det lønnsgarantifondet som skal betale.
(Er vel kanskje no blåruss her som kan utdype om nødvendig) |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
For en grundig gjennomgang av dette, kan du for eksempel se i høyesterettsdommen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
|
![]() Quote:
Det er også slik Cedlind sier at man kan ikke bare slå selskapet konkurs, det må faktisk være insolvent. Og i dette tilfellet kan det virke som dommen fra Høyesterett var det som fikk det til å bikke over grensen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Hvilket strengt tatt ikke er unormalt når et mindre selskap (med 11 ansatte, årsresultat på 138 000) får et krav på 4 millioner mot seg!
Last edited by JoeW; 07-07-2010 at 11:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Men, som du sier, retten har sagt sitt og da får man bare rette seg etter det. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Men at Røros FS kan holde på slik, er for meg en gåte. hva dette har med lojalitet, og "gamle dager" forstår jeg ikke helt. Dette er lover som har vært brutt og lekt med i mange år. Bare ikke i flybransjen før de siste 10. Jeg tror LO, har en meget sterk sak her mot Røros FS, det tror jeg Røros FS ser og vet. Derfor tror jeg at dette kommer til å ende med et forlik. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Mulige noen naive tanker dette, men ville det ikke vært mulig for Bardufoss Flyservice å ta opp et lån for å dekke dette kravet? Eller gjennomføre en emisjon?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
NorFlyer Front Row
|
![]() Quote:
Hadde de levert dette overskuddet med de gamle arbeidsbetingelsene hadde det vært sunn drift! Differansen er underprisingen vi ser i kontraktsarbeidet til Røros Flyservice. Og ja - det er Røros som står bak Bardufoss Flyservice, og det er de som har sittet på kompetansen til å ruinere BDU. Skjønner ikke at du storg ikke ser at differansen mellom "gammel" handlingpris og "ny" handlingpris må ofres av de ansatte til fordel for at du og hvermann skal kunne fly for 100 kroner! Råttent! Jeg vil påstå at handlinganbudet til Røros er underpriset med ca 4 millioner kroner over perioden Bardufoss Flyservice har eksistert. Tar utgangspunkt i domskompensasjonen for tapt inntekt og pensjon. Kan jeg spørre om hva du storg jobber med, og om du hadde satt pris på å bli tvunget til å bytte arbeidsgiver og gå ned betydelig i lønn, og miste alle opparbeidede rettigheter? Og ja, jeg kaller det tvunget... Eneste grunnen til at SGS ikke fikk anbudet i BDU var på grunn av torpederings taktikken og det uansvarlige anbudet til Røros Flyservice! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Nå blir vel ingen tvunget til og bytte arbeidsgiver? Når firmaet man jobber for legger ned, så må man jo ikke starte i det nye som etablerer seg
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
NorFlyer Front Row
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Bardufoss flyservice konkurs | sukram | Flyforum | 1 | 05-07-2010 20:41 |
god erfaring fra tidligere Braathens ansatte | C172 | Flyforum | 0 | 29-08-2006 20:08 |
SGS ansatte må kutte lønna med 15% | FBU | Flyforum | 20 | 30-01-2005 11:05 |
Neppe SGS jobb for Widerøe-ansatte | DY | Flyforum | 26 | 29-01-2005 06:57 |